BRATISLAVA. Prototyp nových svetlometov predstavili vedci z univerzity Carniege Mellon v meste Pittsburgh, amerického štátu Pensylvánia. Tie sú schopné "obísť" kvapky, či snehové vločky a tak výrazne znížiť nežiaduce efekty a zvýšiť účinnosť svetla.
Sleduje kvapky
Prototyp existujúci zatiaľ len v laboratóriu využíva digitálny projektor, ktorý osvetlí kvapku dažďa, alebo vločku na niekoľko milisekúnd, zatiaľ čo fotoaparát pripevnený na boku projektora zachytáva pozíciu každej kvapky.Svetlomet pozostáva z polopriepustného zrkadla, ktoré umožňuje zmeniť priehľadnosť v jednotlivých bodoch.
Kamera na vonkajšej strane zrkadla kvapky rozpozná a systém určí správnu reakciu počas trinástich milisekúnd. Pracuje pritom s kvapkami v detekčnom priestore, ktorý sa nachádza vyššie ako priestor reakčný.
Skúšali s Priusom
Keď systém určí a vykoná správne nastavenie svetlometu, spadnú kvapky práve do reakčného priestoru na vopred vypočítanú pozíciu.
Prevádzková vzdialenosť systému je v rozsahu od troch do štyroch metrov, ktorú vedci určili ako kritickú vzdialenosť rušivých odleskov. Prvé testy boli vykonávané na vozidle Toyota Prius.
Pomôže aj pri stovke
Vedci v laboratóriu simulovali rôzne rýchlosti auta a intenzitu zrážok. Systém vie účinne obísť kvapky dažďa pri nízkych rýchlostiach a zvýšiť viditeľnosť vo vyšších rýchlostiach. Účinnosť do rýchlosti 30km/h je „obídenie“ až 70% kvapiek a 15 až 20% pri rýchlosti 100km/h.
Teda aj pri relatívne vysokej rýchlosti je prototyp nového svetla reálne využiteľný a mal by svietiť výrazne lepšie ako klasické svetlomety.
Použitím výkonnejšieho hardvéru je možné účinnosť ešte o niečo zvýšiť, no zároveň výrazne stúpajú náklady na jeho výrobu. Podľa vedcov je tento systém ďalším z míľnikov na ceste za autonómnymi vozidlami. Podľa nás sa v reálnej premávke so skutočnými vodičmi môže objaviť už do 5 rokov.