SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Policajti ignorovali vinu jedného z vodičov, ktorí sa zrazili

Mladý vodič šiel rýchlosťou 70 km/h v obci. Predbiehal odbočujúce auto, ktoré ale nemalo zapnuté smerovky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Policajti obvinili z nehody mladého vodiča. Spravodlivo?

bubnar: "Kamarát šiel v obci 70 km/h. V tom pred neho vošlo auto bez smerovky z vedľajšej cesty. Tak sa ho rozhodol hneď predbehnúť, dal smerovku a predbiehal ho. Ten vodič pred ním, samozrejme opäť bez smerovky, sa rozhodol odbočiť doľava a nabúral do kamoša.

Prišli páni policajti a čuduj sa svete: povedali, že smerovka nie je podstatná, že nevadí, že ten vodič, čo odbočoval, nedal smerovku a zmenil smer jazdy a tým pádom to nabúral do kamoša. Ako to vlastne je? Koho je to vina?

Podľa môjho názoru mal kamarát dostať pokutu za rýchlosť, ale vina za nehodu ide tomu, čo to doňho vpálil bez smerovky, bez toho aby sa pozrel do spätného. A pán policajt ešte vyskočil na kamaráta, že koľko sopliak išiel, že nemá dlho vodičák (má ho 1 rok) a tak."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ísť 70-kou v obci sa nesmie, ak to nepovoľuje dopravné značenie. V obci umožňujú predpisy jazdiť najviac rýchlosťou 50 km/h. Rozdiel medzi tým, ako rýchlo šiel mladý vodič a ako rýchlosťou mal ísť, už umožňuje policajtom zadržať vodičský preukaz a na dopravnom inšpektoráte zakázať šoférovať aj na niekoľko rokov.

Aj mladý vodič mohol byť spoluvinník nehody

Bubnar napísal, že jeho kamarát mal dostať pokutu za rýchlosť, nemali ho ale obviniť zo spôsobenia dopravnej nehody. To by mohla byť pravda, ak by odbočujúci vodič neodbočoval v križovatke. Samozrejme, o vine odbočujúceho niet pochýb.

Mladý vodič s veľkou pravdepodobnosťou začal predbiehať už pred križovatkou alebo v križovatke, z ktorej vyšiel odbočujúci vodič. V križovatke sa ale predchádzať nesmie. Ak potom odbočujúci sa rozhodol znovu odbočiť vľavo a bolo to znovu v križovatke, mladý predbiehač porušil ten istý predpis druhý krát.

Križovatky sú miesta, kde sa stáva veľa dopravných nehôd pre zlyhanie niektorého z vodičov. Nespoliehajte sa na to, že iní vodiči budú dodržiavať predpisy. Najmä v križovatkách sa vám to nemusí vyplatiť.

Ak by bubnarov kamarát šiel predpisovou rýchlosťou a namiesto predchádzania by spomalil, mohol odbočujúce auto obísť sprava.

Smerovky sú pre bezpečnosť na cestách dôležité

Odbočujúci vodič však takisto porušil predpisy a jeho by zo zodpovednosti za vznik havárie nemali v žiadnom prípade zbaviť. Odbočoval bez smeroviek a ohrozil tak bezpečnosť cestnej premávky.

Policajti, ktorí dopravnú nehody riešili, sa mýlili, keď smerovky označili za nepodstatné.

Ak vodič nepoužije smerovky, iní vodiči automaticky predpokladajú, že vodič nemení smer jazdy. Ak ho pritom znenazdajky zmení, môže to skončiť haváriou. Preto predpisy šoférom prikazujú zapínať znamenia o zmene smeru jazdy okrem určených situácií vždy, keď je to potrebné pre zachovanie bezpečnosti cestnej premávky.

Odbočujúci vodič porušil ešte jeden predpis, v dôsledku ktorého vznikla havária: "Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Nehoda vznikla pre bezohľadnosť a podcenenie rizík

Jednoznačným vinníkom nehody podľa opisu situácie je vodič odbočujúceho vozidla. Nebyť jeho manévru, autá by sa nezrazili. Nezapnutie smeroviek a nesledovanie situácie na ceste pritom naznačuje, že vodič úsekom jazdil po pamäti a bezohľadne.

Bezohľadnosť a podceňovanie rizík sa ale dá vytknúť aj mladému vodičovi, ktorý predbiehal. Rovnako tak aj jeho prehnaná dôvera vo svoje vodičské schopnosti napriek zjavnej neskúsenosti vyplývajúcej z jeho veku. Svojho podielu viny by sa tak nemal zbaviť ani mladý vodič.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 511
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 488
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 022
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 639
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 922
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 3 850
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


3 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 3 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


23 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: Lucidné sny
  2. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  3. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  4. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  5. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  6. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  7. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  8. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 634
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 909
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 180
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 054
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 092
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 920
  7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 912
  8. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 2 895
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu