SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Aj na drkotajúcej diaľnici v Česku treba jazdiť v pravom pruhu

Ani v Česku sa nesmie jazdiť v ľavom pruhu diaľnice, ak nepredbiehate alebo neobchádzate prekážku. To, že česká D1-ka nie je v dobrom stave neznamená, že sa tam má jazdiť vľavo.

(Zdroj: Foto: idnes.cz / ŘSD)

Ivo: "Ako je to s diaľnicou Bratislava – Praha, kde pravý betónový pruh (najmä na úseku Čáslav – Brno – Praha), zničený kolónami ťažkých nákladných aut, je pre bežné osobné auto už takmer nepoužiteľný, niekedy až nebezpečný. Auto na ňom úplne stráca stabilitu a o opotrebovávaní podvozku ani nehovoriac.

Permanentná jazda v ľavom pruhu je tam niekedy nevyhnutnosť, keďže ten nie je tak zničený. Podľa mňa to nie je ani obchádzanie, ani obídenie prekážky, skôr prevencia pred nehodou. Hoci dodržujete maximálnu povolenú rýchlosť 130 km/h v ľavom pruhu, takmer polovica áut vás vyblikaním prinúti prejsť do pravého pruhu, hoci aj pri rýchlosti 130 km/h, čo je vyslovene nebezpečné. Podotýkam, že tieto autá idú nie 130, ale často aj 160 km/h, hoci porušujú zákon.

Tiež by ma zaujímalo, ako je to s jazdou pravej strany nápravy za bielou čiarou, na krajnici, pokiaľ technický stav vozovky (pravý pruh) je v katastrofálnom stave a hrozí zlyhanie tlmičov, nápravy, poloosí, atď. Teoreticky sa tak dá vyhnúť aspoň najhoršej neovládateľnosti auta, keďže sú dve kolesá na pevnom podklade."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V Česku majú veľmi podobné dopravné pravidlá. Aj tam smú vozidlá jazdiť po diaľniciach len v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak sa v pravom jazdnom pruhu diaľnice nenachádza prekážka cestnej premávky, napríklad závada v zjazdnosti (podľa českých predpisov), je potrebné jazdiť vpravo. Aj keď je česká D1-ka v stave, ako ho opísal Ivo.

Závady v zjazdnosti sú také zmeny v zjazdnosti ciest spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam.

To, že D1-ka v Česku nie je v dobrom stave, je dlho všeobecne známe. V tejto súvislosti sa rozhodol tamojší správca diaľnice zrekonštruovať D1-ku od Prahy až po Brno. Pozrite si, ako to majú naplánované.

Aj na českých diaľniciach je potrebné jazdiť najpomalšie rýchlosťou 80 km/h. Ak je diaľnica aj pri tejto rýchlosti nezjazdná, vodiči smú prejsť do ľavého jazdného pruhu. Máme sami odskúšané, že jazda nižšími rýchlosťami je menej nepríjemná a auto ju zvládne bez poškodenia. Asi tak, ako keď prejdete autom po ceste medzi Sencom a Sládkovičovom prípadne po starej ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou.

Pre Mila to s najväčšou pravdepodobnosťou znamená, že aj keď je jazda po pravom pruhu diaľnice D1 v Česku "drncavá", stále je diaľnica v stave, že sa po nej dá jazdiť v rámci limitov a bez ohrozenia.

Ak by ste sa chceli vyhnúť pravému jazdnému pruhu cez krajnicu, neodporúčame vám to. Rovnako, ako na Slovensku, aj v Česku sa smie na krajnicu vojsť len vo výnimočných prípadoch: pri zastavení či státí (núdzovom) alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Aké typy cukrovky poznáme?
  2. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  3. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  4. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  5. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  6. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  7. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 433
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 946
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 390
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 2 701
  5. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 037
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 908
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 393
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 195
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj
Rolls-Royce Ghost Extended

Pod kapotou ostal mohutný dvanásťvalec.


13. máj
Honda ZR-V pre čínsky trh, európska verzia príde v roku 2023.

Využije podvozkovú platformu Civicu.


12. máj

Blogy SME

  1. Jozef Rybár: Ministerstvo hospodárstva nevyvodzuje politické a trestnoprávne dôsledky?
  2. Tomáš Sedílek: Čokoláda, švajčiarske zvonce, syr... náš dnešný súper zo Švajčiarska
  3. Tupou Ceruzou: Do NATO
  4. Eva Gallova: Názor mladých - byť čestným sa neoplatí
  5. Tomáš Vodvářka: Manželské toccaty a fugy - manželství snižuje riziko demence
  6. Štefan Vidlár: Pre pani Remišovú
  7. Miloš Svrček: Situácia na Ukrajine ovplyvní aj budúcu výstavbu diaľnice cez Zemplín
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 316
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 045
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 732
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 592
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 663
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 978
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 743
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 532
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu