SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Do križovatky musia vchádzať naslepo

Pri prejazde križovatky treba byť opatrný. Nikdy neviete, kedy sa vo vašej blízkosti neukáže nebezpečný šofér.

Tono: "Koľko sa musí stať navlas identických nehôd v Trenčíne na križovatke ulíc Veľkomoravská a Svätoplukova? Križovatka je v tesnej blízkosti školy. To, čo vidíte na obrázku, je klasické nedanie prednosti auta, ktoré prichádza po Svätoplukovej a nedá prednosť autu, ktoré ide po Veľkomoravskej.

Poviete si: jasný prípad. Áno, ak by sa tam nehoda stala prvýkrát. Lenže takto nabúrané autá sú tam pravidelnosťou. Ja viem za posledný rok o troch navlas rovnakých nehodách a myslím si, že ich tam bolo viac.

Vozidlo, ktoré má dať prednosť v jazde, vchádza do križovatky za veľmi sťažených podmienok a zľava mu bráni vo výhľade živý plot s betónovým stĺpom. Ak čo i len o kúsok vystrčí "čumák", aby vodič lepšie videl a k tomu sa pridá malinká nepozornosť, auto, ktoré ide po hlavnej, schytá bočný náraz a je katapultované do protiľahlého betónového stĺpu.

01.jpg

Výsledok vidíte na fotografii. Naposledy na to doplatilo policajné auto. Našťastie, nikto nešiel po chodníku, no v čase školy tadiaľ chodia ráno desiatky detí. Budú kompetentní čakať, až tam skutočne niekoho usmrtí, alebo jednoznačne umiestnia na vedľajšiu cestu značku STOP v kombinácii s vodorovným dopravným značením, poprípade umiestnia zrkadla na zlepšenie výhľadu pre vodiča, ktorý dáva prednosť?

Aj keď je tam značka daj prednosť v jazde, tá križovatka sa skúsenému vodičovi nedá prejsť bez zastavenia. Žiaľ, veľa vodičov si to neuvedomí a potom sa tam stávajú nehody."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Križovatka, do ktorej nevidno, je nebezpečná

Na Slovensku je množstvo križovatiek vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty na hlavnú nemá dostatočný rozhľad. Nevidí, či sprava alebo zľava prichádza nejaké vozidlo.

Nejeden vodič sa pred vjazdom na hlavnú rozhodne radšej riskovať. Vidí to ako jediné východisko z jeho situácie. Otočiť sa do opačného smeru takmer vždy odmietne ako nebezpečné. Veď to môže na chvíľu zhoršiť aj plynulosť cestnej premávky pre vozidlá prichádzajúce od križovatky. Ani cúvanie sa nezdá byť rozumné.

Keď už šoféra nič iné nenapadne, rozhodne sa vojsť do križovatky. V duchu si povie, že je malá pravdepodobnosť, žeby sa s niekym na hlavnej zrazil. Najmä, ak križovatka nie je veľmi frekventovaná.

Pomôže zrkadlo alebo to ostane na vodičoch

Tono vidí ako základný problém v nevhodnom a nedostatočnom rozmiestnení dopravných značiek a zariadení. Stopka by ale križovatku bezpečnejšou neurobila. Ani obmedzenie rýchlosti, či zvýraznenie vodorovného dopravného značenia. Možno by sa tak znížili následky nehôd, ale to nie je cieľom.

Dôležité je, aby sa v križovatke havárie nestávali. Šoféri na hlavnej by možno spomalili, vodiči na vedľajšej by možno dokonca pred križovatkou zastavili, ale stále by do nej museli vojsť naslepo.

Rozumným riešením by bolo umiestniť zrkadlo v križovatke. Pomocou neho by vodič z vedľajšej cesty mohol vidieť, či sa nejaké vozidlá blížia do križovatky.

Zrkadlo ale stojí peniaze. Musí ho schváliť správca cesty i dopravný inšpektorát.

02.jpg

Kým sa situácia v podobných križovatkách nezmení, vodiči si budú musieť pomôcť sami.

Možno to nie je praktické, ale pomôže vám nájsť človeka, ktorý bude vidieť dostatočne ďaleko do smerov, ktoré sú pre vodiča skryté. Pri odbočovaní alebo vchádzaní na cestu majú vodiči dokonca povinnosť zaistiť bezpečný prejazd pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 886
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 438
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 129
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 356
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 910
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 841
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 293
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 180
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 040
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 918
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan