Policajti obvinili z nehody mladého vodiča. Spravodlivo?
bubnar: "Kamarát šiel v obci 70 km/h. V tom pred neho vošlo auto bez smerovky z vedľajšej cesty. Tak sa ho rozhodol hneď predbehnúť, dal smerovku a predbiehal ho. Ten vodič pred ním, samozrejme opäť bez smerovky, sa rozhodol odbočiť doľava a nabúral do kamoša.
Prišli páni policajti a čuduj sa svete: povedali, že smerovka nie je podstatná, že nevadí, že ten vodič, čo odbočoval, nedal smerovku a zmenil smer jazdy a tým pádom to nabúral do kamoša. Ako to vlastne je? Koho je to vina?
Podľa môjho názoru mal kamarát dostať pokutu za rýchlosť, ale vina za nehodu ide tomu, čo to doňho vpálil bez smerovky, bez toho aby sa pozrel do spätného. A pán policajt ešte vyskočil na kamaráta, že koľko sopliak išiel, že nemá dlho vodičák (má ho 1 rok) a tak."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Ísť 70-kou v obci sa nesmie, ak to nepovoľuje dopravné značenie. V obci umožňujú predpisy jazdiť najviac rýchlosťou 50 km/h. Rozdiel medzi tým, ako rýchlo šiel mladý vodič a ako rýchlosťou mal ísť, už umožňuje policajtom zadržať vodičský preukaz a na dopravnom inšpektoráte zakázať šoférovať aj na niekoľko rokov.
Aj mladý vodič mohol byť spoluvinník nehody
Bubnar napísal, že jeho kamarát mal dostať pokutu za rýchlosť, nemali ho ale obviniť zo spôsobenia dopravnej nehody. To by mohla byť pravda, ak by odbočujúci vodič neodbočoval v križovatke. Samozrejme, o vine odbočujúceho niet pochýb.
Mladý vodič s veľkou pravdepodobnosťou začal predbiehať už pred križovatkou alebo v križovatke, z ktorej vyšiel odbočujúci vodič. V križovatke sa ale predchádzať nesmie. Ak potom odbočujúci sa rozhodol znovu odbočiť vľavo a bolo to znovu v križovatke, mladý predbiehač porušil ten istý predpis druhý krát.
Križovatky sú miesta, kde sa stáva veľa dopravných nehôd pre zlyhanie niektorého z vodičov. Nespoliehajte sa na to, že iní vodiči budú dodržiavať predpisy. Najmä v križovatkách sa vám to nemusí vyplatiť.
Ak by bubnarov kamarát šiel predpisovou rýchlosťou a namiesto predchádzania by spomalil, mohol odbočujúce auto obísť sprava.
Smerovky sú pre bezpečnosť na cestách dôležité
Odbočujúci vodič však takisto porušil predpisy a jeho by zo zodpovednosti za vznik havárie nemali v žiadnom prípade zbaviť. Odbočoval bez smeroviek a ohrozil tak bezpečnosť cestnej premávky.
Policajti, ktorí dopravnú nehody riešili, sa mýlili, keď smerovky označili za nepodstatné.
Ak vodič nepoužije smerovky, iní vodiči automaticky predpokladajú, že vodič nemení smer jazdy. Ak ho pritom znenazdajky zmení, môže to skončiť haváriou. Preto predpisy šoférom prikazujú zapínať znamenia o zmene smeru jazdy okrem určených situácií vždy, keď je to potrebné pre zachovanie bezpečnosti cestnej premávky.
Odbočujúci vodič porušil ešte jeden predpis, v dôsledku ktorého vznikla havária: "Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Nehoda vznikla pre bezohľadnosť a podcenenie rizík
Jednoznačným vinníkom nehody podľa opisu situácie je vodič odbočujúceho vozidla. Nebyť jeho manévru, autá by sa nezrazili. Nezapnutie smeroviek a nesledovanie situácie na ceste pritom naznačuje, že vodič úsekom jazdil po pamäti a bezohľadne.
Bezohľadnosť a podceňovanie rizík sa ale dá vytknúť aj mladému vodičovi, ktorý predbiehal. Rovnako tak aj jeho prehnaná dôvera vo svoje vodičské schopnosti napriek zjavnej neskúsenosti vyplývajúcej z jeho veku. Svojho podielu viny by sa tak nemal zbaviť ani mladý vodič.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk