Keď sa spájajú pruhy, prednosť má ten, koho pruh pokračuje ďalej

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, niektorí vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V miestach, kde sa dva jazdné pruhy spájajú do jedného, vodiči zabúdajú na predpisy a slušnosť. Nielen tí, ktorí majú prednosť.

Milan: "Na vstupe do Michaloviec od Zemplínskej šíravy (Vinianska cesta) je cesta s dvoma jazdnými pruhmi v oboch smeroch. Najmä počas letnej sezóny sa stane, že pravý jazdný pruh je plný (kolóna). Autá čakajú pred vjazdom na kruhový objazd.

Michalovce1.jpg

Niektoré autá prejdú pozdĺž celej kolóny vo voľnom ľavom jazdnom pruhu a na konci pred kruhovým objazdom, kde sa oba jazdné pruhy spájajú do jedného (pravý jazdný pruh je priebežný), sa dožadujú zaradenia sa do pravého pruhu systémom zips. Ako správne postupovať?

Zaradiť sa do kolóny a tvoriť jeden dlhočizný rad áut (niekedy aj kilometrový), alebo rovnomerne zapĺňať oba jazdné pruhy a tvoriť súbežnú jazdu a na konci sa radiť systémom zips – aby celková dĺžka kolóny bola polovičná?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Spomínaný úsek cesty je v obci a v nej smú vodiči použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. V ľavom nesmú jazdiť len vtedy, ak za nimi ide rýchlejšie vozidlo a ľavý jazdný pruh nepoužívajú na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Pravý jazdný pruh je pred kruhovým objazdom priebežný. To však nebráni vodičom využiť na priblíženie sa ku kruhovému objazdu aj ľavý jazdný pruh.

Kedy sa treba zipsovať podľa predpisov

Ak pred kruháčom nie je umiestnené dopravné značenie, ktoré by prikázalo vodičom striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu (tzv. zips), prednosť majú vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Vodiči v ľavom musia počkať, kým ich medzi seba pustia tí v pravom pruhu.

Ešte prekážka cestnej premávky v ľavom jazdnom pruhu by prinútila každé prvé vozidlo v pravom pruhu pred úrovňou prekážky pustiť pred seba jedno vozidlo z ľavého pruhu. Zbiehanie jazdných pruhov do jedného ale nie je prekážkou cestnej premávky.

Zips je povinný aj v mieste, kde sa zbiehajú jazdné pruhy do jedného, no nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný.

Zipsujte, keď to pomôže plynulosti premávky

V prípade dopravnej špičky z nikoho neubudne, ak by sa vodiči rozhodli použiť zips aj v mieste, kde to nie je predpísané, no zjavne by to pomohlo plynulosti cestnej premávky.

V slušnej a tolerantnej spoločnosti by nastal ideálny stav vtedy, ak by autá rovnomerne zapĺňali jazdné pruhy a potom by sa pred zúženým miestom vzájomne púšťali - striedavo by šli do kruháča vozidlá z ľavého a pravého pruhu.

Zvyčajne sa ale vodiči zaraďujú za sebou do priebežného pruhu a len tí, ktorí sa ponáhľajú, zapĺňajú druhý jazdný pruh. Tí v priebežnom potom nadobúdajú pocit, že sa vozidlá vo vedľajšom pruhu predbiehajú na úkor vozidiel v priebežnom pruhu. Narastá nervozita a neraz sa v mieste zúženia stane aj drobná havária, pretože každý chce byť prvý.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 165
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 047
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 435
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 946
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 533
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 485
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 296
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 229

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.