Kto má na chodníku prednosť? Chodec alebo parkujúce auto?

Chodci by mali chodiť po ceste po ľavej strane. Za istých okolností sú však povinní ísť vpravo. A viete, kto má prednosť na chodníku? Chodec alebo parkujúce auto?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ísť po pravej strane cesty alebo po ľavej?

Mia: "Pred niekoľkými dňami som bola na relaxačnej dovolenke nášho klubu - skupina asi 20 ľudí. Do mesta sme museli ísť pešo asi 1,5 km po menej frekventovanej ceste (1 auto za 3 až 5 minút) bez chodníka. Na kraji bola len veľmi úzka krajnica.

Museli sme kráčať po ceste.

Podľa mojich návykov a vedomostí ma to nútilo ísť po ľavom okraji cesty. Roztiahli sme sa do dosť dlhej "šnúry". Ale zdravotná sestra, ktorá nás sprevádzala, mi oponovala, že my sme skupina chodcov, preto musíme ísť vpravo. Musela som sa prispôsobiť, aj keď sa mi to nepáčilo, lebo najhoršie by bolo ísť po obidvoch stranách cesty. Dvakrát prešlo okolo nás aj policajné auto a nič nepovedali."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodci sú podľa dopravných predpisov povinní používať predovšetkým chodník. Tam, kde chodník nie je, alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici. Tam, kde nie je krajnica, alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.

"Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku," dodáva zákon o cestnej premávke.

Mia by mala pravdu len vtedy, ak by ich skupina nebola organizovaným útvarom chodcov. V zákone sa píše, že pre takúto skupinu platia práva a povinnosti vodičov, samozrejme v primeranej miere. Vtedy smú chodci ísť najviac v dvojstupe pri pravom okraji vozovky.

Za dodržiavanie povinností organizovaného útvaru chodcov zodpovedá vedúci útvaru, ktorým môže byť len osoba staršia ako 18 rokov a ktorá je na to dostatočne spôsobilá. V situácii, ktorú opísala Mia, si však svoje povinnosti neplnila zodpovedne, ak nechala chodcov roztiahnuť do dlhej "šnúry". Chodci v takom prípade prestali byť organizovaní a mali ísť po ľavom okraji vozovky.

Kto má prednosť? Chodci alebo parkujúce auto na chodníku?

Ondrej: "Ak auto ide zaparkovať čiastočne na chodníku, kde je to povolené, má prednosť pred chodcom, ktorý si vykračuje po kraji chodníka? Alebo nesmie chodca obmedziť, počká kým prejde a potom zaparkuje?"

Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom. Zároveň platí, že účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

V zákone sa tiež píše, že chodníkom je komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov.

Aj keď v predpisoch nie je presne napísané, kto má komu dať prednosť, keď auto parkuje na chodníku, zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič by mal parkovať na chodníku len vtedy, ak nikoho neohrozí. Nepriamo to znamená, že prednosť by mali mať chodci.

Mimochodom, v nedávnej minulosti bolo v predpisoch uvedené: "Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov." Jedna z noviel zákona však toto ustanovenie vyškrtla z dopravných pravidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 986
  2. Od septembra opäť po starom 5 944
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 152
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 834
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 199
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 129
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.