Do križovatky musia vchádzať naslepo

Pri prejazde križovatky treba byť opatrný. Nikdy neviete, kedy sa vo vašej blízkosti neukáže nebezpečný šofér.

Tono: "Koľko sa musí stať navlas identických nehôd v Trenčíne na križovatke ulíc Veľkomoravská a Svätoplukova? Križovatka je v tesnej blízkosti školy. To, čo vidíte na obrázku, je klasické nedanie prednosti auta, ktoré prichádza po Svätoplukovej a nedá prednosť autu, ktoré ide po Veľkomoravskej.

Poviete si: jasný prípad. Áno, ak by sa tam nehoda stala prvýkrát. Lenže takto nabúrané autá sú tam pravidelnosťou. Ja viem za posledný rok o troch navlas rovnakých nehodách a myslím si, že ich tam bolo viac.

Vozidlo, ktoré má dať prednosť v jazde, vchádza do križovatky za veľmi sťažených podmienok a zľava mu bráni vo výhľade živý plot s betónovým stĺpom. Ak čo i len o kúsok vystrčí "čumák", aby vodič lepšie videl a k tomu sa pridá malinká nepozornosť, auto, ktoré ide po hlavnej, schytá bočný náraz a je katapultované do protiľahlého betónového stĺpu.

01.jpg

Výsledok vidíte na fotografii. Naposledy na to doplatilo policajné auto. Našťastie, nikto nešiel po chodníku, no v čase školy tadiaľ chodia ráno desiatky detí. Budú kompetentní čakať, až tam skutočne niekoho usmrtí, alebo jednoznačne umiestnia na vedľajšiu cestu značku STOP v kombinácii s vodorovným dopravným značením, poprípade umiestnia zrkadla na zlepšenie výhľadu pre vodiča, ktorý dáva prednosť?

Aj keď je tam značka daj prednosť v jazde, tá križovatka sa skúsenému vodičovi nedá prejsť bez zastavenia. Žiaľ, veľa vodičov si to neuvedomí a potom sa tam stávajú nehody."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Križovatka, do ktorej nevidno, je nebezpečná

Na Slovensku je množstvo križovatiek vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty na hlavnú nemá dostatočný rozhľad. Nevidí, či sprava alebo zľava prichádza nejaké vozidlo.

Nejeden vodič sa pred vjazdom na hlavnú rozhodne radšej riskovať. Vidí to ako jediné východisko z jeho situácie. Otočiť sa do opačného smeru takmer vždy odmietne ako nebezpečné. Veď to môže na chvíľu zhoršiť aj plynulosť cestnej premávky pre vozidlá prichádzajúce od križovatky. Ani cúvanie sa nezdá byť rozumné.

Keď už šoféra nič iné nenapadne, rozhodne sa vojsť do križovatky. V duchu si povie, že je malá pravdepodobnosť, žeby sa s niekym na hlavnej zrazil. Najmä, ak križovatka nie je veľmi frekventovaná.

Pomôže zrkadlo alebo to ostane na vodičoch

Tono vidí ako základný problém v nevhodnom a nedostatočnom rozmiestnení dopravných značiek a zariadení. Stopka by ale križovatku bezpečnejšou neurobila. Ani obmedzenie rýchlosti, či zvýraznenie vodorovného dopravného značenia. Možno by sa tak znížili následky nehôd, ale to nie je cieľom.

Dôležité je, aby sa v križovatke havárie nestávali. Šoféri na hlavnej by možno spomalili, vodiči na vedľajšej by možno dokonca pred križovatkou zastavili, ale stále by do nej museli vojsť naslepo.

Rozumným riešením by bolo umiestniť zrkadlo v križovatke. Pomocou neho by vodič z vedľajšej cesty mohol vidieť, či sa nejaké vozidlá blížia do križovatky.

Zrkadlo ale stojí peniaze. Musí ho schváliť správca cesty i dopravný inšpektorát.

02.jpg

Kým sa situácia v podobných križovatkách nezmení, vodiči si budú musieť pomôcť sami.

Možno to nie je praktické, ale pomôže vám nájsť človeka, ktorý bude vidieť dostatočne ďaleko do smerov, ktoré sú pre vodiča skryté. Pri odbočovaní alebo vchádzaní na cestu majú vodiči dokonca povinnosť zaistiť bezpečný prejazd pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.