SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Starostov zo stretnutia vynechali

Starostovia a primátor bystrickej doliny sa búria. Kysuckí a oravskí prepravcovia žiadajú o spustenie kysucko-oravského prepojenia aj pre kamiónovú prepravu.

Po otvorení spojnice medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou prechádza cez Bystrickú dolinu čoraz viac áut.Po otvorení spojnice medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou prechádza cez Bystrickú dolinu čoraz viac áut. (Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

Starostovia a primátor bystrickej doliny sa búria. Kysuckí a oravskí prepravcovia totiž žiadajú o spustenie kysucko-oravského prepojenia aj pre kamiónovú prepravu. Pre obyvateľov by to bolo podľa vedení obcí neúnosné.

NOVÁ BYSTRICA. Spojnica medzi Kysucami a Oravou, ktorú v roku 2008 otvorili medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou, mala rozšíriť a skvalitniť cestovný ruch pre regióny Orava a Kysuce. S jej využitím však nie sú spokojní oravskí aj kysuckí autodopravcovia, ktorí majú prejazd 9,44 km preložky zakázaný dopravným značením. „Je to pre nás diskriminačné. Veď cesta spĺňa podmienky medzinárodnej premávky. Ak by sme mohli spomínaným úsekom prechádzať, skrátila by sa nám trasa o viac ako sto kilometrov,“ hovorí predseda združenia oravských dopravcov Anton Klimčík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Starostovia sú zásadne proti

Povolenie kamiónovej prepravy v tejto časti sa však nepáči starostom bystrickej doliny a primátorovi Krásna nad Kysucou Jozefovi Grapovi. „To čo chcú kysuckí a oravskí autoprepravcovia je nelogické. Veď za spojnicou sú obce. Cesta II/520 sa tiahne ich stredom. Popri nej sú domy, školy... Cesta zasahuje aj do časti nášho mesta. Práve tu nemáme chodníky a dokonca tesne pri nej stojí základná škola...,“ vysvetľuje situáciu Jozef Grapa. Hovorí, že proti tomu, aby sa zrušil zákaz prejazdu kamiónovej dopravy, sú všetci starostovia z dotknutých obcí – teda z Novej Bystrice, Starej Bystrice, Klubiny i Zborova.

„Samozrejme, že sme proti. Veď už po spustení preložky sa u nás rapídne zvýšila frekvencia prejazdu áut a aj nehodovosť. Niekedy máme problém prejsť na druhú stranu cesty. Neviem si ani predstaviť, čo by tu bolo, keby spustili tadiaľto kamiónovú prepravu,“ pridal sa starosta Zborova nad Bystricou Juraj Hlavatý. Prezradil, že vynaloží maximálne úsilie, aby sa spomínané povolenie nevydalo. „Krajná možnosť je, ak príslušné orgány prejazd povolia, že zorganizujeme protestné akcie na cestách,“ konštatoval Grapa. Hlavatý je ochotný dokonca postaviť v obci živú reťaz s tým, že on sám sa postaví do jej stredu. „Spustenie kamiónovej prepravy by spôsobilo našim obyvateľom neúnosné podmienky na život,“ pokračoval starosta Zborova nad Bystricou.

SkryťVypnúť reklamu

Autodopravcovia sa cítia diskriminovaní

„Do Zborova nad Bystricou som sa pred pár rokmi presťahovala z mesta s tým, že na dedine je väčší pokoj a súkromie ako na preplnenom sídlisku. Situácia sa však zmenila ihneď po spustení prepojenia medzi Kysucami a Oravou. Bol jasne viditeľný obrovský nárast áut, ktoré cez dedinu prešli. Veľakrát sa ani nedá prejsť na druhú stranu cesty, pretože ide veľa áut za sebou. Nehovoriac o tom, že často nedodržiavajú predpísanú rýchlosť a rútia sa cez dedinu možno aj 90-tkou. A o hluku a prašnosti ani nehovorím. Tým, že by sa spustila cez dedinu aj kamiónová doprava, by sa výrazne znížila kvalita bývania a hlavne tým rodinám, ktoré majú dom pri ceste ako my. Treba brať ohľad aj na deti, ktoré chodievajú pešo do školy, alebo hrať sa na detské ihrisko, ktoré je hneď pri ceste. Veď len nedávno došlo u nás v obci k tragédii a na ceste prišlo o život malé dieťa,“ povedala na margo problému obyvateľka Zborova nad Bystricou Eva Jakubcová.

SkryťVypnúť reklamu

Autodopravcovia sa však bránia. „Kamiónová preprava je tu povolená. Však po spomínanej časti chodia bežne kamióny, zákaz platí len pre spojnicu, čo je pre nás diskriminačné. V čase krízy, keď obraciame v ruke každú korunu, vynakladáme veľké peniaze na pohonné hmoty, na čas aj mzdy pre vodičov. Robili sme skúšobnú jazdu. Máme všetko nakamerované. Z nej jasne vyplýva, že pri zníženej rýchlosti by kamióny vôbec nezachádzali do protismerov, ako uvádzajú starostovia,“ povedal predseda združenia oravských dopravcov Klimčík. Dodal, že oni nežiadajú spustenie všetkej kamiónovej prepravy, ale chcú, aby kompetentní urobili výnimku len pre kysuckých a oravských autodopravcov.

Nesúhlasí ani dopravný inšpektorát v Čadci

V uplynulých dňoch sa uskutočnilo na Orave k tomuto problému pracovné stretnutie. Tak, ako aj v januári, aj tentoraz rozoberali požiadavku oravských a kysuckých autodopravcov umožniť dojazd ich nákladných vozidiel cez novovybudovanú cestu medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou. Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia ŽSK, dopravných inšpektorátov a obvodných úradov dopravy z Čadce a Dolného Kubína. Starostovia dotknutých obcí pozvaní neboli. „Boli sme jednoducho vynechaní z niečoho, čo sa nás osobne týka. Len preto, že v januári sme vyslovili nesúhlas,“ hnevá sa Hlavatý. Klimčík však hovorí, že keďže cestu spravuje VÚC-ka, starostov sa to vôbec netýka. Takýto postoj vedenia obcí hnevá. Prepravcovia však veria, že povolenie na prejazd čoskoro dostanú. Už čoskoro majú o tom rozhodnúť kompetentné orgány. Prednosta Krajského úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline Marián Vranka uviedol, že preložka cesty II/520 bola vybudovaná na obnovenie premávky hlavne z dôvodu rozšírenia a skvalitnenia cestovného ruchu pre regióny Orava a Kysuce v dĺžke 9,44 km. „Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Dolnom Kubíne a Čadci môže postupovať len zmysle zákona o pozemných komunikáciách. Na určenie zmien v dopravnom značení je potrebný súhlas Okresného dopravného inšpektorátu Policajného zboru v Dolnom Kubíne a v Čadci, Krajského dopravného inšpektorátu PZ Žilina, správcu cesty a dotknutých obcí,“ povedal Vranka.

SkryťVypnúť reklamu

„Dopravný inšpektorát v Čadci z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky pri súčasných podmienkach tak, ako na januárovom stretnutí, ani v súčasnosti zásadne nesúhlasí s prejazdom nákladnej kamiónovej dopravy po predmetných cestách. Cesty jednoznačne nespĺňajú podmienky na prejazd,“ dodal riaditeľ ODI PZ v Čadci Pavol Čenták.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 463
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 435
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 018
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 022
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 531
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


2 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 3 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 685
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 903
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 170
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 045
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 158
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 933
  7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 910
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu