Cyklistka odbočila tak, že takmer skončila pod autom

Niektorí cyklisti sú na ceste mimoriadne nebezpeční. Ohrozujú predovšetkým seba.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marek: "Išiel som okolo obeda v nemenovanej obci na južnom Slovensku. V mojom pruhu a smere jazdy sa viezla staršia pani na bicykli. Išla po ceste blízko chodníka.

Keď som bol od nej 15-20 m, tak si to nečakane švihla doľava práve, keď bola na priechode pre chodcov.

Pani sa ani len neobzrela, či ju neobieha auto a ani len nedala signál, že chce odbočovať alebo prechádzať na druhú stranu. Jednoducho si to švihla z pravej strany cesty na druhú cez priechod a na opačnej strane pokračovala po chodníku a zmizla niekde v parku.

Dupol som na brzdu, a mal som čo robiť, aby som to rozdýchal. Moja rýchlosť bola podľa predpisov (50 km/h). Krvi by sa vo mne nedorezali.

V protismere a ani za mnou žiadne auto a nikde som nevidel žiadneho človeka, okrem tej paničky. Zaujímalo by ma, čo by bolo, keby som ju na priechode nedajbože zrazil? Sám v aute, nikde žiadny svedok a zrazená osoba na priechode. Mal som toto nebodaj predvídať?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Nielen vodiči motorových vozidiel sú povinní dodržiavať dopravné pravidlá. Pokuta za porušenie predpisov hrozí aj cyklistom alebo chodcom. Možno ešte väčší strašiak by pre nich malo byť to, že nedodržaním dopravných predpisov sa môžu chodci či cyklisti dostať do život ohrozujúcej situácie.

Cyklistka z Marekovho prípadu si mohla spôsobiť zranenie a možno aj smrť. Okrem toho by mohla spôsobiť problémy aj vodičovi auta - praktické a aj psychické.

Marek by mal pod ťarchou okolností veľmi ťažkú úlohu dokázať, že on nebol na vine. A nie všetci sa dokážu ľahko preniesť nad to, že niekomu ublížia, aj keď neúmyselne a nič proti tomu nemohli spraviť.

Porušila, čo sa dalo

Aj cyklista je vodič. Cyklistka porušila niekoľko dopravných pravidiel, ktoré by mali byť vodiči poznať automaticky. Pravdepodobne si ale cyklistka nikdy nerobila vodičák a tak si možno ani neuvedomila, ako blízko sa dostala možno až k svojej smrti.

Cyklistka odbočovala bez toho, aby dala znamenie o zmene smeru jazdy. Cyklista ho dáva upažením. Pri odbočovaní vľavo je pritom vodič povinný zájsť k ľavému okraju jazdného pruhu. Cyklistka ale odbočila vľavo hneď od pravého okraja cesty.

Pri odbočovaní je každý vodič dbať na zvýšenú opatrnosť. O to viac cyklista, keďže pri strete s autom ťahá za kratší koniec.

Ešte dvoch priestupkov sa cyklistka dopustila: jazdila po priechode pre chodcov a na chodníku. Obe miesta sú pritom určené výlučne chodcom, ak dopravná značka neurčuje inak, alebo ak sa chodník nepoužíva na zákonom definované parkovanie vozidla.

Marekovi by pomohli svedkovia

Marek mal šťastie. Ak by zrazil cyklistku, aj keď odbočujúcu, bez svedkov by sa len s problémami vyhol spoluvine.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že Marek by mal byť obviný z porušenia nasledujúceho pravidla: "Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla."

To by ale museli byť svedkovia, ktorí by potvrdili, že cyklistka odbočovala. Tým by ale zároveň dostali aj cyklistku do problémov, lebo by na povrch vyplývali aj porušenia predpisov cyklistky. A teda aj minimálne jej spoluvina. Okrem toho, Marek by sa mohol vyviniť, ak by svedkovia tiež dosvedčili, že cyklistka odbočila tak, že to nikto nemohol očakávať.

Ani so znaleckým posudkom by sa nevina nemusela dať dokázať

Bez svedkov by sa v závislosti od spôsobu nárazu do bicykla dalo určiť, ako šiel cyklista pred haváriou. V situácii, akú zažil Marek, sa ale nedá vylúčiť ani to, že auto zrazí odbočujúceho cyklistu tak, že to bude vyzerať, ako vodičova nedbanlivosť. V zákone o cestnej premávke sa píše: "Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom ..."

Očakávať od vodiča, že bude predpokladať manéver, akým sa predviedla cyklistka, je prehnané. Takáto situácia patrí medzi kuriózne a málo pravdepodobné. Veď, kto už by len čakal, že sa cyklista pokúsi na ceste spáchať samovraždu?

Jedinou prevenciou pred potenciálne nebezpečným cyklistom je udržiavať si od neho väčší odstup ako 20 metrov. Môže to byť pre vodiča auta obmedzujúce, no dokáže ho to ochrániť pred nepríjemnosťami.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 077
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 298
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 535
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 237
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 757
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 040
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 514
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.