Absolútna zmena súčasného kurzu, nižšia strecha, nízke ťažisko a dôraz na dynamiku sprevádzajú nástup druhej generácie Aurisu. Naživo je nový model diametrálne odlišný od súčasného akoby nemali ani dedičnú líniu spoločnú. Ešte väčšie zmeny čakajte v interiéri.
BRUSEL. Exkluzívne sme mali možnosť pred zverejnením prvých fotografií navštíviť fotoateliér v Bruseli a vlastnoručne nafotiť nový model. Jediná škoda, že fotky sme museli dva týždne schovávať v počítači. V podstate sme zažili okrem prvého kontaktu s novým autom klasické katalógové fotenie s obslužným personálom, ktorý plnil naše priania niekoľko hodín.
Pochopiteľne okrem fotiek, ktoré práve zverejňujeme, sme si auto ohmatali a zistili niekoľko podrobností, dostupných ešte pred premiérou v Paríži. Pri prvom zhliadnutí pôsobí Auris modernejšie, má ostrejšie hrany ako predchodca avšak nemá veľa vlastných nosných línií alebo nejakú myšlienku.
Skôr nám príde ako zhluk moderných línií, ktoré sú v kurze. Čiastočne pripomína aj kompaktný Lexus. Z interiéru máme však výborný dojem, pretože tam nastala radikálna zmena kurzu. Napokon o tom je celé auto.
Obrátili kabátNajpredávanejším autom značky je celosvetovo sedan Corolla, ktorý koncom prvého polroka predstihol Prius a je zatiaľ najpredávanejším hybridom. Hoci ostatný svet chce trojpriestorový sedan, Európa baží po päťdverových hatchbackoch a kombi.
Navyše ľudia v Európe chcú byť za volantom aktívnejší, potrebujú radiť a láka ich dynamické auto na aktívnejšie šoférovanie. Preto došlo k doslova drastickej zmene názoru. Možno si ešte pamätáte ako pri prezentácii prvého Aurisu automobilka deklarovala, že sú najvyšší v triede, ponúknu najviac priestoru a samotné auto vychádza z koncepcie vanu.
A novinári o tom písali do médií rovnako oduševnene ako teraz, keď má byť Auris ako jeden z najnižších v triede. Toyota si vraj môže dovoliť brutálnu zmenu preto, lebo má vysokú lojalitu klientov a podľa najnovších prieskumov by chceli takúto Toyotu.
Nový štýl môže mať ešte také vysvetlenie, že vo vedení automobilky sú ľudia, ktorí to takto chcú. Zoberte si napríklad novú športovú Toyotu GT 86 a viditeľnejšie aktivity v motoristickom športe. Bez ohľadu na okolnosti na nás čaká úplne iný a nízky Auris.
Všetko doleStrecha nového Aurisu s dvomi pozdĺžnymi prelismi je o 6,5 centimetra nižšie oproti predchodcovi a radí nový kompakt medzi najnižšie autá v triede. Nižšie o tri milimetre by malo byť len BMW 1. Pozícia vodiča spadla o štyri centimetre nižšie a celkové ťažisko auta o dva centimetre.
Na celkovo nižšom ťažisku sa podieľajú aj drobné detaily ako tenšie čelné sklo s výraznejšou protihlukovou vrstvou, avšak nižšou hmotnosťou.
Profesionálni osvetľovači chystali svetlá aj čistili auto. Mali sme podmienky ako pri fotení do katalógu.
V predchádzajúcej generácii konštruktéri skryli kolesá dnu pod blatníky a teraz ich vytiahli smerom von o osem milimetrov. Okrem reálneho zlepšenia jazdných vlastností videli dôvod rozšírenia v krajšom postoji auta. Smerom dole išla aj pohotovostná hmotnosť, ktorá napriek luxusnejšiemu interiéru klesla o 30 až 40 kilogramov.
Rovnaký kuforHybridný model predstavoval tretinu predaja modelu Auris aj napriek nevýhode o 60 litrov menšieho batožinového priestoru. Teraz nebudú majitelia hybridnej verzie ukrátení o batožinový priestor, pretože batérie sa presťahovali pod zadné sedadlá.
Vďaka tomu bude paradoxne hybrid športovejšou verziu s ešte nižším ťažiskom. Vraj si Toyota takéto označenie môže dovoliť, lebo v ponímaní jej zákazníkov už hybrid neznie vôbec exoticky.
Kokpit stelesňuje asi najväčšiu a potešiteľnú zmenu oproti súčasnej generácii. Štýl tlačidiel pripomína klasiku osemdesiatych rokov avšak vyhotovenie a technika je súčasná. Aj volant má výbornú pozíciu.
Relatívne plytší batožinový priestor má objem 360 litrov a od priestoru pre posádku ho delí tvrdené plató a asymetricky delené zadné operadlá. Vstupný otvor sa nám zdal byť pomerne široký a praktická šírka je aj vo vnútri. Pokiaľ ide o výšku otvoru aj vnútra kufra je to slabšie. Naopak nadpriemer sľubuje interiér.
Na prvý pohľad môžete vidieť záväzok Toyoty byť medzi najlepšími tromi kompaktnými autami v kvalite interiéru. Subjektívne ťažko posúdiť prvú trojku, lebo každý má svoje priority, avšak kokpit nám sadol ako uliaty.
Kufor nebude patriť medzi trháky triedy. Má objem 360 litrov a pomerne nízko plató nad dnom. Nie každý však vyznáva český chalupársky recept.
Klasická koncepcia s takmer zvislou stredovou konzolou. Klasický a nie dvojitý predný stĺpik a perfektná pozícia volantu. Potešila tiež krátka prístrojová doska bez zbytočných plôch pod čelným sklom. Najväčší paradox je v tom, že kokpit ktorý ctí hodnoty a koncepciu áut spred desaťročí, je to, čo poteší. Žiadne napodobeniny minivanu a podobné hlúposti. Klasika.
Svetlo pozostáva z ostrých hrán a pomerne ostro vystupuje do priestoru. Smerovky mali klasický zdroj svetla.
Na pohľad je kokpit tvarovo taký strohý ale materiálmi je ďalej. Toyota opustila svetlosivú farbu, vyhla sa čiernej a zadefinovala si strednú sivú. Kokpit má byť - a v skutočnosti je - útulný a mäkký. Hybrid bude mať povrch prístrojovej dosky potiahnutý kožou a volant všetkých verzií má kožou Nappa potiahnutý veniec. Kto sedel v modeli GT 86 vie, odkiaľ do Aurisu vietor fúka.
Prvý dojem naladilKokpit a teda interiér z pohľadu šoféra nemá chybu, priťahujú tiež výborné sedadlá a spracovanie detailov. Máme však obavu o miesto nad hlavou vzadu. Aj odkladacie boxy okolo vodiča sú skromnejšie. Auris nebude priestorový zázrak v triede, skôr naozaj priľne k BMW1, ale to by mal ponúknuť brilantnejšie jazdné vlastnosti.
Toto je zadok plný hrán a lomených plôch. Posúďte sami, čo vám pripomína.
Celkovo je to však zmena ako remeň oproti predchodcovi, z ktorého ostanú asi aj nejaké pohonné jednotky. Toyota chce s Aurisom zobrať päť percent európskeho trhu kompaktov a po predstavení kombi v budúcom roku podiel ešte zväčšiť. Japonské verzie budú mať z 99 percent automatické prevodovky a pár odlišností. O predaji Aurisu v USA, ktorý budú vyrábať výhradne v Anglicku, sú zatiaľ iba nejasné úvahy.