SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Potešil sa, že môže odbočiť a takmer zrazil chodca

Odbočiť vľavo na hlavnú je v čase špičky veľmi riskantný manéver. Nielenže musíte dlho čakať na vhodný moment, ale ešte vám do cesty môže vbehnúť chodec.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

alarm.ba: "Našťastie, je to len teoretická otázka, ale málo chýbalo k nešťastiu. Dnes som prichádzal autom z vedľajšej cesty tvaru T na hlavnú. Auto za autom. Otáčal som hlavou ako na tenise.

Keď sa konečne ukázala medzera medzi dvomi prúdmi vozidiel, vyštartoval som a odbočil doľava. Ani by ma nenapadlo, že tú istú medzeru využije chodec (priechod tam nebol). Čo bolo horšie, nevidel som ho, bol za mojim ľavým stĺpikom, keď som sa pohol.

Doteraz nechápem, ako to, že som ho nezrazil. Aká miera zavinenia by pripadla na mňa?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Odbočovanie vľavo na hlavnú cestu v mieste, kde na hlavnej jazdí veľa áut v oboch smeroch, je mimoriadne nebezpečné. Často sa na takých miestach stávajú havárie, zvyčajne ale iba medzi vozidlami.

Pri problémoch s odbočením vľavo je zvyčajne vhodnejšie odbočiť vpravo a prispôsobiť trasu do vytýčeného cieľa podmienkam v premávke. Aj keď sa vaša trasa nakoniec predĺži, môžete ušetriť čas. Kým by ste stáli a čakali na vhodnú príležitosť odbočiť vľavo, neraz by ste po odbočení v pravo prišli aj do cieľa.

Vina či nevina vodiča

Autor otázky mal mimoriadne šťastie. Ak by chodca zrazil, viny by sa nezbavil. Nielen subjektívnej, ktorá by ho vnútorne trápila veľmi dlho. Pravdepodobne ani objektívnej, ak by sa nezistilo, že vodič neurobil všetko pre to, aby havárii zabránil.

Miera zavinenia by samozrejme podliehala zisťovaniu, či mal vodič možnosť vidieť chodca pri odbočovaní, akým spôsobom chodec prechádzal cez cestu, či na vozovku napríklad náhle nevbehol.

Zákon o cestnej premávke je jednoznačný: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku."

Aj chodec by bol vinný za zrážku s autom

Svoj podiel viny by samozrejme znášal aj chodec. Vodič síce nesmie ohroziť chodca prechádzajúceho cez cestu, neznamená to ale, že chodec je pri vstupe na vozovku nezraniteľný. Preto musí aj chodec dodržiavať isté povinnosti.

Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.

Pred vstupom na vozovku sa musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Zároveň, chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 480
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 015
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 812
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 526
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 845
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 749
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 158
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 143
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Dušan Kováčik.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept