SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Test spotreby: Benzínové turbo dobieha diesel

Na ilustráciu dnešného vývoja a smerovania konštrukcie benzínových motorov sme urobili test spotreby dvoch konkurenčných vozidiel jednej triedy.

V nižšej strednej triede sa veľa zákazníkov rozhoduje pre diesel. Ford však stavil aj na malý benzínový motor s tromi valcami a objemom iba jeden liter.V nižšej strednej triede sa veľa zákazníkov rozhoduje pre diesel. Ford však stavil aj na malý benzínový motor s tromi valcami a objemom iba jeden liter. (Zdroj: Autor)

Kia Cee´d mala moderný diesel a Ford Focus malý benzínový motor s turbom.

BANSKÁ BYSTRICA. Pri porovnávacom teste tohto typu sme neriešili interiér, batožinový priestor ani jazdné vlastnosti v zákrutách. Napokon kompaktné autá tejto kategórie sú veľmi vyrovnané a dnes je súboj dizajnu a stvárnenia kokpitu hlavne o emóciách.

Súboj sa však dominantne odohral pod prednou kapotou. Kia Cee´d ponúkla viac-menej klasiku so štvorvalcovým dieselom 1,6 CRDi a s výkonom 94 kW. Moderná konštrukcia motora má zabezpečiť hlavne nízku spotrebu v meste aj pri rýchlejšej jazde po diaľnici.

Rozdielne ceny

Prítomnosť naftového motora pod kapotou však zvyšuje cenu oproti benzínovým verziám až na 16.390 eur. Proti dieselu sme postavili Focus s benzínovým motorom postaveným podľa najnovších trendov. Má iba tri valce, objem sotva jeden liter, nízku hmotnosť a jedno turbodúchadlo.

Výkonom 92 kW sa vyrovná modelu Kia a cena tejto verzie motora začína pri cene 14.190 eur. Na papieri sú si výkonom aj zrýchlením autá veľmi blízke. Kia deklaruje o 0,4 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku a o 0,9 litra nižšiu spotrebu ako Ford.

Testom sme zisťovali, či sa dokáže nový benzínový motor priblížiť spotrebou naftovému motoru, avšak zároveň ako bude na tom v porovnaní dynamiky.

Prešli kopce aj rýchle cesty

S testom vozidiel rovnako zaťažených batožinou ale len jedným členom posádky sme začali v krajskom meste, pokračovali sme cez horský prechod Šturec a po kľukatých cestách sme vyskúšali aj tie rovnejšie cesty. Súčasťou jazdenia boli skúšky zrýchlenia z 0 na 100 km/h a tiež pružnosti motorov pri predbiehaní.

Opakované jazdy s meracím zariadením aspoň simulovali dynamický nárok v bežnej premávke. V prvej čisto subjektívnej disciplíne kultúry chodu napokon vyhráva trojvalec.

Súčasťou testu spotreby bol prejazd cez horský prechod Šturec.

Pri nízkej rýchlosti síce počuť trojvalcový rytmus, ale ide o veľmi príjemnú kulisu. Diesel má navyše viac vibrácií a predsa len trochu výraznejší zvukový prejav na cestách mimo mesta.

Predbehli výrobcu

Ford Focus 1,0 EcoBoost má istý hendikep v nižšom krútiacom momente až o 60 Nm. Jeho výhodou je ale to, že špičku krútiaceho momentu ponúka pri nižších otáčkach a v širšom spektre. To bolo na Šturci cítiť. Hoci zaťaženie v kufri aj šoféri mali rovnakú hmotnosť, auto ako také váži v prípade Fordu o 175 kilogramov menej.

V súťaži zrýchlenia z 0 na 100 kilometrov za hodinu boli obe autá lepšie ako udáva výrobca. Kia predbehla Focus len o desatinu sekundy a zlepšila sa o pár desatín aj oproti meraniam pred mesiacom. Možno vďaka prevodovke alebo vyššiemu krútiacemu momentu zvládla Kia nárast rýchlosti zo 70 na 100 km/h na treťom stupni o pol sekundy lepšie ako Ford 1,0 EcoBoost.

Na štvrtom prevodovom stupni bol rozdiel sekunda v prospech Kie. Pri tomto musíme upozorniť, že ide o meranie motora v ťahu. Ak by sa k tomu pridala reakcia na plyn, Ford dobehne stratené desatiny aj sekundu, pretože má lepšiu odozvu na nohu vodiča.

Nebol veľký rozdiel

V diferencii priemerných spotrieb kopírovali obe autá rozdiel udávaný výrobcom, avšak boli spotrebou vyššie ako sľubuje výrobca. Kia dosiahla priemer 5,0 l/100 km a Ford Focus 5,8 l/100 km.

Ford potreboval pri náraste vonkajších rozmerov odľahčenie prednej nápravy. Malý trojvalcový motor to urobil. Focus je o 175 kg ľahší ako Kia.

Hlavne od Fordu sme podvedome čakali vyššiu spotrebu, navyše kým Kia mala najazdených takmer 7000 kilometrov, Ford iba 3500. Malý benzínový trojvalec v meraných disciplínach prehral avšak s malým rozdielom. Očakávame, že v zime sa rýchlejšie zohreje, menej zaťažuje prednú nápravu a v porovnaní s dieselom menej stojí. V prípade testovaných áut je rozdiel vyše 2000 eur.

Kia popracovala na jazdných vlastnostiach a oproti minulej generácii, ktorá bola už celkom dobrá, je to veľký krok vpred. Navyše verejnosti sa páči aj dizajn.

Ide o jeden z dôkazov, aké je rozhodovanie medzi typom pohonu ťažké. K úplne komplexnému testu by bolo treba ešte simulovať zaťaženie plne obsadeného auta a jazdiť ešte viac, avšak už prvé nazbierané údaje napovedia veľa.

Model Focus 1,0 EB Cee´d 1,6 CRDi
Cena test. motora od (eur) 14.190 16.390
Motor 1,0 EcoBoost 1,6 CRDi
Objem (cm3) 999 1582
Výkon (kW(k)) 92 (125) 94 (128)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 4000
Krútiaci moment (Nm) 200 260
Pri otáčkach (ot./min.) 1500 - 4500 1900-2750
Priemerná spotreba (l/100km) 5,0 4,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,3 10,9
Prevodovka manuálna manuálna
Počet stupňov 6 6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1200 1375

Namerané údaje v teste spotreby

Vozidlo Ford Focus Kia Cee´d
Spotreba (l/100km) 5,8 5,0
Priemerná rýchlosť (km/h) 58 59
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,58 10,48
Zrýchlenie 70-100 km/h - 3. stupeň (s) 4,76 4,28
Zrýchlenie 70-100 km/h - 4. stupeň (s) 5,54 4,51

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 680
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 598
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 736
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 958
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 255
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 095
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 580
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


14 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  2. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  3. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  4. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  5. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  6. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  7. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  8. Stano Kočiš: A riekol majster
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 54 799
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 857
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 118
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 646
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 231
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 886
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 896
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu