Potešil sa, že môže odbočiť a takmer zrazil chodca

Odbočiť vľavo na hlavnú je v čase špičky veľmi riskantný manéver. Nielenže musíte dlho čakať na vhodný moment, ale ešte vám do cesty môže vbehnúť chodec.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

alarm.ba: "Našťastie, je to len teoretická otázka, ale málo chýbalo k nešťastiu. Dnes som prichádzal autom z vedľajšej cesty tvaru T na hlavnú. Auto za autom. Otáčal som hlavou ako na tenise.

Keď sa konečne ukázala medzera medzi dvomi prúdmi vozidiel, vyštartoval som a odbočil doľava. Ani by ma nenapadlo, že tú istú medzeru využije chodec (priechod tam nebol). Čo bolo horšie, nevidel som ho, bol za mojim ľavým stĺpikom, keď som sa pohol.

Doteraz nechápem, ako to, že som ho nezrazil. Aká miera zavinenia by pripadla na mňa?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Odbočovanie vľavo na hlavnú cestu v mieste, kde na hlavnej jazdí veľa áut v oboch smeroch, je mimoriadne nebezpečné. Často sa na takých miestach stávajú havárie, zvyčajne ale iba medzi vozidlami.

Pri problémoch s odbočením vľavo je zvyčajne vhodnejšie odbočiť vpravo a prispôsobiť trasu do vytýčeného cieľa podmienkam v premávke. Aj keď sa vaša trasa nakoniec predĺži, môžete ušetriť čas. Kým by ste stáli a čakali na vhodnú príležitosť odbočiť vľavo, neraz by ste po odbočení v pravo prišli aj do cieľa.

Vina či nevina vodiča

Autor otázky mal mimoriadne šťastie. Ak by chodca zrazil, viny by sa nezbavil. Nielen subjektívnej, ktorá by ho vnútorne trápila veľmi dlho. Pravdepodobne ani objektívnej, ak by sa nezistilo, že vodič neurobil všetko pre to, aby havárii zabránil.

Miera zavinenia by samozrejme podliehala zisťovaniu, či mal vodič možnosť vidieť chodca pri odbočovaní, akým spôsobom chodec prechádzal cez cestu, či na vozovku napríklad náhle nevbehol.

Zákon o cestnej premávke je jednoznačný: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku."

Aj chodec by bol vinný za zrážku s autom

Svoj podiel viny by samozrejme znášal aj chodec. Vodič síce nesmie ohroziť chodca prechádzajúceho cez cestu, neznamená to ale, že chodec je pri vstupe na vozovku nezraniteľný. Preto musí aj chodec dodržiavať isté povinnosti.

Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.

Pred vstupom na vozovku sa musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Zároveň, chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 16 510
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 680
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 642
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 541
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 228
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 050
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 670
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 568
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 501
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vrátia vám sluch a narovnajú krivý palec. Čudné inzeráty lákajú na šmejdy

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch. Prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme urobili chybu.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.