Kto má na chodníku prednosť? Chodec alebo parkujúce auto?

Chodci by mali chodiť po ceste po ľavej strane. Za istých okolností sú však povinní ísť vpravo. A viete, kto má prednosť na chodníku? Chodec alebo parkujúce auto?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ísť po pravej strane cesty alebo po ľavej?

Mia: "Pred niekoľkými dňami som bola na relaxačnej dovolenke nášho klubu - skupina asi 20 ľudí. Do mesta sme museli ísť pešo asi 1,5 km po menej frekventovanej ceste (1 auto za 3 až 5 minút) bez chodníka. Na kraji bola len veľmi úzka krajnica.

Museli sme kráčať po ceste.

Podľa mojich návykov a vedomostí ma to nútilo ísť po ľavom okraji cesty. Roztiahli sme sa do dosť dlhej "šnúry". Ale zdravotná sestra, ktorá nás sprevádzala, mi oponovala, že my sme skupina chodcov, preto musíme ísť vpravo. Musela som sa prispôsobiť, aj keď sa mi to nepáčilo, lebo najhoršie by bolo ísť po obidvoch stranách cesty. Dvakrát prešlo okolo nás aj policajné auto a nič nepovedali."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodci sú podľa dopravných predpisov povinní používať predovšetkým chodník. Tam, kde chodník nie je, alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici. Tam, kde nie je krajnica, alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.

"Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku," dodáva zákon o cestnej premávke.

Mia by mala pravdu len vtedy, ak by ich skupina nebola organizovaným útvarom chodcov. V zákone sa píše, že pre takúto skupinu platia práva a povinnosti vodičov, samozrejme v primeranej miere. Vtedy smú chodci ísť najviac v dvojstupe pri pravom okraji vozovky.

Za dodržiavanie povinností organizovaného útvaru chodcov zodpovedá vedúci útvaru, ktorým môže byť len osoba staršia ako 18 rokov a ktorá je na to dostatočne spôsobilá. V situácii, ktorú opísala Mia, si však svoje povinnosti neplnila zodpovedne, ak nechala chodcov roztiahnuť do dlhej "šnúry". Chodci v takom prípade prestali byť organizovaní a mali ísť po ľavom okraji vozovky.

Kto má prednosť? Chodci alebo parkujúce auto na chodníku?

Ondrej: "Ak auto ide zaparkovať čiastočne na chodníku, kde je to povolené, má prednosť pred chodcom, ktorý si vykračuje po kraji chodníka? Alebo nesmie chodca obmedziť, počká kým prejde a potom zaparkuje?"

Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom. Zároveň platí, že účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

V zákone sa tiež píše, že chodníkom je komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov.

Aj keď v predpisoch nie je presne napísané, kto má komu dať prednosť, keď auto parkuje na chodníku, zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič by mal parkovať na chodníku len vtedy, ak nikoho neohrozí. Nepriamo to znamená, že prednosť by mali mať chodci.

Mimochodom, v nedávnej minulosti bolo v predpisoch uvedené: "Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov." Jedna z noviel zákona však toto ustanovenie vyškrtla z dopravných pravidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 177
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 267
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 579
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 904
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 740
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 192
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 057
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 175

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop