SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Kto má na chodníku prednosť? Chodec alebo parkujúce auto?

Chodci by mali chodiť po ceste po ľavej strane. Za istých okolností sú však povinní ísť vpravo. A viete, kto má prednosť na chodníku? Chodec alebo parkujúce auto?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ísť po pravej strane cesty alebo po ľavej?

Mia: "Pred niekoľkými dňami som bola na relaxačnej dovolenke nášho klubu - skupina asi 20 ľudí. Do mesta sme museli ísť pešo asi 1,5 km po menej frekventovanej ceste (1 auto za 3 až 5 minút) bez chodníka. Na kraji bola len veľmi úzka krajnica.

Museli sme kráčať po ceste.

Podľa mojich návykov a vedomostí ma to nútilo ísť po ľavom okraji cesty. Roztiahli sme sa do dosť dlhej "šnúry". Ale zdravotná sestra, ktorá nás sprevádzala, mi oponovala, že my sme skupina chodcov, preto musíme ísť vpravo. Musela som sa prispôsobiť, aj keď sa mi to nepáčilo, lebo najhoršie by bolo ísť po obidvoch stranách cesty. Dvakrát prešlo okolo nás aj policajné auto a nič nepovedali."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodci sú podľa dopravných predpisov povinní používať predovšetkým chodník. Tam, kde chodník nie je, alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici. Tam, kde nie je krajnica, alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.

"Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku," dodáva zákon o cestnej premávke.

Mia by mala pravdu len vtedy, ak by ich skupina nebola organizovaným útvarom chodcov. V zákone sa píše, že pre takúto skupinu platia práva a povinnosti vodičov, samozrejme v primeranej miere. Vtedy smú chodci ísť najviac v dvojstupe pri pravom okraji vozovky.

Za dodržiavanie povinností organizovaného útvaru chodcov zodpovedá vedúci útvaru, ktorým môže byť len osoba staršia ako 18 rokov a ktorá je na to dostatočne spôsobilá. V situácii, ktorú opísala Mia, si však svoje povinnosti neplnila zodpovedne, ak nechala chodcov roztiahnuť do dlhej "šnúry". Chodci v takom prípade prestali byť organizovaní a mali ísť po ľavom okraji vozovky.

Kto má prednosť? Chodci alebo parkujúce auto na chodníku?

Ondrej: "Ak auto ide zaparkovať čiastočne na chodníku, kde je to povolené, má prednosť pred chodcom, ktorý si vykračuje po kraji chodníka? Alebo nesmie chodca obmedziť, počká kým prejde a potom zaparkuje?"

Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom. Zároveň platí, že účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

V zákone sa tiež píše, že chodníkom je komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov.

Aj keď v predpisoch nie je presne napísané, kto má komu dať prednosť, keď auto parkuje na chodníku, zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič by mal parkovať na chodníku len vtedy, ak nikoho neohrozí. Nepriamo to znamená, že prednosť by mali mať chodci.

Mimochodom, v nedávnej minulosti bolo v predpisoch uvedené: "Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov." Jedna z noviel zákona však toto ustanovenie vyškrtla z dopravných pravidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  2. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  3. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  4. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  8. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 428
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 301
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 265
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 732
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 366
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 720
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 592
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava ruský prezident Vladimir Putin, minister obrany Sergej Šojgu a admirál Nikolaj Jevmenov.

Diktátora z Kremľa nedokáže odstrániť ulica ani oligarchia, stále mu však ide o život.


Arpád Soltész 27. sep
Michaela Valicová

Poradenstvu sa venuje desať rokov.


22. sep
Igor Matovič

Matovič dôvod na svoje odvolanie nevidí.


a 3 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Kontroly na vnútorných hraniciach Schengenu sú dávno, len Heger s Mikulcom ich nevidia.


25m

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  2. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  3. Jozef Javurek: Kurátor
  4. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  5. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  6. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  7. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  8. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 377
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 663
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 264
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 681
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 587
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 489
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 311
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 161
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu