Kia Cee´d mala moderný diesel a Ford Focus malý benzínový motor s turbom.
BANSKÁ BYSTRICA. Pri porovnávacom teste tohto typu sme neriešili interiér, batožinový priestor ani jazdné vlastnosti v zákrutách. Napokon kompaktné autá tejto kategórie sú veľmi vyrovnané a dnes je súboj dizajnu a stvárnenia kokpitu hlavne o emóciách.
Súboj sa však dominantne odohral pod prednou kapotou. Kia Cee´d ponúkla viac-menej klasiku so štvorvalcovým dieselom 1,6 CRDi a s výkonom 94 kW. Moderná konštrukcia motora má zabezpečiť hlavne nízku spotrebu v meste aj pri rýchlejšej jazde po diaľnici.
Rozdielne ceny
Prítomnosť naftového motora pod kapotou však zvyšuje cenu oproti benzínovým verziám až na 16.390 eur. Proti dieselu sme postavili Focus s benzínovým motorom postaveným podľa najnovších trendov. Má iba tri valce, objem sotva jeden liter, nízku hmotnosť a jedno turbodúchadlo.
Výkonom 92 kW sa vyrovná modelu Kia a cena tejto verzie motora začína pri cene 14.190 eur. Na papieri sú si výkonom aj zrýchlením autá veľmi blízke. Kia deklaruje o 0,4 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku a o 0,9 litra nižšiu spotrebu ako Ford.
Testom sme zisťovali, či sa dokáže nový benzínový motor priblížiť spotrebou naftovému motoru, avšak zároveň ako bude na tom v porovnaní dynamiky.
Prešli kopce aj rýchle cesty
S testom vozidiel rovnako zaťažených batožinou ale len jedným členom posádky sme začali v krajskom meste, pokračovali sme cez horský prechod Šturec a po kľukatých cestách sme vyskúšali aj tie rovnejšie cesty. Súčasťou jazdenia boli skúšky zrýchlenia z 0 na 100 km/h a tiež pružnosti motorov pri predbiehaní.
Opakované jazdy s meracím zariadením aspoň simulovali dynamický nárok v bežnej premávke. V prvej čisto subjektívnej disciplíne kultúry chodu napokon vyhráva trojvalec.
Súčasťou testu spotreby bol prejazd cez horský prechod Šturec.
Pri nízkej rýchlosti síce počuť trojvalcový rytmus, ale ide o veľmi príjemnú kulisu. Diesel má navyše viac vibrácií a predsa len trochu výraznejší zvukový prejav na cestách mimo mesta.
Predbehli výrobcu
Ford Focus 1,0 EcoBoost má istý hendikep v nižšom krútiacom momente až o 60 Nm. Jeho výhodou je ale to, že špičku krútiaceho momentu ponúka pri nižších otáčkach a v širšom spektre. To bolo na Šturci cítiť. Hoci zaťaženie v kufri aj šoféri mali rovnakú hmotnosť, auto ako také váži v prípade Fordu o 175 kilogramov menej.
V súťaži zrýchlenia z 0 na 100 kilometrov za hodinu boli obe autá lepšie ako udáva výrobca. Kia predbehla Focus len o desatinu sekundy a zlepšila sa o pár desatín aj oproti meraniam pred mesiacom. Možno vďaka prevodovke alebo vyššiemu krútiacemu momentu zvládla Kia nárast rýchlosti zo 70 na 100 km/h na treťom stupni o pol sekundy lepšie ako Ford 1,0 EcoBoost.
Na štvrtom prevodovom stupni bol rozdiel sekunda v prospech Kie. Pri tomto musíme upozorniť, že ide o meranie motora v ťahu. Ak by sa k tomu pridala reakcia na plyn, Ford dobehne stratené desatiny aj sekundu, pretože má lepšiu odozvu na nohu vodiča.
Nebol veľký rozdiel
V diferencii priemerných spotrieb kopírovali obe autá rozdiel udávaný výrobcom, avšak boli spotrebou vyššie ako sľubuje výrobca. Kia dosiahla priemer 5,0 l/100 km a Ford Focus 5,8 l/100 km.
Ford potreboval pri náraste vonkajších rozmerov odľahčenie prednej nápravy. Malý trojvalcový motor to urobil. Focus je o 175 kg ľahší ako Kia.
Hlavne od Fordu sme podvedome čakali vyššiu spotrebu, navyše kým Kia mala najazdených takmer 7000 kilometrov, Ford iba 3500. Malý benzínový trojvalec v meraných disciplínach prehral avšak s malým rozdielom. Očakávame, že v zime sa rýchlejšie zohreje, menej zaťažuje prednú nápravu a v porovnaní s dieselom menej stojí. V prípade testovaných áut je rozdiel vyše 2000 eur.
Kia popracovala na jazdných vlastnostiach a oproti minulej generácii, ktorá bola už celkom dobrá, je to veľký krok vpred. Navyše verejnosti sa páči aj dizajn.
Ide o jeden z dôkazov, aké je rozhodovanie medzi typom pohonu ťažké. K úplne komplexnému testu by bolo treba ešte simulovať zaťaženie plne obsadeného auta a jazdiť ešte viac, avšak už prvé nazbierané údaje napovedia veľa.
Model
Focus 1,0 EB
Cee´d 1,6 CRDi
Cena test. motora od (eur)
14.190
16.390
Motor
1,0 EcoBoost
1,6 CRDi
Objem (cm3)
999
1582
Výkon (kW(k))
92 (125)
94 (128)
Pri otáčkach (ot./min.)
6000
4000
Krútiaci moment (Nm)
200
260
Pri otáčkach (ot./min.)
1500 - 4500
1900-2750
Priemerná spotreba (l/100km)
5,0
4,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
11,3
10,9
Prevodovka
manuálna
manuálna
Počet stupňov
6
6
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1200
1375
Namerané údaje v teste spotreby
Vozidlo
Ford Focus
Kia Cee´d
Spotreba (l/100km)
5,8
5,0
Priemerná rýchlosť (km/h)
58
59
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)
10,58
10,48
Zrýchlenie 70-100 km/h - 3. stupeň (s)
4,76
4,28
Zrýchlenie 70-100 km/h - 4. stupeň (s)
5,54
4,51