SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Fotoreportáž: Esetu pomohlo k víťazstvu Porsche

Seriálu ADAC GT Masters dominujú vozidlá Porsche a počas uplynulého víkendu na Red Bull Ringu aj tím slovenskej firmy. Pozrite si, ako vyzerajú majstrovské preteky z pohľadu tímu.

(Zdroj: TOMÁŠ KELEMENT, Presscars)

ZELTWEG. Opäť sme raz zažili motoristický šport na profesionálnej úrovni. Iste ľahšie sa robia veľké preteky ADAC GT Masters s autami kategórie GT3, ak ich na televízii Kabeleins sleduje okolo 3,5 milióna divákov. Možno o to viac si vážime hviezdne preteky v Dobšinej. Putovné podujatie ADAC nedávno na Nurburgringu navštívilo okolo 300 tisíc divákov.

Seriál, ktorého sprievodnými podujatiami sú preteky Formule 3, Formule Volkswagen, Mini Works Cupu a cestovných automobilov, pritiahol mnoho automobilových značiek od Audi až po McLaren. ADAC s úmyslom prilákať divákov a urobiť preteky atraktívnymi, vypísal pre sériu GT3 zvláštne pravidlá. V hodinovom preteku sa striedajú dvaja jazdci a pre obe víkendové jazdy a tréning sú povolené iba tri sady suchých pneumatík Yokohama.

Ak prší, môžu tímy použiť ľubovoľné množstvo predpísaných mokrých plášťov. Na vlastné oči sme videli preteky, ktoré sú napínavé od začiatku do konca a nikdy nie je úplne jasné, kto vyhrá. Napríklad, pri príchode v piatok večer sme netušili, že náš hostiaci tím Farnbacher Eset Racing bude dvakrát na pódiu a dokonca aj vyhrá.

Tu nebýva nuda

Ani v jednom momente to z pohľadu tribúny nevyzeralo nudne. Po prvom zhliadnutí však bolo jasné, že navrch majú autá Porsche, kde tu sa môže v čele objaviť Chevrolet Corvette a rýchlo vie ísť aj McLaren MP4-12C. Lamborghini, Mercedes SLS či BMW Z4 ťahali za kratší koniec. Podobnú úlohu hral tiež Chevrolet Camaro, ktorý navyše ani nevyzerá ako pretekárske auto.

Nedeľným prekvapením však bolo po vypadnutí konkurentov tretie miesto Fordu GT40, ktorý sponzorovala firma vyrábajúca mobilné toalety. Medzi sponzormi tímov je však aj slovenský Eset, ktorý vstúpil do pretekov prostredníctvom nemeckej filiálky a tímu Farnbacher Eset Racing. Práve v úlohe hostí tímu sme strávili dva dni a zvnútra sme žili spolu s nimi pretekársky sen. Výnimočne ponúkame obrazovú reportáž, lebo je lepšie raz vidieť ako stokrát čítať.

Fotky hovoria čitateľnejšie

K dokresleniu atmosféry a samotného diania pripomíname, že Farnbacher Eset Racing nedávno vymenil Ferrari 458 za Porsche 911, ktoré je na pneumatikách Yokohama podstatne rýchlejšie a hlavne motora Porsche sa nedotklo zmenšenie restriktoru z 55 na 49 mm tak, ako Ferrari.

Nové auto, zdá sa, funguje veľmi dobre, pretože už prvé preteky znamenali prvé miesto na sobotnom štarte, tretie v cieli pretekov a víťazstvo v nedeľu. Našu fotoreportáž zo záberov Tomáša Kelementa berte ako pozvánku na pretekársky víkend na Slovakia Ringu (17.-19. Augusta 2012) a zážitok, ktorý by sme dopriali každému nadšencovi s benzínom v žilách.


V tejto garáži sme strávili dva dni a prežívali preteky spolu s tímom. Hlavne pred štartom tu bolo pomerne ticho. V sobotu mal Mario Farnbacher svoju prvú pole position v sezóne. Premenil ju na dobrý štart a do výmeny pilotov viedol. Akurát presadanie s druhým pilotom Niclasom Kentenichom veľmi nevyšlo a na trať sa vrátili až tretí. Niclas (vpravo od auta) relaxuje a veľa pije. Hlavné jedlo majú piloti povolené až po pretekoch. FOTO-TOMÁŠ KELEMENT

Pri nastavovaní geometrie pred pretekmi je nad nádržou záťaž, ktorá simuluje doplna natankovanú nádrž. Závažie je aj v sedadle pilota, aby nastavenie podvozka počítalo aj s tým. Za tretie miesto v sobotu dostalo Porsche do nedeľných pretekov závažie 10 kg.

Rasťo Chvála a tímová dvojka Mario Farnbacher. Potom som sa zobudil….

Príprava na preteky vyzerá až veľmi zdĺhavo, čas sa vlečie a človek sa uchýli k tomu, že aj vysávanie interiéru vyzerá zaujímavo. Čistota kokpitu je pre dýchanie pilota veľmi dôležitá. Takto vyupratované auto má v bežnom živote málokto. Obrazne povedané z podlahy by sa aj jesť dalo.

Volant je jednoduchší ako v F1 a ponúka len nutné ovládače. Pred volantom sú páčky sekvenčného radenia šesťstupňovej prevodovky. Horné dve tlačidlá nastavujú úroveň trakčnej kontroly. Od prísnej až po úplne vypnutú. Pod nimi je vľavo čierne tlačidlo na spojenie s teamom cez vysielačku a vpravo zelený gombík na prepínanie displeja. Vľavo pod ramenom volantu sa zeleným tlačidlom limituje predpísaná rýchlosť v boxoch na 60 km/h. Modrý vľavo pod ním zapína diaľkové svetlá na pomalších vodičov a ten malý dole vľavo, aktivuje stierače. Oproti nemu je prepínač režimov motora od jazdy za Safety car až po najostrejší s najvyšším výkonom.

Každá jedna pneumatika má označenie, aby teamy nepoužili viac než treba. Plášte na tohtoročnú sezónu sú z veľmi tvrdej zmesi a niektoré autá ich majú problém zahriať. Mario Farnbacher tvrdí, že pneumatiky fungujú najlepšie po dvoch až troch kolách a tiež len pár kôl. Potom sa smerom k cieľu vlastnosti pomaly strácajú.

Jednoduchá detinská a úprimná závisť.

Porada hlavného inžiniera teamu (v strede), poradcu teamu a pilota pred sobotnou jazdou, ktorú sprevádzali dažďové prehánky. Nikto nesmel počuť, o čom sa radia.

Celú procedúru štartu sme absolvovali na štartovom rošte s tímom. Mario Farnbacher si udržal prvé miesto aj po štarte. Do boxov prišiel po pol hodine ako prvý. Niclas však vyšiel na trať už na treťom mieste a to udržal do konca.

Mama Maria Franbachera nespúšťala oči z monitora a držala aj palce na nohách. Veď v sobotu sme čakali s napätím na prvé pódium tímu v tejto sezóne. Niclas udržal dorážajúce Porsche za chrbtom, hoci bol evidentne pomalší. Vidina tretieho miesta bola silnejšia.

Takto to má byť pri prvom štarte s novým autom. Všetci neveriacky krútili hlavami. Iba Mario (vľavo) večer pri výťahu v rečiach o očakávanom umiestnení v nedeľných pretekoch poznamenal, že možno budú aj prví. Boli.

Mohlo by sa zdať, že návšteva z auto.sme.sk svojimi radami tímu pomohla. V skutočnosti sa Rasťo prizerá demontáži kotúčov pred technickou kontrolou. Kto je na stupni víťazov, spadá pod podozrenie a technickí komisári nariadili kontrolu. Dopadla dobre.

Mario si zvlášť pri mokrých pneumatikách neodpustil uštipačnú poznámku na margo plášťov Yokohama, ktoré seriál ADAC GT Masters vymenil za Micheliny. Zároveň sme sa dozvedeli, že hoci majú mokré plášte ešte hlboký dezén ale zrazenú hranku na výstupkoch, nekrájajú vodu a nefungujú.

Presne kvôli restriktoru, ktorý museli vo Ferrari zmenšiť, prešli na Porsche. Taliansky motor slabo dýchal a nestíhal. Restriktor, teda jeho priemer kontrolujú pred každými pretekmi.

Na niektorých okruhoch sa nastavuje geometria tak, že zadok je oproti predku vyššie. A samozrejme mení sa aj nastavenie krídla.

Rasťo Chvála má nové miesto v pretekárskom tíme...

Aj Tomáš Kelement z www.presscars.sk podpísal novú zmluvu...

Odhalili sme, prečo sa tímu, v ktorom štartuje Štefan Rosina, nedarí. Nastriekajú kopec vody do motora a potom to nejde. Štefan Rosina nám smutne porozprával, ako musí štartovať z 25 miesta. Oproti vlaňajším Michelinom je Lamborghini s Yokohamami o tri sekundy na kolo pomalšie. Je to tvrdá zmes a Lambo ju nevie zohriať. Nesadlo si s pneumatikami a teraz jazdí na samom konci.

O popularite nerozhoduje to, kto sedí v kokpite, ale kto je na správnej strane deliacej pásky. Ale všetci zbierali podpisové karty s radosťou.

Za tento pohľad z tribúny to stálo. Tá tlačenica v ADAC GT Masters je úžasná. Niclas si v nedeľnej jazde vďaka dobrému štartu polepšil o dve miesta. Pozrite aký priestor si okolo seba vytvoril.

O dve kola neskôr sa traja aktivisti bili o druhé miesto a to prepustili práve Porsche z Farnbacher Eset Racing. Ten McLaren v strede zovretý dvomi Porsche štartoval z pole position a takto stratil všetko. Všimnite si Corvette na prvom mieste. Celé preteky bola v čele a šesť minút pred koncom ostala stáť na cieľovej rovinke pre poruchu. Preteky sa prvýkrát v histórii šampionátu ADAC GT skončili za safety car. Riaditeľ pretekov totiž považoval Corvette na cieľovej rovinke za nebezpečnú prekážku.

Štefi Rosina sa zozadu prepracoval do polovice, potom ho jeden z jazdcov surovo vytlačil z trate, a tak sa náš jazdec musel prerývať poľom až z posledného miesta vpred. Navyše s autom, ktoré nemá na špičku.

Takto sa tešili mechanici...

...takto sa tešili piloti...

...a takto hrdo stálo víťazné Porsche po pretekoch.

Dojímavý záver a rozlúčka s pretekmi, ktoré snáď nemohli dopadnúť lepšie.

Seriál prilákal aj hviezdu z F1 Hainza Haralda Frentzena a hviezda prilákala médiá.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na krásnom, modrom Jadrane
  2. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 245
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 390
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 101
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 801
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 390
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 253
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 994
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


12 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


7 h
Švédska premiérka Magdalena Anderssonová je na čele menšinovej vlády.

Čo si o sebe myslí? Švédi reagujú na trúfalosť tureckých požiadaviek.


9 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Neprehliadnite tiež

Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


9 h
BMW radu 3 po facelifte.

Z ponuky zmizli laserové svetlá.


19. máj
Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  2. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  3. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  4. Irena Šimuneková: Zvolen - čriepky z mesta
  5. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  6. Anna Miľanová: Moja prerušená pieseň... 2020
  7. Martina Paulenová: Veď rezne jedávam, tak prečo ho mám málo? (o príčinách nedostatku železa)
  8. Janka Bittó Cigániková: Zvýšenie platov zdravotníkom sľubovali Matovič s Hegerom aj bez zvyšovania daní
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 420
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 892
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 003
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 484
  5. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 673
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 104
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 2 007
  8. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo... 1 720
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu