Potešil sa, že môže odbočiť a takmer zrazil chodca

Odbočiť vľavo na hlavnú je v čase špičky veľmi riskantný manéver. Nielenže musíte dlho čakať na vhodný moment, ale ešte vám do cesty môže vbehnúť chodec.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

alarm.ba: "Našťastie, je to len teoretická otázka, ale málo chýbalo k nešťastiu. Dnes som prichádzal autom z vedľajšej cesty tvaru T na hlavnú. Auto za autom. Otáčal som hlavou ako na tenise.

Keď sa konečne ukázala medzera medzi dvomi prúdmi vozidiel, vyštartoval som a odbočil doľava. Ani by ma nenapadlo, že tú istú medzeru využije chodec (priechod tam nebol). Čo bolo horšie, nevidel som ho, bol za mojim ľavým stĺpikom, keď som sa pohol.

Doteraz nechápem, ako to, že som ho nezrazil. Aká miera zavinenia by pripadla na mňa?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Odbočovanie vľavo na hlavnú cestu v mieste, kde na hlavnej jazdí veľa áut v oboch smeroch, je mimoriadne nebezpečné. Často sa na takých miestach stávajú havárie, zvyčajne ale iba medzi vozidlami.

Pri problémoch s odbočením vľavo je zvyčajne vhodnejšie odbočiť vpravo a prispôsobiť trasu do vytýčeného cieľa podmienkam v premávke. Aj keď sa vaša trasa nakoniec predĺži, môžete ušetriť čas. Kým by ste stáli a čakali na vhodnú príležitosť odbočiť vľavo, neraz by ste po odbočení v pravo prišli aj do cieľa.

Vina či nevina vodiča

Autor otázky mal mimoriadne šťastie. Ak by chodca zrazil, viny by sa nezbavil. Nielen subjektívnej, ktorá by ho vnútorne trápila veľmi dlho. Pravdepodobne ani objektívnej, ak by sa nezistilo, že vodič neurobil všetko pre to, aby havárii zabránil.

Miera zavinenia by samozrejme podliehala zisťovaniu, či mal vodič možnosť vidieť chodca pri odbočovaní, akým spôsobom chodec prechádzal cez cestu, či na vozovku napríklad náhle nevbehol.

Zákon o cestnej premávke je jednoznačný: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku."

Aj chodec by bol vinný za zrážku s autom

Svoj podiel viny by samozrejme znášal aj chodec. Vodič síce nesmie ohroziť chodca prechádzajúceho cez cestu, neznamená to ale, že chodec je pri vstupe na vozovku nezraniteľný. Preto musí aj chodec dodržiavať isté povinnosti.

Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.

Pred vstupom na vozovku sa musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Zároveň, chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 389
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 799
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 700
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 965
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 829
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 206
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 172
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 907
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 568
  10. Splnený sen 559

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

KULTÚRA

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší bol posledný deň nakrúcania.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.