SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Test spotreby: Benzínové turbo dobieha diesel

Na ilustráciu dnešného vývoja a smerovania konštrukcie benzínových motorov sme urobili test spotreby dvoch konkurenčných vozidiel jednej triedy.

V nižšej strednej triede sa veľa zákazníkov rozhoduje pre diesel. Ford však stavil aj na malý benzínový motor s tromi valcami a objemom iba jeden liter.V nižšej strednej triede sa veľa zákazníkov rozhoduje pre diesel. Ford však stavil aj na malý benzínový motor s tromi valcami a objemom iba jeden liter. (Zdroj: Autor)

Kia Cee´d mala moderný diesel a Ford Focus malý benzínový motor s turbom.

BANSKÁ BYSTRICA. Pri porovnávacom teste tohto typu sme neriešili interiér, batožinový priestor ani jazdné vlastnosti v zákrutách. Napokon kompaktné autá tejto kategórie sú veľmi vyrovnané a dnes je súboj dizajnu a stvárnenia kokpitu hlavne o emóciách.

Súboj sa však dominantne odohral pod prednou kapotou. Kia Cee´d ponúkla viac-menej klasiku so štvorvalcovým dieselom 1,6 CRDi a s výkonom 94 kW. Moderná konštrukcia motora má zabezpečiť hlavne nízku spotrebu v meste aj pri rýchlejšej jazde po diaľnici.

Rozdielne ceny

Prítomnosť naftového motora pod kapotou však zvyšuje cenu oproti benzínovým verziám až na 16.390 eur. Proti dieselu sme postavili Focus s benzínovým motorom postaveným podľa najnovších trendov. Má iba tri valce, objem sotva jeden liter, nízku hmotnosť a jedno turbodúchadlo.

Výkonom 92 kW sa vyrovná modelu Kia a cena tejto verzie motora začína pri cene 14.190 eur. Na papieri sú si výkonom aj zrýchlením autá veľmi blízke. Kia deklaruje o 0,4 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku a o 0,9 litra nižšiu spotrebu ako Ford.

Testom sme zisťovali, či sa dokáže nový benzínový motor priblížiť spotrebou naftovému motoru, avšak zároveň ako bude na tom v porovnaní dynamiky.

Prešli kopce aj rýchle cesty

S testom vozidiel rovnako zaťažených batožinou ale len jedným členom posádky sme začali v krajskom meste, pokračovali sme cez horský prechod Šturec a po kľukatých cestách sme vyskúšali aj tie rovnejšie cesty. Súčasťou jazdenia boli skúšky zrýchlenia z 0 na 100 km/h a tiež pružnosti motorov pri predbiehaní.

Opakované jazdy s meracím zariadením aspoň simulovali dynamický nárok v bežnej premávke. V prvej čisto subjektívnej disciplíne kultúry chodu napokon vyhráva trojvalec.

Súčasťou testu spotreby bol prejazd cez horský prechod Šturec.

Pri nízkej rýchlosti síce počuť trojvalcový rytmus, ale ide o veľmi príjemnú kulisu. Diesel má navyše viac vibrácií a predsa len trochu výraznejší zvukový prejav na cestách mimo mesta.

Predbehli výrobcu

Ford Focus 1,0 EcoBoost má istý hendikep v nižšom krútiacom momente až o 60 Nm. Jeho výhodou je ale to, že špičku krútiaceho momentu ponúka pri nižších otáčkach a v širšom spektre. To bolo na Šturci cítiť. Hoci zaťaženie v kufri aj šoféri mali rovnakú hmotnosť, auto ako také váži v prípade Fordu o 175 kilogramov menej.

V súťaži zrýchlenia z 0 na 100 kilometrov za hodinu boli obe autá lepšie ako udáva výrobca. Kia predbehla Focus len o desatinu sekundy a zlepšila sa o pár desatín aj oproti meraniam pred mesiacom. Možno vďaka prevodovke alebo vyššiemu krútiacemu momentu zvládla Kia nárast rýchlosti zo 70 na 100 km/h na treťom stupni o pol sekundy lepšie ako Ford 1,0 EcoBoost.

Na štvrtom prevodovom stupni bol rozdiel sekunda v prospech Kie. Pri tomto musíme upozorniť, že ide o meranie motora v ťahu. Ak by sa k tomu pridala reakcia na plyn, Ford dobehne stratené desatiny aj sekundu, pretože má lepšiu odozvu na nohu vodiča.

Nebol veľký rozdiel

V diferencii priemerných spotrieb kopírovali obe autá rozdiel udávaný výrobcom, avšak boli spotrebou vyššie ako sľubuje výrobca. Kia dosiahla priemer 5,0 l/100 km a Ford Focus 5,8 l/100 km.

Ford potreboval pri náraste vonkajších rozmerov odľahčenie prednej nápravy. Malý trojvalcový motor to urobil. Focus je o 175 kg ľahší ako Kia.

Hlavne od Fordu sme podvedome čakali vyššiu spotrebu, navyše kým Kia mala najazdených takmer 7000 kilometrov, Ford iba 3500. Malý benzínový trojvalec v meraných disciplínach prehral avšak s malým rozdielom. Očakávame, že v zime sa rýchlejšie zohreje, menej zaťažuje prednú nápravu a v porovnaní s dieselom menej stojí. V prípade testovaných áut je rozdiel vyše 2000 eur.

Kia popracovala na jazdných vlastnostiach a oproti minulej generácii, ktorá bola už celkom dobrá, je to veľký krok vpred. Navyše verejnosti sa páči aj dizajn.

Ide o jeden z dôkazov, aké je rozhodovanie medzi typom pohonu ťažké. K úplne komplexnému testu by bolo treba ešte simulovať zaťaženie plne obsadeného auta a jazdiť ešte viac, avšak už prvé nazbierané údaje napovedia veľa.

Model Focus 1,0 EB Cee´d 1,6 CRDi
Cena test. motora od (eur) 14.190 16.390
Motor 1,0 EcoBoost 1,6 CRDi
Objem (cm3) 999 1582
Výkon (kW(k)) 92 (125) 94 (128)
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 4000
Krútiaci moment (Nm) 200 260
Pri otáčkach (ot./min.) 1500 - 4500 1900-2750
Priemerná spotreba (l/100km) 5,0 4,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,3 10,9
Prevodovka manuálna manuálna
Počet stupňov 6 6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1200 1375

Namerané údaje v teste spotreby

Vozidlo Ford Focus Kia Cee´d
Spotreba (l/100km) 5,8 5,0
Priemerná rýchlosť (km/h) 58 59
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,58 10,48
Zrýchlenie 70-100 km/h - 3. stupeň (s) 4,76 4,28
Zrýchlenie 70-100 km/h - 4. stupeň (s) 5,54 4,51

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 029
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 951
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 862
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 145
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 698
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 612
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 466
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 365
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 363
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 222
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

7 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

3 h

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

8 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan