BRATISLAVA. Svoju prvú oficiálnu rely absolvuje Yaris R1 presne 24. až 26. augusta na tratiach ADAC Rallye Deutschland. Hlavným motívom opätovného vstupu značky do rely bola stavba atraktívneho a cenovo prístupného modelu pre mladých pretekárov.
Športové oddelenie značky prijíma objednávky s okamžitou platnosťou, pričom vozidlo v podobe stavebnice stojí približne 22 500 eur bez DPH a montáže.
Dobré na začiatok
Predpisy automobilovej federácie FIA pre triedu R1A povoľujú pre Yaris s benzínovým motorom a objemom 1,33 litra len obmedzené výkonové úpravy. Výkon je 99 koní a hmotnosť klesla na 1000 kilogramov. Krútiaci moment sa pohybuje na úrovni 120 Nm.
Pretekárska súprava zahŕňa výfukové zvody a katalyzátor, kratší stály prevod a samozrejme podvozok s nastaviteľnými pružinami.
Súčasťou úprav je vstavaná klietka, ochranný kryt olejovej vane, palivovej nádrže a palivového potrubia, hasiace prístroje, pretekárske sedadlá s viacbodovými bezpečnostnými pásmi typické pre rely a centrálne vypínanie elektroinštalácie.
Otvára novú triedu
Očakáva sa, že Toyota Yaris R1A získa ako prvé auto na svete homologizáciu FIA R1A pre triedu s objemom motora do 1 400 cm3. Vozidlo sa tým kvalifikuje pre súťaže na regionálnej, národnej i medzinárodnej úrovni, a to až po akcie svetového šampionátu v rely.
Po priaznivých výsledkoch testovania v júli tohto roku v Saarlande, sa verejnosti po prvý raz predstaví v súťaži ADAC Rallye Deutschland a za volant sa posadí legenda Isolde Holderiedová, bývalá továrenská jazdkyňa nemeckého šampionátu rely.
Isolde poznáme ešte z čias víťazného ťaženia Toyoty Motorsport v súťažiach majstrovstiev sveta v rely. Toyota Yaris R1A predstavuje prvú etapu plánu dodávať cenovo dostupné a atraktívne súťažné vozidlá súkromným záujemcom. „Je skvelé, že Toyota sa vracia do sveta rely a ja dúfam, že prezentácia na Rallye Deutschland bude začiatkom svetlej budúcnosti tohto vozidla. Očakávam, že si to náležite užijem.“ Povedala po prvých testoch Isolde Holderied.
Spomienka na Celicu
Toyota nie je v rely žiadnym nováčikom a okrem množstva víťazstiev s inými modelmi je asi jej najúspešnejším obdobím účinkovanie s modelom Celica GT Four. Na auto, ktoré jazdilo nádhernými šmykmi, spomínajú fanúšikovia ale aj jazdci mnohých národných šampionátov.
Keby ste sa aj slovenských majstrov volantu opýtali, ktoré bolo najlepšie rely auto, určite si Drotár, Béreš, alebo Suško spomenú na Celicu.