SME

Košická rely troch krajín štartuje o mesiac

Vedeli ste, že s výnimkou legendárnej Rallye Tatry, ktorá má svoje slávne roky za sebou, je Rely Košice najprestížnejšou žijúcou rely na Slovensku? Zrelá štyridsiatnička je v najlepších rokoch.

V týchto dňoch organizátori z Auto klubu Košice zverejňujú Zvláštne ustanovenia a posádky sa môžu prihlásiť na jeden z vrcholov domácej sezóny.V týchto dňoch organizátori z Auto klubu Košice zverejňujú Zvláštne ustanovenia a posádky sa môžu prihlásiť na jeden z vrcholov domácej sezóny. (Zdroj: archív)

Vedeli ste, že s výnimkou legendárnej Rallye Tatry, ktorá má svoje slávne roky za sebou, je Rely Košice najprestížnejšou žijúcou rely na Slovensku? Zrelá štyridsiatnička je v najlepších rokoch, pretože už o mesiac odštartuje ako majstrovské podujatie troch krajín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Počas druhého septembrového víkendu (7. – 8. septembra) štartuje 38. ročník košickej rely. Vlani bolo presne 40 rokov od štartu prvej súťaže lebo presne 8. mája 1971 bolo na štarte 28 automobilov.

Od tých čias sa štartové pole každým rokom zvyšovalo a verme, že aj v tomto sa v metropole východu zíde prinajmenšom stovka súťažiacich. Za tie roky sa kronika košickej rely riadne naplnila a skrýva množstvo zaujímavosti od svojich prvých nesmelých krokov až po dnešok.

SkryťVypnúť reklamu

Začali pri železiarňachHistória tejto rely sa začala písať už v roku 1970, keď partia automobilových nadšencov založila Automotoklub VSŽ, ktorý bol nástupcom MTO (mototuristického oddielu) a následne uzrel svetlo sveta aj I. ročník košickej rely. S odstupom času a rokov môžeme povedať že išlo skôr o test pravidelnosti a spoľahlivosti, veď na celej trase bola jedna 7,5 km dlhá rýchlostná skúška.

Jozef Béreš junior vie ako chutí víťazstvo na domácej rely. V Košiciach vyhraj štyrikrát a to sa zatiaľ nikomu nepodarilo. Trikrát vyhrali v Košiciach Tibor Cserhalmi a Ivan Pallag.

S pribúdajúcimi ročníkmi a meniacimi sa predpismi pre túto motoristickú disciplínu sa menil pochopiteľne aj charakter rely do súčasnej podoby. O kvalite a význame košickej súťaže veľa napovie galéria víťazov, v ktorej nechýbajú svetoznáme mená českých pilotov, ktorí v tom čase jazdili za popredné tímy vrátane toho najznámejšieho: Agroteam JZD Slušovice.

SkryťVypnúť reklamu

Majstrovstvá troch krajín v septembriZárukou účasti špičkových posádok z okolitých krajín je zaradenie súťaže do seriálu Zóny strednej Európy - FIA CEZ Rally Trophy, do Platinum majstrovstiev Poľska v rally, majstrovstiev Maďarska a DMACK Tyres Rally 2012 - majstrovstiev Slovenska. Po štvrtý raz je neoddeliteľnou súčasťou podujatia aj Slovenský Rally Pohár.

Vlani košickú rely poctil účasťou špičkový francúzsky jazdec Brayn Bouffier na vozidle Peugeot S2000.

V tomto roku sa košická rely vracia k septembrovému termínu. Už po štvrtýkrát bude súčasťou poľského šampionátu a po siedmych rokoch bude opäť súčasťou majstrovstiev Maďarska, ktoré naposledy zavítalo na košické trate v roku 2005.

V ostatných rokoch vítala rely v Košiciach neskorú jeseň a predstavenia posádok mali v tme svojskú atmosféru. September snáď prinesie lepšie počasie, než v Košiciach bývalo.

SkryťVypnúť reklamu

Iste si viacerí pamätníci spomenú na deväťdesiate roky, keď košická rely bola súčasťou maďarského šampionátu (1996 – 1998) a na štarte bývalo viac ako sto posádok.

Už v roku 1998 sa Košice stali dejiskom troch národných šampionátov (slovenského, maďarského a českého), teraz sa fanúšikovia môžu tešiť na podobnú situáciu, keď sa im predstavia posádky súperiace o prídel bodov do majstrovstiev Slovenska, Poľska a Maďarska.

Posádky čaká vrchol sezónyV týchto dňoch organizátori z Auto klubu Košice zverejňujú Zvláštne ustanovenia a posádky sa môžu prihlásiť na jeden z vrcholov domácej sezóny.

Jaro Melichárek sa po úvode našich majstrovstiev drží v čele hodnotenia jazdcov. Reálne patrí medzi adeptov na celkové víťazstvo.

Uzávierka prihlášok s redukovaným štartovným je 24. augusta, pre tých, čo budú čakať do poslednej chvíle s prihláškou je termín podania 27. augusta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Organizátori z Auto Klubu Košice pripravili v tomto ročníku pre jazdcov trať s celkovou dĺžkou 548 km, z ktorých 13 rýchlostných skúšok bude tvoriť 164 km. Súťaž pozostáva z dvoch etáp a štyroch sekcií.

Košice mám hlboko v pamätiTeraz, keď pripravujeme aspoň symbolickú účasť na rely Košice, si uvedomujem, aké miesto v pretekárskom srdci majú práve Košice. Spomedzi slovenských súťaží boli pre mňa vždy najťažšie.

Pred prvým štartom na tejto rely som ráno pred obhliadkou trate prvý krát stretol Zuzanu Lieskovcovú, ktorá ma úspešne navigovala takmer tri sezóny. Prežili sme prvú rely bez ujmy a dokonca sa nám darilo. Práve v Košiciach sme dokončili prvú rely sezónu a dostali aj prvé poháre za umiestnenie v triedach N2 a N3.

Neskôr, v roku 2009 sme išli v Košiciach vyslovene prvú rely v daždi a dali sme prvú "ranu" s Mitsubishi Evo IX do plota. Keď zavriem oči, vidím sychravé novembrové počasie, úzku cestu okolo Ružína, hmlu na Bankove, šmykľavé asfalty takmer na celej trati a fanúšikov, ktorých nie je nikde na Slovensku toľko, ako tu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri spomienkach na vôbec prvé štarty v rely so Suzuki Ignis mi nedá nekliknúť si na prvé videá a pozrieť sa späť na úsmevné začiatky. Napríklad na úplne prvú rýchlostku so Zuzanou na Bankove a tiež na prvý zbúraný plot s Mitsubishi.

Rasťo Chvála

Základný program Rally KošiceStreda 5. septembra 2012

Od 8.00 h obhliadka trate

Štvrtok 6. septembra 2012

O 14.00 h koniec obhliadky trate

Od 7.00 h do 12.00 h administratívne preberanie

Od 7.300 h do 13.00 h technické preberanie

Od 18.00 h slávnostný štart na Hlavnej ulici

Piatok 7. Septembra 2012

Štart prvého súťažného dňa o 8.00 h

Cieľ prvého súťažného dňa o 17.50 h

Sobota 8. Septembra 2012

Štart druhého súťažného dňa o 8.00 h

Cieľ prvého súťažného dňa a dekorovanie víťazov na cieľovej rampe o 17.00 h

Autor: Ecce rally

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 580
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 298
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 711
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 107
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 331
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 920
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 403
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 019
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 145
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 974
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 877
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 016
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu