Aj na drkotajúcej diaľnici v Česku treba jazdiť v pravom pruhu

Ani v Česku sa nesmie jazdiť v ľavom pruhu diaľnice, ak nepredbiehate alebo neobchádzate prekážku. To, že česká D1-ka nie je v dobrom stave neznamená, že sa tam má jazdiť vľavo.

(Zdroj: Foto: idnes.cz / ŘSD)

Ivo: "Ako je to s diaľnicou Bratislava – Praha, kde pravý betónový pruh (najmä na úseku Čáslav – Brno – Praha), zničený kolónami ťažkých nákladných aut, je pre bežné osobné auto už takmer nepoužiteľný, niekedy až nebezpečný. Auto na ňom úplne stráca stabilitu a o opotrebovávaní podvozku ani nehovoriac.

Permanentná jazda v ľavom pruhu je tam niekedy nevyhnutnosť, keďže ten nie je tak zničený. Podľa mňa to nie je ani obchádzanie, ani obídenie prekážky, skôr prevencia pred nehodou. Hoci dodržujete maximálnu povolenú rýchlosť 130 km/h v ľavom pruhu, takmer polovica áut vás vyblikaním prinúti prejsť do pravého pruhu, hoci aj pri rýchlosti 130 km/h, čo je vyslovene nebezpečné. Podotýkam, že tieto autá idú nie 130, ale často aj 160 km/h, hoci porušujú zákon.

Tiež by ma zaujímalo, ako je to s jazdou pravej strany nápravy za bielou čiarou, na krajnici, pokiaľ technický stav vozovky (pravý pruh) je v katastrofálnom stave a hrozí zlyhanie tlmičov, nápravy, poloosí, atď. Teoreticky sa tak dá vyhnúť aspoň najhoršej neovládateľnosti auta, keďže sú dve kolesá na pevnom podklade."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V Česku majú veľmi podobné dopravné pravidlá. Aj tam smú vozidlá jazdiť po diaľniciach len v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak sa v pravom jazdnom pruhu diaľnice nenachádza prekážka cestnej premávky, napríklad závada v zjazdnosti (podľa českých predpisov), je potrebné jazdiť vpravo. Aj keď je česká D1-ka v stave, ako ho opísal Ivo.

Závady v zjazdnosti sú také zmeny v zjazdnosti ciest spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam.

To, že D1-ka v Česku nie je v dobrom stave, je dlho všeobecne známe. V tejto súvislosti sa rozhodol tamojší správca diaľnice zrekonštruovať D1-ku od Prahy až po Brno. Pozrite si, ako to majú naplánované.

Aj na českých diaľniciach je potrebné jazdiť najpomalšie rýchlosťou 80 km/h. Ak je diaľnica aj pri tejto rýchlosti nezjazdná, vodiči smú prejsť do ľavého jazdného pruhu. Máme sami odskúšané, že jazda nižšími rýchlosťami je menej nepríjemná a auto ju zvládne bez poškodenia. Asi tak, ako keď prejdete autom po ceste medzi Sencom a Sládkovičovom prípadne po starej ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou.

Pre Mila to s najväčšou pravdepodobnosťou znamená, že aj keď je jazda po pravom pruhu diaľnice D1 v Česku "drncavá", stále je diaľnica v stave, že sa po nej dá jazdiť v rámci limitov a bez ohrozenia.

Ak by ste sa chceli vyhnúť pravému jazdnému pruhu cez krajnicu, neodporúčame vám to. Rovnako, ako na Slovensku, aj v Česku sa smie na krajnicu vojsť len vo výnimočných prípadoch: pri zastavení či státí (núdzovom) alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 253
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 856
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 851
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 536
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 901
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 764
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 569
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 564
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 508

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.