SME
reklama

Benzín alebo diesel? To závisí od typu a veľkosti auta

Aký druh motora si vybrať, je niekedy pri kúpe auta to najťažšie. Z každého uhla pohľadu to môže vyzerať inak, nehovoriac o kategórii a spôsobe použitia auta.

(Zdroj: ČTK/AP)

BRATISLAVA. Pri obrovskom rozpätí modelov áut a motorov v nich môže iba diletant povedať, že benzín alebo diesel je zlý. V globále dnes automobilky znižujú spotrebu ako sa dá a o čo sa zníži v priemere smäd áut o to rastú ceny pohonných hmôt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Faktom je, že nafta je lacnejšia priemerne o 13 centov na liter a na 50 litrovej nádrži to činí 6,50 eur. Nafta bude aj naďalej zrejme lacnejšia a asi 90 percent naftových áut má nižšiu spotrebu. Ako skutočnosť treba však brať do úvahy fakt, že benzínové motory postúpili dopredu a ich spotreba podstatne klesla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náročnejšia technika sa odrazí aj v cene a rozdiel medzi dieselom a benzínom už nemusí byť veľký. Na príklade vybratých zástupcov najpredávanejších áut rôznych tried podrobne uvádzame kalkuláciu a náš tip. Poradíme tiež, aký kľúč použiť pri rozhodovaní, ale nemôžeme povedať, že v kríze sa oplatí len diesel.

Jasný benzín

V kategórii mini áut často ani nie je dieslová verzia, alebo keď, tak premrštene drahá. Malé auto je predurčené na krátke trasy a z toho vyplýva potreba kúpiť benzínovú verziu. Nevadí jej ani 5000 kilometrov ročne a dlhšie parkovanie bez jazdenia.

Typickými príkladmi výhodnej kúpy benzínového modelu sú Suzuki Swift, Suzuki SX4, Toyota Yaris alebo Yaris Hybrid a neváhame odporučiť ani benzínový Ford Fiesta, či Volkswagen. Hoci to závisí od prípadu k prípadu, všeobecne platí, že malé autá sú lepšie s benzínom, v nižšej strednej triede to smeruje k dieselu a v strednej triede a medzi SUV je nafta lepšia až na pár prípadov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, že športové auto má mať benzínový motor a v luxusnej triede je to na motoristovi. Vždy treba brať do úvahy nákupnú cenu a kedy sa investícia vráti. Čo z toho, že vám bude palubný počítač písať 4,9 litra na 100 kilometrov, ak ste za auto vysolili o 3000 eur viac a ročne urobíte 5000 kilometrov. To ste mohli dať radšej peniaze do banky, nehovoriac o tom, ak splácate lízing a suma sa úročí.

POZOR. Najväčším nepriateľom spotreby je vodič. Správanie za volantom, štýl a technika jazdy môžu ovplyvniť spotrebu ďaleko viac než výber auta. Diesel je nešikovnému narábaniu s plynovým pedálom zhovievavejší a nemá taký výkyv spotrieb. Stačí dodržať pár rád a spotreba môže výrazne klesnúť.
- nemať podhustené pneumatiky
- nevoziť zbytočne náklad a strešný nosič
- nepridávať plyn zbytočne
- predvídať udalosti v premávke a jazdiť plynulo
- využívať dosiahnutú rýchlosť
- nenechávať zbytočne bežať motor
- nevoziť zbytočný náklad
- nejazdiť vo vysokých otáčkach
- brzdiť motorom
- jazdiť tak, aby bolo treba čo najmenej brzdiť

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Servisné náklady rozhodujú

Auto potrebuje investície od prvého kilometra, a preto sú pri úvahách o benzínovom alebo naftovom pohone servisné náklady veľmi dôležité. V našich príkladoch vychádzame z predpokladu rodinného jazdenia. Veľkí fleetoví zákazníci majú presne spočítané náklady a vedia sa orientovať.

Rodinný motorista si však ťažko poradí, a tak vychádzame z predpokladu, že ročne najazdí maximálne 20 000 kilometrov a s autom to potiahne minimálne 5 rokov na obligátnych 100 000 kilometrov. Preto sme požiadali spoločnosť Audain, ktorá sa špecializuje na výpočet servisných nákladov na prevádzku a servis vozidiel, o kalkuláciu na jednotlivé typy áut.

V kalkulácii je presne rozpísaná práca na očakávaných servisných úkonoch, kvapaliny a predpísaný materiál. V niektorých prípadoch je predpoklad až o 300 eur vyšších nákladov u naftového motora. V minimálne dvoch prípadoch bol diesel v servise lacnejší. Najčastejší rozdiel v servise od 150 do 250 eur možno na piatich rokoch prehliadnuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Avšak pri našej kalkulovanej záťaži necháte v servise za päť rokov od 670 eur pri Renaulte až po 1200 eur pri Volkswagene Polo. A to za predpokladu, že auto fungovalo a nič sa nekomplikovalo. Ceny sme brali do úvahy štandardné mimo akcií, pretože podstatný je rozdiel medzi motorizáciami a nie výsledná suma.

Pre a proti

Benzínový motor je tichší, má príjemnejší chod a širšie spektrum využiteľných otáčok. Na rozdiel od diesela je menej náchylný na nepodarené studené štarty v zime a rýchlejšie zohrieva kúrenie.

V prospech benzínového motora hrá nižšia hmotnosť, nižšie zaťaženie prednej nápravy a vo väčšine prípadov lacnejší servis. Štýl jazdy sa na spotrebe benzínového motora prejavuje oveľa citeľnejšie. Naopak naftový motor má dobrú spotrebu pri dlhej a rýchlej jazde. Diesel vyhovuje väčšine motoristov aj pre svoj vysoký krútiaci moment a ľahšie predbiehanie. S naftou môžu nastať problémy v zime a diesel je precitlivený aj na zaobchádzanie s autom. Pri zlom šoférovi vydrží kratšie ako benzín a hrozí poškodenie drahých častí. V ostatnom čase robí dieselom problém časticový filter. Je veľmi náchylný na krátke jazdy v meste a zimu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Volkswagen Polo 1,2 TSI (66 kW) a 1,6 TDI (66 kW)

Rozdiel v cene: diesel +1880 eur
Rozdiel v servise: diesel + 142 eur
Rozdiel v spotrebe: benzín + 0,9 l/100 km
Návratnosť diesela po: 103.964 km

Malé auto od Volkswagenu je jedno z najpredávanejších vôbec a na jeho príklade si môžete odvodiť približné porovnanie pre koncernové modely Fabia a Ibiza. Do úvahy prichádza druhý stupeň vybavenia Comfortline a diesel 1,6 TDI alebo nový benzínový motor 1,2 TSI. Oba majú navlas rovnaký výkon 66 kW (90k) a tým pádom ani jedna voľba neprehráva na výkone. Diesel je o 1880 eur drahší pri rovnakej výbave. Drobnou výhodou benzínu 1,2 TSI je, že sa dá kúpiť aj v základnej a lacnejšej výbave. Audain nám vypočítal, že pod dobu 5 rokov a cca 100 000 kilometrov dáte na predpokladaný servis práce, dielcov a kvapalín benzínového auta spolu 1064 eur. Servisná starostlivosť o 1,6 TDI vyjde na 1206 eur, čo znamená, že diesel bude o 142 eur drahší v servise a o 2022 eur drahší pri nákupe a servise spolu. Diesel bude na túto stratu zarábať o 0,9 litra nižšou spotrebou na každých sto kilometrov a tiež nižšou cenou nafty.

TIP: Pre rodinné použitie odporúčame jednoznačne benzínový motor. Nehovoriac o používaní v meste. Diesel sa cenovo oplatí naozaj len pri vysokom počte kilometrov ročne.
BENZÍN

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda Fabia 1,2 HTP (51kW) a 1,6 TDI (55 kW)

Rozdiel v cene: diesel + 3160 eur
Rozdiel v servise: diesel + 216 eur
Rozdiel v spotrebe: benzín+1,3 l/100km
Návratnosť diesela po: 131.726 km

Fabia v predaji logicky dominuje s benzínovými motormi, pretože sú výrazne lacnejšie. Diesel si tiež môžete kúpiť v najlacnejšej výbave Active, ale kým benzín 1,2 HTP (51kW) stojí 8797 eur, diesel 1,6 TDI (55 kW) stojí až 11957 eur. Samozrejme trojvalec sa v jazde nemôže rovnať dieselu, ale je o 3160 eur lacnejší. Okrem toho v servise necháte za päť rokov o 216 eur menej. Úspora diesela v spotrebe je 1,3 litra na sto kilometrov. Návratnosť po prejdení 131 726 kilometrov je v tejto hladine vysoká. Ak hľadáte najlacnejšie auto a rozhodujúca je cena, potom určite benzín. Na vážkach je to pri 1,6 TDI a 1,2 TSI (63 kW). Benzín je síce o 2160 eur lacnejší ale pri Škode má vyrovnané náklady na servis a dokonca je o 11 eur drahší. Pri návratnosti 104 000 km podľa papierových spotrieb kalkulujeme s tým, že reálne rozdiely môžu byť väčšie.

TIP: Ak kupujete Fabiu kvôli cene, tak jednoznačne benzínový motor. Akurát, že agregát 1,2 HTP je konštrukčne starý. Aj benzínové turbo bude na doma lepšie.
BENZÍN

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda Octavia 1,4 TSI (90kW) a 2,0 TDI (103 kW)

Rozdiel v cene: diesel +2460 eur
Rozdiel v servise: diesel + 287eur
Rozdiel v spotrebe: benzín +1 l/100km
Návratnosť diesela po: 122.383 km

Octavia patrí do kategórie áut, kde už dominuje diesel a kto ešte v minulosti nemal striebornú Octaviu 1,9 TDI, ten ani nemal auto. Dnes je okrem 1,6 TDI v ponuke stále 2,0 TDI s výkonom 103 kW (20629 eur), ktorému medzi benzínmi alternuje 1,4 TSI s výkonom 90 kW (18169 eur). Benzín má za päť rokov a 100 000 kilometrov o skoro 300 eur lacnejší servis. Teoretická papierová návratnosť diesela je vysoká, avšak po skúsenostiach s motorom 1,4 TSI neveríme litrovému rozdielu v spotrebe. Reálne to bude okolo dvoch litrov, a to by stiahlo návratnosť na 72 000 km. Ak by ste v rovnakej výbave ako benzín kúpili za 18 319 eur diesel 1,6 TDI, tak je návratnosť ešte rýchlejšia.
TIP: V cenovej hladine okolo 20 000 eur, kde už cena výbav a doplnkov kolíše s cenou, odporúčame diesel. DIESEL

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kia Sportage 1,6 GDI(99 kW) a 1,7 CRDi (85kW)

Rozdiel v cene: diesel + 1440 eur
Rozdiel v servise: benzín + 108 eur
Rozdiel v spotrebe: benzín + 1,5 l/100km
Návratnosť diesela po: 43.154 km

Kia Sportage je najpredávanejším autom kategórie SUV a drvivá väčšina zákazníkov si objednáva naftové verzie. Robia dobre, pretože už z našej kalkulácie je to viac ako jasné. Audain aj v tomto prípade sledoval náklady na prácu, náhradné dielce a náplne po dobu 100 000 km a päť rokov. Servis benzínového motora stojí za ten čas 777 eur a naftového motora 670 eur. Čiže diesel má lacnejší servis, a to sme museli pri výpočte zohľadniť. Rovnako rozdiel v cene 1440 eur je neveľký medzi oboma verziami. Kým naftový motor sa nám pri testoch páčil, benzínový sa spotrebou dosť vymykal papierovým údajom a predpokladáme, že v praxi bude rozdiel ešte väčší, možno aj cez dva litre. Okrem lacnejšej prevádzky v palive je naftová Kia Sportage na servisných nákladoch lacnejšia každý mesiac o jedno euro.
TIP: Praktická návratnosť investície do naftového motora bude ešte rýchlejšia a v tomto prípade odporúčame radšej diesel 1,7 CRDi.
DIESEL

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Opel Astra 1,6 16V (85 kW) a 1,7 CDTI (81 kW)

Rozdiel v cene: diesel +1700 eur
Rozdiel v servise: diesel+ 170 eur
Rozdiel v spotrebe: benzín + 1,6 l/100km
Návratnosť diesela po: 58.231 km

Opel pri novej Astre ponúka motoristom diesel aj v najlacnejšej výbave Essentia, čím posúva motor 1,7 CDTI do veľmi atraktívnej pozície. K rozdielu v nákupnej cene 1700 eur sme ešte pripočítali o 170 eur vyššie náklady na servis. Napriek tomu naftová Astra dosahuje zaujímavú návratnosť 58 231 km. Na základe osobných skúseností so spotrebou konštrukčne staršieho benzínového motora odporúčame diesel, lebo rozdiel v spotrebe bude väčší ako 1,6 litra na papieri. Pri naftovom aute vynaloží motorista za päť rokov na servis , náplne a povinnú výmenu súčiastok 1154 eur. To je rovnako ako pri dvojlitrovej Octavii , ale skoro raz toľko ako pri Megane 1,5 dCi.
TIP: Napriek výraznému zvuku diesela 1,7 CDTI by sme siahli po tomto prepracovanom naftovom motore. Jeho cena je v pomere k benzínovej verzii výhodná.
DIESEL

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Peugeot 207 SW 1,4 16V (70 kW) a 1,6 HDi (66 kW)

Rozdiel v cene: diesel + 1600 eur
Rozdiel v servise: diesel +213 eur
Rozdiel v spotrebe: benzín +1,7 l/100km
Návratnosť diesela po: 56.996 km

K horúcej novinke modelu 208 ešte nemáme k dispozícii komplet podklady pre kalkuláciu nákladov servisu na 100 000 kilometrov, preto sme od Audain dostali kalkuláciu na model Peugeot 207 SW, ktorý sa ešte po boku novej 208 dopredáva a zaberá pomerne slušné miesto v štatistikách predaja. Paradoxne diesel 1,6 HDi (66 kW) si môžete kúpiť aj v najlacnejšej výbave Accsess za 12390 eur ale výkonovo adekvátny benzín až vo vyššej výbave Active za 11690 eur. Ak oželiete výbavu, favoritom môže byť aj diesel. My sme porovnali autá v tej istej výbave a diesel vykázal o 213 eur vyššie náklady na servis a až o 1,7 litra nižšiu priemernú spotrebu. Z toho vyšla zaujímavá návratnosť po 56 996 km.
TIP: Pri daných kalkuláciách a dokonca dostupnosti diesela 1,6 HDI v lacnej výbave odporúčame diesel. Jedine pozor na krátke jazdy v zime, lebo tie všeobecne dieselom ale najmä motorom 1,6 HDi nerobia dobre.
DIESEL

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Renault Megane 1,6 16 V (81 kW) a 1,5 dCi (81 kW)

Rozdiel v cene: diesel + 2300 eur
Rozdiel v servise: benzín + 17 eur
Rozdiel v spotrebe: benzín +2,3 l/100km
Návratnosť diesela po: 55.221 km

Pre zákazníkov idúcich po cene nechal Renault vo výbave aj staršie a osvedčené motory. Dnes už dosluhujúca spoľahlivá benzínová verzia 1,6 16V (81 kW) je až o 2300 eur lacnejšia ako tiež osvedčený diesel 1,5 dCi s výkonom (81 kW). Nákupná cena je posledná disciplína, v ktorej 1,5 dCi prehráva. Počas päť rokov má lacnejší predpokladaný servis o 17 eur a má až o 2,3 litra nižšiu spotrebu ako diesel. Pomerne nízke sú celkové servisné náklady na 100 000 km iba 675 eur. Navyše pri akciových cenách po započítaní bonusu stojí diesel zaujímavých 14890 eur. Áno aj benzín môže mať bonus, ale oproti konkurencii je Megane 1,5 dCi silný cenou. V praxi sa zrejme rozdiel v cenách vráti skôr než po 55 221 km. Navyše slabšia verzia 1,5 dCi sa dá kúpiť aj v základnej výbave.
TIP: Odporúčame naftovú verziu, najmä ak najazdíte cez 20 000 kilometrov ročne.
DIESEL

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 19 066
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 926
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 955
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 434
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 424
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 936
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 527
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu