SME
Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Test spotreby: Benzínové turbo dobieha diesel

Na ilustráciu dnešného vývoja a smerovania konštrukcie benzínových motorov sme urobili test spotreby dvoch konkurenčných vozidiel jednej triedy.

V nižšej strednej triede sa veľa zákazníkov rozhoduje pre diesel. Ford však stavil aj na malý benzínový motor s tromi valcami a objemom iba jeden liter.V nižšej strednej triede sa veľa zákazníkov rozhoduje pre diesel. Ford však stavil aj na malý benzínový motor s tromi valcami a objemom iba jeden liter. (Zdroj: Autor)

Kia Cee´d mala moderný diesel a Ford Focus malý benzínový motor s turbom.

BANSKÁ BYSTRICA. Pri porovnávacom teste tohto typu sme neriešili interiér, batožinový priestor ani jazdné vlastnosti v zákrutách. Napokon kompaktné autá tejto kategórie sú veľmi vyrovnané a dnes je súboj dizajnu a stvárnenia kokpitu hlavne o emóciách.

Súboj sa však dominantne odohral pod prednou kapotou. Kia Cee´d ponúkla viac-menej klasiku so štvorvalcovým dieselom 1,6 CRDi a s výkonom 94 kW. Moderná konštrukcia motora má zabezpečiť hlavne nízku spotrebu v meste aj pri rýchlejšej jazde po diaľnici.

Rozdielne ceny

Prítomnosť naftového motora pod kapotou však zvyšuje cenu oproti benzínovým verziám až na 16.390 eur. Proti dieselu sme postavili Focus s benzínovým motorom postaveným podľa najnovších trendov. Má iba tri valce, objem sotva jeden liter, nízku hmotnosť a jedno turbodúchadlo.

Výkonom 92 kW sa vyrovná modelu Kia a cena tejto verzie motora začína pri cene 14.190 eur. Na papieri sú si výkonom aj zrýchlením autá veľmi blízke. Kia deklaruje o 0,4 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku a o 0,9 litra nižšiu spotrebu ako Ford.

Testom sme zisťovali, či sa dokáže nový benzínový motor priblížiť spotrebou naftovému motoru, avšak zároveň ako bude na tom v porovnaní dynamiky.

Prešli kopce aj rýchle cesty

S testom vozidiel rovnako zaťažených batožinou ale len jedným členom posádky sme začali v krajskom meste, pokračovali sme cez horský prechod Šturec a po kľukatých cestách sme vyskúšali aj tie rovnejšie cesty. Súčasťou jazdenia boli skúšky zrýchlenia z 0 na 100 km/h a tiež pružnosti motorov pri predbiehaní.

Opakované jazdy s meracím zariadením aspoň simulovali dynamický nárok v bežnej premávke. V prvej čisto subjektívnej disciplíne kultúry chodu napokon vyhráva trojvalec.

Súčasťou testu spotreby bol prejazd cez horský prechod Šturec.

Pri nízkej rýchlosti síce počuť trojvalcový rytmus, ale ide o veľmi príjemnú kulisu. Diesel má navyše viac vibrácií a predsa len trochu výraznejší zvukový prejav na cestách mimo mesta.

Predbehli výrobcu

Ford Focus 1,0 EcoBoost má istý hendikep v nižšom krútiacom momente až o 60 Nm. Jeho výhodou je ale to, že špičku krútiaceho momentu ponúka pri nižších otáčkach a v širšom spektre. To bolo na Šturci cítiť. Hoci zaťaženie v kufri aj šoféri mali rovnakú hmotnosť, auto ako také váži v prípade Fordu o 175 kilogramov menej.

V súťaži zrýchlenia z 0 na 100 kilometrov za hodinu boli obe autá lepšie ako udáva výrobca. Kia predbehla Focus len o desatinu sekundy a zlepšila sa o pár desatín aj oproti meraniam pred mesiacom. Možno vďaka prevodovke alebo vyššiemu krútiacemu momentu zvládla Kia nárast rýchlosti zo 70 na 100 km/h na treťom stupni o pol sekundy lepšie ako Ford 1,0 EcoBoost.

Na štvrtom prevodovom stupni bol rozdiel sekunda v prospech Kie. Pri tomto musíme upozorniť, že ide o meranie motora v ťahu. Ak by sa k tomu pridala reakcia na plyn, Ford dobehne stratené desatiny aj sekundu, pretože má lepšiu odozvu na nohu vodiča.

Nebol veľký rozdiel

V diferencii priemerných spotrieb kopírovali obe autá rozdiel udávaný výrobcom, avšak boli spotrebou vyššie ako sľubuje výrobca. Kia dosiahla priemer 5,0 l/100 km a Ford Focus 5,8 l/100 km.

Ford potreboval pri náraste vonkajších rozmerov odľahčenie prednej nápravy. Malý trojvalcový motor to urobil. Focus je o 175 kg ľahší ako Kia.

Hlavne od Fordu sme podvedome čakali vyššiu spotrebu, navyše kým Kia mala najazdených takmer 7000 kilometrov, Ford iba 3500. Malý benzínový trojvalec v meraných disciplínach prehral avšak s malým rozdielom. Očakávame, že v zime sa rýchlejšie zohreje, menej zaťažuje prednú nápravu a v porovnaní s dieselom menej stojí. V prípade testovaných áut je rozdiel vyše 2000 eur.

Kia popracovala na jazdných vlastnostiach a oproti minulej generácii, ktorá bola už celkom dobrá, je to veľký krok vpred. Navyše verejnosti sa páči aj dizajn.

Ide o jeden z dôkazov, aké je rozhodovanie medzi typom pohonu ťažké. K úplne komplexnému testu by bolo treba ešte simulovať zaťaženie plne obsadeného auta a jazdiť ešte viac, avšak už prvé nazbierané údaje napovedia veľa.

Model Focus 1,0 EB Cee´d 1,6 CRDi
Cena test. motora od (eur) 14.190 16.390
Motor 1,0 EcoBoost 1,6 CRDi
Objem (cm3) 999 1582
Výkon (kW(k)) 92 (125) 94 (128)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 4000
Krútiaci moment (Nm) 200 260
Pri otáčkach (ot./min.) 1500 - 4500 1900-2750
Priemerná spotreba (l/100km) 5,0 4,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,3 10,9
Prevodovka manuálna manuálna
Počet stupňov 6 6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1200 1375

Namerané údaje v teste spotreby

Vozidlo Ford Focus Kia Cee´d
Spotreba (l/100km) 5,8 5,0
Priemerná rýchlosť (km/h) 58 59
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,58 10,48
Zrýchlenie 70-100 km/h - 3. stupeň (s) 4,76 4,28
Zrýchlenie 70-100 km/h - 4. stupeň (s) 5,54 4,51

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  3. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  7. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  8. Šéf Accenture: Nie je nič nezvyčajné, že mám paralelne dva mítingy naraz
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  1. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  2. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  3. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  4. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  7. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 23 065
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 091
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 165
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 820
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 806
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 722
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 339
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 270
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 038
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 008
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Judita a Tomáš

Na jej verzii nesedeli nože, rany ani stopy krvi.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Už niekoľko týždňov ide o najsledovanejší seriál.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Miroslav Židek: Čím sú čísla?
  2. Jan Pražák: Budeš se nám starat o dítě, maminko
  3. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak anebo sedm pražských zastavení. Dnes první, všehochuť bez ladu a skladu (pragomix).
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží
  5. Samuel Ivančák: Úvaha (nielen) o rozhlasových kvótach
  6. Ján Marton: Život ohrozujúce škodlivé potraviny ostávajú utajené v tabuľkách potravinovej správy. Takto môžeme pokapať ako myši.
  7. Anton Kaiser: Florencia I.
  8. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #20 - Vyšetrenia a kontroly počas domácej liečby
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 30 677
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 6 791
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 930
  4. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 5 699
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 666
  6. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 329
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 5 186
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 548
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu