SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Košická rely troch krajín štartuje o mesiac

Vedeli ste, že s výnimkou legendárnej Rallye Tatry, ktorá má svoje slávne roky za sebou, je Rely Košice najprestížnejšou žijúcou rely na Slovensku? Zrelá štyridsiatnička je v najlepších rokoch.

V týchto dňoch organizátori z Auto klubu Košice zverejňujú Zvláštne ustanovenia a posádky sa môžu prihlásiť na jeden z vrcholov domácej sezóny.V týchto dňoch organizátori z Auto klubu Košice zverejňujú Zvláštne ustanovenia a posádky sa môžu prihlásiť na jeden z vrcholov domácej sezóny. (Zdroj: archív)

Vedeli ste, že s výnimkou legendárnej Rallye Tatry, ktorá má svoje slávne roky za sebou, je Rely Košice najprestížnejšou žijúcou rely na Slovensku? Zrelá štyridsiatnička je v najlepších rokoch, pretože už o mesiac odštartuje ako majstrovské podujatie troch krajín.

BRATISLAVA. Počas druhého septembrového víkendu (7. – 8. septembra) štartuje 38. ročník košickej rely. Vlani bolo presne 40 rokov od štartu prvej súťaže lebo presne 8. mája 1971 bolo na štarte 28 automobilov.

Od tých čias sa štartové pole každým rokom zvyšovalo a verme, že aj v tomto sa v metropole východu zíde prinajmenšom stovka súťažiacich. Za tie roky sa kronika košickej rely riadne naplnila a skrýva množstvo zaujímavosti od svojich prvých nesmelých krokov až po dnešok.

Začali pri železiarňach

História tejto rely sa začala písať už v roku 1970, keď partia automobilových nadšencov založila Automotoklub VSŽ, ktorý bol nástupcom MTO (mototuristického oddielu) a následne uzrel svetlo sveta aj I. ročník košickej rely. S odstupom času a rokov môžeme povedať že išlo skôr o test pravidelnosti a spoľahlivosti, veď na celej trase bola jedna 7,5 km dlhá rýchlostná skúška.

Jozef Béreš junior vie ako chutí víťazstvo na domácej rely. V Košiciach vyhraj štyrikrát a to sa zatiaľ nikomu nepodarilo. Trikrát vyhrali v Košiciach Tibor Cserhalmi a Ivan Pallag.

S pribúdajúcimi ročníkmi a meniacimi sa predpismi pre túto motoristickú disciplínu sa menil pochopiteľne aj charakter rely do súčasnej podoby. O kvalite a význame košickej súťaže veľa napovie galéria víťazov, v ktorej nechýbajú svetoznáme mená českých pilotov, ktorí v tom čase jazdili za popredné tímy vrátane toho najznámejšieho: Agroteam JZD Slušovice.

Majstrovstvá troch krajín v septembri

Zárukou účasti špičkových posádok z okolitých krajín je zaradenie súťaže do seriálu Zóny strednej Európy - FIA CEZ Rally Trophy, do Platinum majstrovstiev Poľska v rally, majstrovstiev Maďarska a DMACK Tyres Rally 2012 - majstrovstiev Slovenska. Po štvrtý raz je neoddeliteľnou súčasťou podujatia aj Slovenský Rally Pohár.

Vlani košickú rely poctil účasťou špičkový francúzsky jazdec Brayn Bouffier na vozidle Peugeot S2000.

V tomto roku sa košická rely vracia k septembrovému termínu. Už po štvrtýkrát bude súčasťou poľského šampionátu a po siedmych rokoch bude opäť súčasťou majstrovstiev Maďarska, ktoré naposledy zavítalo na košické trate v roku 2005.

V ostatných rokoch vítala rely v Košiciach neskorú jeseň a predstavenia posádok mali v tme svojskú atmosféru. September snáď prinesie lepšie počasie, než v Košiciach bývalo.

Iste si viacerí pamätníci spomenú na deväťdesiate roky, keď košická rely bola súčasťou maďarského šampionátu (1996 – 1998) a na štarte bývalo viac ako sto posádok.

Už v roku 1998 sa Košice stali dejiskom troch národných šampionátov (slovenského, maďarského a českého), teraz sa fanúšikovia môžu tešiť na podobnú situáciu, keď sa im predstavia posádky súperiace o prídel bodov do majstrovstiev Slovenska, Poľska a Maďarska.

Posádky čaká vrchol sezóny

V týchto dňoch organizátori z Auto klubu Košice zverejňujú Zvláštne ustanovenia a posádky sa môžu prihlásiť na jeden z vrcholov domácej sezóny.

Jaro Melichárek sa po úvode našich majstrovstiev drží v čele hodnotenia jazdcov. Reálne patrí medzi adeptov na celkové víťazstvo.

Uzávierka prihlášok s redukovaným štartovným je 24. augusta, pre tých, čo budú čakať do poslednej chvíle s prihláškou je termín podania 27. augusta.

Organizátori z Auto Klubu Košice pripravili v tomto ročníku pre jazdcov trať s celkovou dĺžkou 548 km, z ktorých 13 rýchlostných skúšok bude tvoriť 164 km. Súťaž pozostáva z dvoch etáp a štyroch sekcií.

Košice mám hlboko v pamäti

Teraz, keď pripravujeme aspoň symbolickú účasť na rely Košice, si uvedomujem, aké miesto v pretekárskom srdci majú práve Košice. Spomedzi slovenských súťaží boli pre mňa vždy najťažšie.
Pred prvým štartom na tejto rely som ráno pred obhliadkou trate prvý krát stretol Zuzanu Lieskovcovú, ktorá ma úspešne navigovala takmer tri sezóny. Prežili sme prvú rely bez ujmy a dokonca sa nám darilo. Práve v Košiciach sme dokončili prvú rely sezónu a dostali aj prvé poháre za umiestnenie v triedach N2 a N3.
Neskôr, v roku 2009 sme išli v Košiciach vyslovene prvú rely v daždi a dali sme prvú "ranu" s Mitsubishi Evo IX do plota. Keď zavriem oči, vidím sychravé novembrové počasie, úzku cestu okolo Ružína, hmlu na Bankove, šmykľavé asfalty takmer na celej trati a fanúšikov, ktorých nie je nikde na Slovensku toľko, ako tu.
Pri spomienkach na vôbec prvé štarty v rely so Suzuki Ignis mi nedá nekliknúť si na prvé videá a pozrieť sa späť na úsmevné začiatky. Napríklad na úplne prvú rýchlostku so Zuzanou na Bankove a tiež na prvý zbúraný plot s Mitsubishi.
Rasťo Chvála


Základný program Rally Košice

Streda 5. septembra 2012
Od 8.00 h obhliadka trate

Štvrtok 6. septembra 2012
O 14.00 h koniec obhliadky trate
Od 7.00 h do 12.00 h administratívne preberanie
Od 7.300 h do 13.00 h technické preberanie
Od 18.00 h slávnostný štart na Hlavnej ulici

Piatok 7. Septembra 2012
Štart prvého súťažného dňa o 8.00 h
Cieľ prvého súťažného dňa o 17.50 h

Sobota 8. Septembra 2012
Štart druhého súťažného dňa o 8.00 h
Cieľ prvého súťažného dňa a dekorovanie víťazov na cieľovej rampe o 17.00 h



SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 617
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 806
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 805
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 945
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 766
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 685
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 669
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 228
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 952
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 504
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 640
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 631
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 548
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 364
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu