Starostov zo stretnutia vynechali

Starostovia a primátor bystrickej doliny sa búria. Kysuckí a oravskí prepravcovia žiadajú o spustenie kysucko-oravského prepojenia aj pre kamiónovú prepravu.

Po otvorení spojnice medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou prechádza cez Bystrickú dolinu čoraz viac áut.(Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

Starostovia a primátor bystrickej doliny sa búria. Kysuckí a oravskí prepravcovia totiž žiadajú o spustenie kysucko-oravského prepojenia aj pre kamiónovú prepravu. Pre obyvateľov by to bolo podľa vedení obcí neúnosné.

NOVÁ BYSTRICA. Spojnica medzi Kysucami a Oravou, ktorú v roku 2008 otvorili medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou, mala rozšíriť a skvalitniť cestovný ruch pre regióny Orava a Kysuce. S jej využitím však nie sú spokojní oravskí aj kysuckí autodopravcovia, ktorí majú prejazd 9,44 km preložky zakázaný dopravným značením. „Je to pre nás diskriminačné. Veď cesta spĺňa podmienky medzinárodnej premávky. Ak by sme mohli spomínaným úsekom prechádzať, skrátila by sa nám trasa o viac ako sto kilometrov,“ hovorí predseda združenia oravských dopravcov Anton Klimčík.

Starostovia sú zásadne proti

Povolenie kamiónovej prepravy v tejto časti sa však nepáči starostom bystrickej doliny a primátorovi Krásna nad Kysucou Jozefovi Grapovi. „To čo chcú kysuckí a oravskí autoprepravcovia je nelogické. Veď za spojnicou sú obce. Cesta II/520 sa tiahne ich stredom. Popri nej sú domy, školy... Cesta zasahuje aj do časti nášho mesta. Práve tu nemáme chodníky a dokonca tesne pri nej stojí základná škola...,“ vysvetľuje situáciu Jozef Grapa. Hovorí, že proti tomu, aby sa zrušil zákaz prejazdu kamiónovej dopravy, sú všetci starostovia z dotknutých obcí – teda z Novej Bystrice, Starej Bystrice, Klubiny i Zborova.

„Samozrejme, že sme proti. Veď už po spustení preložky sa u nás rapídne zvýšila frekvencia prejazdu áut a aj nehodovosť. Niekedy máme problém prejsť na druhú stranu cesty. Neviem si ani predstaviť, čo by tu bolo, keby spustili tadiaľto kamiónovú prepravu,“ pridal sa starosta Zborova nad Bystricou Juraj Hlavatý. Prezradil, že vynaloží maximálne úsilie, aby sa spomínané povolenie nevydalo. „Krajná možnosť je, ak príslušné orgány prejazd povolia, že zorganizujeme protestné akcie na cestách,“ konštatoval Grapa. Hlavatý je ochotný dokonca postaviť v obci živú reťaz s tým, že on sám sa postaví do jej stredu. „Spustenie kamiónovej prepravy by spôsobilo našim obyvateľom neúnosné podmienky na život,“ pokračoval starosta Zborova nad Bystricou.

Autodopravcovia sa cítia diskriminovaní

„Do Zborova nad Bystricou som sa pred pár rokmi presťahovala z mesta s tým, že na dedine je väčší pokoj a súkromie ako na preplnenom sídlisku. Situácia sa však zmenila ihneď po spustení prepojenia medzi Kysucami a Oravou. Bol jasne viditeľný obrovský nárast áut, ktoré cez dedinu prešli. Veľakrát sa ani nedá prejsť na druhú stranu cesty, pretože ide veľa áut za sebou. Nehovoriac o tom, že často nedodržiavajú predpísanú rýchlosť a rútia sa cez dedinu možno aj 90-tkou. A o hluku a prašnosti ani nehovorím. Tým, že by sa spustila cez dedinu aj kamiónová doprava, by sa výrazne znížila kvalita bývania a hlavne tým rodinám, ktoré majú dom pri ceste ako my. Treba brať ohľad aj na deti, ktoré chodievajú pešo do školy, alebo hrať sa na detské ihrisko, ktoré je hneď pri ceste. Veď len nedávno došlo u nás v obci k tragédii a na ceste prišlo o život malé dieťa,“ povedala na margo problému obyvateľka Zborova nad Bystricou Eva Jakubcová.

Autodopravcovia sa však bránia. „Kamiónová preprava je tu povolená. Však po spomínanej časti chodia bežne kamióny, zákaz platí len pre spojnicu, čo je pre nás diskriminačné. V čase krízy, keď obraciame v ruke každú korunu, vynakladáme veľké peniaze na pohonné hmoty, na čas aj mzdy pre vodičov. Robili sme skúšobnú jazdu. Máme všetko nakamerované. Z nej jasne vyplýva, že pri zníženej rýchlosti by kamióny vôbec nezachádzali do protismerov, ako uvádzajú starostovia,“ povedal predseda združenia oravských dopravcov Klimčík. Dodal, že oni nežiadajú spustenie všetkej kamiónovej prepravy, ale chcú, aby kompetentní urobili výnimku len pre kysuckých a oravských autodopravcov.

Nesúhlasí ani dopravný inšpektorát v Čadci

V uplynulých dňoch sa uskutočnilo na Orave k tomuto problému pracovné stretnutie. Tak, ako aj v januári, aj tentoraz rozoberali požiadavku oravských a kysuckých autodopravcov umožniť dojazd ich nákladných vozidiel cez novovybudovanú cestu medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou. Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia ŽSK, dopravných inšpektorátov a obvodných úradov dopravy z Čadce a Dolného Kubína. Starostovia dotknutých obcí pozvaní neboli. „Boli sme jednoducho vynechaní z niečoho, čo sa nás osobne týka. Len preto, že v januári sme vyslovili nesúhlas,“ hnevá sa Hlavatý. Klimčík však hovorí, že keďže cestu spravuje VÚC-ka, starostov sa to vôbec netýka. Takýto postoj vedenia obcí hnevá. Prepravcovia však veria, že povolenie na prejazd čoskoro dostanú. Už čoskoro majú o tom rozhodnúť kompetentné orgány. Prednosta Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline Marián Vranka uviedol, že preložka cesty II/520 bola vybudovaná na obnovenie premávky hlavne z dôvodu rozšírenia a skvalitnenia cestovného ruchu pre regióny Orava a Kysuce v dĺžke 9,44 km. „Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Dolnom Kubíne a Čadci môže postupovať len zmysle zákona o pozemných komunikáciách. Na určenie zmien v dopravnom značení je potrebný súhlas Okresného dopravného inšpektorátu Policajného zboru v Dolnom Kubíne a v Čadci, Krajského dopravného inšpektorátu PZ Žilina, správcu cesty a dotknutých obcí,“ povedal Vranka.

„Dopravný inšpektorát v Čadci z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky pri súčasných podmienkach tak, ako na januárovom stretnutí, ani v súčasnosti zásadne nesúhlasí s prejazdom nákladnej kamiónovej dopravy po predmetných cestách. Cesty jednoznačne nespĺňajú podmienky na prejazd,“ dodal riaditeľ ODI PZ v Čadci Pavol Čenták.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 404
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 570
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 843
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 762
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 728
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 868
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 944
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 779
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 618

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.

BMW radu M si čoskoro s manuálnou prevodovkou nekúpite

Klasická manuálna, ako i dvojspojková prevodovka DTC budú minulosťou.

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop