SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Agresívny vodič sa pomstil, lebo ho iný nechcel pustiť pred seba

Na mieste, kde nie je povinné zipsovanie, sa chcel vodič natlačiť do priebežného pruhu. Ak by to spravil tam, kde sa pruhy zbiehajú, isto by ho niekto pustil.

(Zdroj: Marcel)

Marcel: "Nedávno som mal opäť nepríjemnú skúsenosť na úseku cesty na konci Bratislavy smerom na Senec. Je tam úsek, kde sa diaľnica dosť hlúpym spôsobom napája na starú cestu na Senec. Potom je svetelná križovatka a za ňou asi 300-500 m úsek so značkou C22 – kde sa pravý pruh “vlieva” do ľavého.

Pravidelne sú tu problémy, keď sa vodiči z pravého pruhu po celej dĺžke snažia dostať do ľavého. Pritom si myslia že zapnutá smerovka je prednosť v jazde a vodiči v priebežnom pruhu ich musia pustiť. Už mi pár ľudí vynadalo, že je tam zipsový systém, prečo ich teda nechcem pustiť. Ten tam ale evidentne nie je.

01.jpg

Problém nie je pustiť – na konci to robím, aj keď nemusím. Problém je to, že všetci sprava sa tlačia doľava po celom úseku, čím znižujú plynulosť cestnej premávky a defacto úplne zablokujú ľavý, priebežný, pruh. A potom opticky ide pravý pruh rýchlejšie ako ľavý a láka to ďalších vodičov, aby sa tadiaľ predbehli a “urýchlili” si cestu. Proste začarovaný kruh.

Už som o tom písal aj na dopravný inšpektorát, správu ciest. Buď si ma prehadzujú a odvolávajú sa na nejaké projekty, alebo ma odbijú tým, že sa tam plánuje rozšírenie cesty (to už sa plánuje minimálne 4 roky a nič).

Pritom by iba stačilo zmeniť čiaru medzi pruhmi z prerušovanej na plnú (alebo dvojitú) po celej dĺžke okrem posledného úseku, a namiesto značky C22 tam umiestiť C30 – zipsové radenie. A bolo by po probléme.

02.jpg

Ale aby som sa vrátil k arogantnému šoférovi spomenutom na začiatku. Keďže som ho – podotýkam takmer na začiatku úseku – nepustil, začal sa správať ako zmyslov zbavený. Prudko zabrzdil, obehol ma zozadu a zľava (v protismere!) a zablokoval mi cestu. Zabrzdil tak, že som do neho skoro napálil. Skoro spôsobil dopravnú nehodu!

Potom stál a schválne ma ďalej blokoval. Autá za mnou už trúbili – on si to nevšímal a stál. Keď ma táto jeho stupídna hra prestala baviť, chcel som ho obísť zľava. Okamžite sa presunul viac doľava, aby ma znova zablokoval. Skúšal som to teda sprava, no znova sa presunul a zablokoval ma.

Keď sa mi ho podarilo „oklamať” a predbehnúť, aby sa celá kolóna vôbec pohla, znova ma obehol zľava. Jazdil asi 10 sekúnd na mojej úrovni v protismere a cez otvorené okienko mi nadával a vyhrážal sa. Potom pridal a znova sa zaradil predo mňa tak, že som musel brzdiť, čim znova takmer spôsobil dopravnú nehodu. To som vytiahol mobil a odfotil jeho ŠPZku."

Kedy sa má použiť zips

Na mieste, ktoré Marcel opísal, neplatí povinnosť pustiť pred seba prvé vozidlo z pravého jazdného pruhu. Používanie tzv. zipsu by bolo povinné len vtedy, ak by to prikázala dopravná značka, alebo ak by bola v pravom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky.

Zips v premávke je manéver, kedy prvé vozidlo vo voľnom pruhu pustí pred seba jedno (prvé) vozidlo z pravého pruhu.

Ľavý jazdný pruh na výjazde z Bratislavy v smere do Senca je priebežný. Vodiči z pravého musia pri prechádzaní do susedného pruhu dať prednosť vozidlám v ľavom pruhu. Vo všeobecnosti tiež platí, že ak nie je zrejmé pri spájaní jazdných pruhov, ktorý z nich je priebežný, vodiči v ľavom pruhu musia dať prednosť vozidlám v pravom.

Marcel správne upozornil na to, že plynulosť najmä v čase dopravnej špičky by sa zvýšila, ak by vodiči pri každej možnej príležitosti používali zips. A to aj vtedy, ak to nie je povinné. Úprava dopravného značenia, tak ako to navrhuje Marcel, by pravdepodobne nezmenila správanie tých vodičov, ktorí sa pokúšajú dostať do priebežného pruhu skôr ako v mieste, kde sa jazdné pruhy spájajú.

Natočili ste auto agresívneho vodiča? Pomôže len verejný pranier

Žiadne dopravné značenie a ani ich zmena ešte žiadnemu vodičovi nevštepila slušnosť, toleranciu a ohľaduplnosť. Príkladom toho je aj vodič vozidla, ktoré Marcel odfotil.

Vodič odfoteného BMW niekoľkokrát porušil dopravné predpisy, dokonca ohrozil bezpečnosť cestnej premávky. Takémuto vodičovi by okrem uloženia pokuty mohli aj zakázať šoférovanie až na dva roky. Predchádzal v mieste, kde to bolo zakázané a jazdil v protismere napriek tomu, že si to nevyžadovala situácia v cestnej premávke.

Odfotili ste dopravný priestupok? Pridajte ho na mapu medzi ostatné

Ak ale agresívneho vodiča nechytia policajti priamo pri čine, je veľmi náročné ho potrestať. Nepomôže ani kamera v aute, ktorou si celú udalosť natočíte. Muselo by byť z nej zrejmé, kto šoféroval nebezpečným spôsobom.

Možno si poviete, že aspoň pomocou objektívnej zodpovednosti je možné za nebezpečné predchádzanie potrestať držiteľa auta, ak je manéver zaznamenaný na kamere. Záznam by ale musel byť vyhotovený technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor. A tým nie je kamera v súkromnom aute.

Jediná možnosť, aj keď nie veľmi efektívna, ako zmenšiť počet agresívnych vodičov, je upozorniť na nich políciu telefonicky priamo z vozidla. Alebo zverejniť video udalosti, aby sa aj ostatní dozvedeli o aute agresívneho vodiča.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 607
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 781
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 750
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 656
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 842
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 498
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 737
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 014
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 055
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

13 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr