Aj na drkotajúcej diaľnici v Česku treba jazdiť v pravom pruhu

Ani v Česku sa nesmie jazdiť v ľavom pruhu diaľnice, ak nepredbiehate alebo neobchádzate prekážku. To, že česká D1-ka nie je v dobrom stave neznamená, že sa tam má jazdiť vľavo.

(Zdroj: Foto: idnes.cz / ŘSD)

Ivo: "Ako je to s diaľnicou Bratislava – Praha, kde pravý betónový pruh (najmä na úseku Čáslav – Brno – Praha), zničený kolónami ťažkých nákladných aut, je pre bežné osobné auto už takmer nepoužiteľný, niekedy až nebezpečný. Auto na ňom úplne stráca stabilitu a o opotrebovávaní podvozku ani nehovoriac.

Permanentná jazda v ľavom pruhu je tam niekedy nevyhnutnosť, keďže ten nie je tak zničený. Podľa mňa to nie je ani obchádzanie, ani obídenie prekážky, skôr prevencia pred nehodou. Hoci dodržujete maximálnu povolenú rýchlosť 130 km/h v ľavom pruhu, takmer polovica áut vás vyblikaním prinúti prejsť do pravého pruhu, hoci aj pri rýchlosti 130 km/h, čo je vyslovene nebezpečné. Podotýkam, že tieto autá idú nie 130, ale často aj 160 km/h, hoci porušujú zákon.

Tiež by ma zaujímalo, ako je to s jazdou pravej strany nápravy za bielou čiarou, na krajnici, pokiaľ technický stav vozovky (pravý pruh) je v katastrofálnom stave a hrozí zlyhanie tlmičov, nápravy, poloosí, atď. Teoreticky sa tak dá vyhnúť aspoň najhoršej neovládateľnosti auta, keďže sú dve kolesá na pevnom podklade."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V Česku majú veľmi podobné dopravné pravidlá. Aj tam smú vozidlá jazdiť po diaľniciach len v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak sa v pravom jazdnom pruhu diaľnice nenachádza prekážka cestnej premávky, napríklad závada v zjazdnosti (podľa českých predpisov), je potrebné jazdiť vpravo. Aj keď je česká D1-ka v stave, ako ho opísal Ivo.

Závady v zjazdnosti sú také zmeny v zjazdnosti ciest spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam.

To, že D1-ka v Česku nie je v dobrom stave, je dlho všeobecne známe. V tejto súvislosti sa rozhodol tamojší správca diaľnice zrekonštruovať D1-ku od Prahy až po Brno. Pozrite si, ako to majú naplánované.

Aj na českých diaľniciach je potrebné jazdiť najpomalšie rýchlosťou 80 km/h. Ak je diaľnica aj pri tejto rýchlosti nezjazdná, vodiči smú prejsť do ľavého jazdného pruhu. Máme sami odskúšané, že jazda nižšími rýchlosťami je menej nepríjemná a auto ju zvládne bez poškodenia. Asi tak, ako keď prejdete autom po ceste medzi Sencom a Sládkovičovom prípadne po starej ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou.

Pre Mila to s najväčšou pravdepodobnosťou znamená, že aj keď je jazda po pravom pruhu diaľnice D1 v Česku "drncavá", stále je diaľnica v stave, že sa po nej dá jazdiť v rámci limitov a bez ohrozenia.

Ak by ste sa chceli vyhnúť pravému jazdnému pruhu cez krajnicu, neodporúčame vám to. Rovnako, ako na Slovensku, aj v Česku sa smie na krajnicu vojsť len vo výnimočných prípadoch: pri zastavení či státí (núdzovom) alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 402
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 590
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 283
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 527
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 466
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 371
  7. Kam do tepla v januári? 2 397
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 143
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 016
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 201

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že by rozhodli inak.

SVET

Babiša a Faltýnka vydajú na trestné stíhanie

Babiš v prejave zopakoval, že kauza je podľa neho zmanipulovaná.

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.