alarm.ba: "Našťastie, je to len teoretická otázka, ale málo chýbalo k nešťastiu. Dnes som prichádzal autom z vedľajšej cesty tvaru T na hlavnú. Auto za autom. Otáčal som hlavou ako na tenise.
Keď sa konečne ukázala medzera medzi dvomi prúdmi vozidiel, vyštartoval som a odbočil doľava. Ani by ma nenapadlo, že tú istú medzeru využije chodec (priechod tam nebol). Čo bolo horšie, nevidel som ho, bol za mojim ľavým stĺpikom, keď som sa pohol.
Doteraz nechápem, ako to, že som ho nezrazil. Aká miera zavinenia by pripadla na mňa?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Odbočovanie vľavo na hlavnú cestu v mieste, kde na hlavnej jazdí veľa áut v oboch smeroch, je mimoriadne nebezpečné. Často sa na takých miestach stávajú havárie, zvyčajne ale iba medzi vozidlami.
Pri problémoch s odbočením vľavo je zvyčajne vhodnejšie odbočiť vpravo a prispôsobiť trasu do vytýčeného cieľa podmienkam v premávke. Aj keď sa vaša trasa nakoniec predĺži, môžete ušetriť čas. Kým by ste stáli a čakali na vhodnú príležitosť odbočiť vľavo, neraz by ste po odbočení v pravo prišli aj do cieľa.
Vina či nevina vodiča
Autor otázky mal mimoriadne šťastie. Ak by chodca zrazil, viny by sa nezbavil. Nielen subjektívnej, ktorá by ho vnútorne trápila veľmi dlho. Pravdepodobne ani objektívnej, ak by sa nezistilo, že vodič neurobil všetko pre to, aby havárii zabránil.
Miera zavinenia by samozrejme podliehala zisťovaniu, či mal vodič možnosť vidieť chodca pri odbočovaní, akým spôsobom chodec prechádzal cez cestu, či na vozovku napríklad náhle nevbehol.
Zákon o cestnej premávke je jednoznačný: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku."
Aj chodec by bol vinný za zrážku s autom
Svoj podiel viny by samozrejme znášal aj chodec. Vodič síce nesmie ohroziť chodca prechádzajúceho cez cestu, neznamená to ale, že chodec je pri vstupe na vozovku nezraniteľný. Preto musí aj chodec dodržiavať isté povinnosti.
Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.
Pred vstupom na vozovku sa musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho.
Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Zároveň, chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk