SME

Test spotreby: Benzínové turbo dobieha diesel

Na ilustráciu dnešného vývoja a smerovania konštrukcie benzínových motorov sme urobili test spotreby dvoch konkurenčných vozidiel jednej triedy.

V nižšej strednej triede sa veľa zákazníkov rozhoduje pre diesel. Ford však stavil aj na malý benzínový motor s tromi valcami a objemom iba jeden liter.V nižšej strednej triede sa veľa zákazníkov rozhoduje pre diesel. Ford však stavil aj na malý benzínový motor s tromi valcami a objemom iba jeden liter. (Zdroj: Autor)

Kia Cee´d mala moderný diesel a Ford Focus malý benzínový motor s turbom.

BANSKÁ BYSTRICA. Pri porovnávacom teste tohto typu sme neriešili interiér, batožinový priestor ani jazdné vlastnosti v zákrutách. Napokon kompaktné autá tejto kategórie sú veľmi vyrovnané a dnes je súboj dizajnu a stvárnenia kokpitu hlavne o emóciách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súboj sa však dominantne odohral pod prednou kapotou. Kia Cee´d ponúkla viac-menej klasiku so štvorvalcovým dieselom 1,6 CRDi a s výkonom 94 kW. Moderná konštrukcia motora má zabezpečiť hlavne nízku spotrebu v meste aj pri rýchlejšej jazde po diaľnici.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdielne ceny

Prítomnosť naftového motora pod kapotou však zvyšuje cenu oproti benzínovým verziám až na 16.390 eur. Proti dieselu sme postavili Focus s benzínovým motorom postaveným podľa najnovších trendov. Má iba tri valce, objem sotva jeden liter, nízku hmotnosť a jedno turbodúchadlo.

Výkonom 92 kW sa vyrovná modelu Kia a cena tejto verzie motora začína pri cene 14.190 eur. Na papieri sú si výkonom aj zrýchlením autá veľmi blízke. Kia deklaruje o 0,4 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku a o 0,9 litra nižšiu spotrebu ako Ford.

Testom sme zisťovali, či sa dokáže nový benzínový motor priblížiť spotrebou naftovému motoru, avšak zároveň ako bude na tom v porovnaní dynamiky.

Prešli kopce aj rýchle cesty

S testom vozidiel rovnako zaťažených batožinou ale len jedným členom posádky sme začali v krajskom meste, pokračovali sme cez horský prechod Šturec a po kľukatých cestách sme vyskúšali aj tie rovnejšie cesty. Súčasťou jazdenia boli skúšky zrýchlenia z 0 na 100 km/h a tiež pružnosti motorov pri predbiehaní.

SkryťVypnúť reklamu

Opakované jazdy s meracím zariadením aspoň simulovali dynamický nárok v bežnej premávke. V prvej čisto subjektívnej disciplíne kultúry chodu napokon vyhráva trojvalec.

Súčasťou testu spotreby bol prejazd cez horský prechod Šturec.

Pri nízkej rýchlosti síce počuť trojvalcový rytmus, ale ide o veľmi príjemnú kulisu. Diesel má navyše viac vibrácií a predsa len trochu výraznejší zvukový prejav na cestách mimo mesta.

Predbehli výrobcu

Ford Focus 1,0 EcoBoost má istý hendikep v nižšom krútiacom momente až o 60 Nm. Jeho výhodou je ale to, že špičku krútiaceho momentu ponúka pri nižších otáčkach a v širšom spektre. To bolo na Šturci cítiť. Hoci zaťaženie v kufri aj šoféri mali rovnakú hmotnosť, auto ako také váži v prípade Fordu o 175 kilogramov menej.

SkryťVypnúť reklamu

V súťaži zrýchlenia z 0 na 100 kilometrov za hodinu boli obe autá lepšie ako udáva výrobca. Kia predbehla Focus len o desatinu sekundy a zlepšila sa o pár desatín aj oproti meraniam pred mesiacom. Možno vďaka prevodovke alebo vyššiemu krútiacemu momentu zvládla Kia nárast rýchlosti zo 70 na 100 km/h na treťom stupni o pol sekundy lepšie ako Ford 1,0 EcoBoost.

Na štvrtom prevodovom stupni bol rozdiel sekunda v prospech Kie. Pri tomto musíme upozorniť, že ide o meranie motora v ťahu. Ak by sa k tomu pridala reakcia na plyn, Ford dobehne stratené desatiny aj sekundu, pretože má lepšiu odozvu na nohu vodiča.

Nebol veľký rozdiel

V diferencii priemerných spotrieb kopírovali obe autá rozdiel udávaný výrobcom, avšak boli spotrebou vyššie ako sľubuje výrobca. Kia dosiahla priemer 5,0 l/100 km a Ford Focus 5,8 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ford potreboval pri náraste vonkajších rozmerov odľahčenie prednej nápravy. Malý trojvalcový motor to urobil. Focus je o 175 kg ľahší ako Kia.

Hlavne od Fordu sme podvedome čakali vyššiu spotrebu, navyše kým Kia mala najazdených takmer 7000 kilometrov, Ford iba 3500. Malý benzínový trojvalec v meraných disciplínach prehral avšak s malým rozdielom. Očakávame, že v zime sa rýchlejšie zohreje, menej zaťažuje prednú nápravu a v porovnaní s dieselom menej stojí. V prípade testovaných áut je rozdiel vyše 2000 eur.

Kia popracovala na jazdných vlastnostiach a oproti minulej generácii, ktorá bola už celkom dobrá, je to veľký krok vpred. Navyše verejnosti sa páči aj dizajn.

Ide o jeden z dôkazov, aké je rozhodovanie medzi typom pohonu ťažké. K úplne komplexnému testu by bolo treba ešte simulovať zaťaženie plne obsadeného auta a jazdiť ešte viac, avšak už prvé nazbierané údaje napovedia veľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Model

Focus 1,0 EB

Cee´d 1,6 CRDi

Cena test. motora od (eur)

14.190

16.390

Motor

1,0 EcoBoost

1,6 CRDi

Objem (cm3)

999

1582

Výkon (kW(k))

92 (125)

94 (128)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

4000

Krútiaci moment (Nm)

200

260

Pri otáčkach (ot./min.)

1500 - 4500

1900-2750

Priemerná spotreba (l/100km)

5,0

4,1

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

11,3

10,9

Prevodovka

manuálna

manuálna

Počet stupňov

6

6

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1200

1375

Namerané údaje v teste spotreby

Vozidlo

Ford Focus

Kia Cee´d

Spotreba (l/100km)

5,8

5,0

Priemerná rýchlosť (km/h)

58

59

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

10,58

10,48

Zrýchlenie 70-100 km/h - 3. stupeň (s)

4,76

4,28

Zrýchlenie 70-100 km/h - 4. stupeň (s)

5,54

4,51

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 513
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 802
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 565
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 437
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 125
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 533
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 538
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 321
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 247
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu