Keď sa spájajú pruhy, prednosť má ten, koho pruh pokračuje ďalej

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, niektorí vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

Milan: "Na vstupe do Michaloviec od Zemplínskej šíravy (Vinianska cesta) je cesta s dvoma jazdnými pruhmi v oboch smeroch. Najmä počas letnej sezóny sa stane, že pravý jazdný pruh je plný (kolóna). Autá čakajú pred vjazdom na kruhový objazd.

Michalovce1.jpg

Niektoré autá prejdú pozdĺž celej kolóny vo voľnom ľavom jazdnom pruhu a na konci pred kruhovým objazdom, kde sa oba jazdné pruhy spájajú do jedného (pravý jazdný pruh je priebežný), sa dožadujú zaradenia sa do pravého pruhu systémom zips. Ako správne postupovať?

Zaradiť sa do kolóny a tvoriť jeden dlhočizný rad áut (niekedy aj kilometrový), alebo rovnomerne zapĺňať oba jazdné pruhy a tvoriť súbežnú jazdu a na konci sa radiť systémom zips – aby celková dĺžka kolóny bola polovičná?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Spomínaný úsek cesty je v obci a v nej smú vodiči použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. V ľavom nesmú jazdiť len vtedy, ak za nimi ide rýchlejšie vozidlo a ľavý jazdný pruh nepoužívajú na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Pravý jazdný pruh je pred kruhovým objazdom priebežný. To však nebráni vodičom využiť na priblíženie sa ku kruhovému objazdu aj ľavý jazdný pruh.

Kedy sa treba zipsovať podľa predpisov

Ak pred kruháčom nie je umiestnené dopravné značenie, ktoré by prikázalo vodičom striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu (tzv. zips), prednosť majú vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Vodiči v ľavom musia počkať, kým ich medzi seba pustia tí v pravom pruhu.

Ešte prekážka cestnej premávky v ľavom jazdnom pruhu by prinútila každé prvé vozidlo v pravom pruhu pred úrovňou prekážky pustiť pred seba jedno vozidlo z ľavého pruhu. Zbiehanie jazdných pruhov do jedného ale nie je prekážkou cestnej premávky.

Zips je povinný aj v mieste, kde sa zbiehajú jazdné pruhy do jedného, no nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný.

Zipsujte, keď to pomôže plynulosti premávky

V prípade dopravnej špičky z nikoho neubudne, ak by sa vodiči rozhodli použiť zips aj v mieste, kde to nie je predpísané, no zjavne by to pomohlo plynulosti cestnej premávky.

V slušnej a tolerantnej spoločnosti by nastal ideálny stav vtedy, ak by autá rovnomerne zapĺňali jazdné pruhy a potom by sa pred zúženým miestom vzájomne púšťali - striedavo by šli do kruháča vozidlá z ľavého a pravého pruhu.

Zvyčajne sa ale vodiči zaraďujú za sebou do priebežného pruhu a len tí, ktorí sa ponáhľajú, zapĺňajú druhý jazdný pruh. Tí v priebežnom potom nadobúdajú pocit, že sa vozidlá vo vedľajšom pruhu predbiehajú na úkor vozidiel v priebežnom pruhu. Narastá nervozita a neraz sa v mieste zúženia stane aj drobná havária, pretože každý chce byť prvý.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 995
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 860
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 056
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 413
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 268
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 090
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 624
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 762
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 730

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop