Vodič mal zelenú a púšťal chodcov, ktorí stáli na červenú

Pustiť chodcov cez cestu je ohľaduplné. Nerobte to však vtedy, ak máte zelenú a chodci nestoja na vozovke.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marek: "Išiel som v pravom pruhu v Bratislave v smere od Račianskeho mýta na Trnavské mýto (svetelný priechod pre chodcov medzi tržnicou a Istropolisom). Na semafore svietila pre autá zelená, tým pádom predpokladám pre chodcov červená.

Keď zrazu auto vedľa mňa v ľavom pruhu pred priechodom znenazdania zabrzdilo. Radšej som brzdil aj ja a zastal pred priechodom. Netušil som, čo sa deje. Autá mali zelenú, pred nami nič, žiadna prekážka.

Vodič vedľa ukazoval chodcom na malom stredovom ostrovčeku, nech prejdú cez priechod, že ich púšťa. Chodci ukazovali vodičovi, či mu nešibe, veď majú červenú a na priechod nevošli, autá trúbili.

Môže vodič v takomto prípade pustiť chodcov? A čo by sa stalo, keby som zrazil chodca na priechode pri mojej zelenej?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spomínanom mieste svieti vodičom semafor s plnými svetlami. Zelená podľa predpisov znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde. Nie povinnosť. Preto vodič, ktorý zastavil pred priechodom pre chodcov, neporušil predpisy o prednosti a jazde na svetelné signály.

Napriek tomu, ak svieti zelená a nebránia tomu žiadne zákonné dôvody, nezastavujte. Každý účastník cestnej premávky sa totiž musí "správať disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky".

Ohrozil plynulosť premávky

Vodič, ktorý zastavil na zelenú, aby pustil chodcov cez cestu, pravdepodobne ohrozil plynulosť cestnej premávky. Predpisy by neporušil len v takom prípade, ak aspoň jeden z chodcov vstúpil na vozovku.

Na opísanom mieste je malý ostrovček a pre chodcov tam nie je dosť priestoru. Cez cestu často prechádza viac ľudí, než sa zmestí na ostrovček.

Chodec, ktorý vojde na vozovku na priechode, má podľa zákona prednosť pred autami. "Vodič je povinný dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Platí to dokonca aj vtedy, ak vodičovi svieti na semafore plné zelené svetlo. "Vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov," dopĺňa vyhláška.

Keď chodec poruší predpisy a vstúpi na červenú na vozovku, neznamená to, že vodičov zbavuje zodpovednosti za ohrozenie chodca.

Keď chodec poruší predpisy, vodič nemusí byť nevinný

Či už vodič púšťal chodcov oprávnene alebo nie, druhý vodič je povinný zastaviť vozidlo tiež. "Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky," píše sa v zákone.

Keby ostatní vodiči pokračovali v jazde, riskovali by pokutu do 60 eur na mieste. Ak by nejaký chodec stál na vozovke, mohli by prísť o vodičský aj na dva roky. Ak by nejakého chodca zrazili, aj keby šiel na červenú a auto malo zelenú, riskovali by väzenie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.