Kto má na chodníku prednosť? Chodec alebo parkujúce auto?

Chodci by mali chodiť po ceste po ľavej strane. Za istých okolností sú však povinní ísť vpravo. A viete, kto má prednosť na chodníku? Chodec alebo parkujúce auto?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ísť po pravej strane cesty alebo po ľavej?

Mia: "Pred niekoľkými dňami som bola na relaxačnej dovolenke nášho klubu - skupina asi 20 ľudí. Do mesta sme museli ísť pešo asi 1,5 km po menej frekventovanej ceste (1 auto za 3 až 5 minút) bez chodníka. Na kraji bola len veľmi úzka krajnica.

Museli sme kráčať po ceste.

Podľa mojich návykov a vedomostí ma to nútilo ísť po ľavom okraji cesty. Roztiahli sme sa do dosť dlhej "šnúry". Ale zdravotná sestra, ktorá nás sprevádzala, mi oponovala, že my sme skupina chodcov, preto musíme ísť vpravo. Musela som sa prispôsobiť, aj keď sa mi to nepáčilo, lebo najhoršie by bolo ísť po obidvoch stranách cesty. Dvakrát prešlo okolo nás aj policajné auto a nič nepovedali."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodci sú podľa dopravných predpisov povinní používať predovšetkým chodník. Tam, kde chodník nie je, alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici. Tam, kde nie je krajnica, alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.

"Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku," dodáva zákon o cestnej premávke.

Mia by mala pravdu len vtedy, ak by ich skupina nebola organizovaným útvarom chodcov. V zákone sa píše, že pre takúto skupinu platia práva a povinnosti vodičov, samozrejme v primeranej miere. Vtedy smú chodci ísť najviac v dvojstupe pri pravom okraji vozovky.

Za dodržiavanie povinností organizovaného útvaru chodcov zodpovedá vedúci útvaru, ktorým môže byť len osoba staršia ako 18 rokov a ktorá je na to dostatočne spôsobilá. V situácii, ktorú opísala Mia, si však svoje povinnosti neplnila zodpovedne, ak nechala chodcov roztiahnuť do dlhej "šnúry". Chodci v takom prípade prestali byť organizovaní a mali ísť po ľavom okraji vozovky.

Kto má prednosť? Chodci alebo parkujúce auto na chodníku?

Ondrej: "Ak auto ide zaparkovať čiastočne na chodníku, kde je to povolené, má prednosť pred chodcom, ktorý si vykračuje po kraji chodníka? Alebo nesmie chodca obmedziť, počká kým prejde a potom zaparkuje?"

Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom. Zároveň platí, že účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

V zákone sa tiež píše, že chodníkom je komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov.

Aj keď v predpisoch nie je presne napísané, kto má komu dať prednosť, keď auto parkuje na chodníku, zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič by mal parkovať na chodníku len vtedy, ak nikoho neohrozí. Nepriamo to znamená, že prednosť by mali mať chodci.

Mimochodom, v nedávnej minulosti bolo v predpisoch uvedené: "Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov." Jedna z noviel zákona však toto ustanovenie vyškrtla z dopravných pravidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 810
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 117
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 902
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 451
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 386
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 283
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 247
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 128
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

KULTÚRA

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Mansona.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.