BRATISLAVA. Medzi štyridsiatkou krajín, v ktorých štartuje predaj modelu Focus ST je samozrejme aj Slovensko. Ford Focus ST s dvojlitrovým motorom EcoBoost, s výkonom 184 kW (250k) a šesťstupňovou prevodovkou stojí v lacnejšej verzii 27 400 eur, čiže cenou sa triafa presne medzi konkurentov.
Pripomeňme, že nový Focus ST dostal v tejto kategórii zatiaľ ako jediný aktívne riadenie s variabilným prevodovým pomerom nazvané „Sport Steering System“. Trojstupňový stabilizačný program ESP má vraj zabezpečiť športové vyžitie aj vtedy ak nie je úplne deaktivovaný.
Dve karosérie a dve výbavy
V predaji sa objavili súčasne obe verzie karosérie – hatchback aj kombi – a dva stupne výbavy ST R a ST X. Rozdiel vo výbavách však neprináša pritvrdenie športových vlastností ako pri konkurenčnom Megane R.S. vo verzii Cup.
Vyššia výbava X je zameraná na komfort zákazníka a ponúka navyše voči ST R celokožený poťah športových "korýtok" Recaro (voči čiastočne koženým), elektricky nastaviteľné predné sedadlá ôsmimi smermi, Bi-Xenónové svetlomety, predné LED svetlá s funkciou denného svietenia a zadné LED svetlá.
Trúfa si na najlepších
Niet pochýb o tom, že Fordy s označením ST patria medzi ostro sledované novinky, zvlášť medzi priaznivcami výkonom nasýtených kompaktných hatchbackov. Skratka ST neznamenala nikdy vrchol ako označenie RS, avšak pri otáznej budúcnosti modelov RS sa Ford snaží už aj pri ST ponúknuť viac výkonu a prvky pre ostrejšiu jazdu.
Podľa očakávania bude ST ostrejšie ako Golf GTI ale možno krotkejšie ako Golf R. Na internete však koluje spot, v ktorom ST rúbe veľmi vysoko.
Zástupca Fordu v americkom Detroite sa rozhodol pre vlastnú reklamnú kampaň a pripravil video, ktoré v našich končinách veľmi nezvyko, priamo porovnáva Mazdu 3 MPS, Subaru WRX a Volkswagen GTI. Ford si však nenechal ujsť možnosť podpichnúť BMW a tak sa do porovnania dostal aj tento špeciál.
Cenovo prístupné kilowatty
Nás toto porovnanie celkom inšpirovalo a do jednoduchej tabuľky, ktorá ukazuje, koľko si zaplatíte za jeden kilowatt výkonu u hot-hatch, sme zahrnuli aj BMW M3, hoci je z úplne iného sveta. To, že výkon a cena nemusia hovoriť úplne všetko o zábave, dokazuje v tabuľke Toyota GT 86.
Jej kilowatty sú pomerne drahé, avšak zábavou za volantom strčí mnohých konkurentov do vrecka. Samozrejme, že tieto autá nie sú lacné, ale v porovnaní s konkurenciou je na tom Focus ST s cenou celkom dobre.
Značka | Ford | Mazda | VW | Toyota | Renault | BMW |
Model | Focus ST | 3 MPS | Golf GTI | GT86 | Megane R.S. | M3 |
Objem motora (cm3) | 2000 | 2261 | 1984 | 1988 | 1998 | 3999 |
Výkon (kW) | 184 | 191 | 155 | 147 | 195 | 309 |
Krútiaci moment (Nm) | 360 | 380 | 280 | 205 | 360 | 400 |
Hmotnosť (kg) | 1362 | 1381 | 1393 | 1239 | 1462 | 1655 |
Výkon na tonu (kW/1000 kg) | 135,1 | 138,3 | 111,3 | 118,6 | 133,4 | 186,7 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 6,5 | 6,1 | 6,9 | 7 | 6 | 4,8 |
Cena od (eur) | 27400 | 26690 | 27380 | 31990 | 28990 | 71700 |
Cena za výkon (eur/kW) | 149 | 140 | 177 | 218 | 149 | 232 |