Aj na drkotajúcej diaľnici v Česku treba jazdiť v pravom pruhu

Ani v Česku sa nesmie jazdiť v ľavom pruhu diaľnice, ak nepredbiehate alebo neobchádzate prekážku. To, že česká D1-ka nie je v dobrom stave neznamená, že sa tam má jazdiť vľavo.

(Zdroj: Foto: idnes.cz / ŘSD)

Ivo: "Ako je to s diaľnicou Bratislava – Praha, kde pravý betónový pruh (najmä na úseku Čáslav – Brno – Praha), zničený kolónami ťažkých nákladných aut, je pre bežné osobné auto už takmer nepoužiteľný, niekedy až nebezpečný. Auto na ňom úplne stráca stabilitu a o opotrebovávaní podvozku ani nehovoriac.

Permanentná jazda v ľavom pruhu je tam niekedy nevyhnutnosť, keďže ten nie je tak zničený. Podľa mňa to nie je ani obchádzanie, ani obídenie prekážky, skôr prevencia pred nehodou. Hoci dodržujete maximálnu povolenú rýchlosť 130 km/h v ľavom pruhu, takmer polovica áut vás vyblikaním prinúti prejsť do pravého pruhu, hoci aj pri rýchlosti 130 km/h, čo je vyslovene nebezpečné. Podotýkam, že tieto autá idú nie 130, ale často aj 160 km/h, hoci porušujú zákon.

Tiež by ma zaujímalo, ako je to s jazdou pravej strany nápravy za bielou čiarou, na krajnici, pokiaľ technický stav vozovky (pravý pruh) je v katastrofálnom stave a hrozí zlyhanie tlmičov, nápravy, poloosí, atď. Teoreticky sa tak dá vyhnúť aspoň najhoršej neovládateľnosti auta, keďže sú dve kolesá na pevnom podklade."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V Česku majú veľmi podobné dopravné pravidlá. Aj tam smú vozidlá jazdiť po diaľniciach len v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak sa v pravom jazdnom pruhu diaľnice nenachádza prekážka cestnej premávky, napríklad závada v zjazdnosti (podľa českých predpisov), je potrebné jazdiť vpravo. Aj keď je česká D1-ka v stave, ako ho opísal Ivo.

Závady v zjazdnosti sú také zmeny v zjazdnosti ciest spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam.

To, že D1-ka v Česku nie je v dobrom stave, je dlho všeobecne známe. V tejto súvislosti sa rozhodol tamojší správca diaľnice zrekonštruovať D1-ku od Prahy až po Brno. Pozrite si, ako to majú naplánované.

Aj na českých diaľniciach je potrebné jazdiť najpomalšie rýchlosťou 80 km/h. Ak je diaľnica aj pri tejto rýchlosti nezjazdná, vodiči smú prejsť do ľavého jazdného pruhu. Máme sami odskúšané, že jazda nižšími rýchlosťami je menej nepríjemná a auto ju zvládne bez poškodenia. Asi tak, ako keď prejdete autom po ceste medzi Sencom a Sládkovičovom prípadne po starej ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou.

Pre Mila to s najväčšou pravdepodobnosťou znamená, že aj keď je jazda po pravom pruhu diaľnice D1 v Česku "drncavá", stále je diaľnica v stave, že sa po nej dá jazdiť v rámci limitov a bez ohrozenia.

Ak by ste sa chceli vyhnúť pravému jazdnému pruhu cez krajnicu, neodporúčame vám to. Rovnako, ako na Slovensku, aj v Česku sa smie na krajnicu vojsť len vo výnimočných prípadoch: pri zastavení či státí (núdzovom) alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 880
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 814
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 062
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 384
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 260
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 272
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 782
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 645
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 784
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 270

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.