Vedeli ste, že s výnimkou legendárnej Rallye Tatry, ktorá má svoje slávne roky za sebou, je Rely Košice najprestížnejšou žijúcou rely na Slovensku? Zrelá štyridsiatnička je v najlepších rokoch, pretože už o mesiac odštartuje ako majstrovské podujatie troch krajín.
BRATISLAVA. Počas druhého septembrového víkendu (7. – 8. septembra) štartuje 38. ročník košickej rely. Vlani bolo presne 40 rokov od štartu prvej súťaže lebo presne 8. mája 1971 bolo na štarte 28 automobilov.
Od tých čias sa štartové pole každým rokom zvyšovalo a verme, že aj v tomto sa v metropole východu zíde prinajmenšom stovka súťažiacich. Za tie roky sa kronika košickej rely riadne naplnila a skrýva množstvo zaujímavosti od svojich prvých nesmelých krokov až po dnešok.
Začali pri železiarňachHistória tejto rely sa začala písať už v roku 1970, keď partia automobilových nadšencov založila Automotoklub VSŽ, ktorý bol nástupcom MTO (mototuristického oddielu) a následne uzrel svetlo sveta aj I. ročník košickej rely. S odstupom času a rokov môžeme povedať že išlo skôr o test pravidelnosti a spoľahlivosti, veď na celej trase bola jedna 7,5 km dlhá rýchlostná skúška.
Jozef Béreš junior vie ako chutí víťazstvo na domácej rely. V Košiciach vyhraj štyrikrát a to sa zatiaľ nikomu nepodarilo. Trikrát vyhrali v Košiciach Tibor Cserhalmi a Ivan Pallag.
S pribúdajúcimi ročníkmi a meniacimi sa predpismi pre túto motoristickú disciplínu sa menil pochopiteľne aj charakter rely do súčasnej podoby. O kvalite a význame košickej súťaže veľa napovie galéria víťazov, v ktorej nechýbajú svetoznáme mená českých pilotov, ktorí v tom čase jazdili za popredné tímy vrátane toho najznámejšieho: Agroteam JZD Slušovice.
Majstrovstvá troch krajín v septembriZárukou účasti špičkových posádok z okolitých krajín je zaradenie súťaže do seriálu Zóny strednej Európy - FIA CEZ Rally Trophy, do Platinum majstrovstiev Poľska v rally, majstrovstiev Maďarska a DMACK Tyres Rally 2012 - majstrovstiev Slovenska. Po štvrtý raz je neoddeliteľnou súčasťou podujatia aj Slovenský Rally Pohár.
Vlani košickú rely poctil účasťou špičkový francúzsky jazdec Brayn Bouffier na vozidle Peugeot S2000.
V tomto roku sa košická rely vracia k septembrovému termínu. Už po štvrtýkrát bude súčasťou poľského šampionátu a po siedmych rokoch bude opäť súčasťou majstrovstiev Maďarska, ktoré naposledy zavítalo na košické trate v roku 2005.
V ostatných rokoch vítala rely v Košiciach neskorú jeseň a predstavenia posádok mali v tme svojskú atmosféru. September snáď prinesie lepšie počasie, než v Košiciach bývalo.
Iste si viacerí pamätníci spomenú na deväťdesiate roky, keď košická rely bola súčasťou maďarského šampionátu (1996 – 1998) a na štarte bývalo viac ako sto posádok.
Už v roku 1998 sa Košice stali dejiskom troch národných šampionátov (slovenského, maďarského a českého), teraz sa fanúšikovia môžu tešiť na podobnú situáciu, keď sa im predstavia posádky súperiace o prídel bodov do majstrovstiev Slovenska, Poľska a Maďarska.
Posádky čaká vrchol sezónyV týchto dňoch organizátori z Auto klubu Košice zverejňujú Zvláštne ustanovenia a posádky sa môžu prihlásiť na jeden z vrcholov domácej sezóny.
Jaro Melichárek sa po úvode našich majstrovstiev drží v čele hodnotenia jazdcov. Reálne patrí medzi adeptov na celkové víťazstvo.
Uzávierka prihlášok s redukovaným štartovným je 24. augusta, pre tých, čo budú čakať do poslednej chvíle s prihláškou je termín podania 27. augusta.
Organizátori z Auto Klubu Košice pripravili v tomto ročníku pre jazdcov trať s celkovou dĺžkou 548 km, z ktorých 13 rýchlostných skúšok bude tvoriť 164 km. Súťaž pozostáva z dvoch etáp a štyroch sekcií.
Košice mám hlboko v pamätiTeraz, keď pripravujeme aspoň symbolickú účasť na rely Košice, si uvedomujem, aké miesto v pretekárskom srdci majú práve Košice. Spomedzi slovenských súťaží boli pre mňa vždy najťažšie.
Pred prvým štartom na tejto rely som ráno pred obhliadkou trate prvý krát stretol Zuzanu Lieskovcovú, ktorá ma úspešne navigovala takmer tri sezóny. Prežili sme prvú rely bez ujmy a dokonca sa nám darilo. Práve v Košiciach sme dokončili prvú rely sezónu a dostali aj prvé poháre za umiestnenie v triedach N2 a N3.
Neskôr, v roku 2009 sme išli v Košiciach vyslovene prvú rely v daždi a dali sme prvú "ranu" s Mitsubishi Evo IX do plota. Keď zavriem oči, vidím sychravé novembrové počasie, úzku cestu okolo Ružína, hmlu na Bankove, šmykľavé asfalty takmer na celej trati a fanúšikov, ktorých nie je nikde na Slovensku toľko, ako tu.
Pri spomienkach na vôbec prvé štarty v rely so Suzuki Ignis mi nedá nekliknúť si na prvé videá a pozrieť sa späť na úsmevné začiatky. Napríklad na úplne prvú rýchlostku so Zuzanou na Bankove a tiež na prvý zbúraný plot s Mitsubishi.
Rasťo Chvála
Základný program Rally KošiceStreda 5. septembra 2012
Od 8.00 h obhliadka trate
Štvrtok 6. septembra 2012
O 14.00 h koniec obhliadky trate
Od 7.00 h do 12.00 h administratívne preberanie
Od 7.300 h do 13.00 h technické preberanie
Od 18.00 h slávnostný štart na Hlavnej ulici
Piatok 7. Septembra 2012
Štart prvého súťažného dňa o 8.00 h
Cieľ prvého súťažného dňa o 17.50 h
Sobota 8. Septembra 2012
Štart druhého súťažného dňa o 8.00 h
Cieľ prvého súťažného dňa a dekorovanie víťazov na cieľovej rampe o 17.00 h
Autor: Ecce rally