Keď sa spájajú pruhy, prednosť má ten, koho pruh pokračuje ďalej

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, niektorí vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

Milan: "Na vstupe do Michaloviec od Zemplínskej šíravy (Vinianska cesta) je cesta s dvoma jazdnými pruhmi v oboch smeroch. Najmä počas letnej sezóny sa stane, že pravý jazdný pruh je plný (kolóna). Autá čakajú pred vjazdom na kruhový objazd.

Michalovce1.jpg

Niektoré autá prejdú pozdĺž celej kolóny vo voľnom ľavom jazdnom pruhu a na konci pred kruhovým objazdom, kde sa oba jazdné pruhy spájajú do jedného (pravý jazdný pruh je priebežný), sa dožadujú zaradenia sa do pravého pruhu systémom zips. Ako správne postupovať?

Zaradiť sa do kolóny a tvoriť jeden dlhočizný rad áut (niekedy aj kilometrový), alebo rovnomerne zapĺňať oba jazdné pruhy a tvoriť súbežnú jazdu a na konci sa radiť systémom zips – aby celková dĺžka kolóny bola polovičná?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Spomínaný úsek cesty je v obci a v nej smú vodiči použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. V ľavom nesmú jazdiť len vtedy, ak za nimi ide rýchlejšie vozidlo a ľavý jazdný pruh nepoužívajú na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Pravý jazdný pruh je pred kruhovým objazdom priebežný. To však nebráni vodičom využiť na priblíženie sa ku kruhovému objazdu aj ľavý jazdný pruh.

Kedy sa treba zipsovať podľa predpisov

Ak pred kruháčom nie je umiestnené dopravné značenie, ktoré by prikázalo vodičom striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu (tzv. zips), prednosť majú vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Vodiči v ľavom musia počkať, kým ich medzi seba pustia tí v pravom pruhu.

Ešte prekážka cestnej premávky v ľavom jazdnom pruhu by prinútila každé prvé vozidlo v pravom pruhu pred úrovňou prekážky pustiť pred seba jedno vozidlo z ľavého pruhu. Zbiehanie jazdných pruhov do jedného ale nie je prekážkou cestnej premávky.

Zips je povinný aj v mieste, kde sa zbiehajú jazdné pruhy do jedného, no nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný.

Zipsujte, keď to pomôže plynulosti premávky

V prípade dopravnej špičky z nikoho neubudne, ak by sa vodiči rozhodli použiť zips aj v mieste, kde to nie je predpísané, no zjavne by to pomohlo plynulosti cestnej premávky.

V slušnej a tolerantnej spoločnosti by nastal ideálny stav vtedy, ak by autá rovnomerne zapĺňali jazdné pruhy a potom by sa pred zúženým miestom vzájomne púšťali - striedavo by šli do kruháča vozidlá z ľavého a pravého pruhu.

Zvyčajne sa ale vodiči zaraďujú za sebou do priebežného pruhu a len tí, ktorí sa ponáhľajú, zapĺňajú druhý jazdný pruh. Tí v priebežnom potom nadobúdajú pocit, že sa vozidlá vo vedľajšom pruhu predbiehajú na úkor vozidiel v priebežnom pruhu. Narastá nervozita a neraz sa v mieste zúženia stane aj drobná havária, pretože každý chce byť prvý.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 036
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 472
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 720
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 348
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 724
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 647
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 364
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 952
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 946
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 818

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.