Keď sa spájajú pruhy, prednosť má ten, koho pruh pokračuje ďalej

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, niektorí vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

Milan: "Na vstupe do Michaloviec od Zemplínskej šíravy (Vinianska cesta) je cesta s dvoma jazdnými pruhmi v oboch smeroch. Najmä počas letnej sezóny sa stane, že pravý jazdný pruh je plný (kolóna). Autá čakajú pred vjazdom na kruhový objazd.

Michalovce1.jpg

Niektoré autá prejdú pozdĺž celej kolóny vo voľnom ľavom jazdnom pruhu a na konci pred kruhovým objazdom, kde sa oba jazdné pruhy spájajú do jedného (pravý jazdný pruh je priebežný), sa dožadujú zaradenia sa do pravého pruhu systémom zips. Ako správne postupovať?

Zaradiť sa do kolóny a tvoriť jeden dlhočizný rad áut (niekedy aj kilometrový), alebo rovnomerne zapĺňať oba jazdné pruhy a tvoriť súbežnú jazdu a na konci sa radiť systémom zips – aby celková dĺžka kolóny bola polovičná?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Spomínaný úsek cesty je v obci a v nej smú vodiči použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. V ľavom nesmú jazdiť len vtedy, ak za nimi ide rýchlejšie vozidlo a ľavý jazdný pruh nepoužívajú na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Pravý jazdný pruh je pred kruhovým objazdom priebežný. To však nebráni vodičom využiť na priblíženie sa ku kruhovému objazdu aj ľavý jazdný pruh.

Kedy sa treba zipsovať podľa predpisov

Ak pred kruháčom nie je umiestnené dopravné značenie, ktoré by prikázalo vodičom striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu (tzv. zips), prednosť majú vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Vodiči v ľavom musia počkať, kým ich medzi seba pustia tí v pravom pruhu.

Ešte prekážka cestnej premávky v ľavom jazdnom pruhu by prinútila každé prvé vozidlo v pravom pruhu pred úrovňou prekážky pustiť pred seba jedno vozidlo z ľavého pruhu. Zbiehanie jazdných pruhov do jedného ale nie je prekážkou cestnej premávky.

Zips je povinný aj v mieste, kde sa zbiehajú jazdné pruhy do jedného, no nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný.

Zipsujte, keď to pomôže plynulosti premávky

V prípade dopravnej špičky z nikoho neubudne, ak by sa vodiči rozhodli použiť zips aj v mieste, kde to nie je predpísané, no zjavne by to pomohlo plynulosti cestnej premávky.

V slušnej a tolerantnej spoločnosti by nastal ideálny stav vtedy, ak by autá rovnomerne zapĺňali jazdné pruhy a potom by sa pred zúženým miestom vzájomne púšťali - striedavo by šli do kruháča vozidlá z ľavého a pravého pruhu.

Zvyčajne sa ale vodiči zaraďujú za sebou do priebežného pruhu a len tí, ktorí sa ponáhľajú, zapĺňajú druhý jazdný pruh. Tí v priebežnom potom nadobúdajú pocit, že sa vozidlá vo vedľajšom pruhu predbiehajú na úkor vozidiel v priebežnom pruhu. Narastá nervozita a neraz sa v mieste zúženia stane aj drobná havária, pretože každý chce byť prvý.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 024
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 933
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 724
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 332
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 250
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 139
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 693
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 631
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 516
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 219

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 265
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 104
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 858
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 012
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 800
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 746