Keď sa spájajú pruhy, prednosť má ten, koho pruh pokračuje ďalej

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, niektorí vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

Milan: "Na vstupe do Michaloviec od Zemplínskej šíravy (Vinianska cesta) je cesta s dvoma jazdnými pruhmi v oboch smeroch. Najmä počas letnej sezóny sa stane, že pravý jazdný pruh je plný (kolóna). Autá čakajú pred vjazdom na kruhový objazd.

Michalovce1.jpg

Niektoré autá prejdú pozdĺž celej kolóny vo voľnom ľavom jazdnom pruhu a na konci pred kruhovým objazdom, kde sa oba jazdné pruhy spájajú do jedného (pravý jazdný pruh je priebežný), sa dožadujú zaradenia sa do pravého pruhu systémom zips. Ako správne postupovať?

Zaradiť sa do kolóny a tvoriť jeden dlhočizný rad áut (niekedy aj kilometrový), alebo rovnomerne zapĺňať oba jazdné pruhy a tvoriť súbežnú jazdu a na konci sa radiť systémom zips – aby celková dĺžka kolóny bola polovičná?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Spomínaný úsek cesty je v obci a v nej smú vodiči použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. V ľavom nesmú jazdiť len vtedy, ak za nimi ide rýchlejšie vozidlo a ľavý jazdný pruh nepoužívajú na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Pravý jazdný pruh je pred kruhovým objazdom priebežný. To však nebráni vodičom využiť na priblíženie sa ku kruhovému objazdu aj ľavý jazdný pruh.

Kedy sa treba zipsovať podľa predpisov

Ak pred kruháčom nie je umiestnené dopravné značenie, ktoré by prikázalo vodičom striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu (tzv. zips), prednosť majú vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Vodiči v ľavom musia počkať, kým ich medzi seba pustia tí v pravom pruhu.

Ešte prekážka cestnej premávky v ľavom jazdnom pruhu by prinútila každé prvé vozidlo v pravom pruhu pred úrovňou prekážky pustiť pred seba jedno vozidlo z ľavého pruhu. Zbiehanie jazdných pruhov do jedného ale nie je prekážkou cestnej premávky.

Zips je povinný aj v mieste, kde sa zbiehajú jazdné pruhy do jedného, no nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný.

Zipsujte, keď to pomôže plynulosti premávky

V prípade dopravnej špičky z nikoho neubudne, ak by sa vodiči rozhodli použiť zips aj v mieste, kde to nie je predpísané, no zjavne by to pomohlo plynulosti cestnej premávky.

V slušnej a tolerantnej spoločnosti by nastal ideálny stav vtedy, ak by autá rovnomerne zapĺňali jazdné pruhy a potom by sa pred zúženým miestom vzájomne púšťali - striedavo by šli do kruháča vozidlá z ľavého a pravého pruhu.

Zvyčajne sa ale vodiči zaraďujú za sebou do priebežného pruhu a len tí, ktorí sa ponáhľajú, zapĺňajú druhý jazdný pruh. Tí v priebežnom potom nadobúdajú pocit, že sa vozidlá vo vedľajšom pruhu predbiehajú na úkor vozidiel v priebežnom pruhu. Narastá nervozita a neraz sa v mieste zúženia stane aj drobná havária, pretože každý chce byť prvý.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 15 697
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 006
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 690
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 031
  5. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 7 706
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 189
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 523
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 082
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 599
  10. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 2 596