Aj na drkotajúcej diaľnici v Česku treba jazdiť v pravom pruhu

Ani v Česku sa nesmie jazdiť v ľavom pruhu diaľnice, ak nepredbiehate alebo neobchádzate prekážku. To, že česká D1-ka nie je v dobrom stave neznamená, že sa tam má jazdiť vľavo.

(Zdroj: Foto: idnes.cz / ŘSD)

Ivo: "Ako je to s diaľnicou Bratislava – Praha, kde pravý betónový pruh (najmä na úseku Čáslav – Brno – Praha), zničený kolónami ťažkých nákladných aut, je pre bežné osobné auto už takmer nepoužiteľný, niekedy až nebezpečný. Auto na ňom úplne stráca stabilitu a o opotrebovávaní podvozku ani nehovoriac.

Permanentná jazda v ľavom pruhu je tam niekedy nevyhnutnosť, keďže ten nie je tak zničený. Podľa mňa to nie je ani obchádzanie, ani obídenie prekážky, skôr prevencia pred nehodou. Hoci dodržujete maximálnu povolenú rýchlosť 130 km/h v ľavom pruhu, takmer polovica áut vás vyblikaním prinúti prejsť do pravého pruhu, hoci aj pri rýchlosti 130 km/h, čo je vyslovene nebezpečné. Podotýkam, že tieto autá idú nie 130, ale často aj 160 km/h, hoci porušujú zákon.

Tiež by ma zaujímalo, ako je to s jazdou pravej strany nápravy za bielou čiarou, na krajnici, pokiaľ technický stav vozovky (pravý pruh) je v katastrofálnom stave a hrozí zlyhanie tlmičov, nápravy, poloosí, atď. Teoreticky sa tak dá vyhnúť aspoň najhoršej neovládateľnosti auta, keďže sú dve kolesá na pevnom podklade."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V Česku majú veľmi podobné dopravné pravidlá. Aj tam smú vozidlá jazdiť po diaľniciach len v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak sa v pravom jazdnom pruhu diaľnice nenachádza prekážka cestnej premávky, napríklad závada v zjazdnosti (podľa českých predpisov), je potrebné jazdiť vpravo. Aj keď je česká D1-ka v stave, ako ho opísal Ivo.

Závady v zjazdnosti sú také zmeny v zjazdnosti ciest spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam.

To, že D1-ka v Česku nie je v dobrom stave, je dlho všeobecne známe. V tejto súvislosti sa rozhodol tamojší správca diaľnice zrekonštruovať D1-ku od Prahy až po Brno. Pozrite si, ako to majú naplánované.

Aj na českých diaľniciach je potrebné jazdiť najpomalšie rýchlosťou 80 km/h. Ak je diaľnica aj pri tejto rýchlosti nezjazdná, vodiči smú prejsť do ľavého jazdného pruhu. Máme sami odskúšané, že jazda nižšími rýchlosťami je menej nepríjemná a auto ju zvládne bez poškodenia. Asi tak, ako keď prejdete autom po ceste medzi Sencom a Sládkovičovom prípadne po starej ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou.

Pre Mila to s najväčšou pravdepodobnosťou znamená, že aj keď je jazda po pravom pruhu diaľnice D1 v Česku "drncavá", stále je diaľnica v stave, že sa po nej dá jazdiť v rámci limitov a bez ohrozenia.

Ak by ste sa chceli vyhnúť pravému jazdnému pruhu cez krajnicu, neodporúčame vám to. Rovnako, ako na Slovensku, aj v Česku sa smie na krajnicu vojsť len vo výnimočných prípadoch: pri zastavení či státí (núdzovom) alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 036
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 472
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 720
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 348
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 724
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 647
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 364
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 952
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 946
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 818

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.