Marcel: "Nedávno som mal opäť nepríjemnú skúsenosť na úseku cesty na konci Bratislavy smerom na Senec. Je tam úsek, kde sa diaľnica dosť hlúpym spôsobom napája na starú cestu na Senec. Potom je svetelná križovatka a za ňou asi 300-500 m úsek so značkou C22 – kde sa pravý pruh “vlieva” do ľavého.
Pravidelne sú tu problémy, keď sa vodiči z pravého pruhu po celej dĺžke snažia dostať do ľavého. Pritom si myslia že zapnutá smerovka je prednosť v jazde a vodiči v priebežnom pruhu ich musia pustiť. Už mi pár ľudí vynadalo, že je tam zipsový systém, prečo ich teda nechcem pustiť. Ten tam ale evidentne nie je.
Problém nie je pustiť – na konci to robím, aj keď nemusím. Problém je to, že všetci sprava sa tlačia doľava po celom úseku, čím znižujú plynulosť cestnej premávky a defacto úplne zablokujú ľavý, priebežný, pruh. A potom opticky ide pravý pruh rýchlejšie ako ľavý a láka to ďalších vodičov, aby sa tadiaľ predbehli a “urýchlili” si cestu. Proste začarovaný kruh.
Už som o tom písal aj na dopravný inšpektorát, správu ciest. Buď si ma prehadzujú a odvolávajú sa na nejaké projekty, alebo ma odbijú tým, že sa tam plánuje rozšírenie cesty (to už sa plánuje minimálne 4 roky a nič).
Pritom by iba stačilo zmeniť čiaru medzi pruhmi z prerušovanej na plnú (alebo dvojitú) po celej dĺžke okrem posledného úseku, a namiesto značky C22 tam umiestiť C30 – zipsové radenie. A bolo by po probléme.
Ale aby som sa vrátil k arogantnému šoférovi spomenutom na začiatku. Keďže som ho – podotýkam takmer na začiatku úseku – nepustil, začal sa správať ako zmyslov zbavený. Prudko zabrzdil, obehol ma zozadu a zľava (v protismere!) a zablokoval mi cestu. Zabrzdil tak, že som do neho skoro napálil. Skoro spôsobil dopravnú nehodu!
Potom stál a schválne ma ďalej blokoval. Autá za mnou už trúbili – on si to nevšímal a stál. Keď ma táto jeho stupídna hra prestala baviť, chcel som ho obísť zľava. Okamžite sa presunul viac doľava, aby ma znova zablokoval. Skúšal som to teda sprava, no znova sa presunul a zablokoval ma.
Keď sa mi ho podarilo „oklamať” a predbehnúť, aby sa celá kolóna vôbec pohla, znova ma obehol zľava. Jazdil asi 10 sekúnd na mojej úrovni v protismere a cez otvorené okienko mi nadával a vyhrážal sa. Potom pridal a znova sa zaradil predo mňa tak, že som musel brzdiť, čim znova takmer spôsobil dopravnú nehodu. To som vytiahol mobil a odfotil jeho ŠPZku."
Kedy sa má použiť zips
Na mieste, ktoré Marcel opísal, neplatí povinnosť pustiť pred seba prvé vozidlo z pravého jazdného pruhu. Používanie tzv. zipsu by bolo povinné len vtedy, ak by to prikázala dopravná značka, alebo ak by bola v pravom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky.
Zips v premávke je manéver, kedy prvé vozidlo vo voľnom pruhu pustí pred seba jedno (prvé) vozidlo z pravého pruhu.
Ľavý jazdný pruh na výjazde z Bratislavy v smere do Senca je priebežný. Vodiči z pravého musia pri prechádzaní do susedného pruhu dať prednosť vozidlám v ľavom pruhu. Vo všeobecnosti tiež platí, že ak nie je zrejmé pri spájaní jazdných pruhov, ktorý z nich je priebežný, vodiči v ľavom pruhu musia dať prednosť vozidlám v pravom.
Marcel správne upozornil na to, že plynulosť najmä v čase dopravnej špičky by sa zvýšila, ak by vodiči pri každej možnej príležitosti používali zips. A to aj vtedy, ak to nie je povinné. Úprava dopravného značenia, tak ako to navrhuje Marcel, by pravdepodobne nezmenila správanie tých vodičov, ktorí sa pokúšajú dostať do priebežného pruhu skôr ako v mieste, kde sa jazdné pruhy spájajú.
Natočili ste auto agresívneho vodiča? Pomôže len verejný pranier
Žiadne dopravné značenie a ani ich zmena ešte žiadnemu vodičovi nevštepila slušnosť, toleranciu a ohľaduplnosť. Príkladom toho je aj vodič vozidla, ktoré Marcel odfotil.
Vodič odfoteného BMW niekoľkokrát porušil dopravné predpisy, dokonca ohrozil bezpečnosť cestnej premávky. Takémuto vodičovi by okrem uloženia pokuty mohli aj zakázať šoférovanie až na dva roky. Predchádzal v mieste, kde to bolo zakázané a jazdil v protismere napriek tomu, že si to nevyžadovala situácia v cestnej premávke.
Odfotili ste dopravný priestupok? Pridajte ho na mapu medzi ostatné
Ak ale agresívneho vodiča nechytia policajti priamo pri čine, je veľmi náročné ho potrestať. Nepomôže ani kamera v aute, ktorou si celú udalosť natočíte. Muselo by byť z nej zrejmé, kto šoféroval nebezpečným spôsobom.
Možno si poviete, že aspoň pomocou objektívnej zodpovednosti je možné za nebezpečné predchádzanie potrestať držiteľa auta, ak je manéver zaznamenaný na kamere. Záznam by ale musel byť vyhotovený technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor. A tým nie je kamera v súkromnom aute.
Jediná možnosť, aj keď nie veľmi efektívna, ako zmenšiť počet agresívnych vodičov, je upozorniť na nich políciu telefonicky priamo z vozidla. Alebo zverejniť video udalosti, aby sa aj ostatní dozvedeli o aute agresívneho vodiča.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk