Potešil sa, že môže odbočiť a takmer zrazil chodca

Odbočiť vľavo na hlavnú je v čase špičky veľmi riskantný manéver. Nielenže musíte dlho čakať na vhodný moment, ale ešte vám do cesty môže vbehnúť chodec.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

alarm.ba: "Našťastie, je to len teoretická otázka, ale málo chýbalo k nešťastiu. Dnes som prichádzal autom z vedľajšej cesty tvaru T na hlavnú. Auto za autom. Otáčal som hlavou ako na tenise.

Keď sa konečne ukázala medzera medzi dvomi prúdmi vozidiel, vyštartoval som a odbočil doľava. Ani by ma nenapadlo, že tú istú medzeru využije chodec (priechod tam nebol). Čo bolo horšie, nevidel som ho, bol za mojim ľavým stĺpikom, keď som sa pohol.

Doteraz nechápem, ako to, že som ho nezrazil. Aká miera zavinenia by pripadla na mňa?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Odbočovanie vľavo na hlavnú cestu v mieste, kde na hlavnej jazdí veľa áut v oboch smeroch, je mimoriadne nebezpečné. Často sa na takých miestach stávajú havárie, zvyčajne ale iba medzi vozidlami.

Pri problémoch s odbočením vľavo je zvyčajne vhodnejšie odbočiť vpravo a prispôsobiť trasu do vytýčeného cieľa podmienkam v premávke. Aj keď sa vaša trasa nakoniec predĺži, môžete ušetriť čas. Kým by ste stáli a čakali na vhodnú príležitosť odbočiť vľavo, neraz by ste po odbočení v pravo prišli aj do cieľa.

Vina či nevina vodiča

Autor otázky mal mimoriadne šťastie. Ak by chodca zrazil, viny by sa nezbavil. Nielen subjektívnej, ktorá by ho vnútorne trápila veľmi dlho. Pravdepodobne ani objektívnej, ak by sa nezistilo, že vodič neurobil všetko pre to, aby havárii zabránil.

Miera zavinenia by samozrejme podliehala zisťovaniu, či mal vodič možnosť vidieť chodca pri odbočovaní, akým spôsobom chodec prechádzal cez cestu, či na vozovku napríklad náhle nevbehol.

Zákon o cestnej premávke je jednoznačný: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku."

Aj chodec by bol vinný za zrážku s autom

Svoj podiel viny by samozrejme znášal aj chodec. Vodič síce nesmie ohroziť chodca prechádzajúceho cez cestu, neznamená to ale, že chodec je pri vstupe na vozovku nezraniteľný. Preto musí aj chodec dodržiavať isté povinnosti.

Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.

Pred vstupom na vozovku sa musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Zároveň, chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 630
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 840
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 171
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 813
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 488
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 078
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 803
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 574
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 121
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

SVET

Ugandský Tarantino vraždí pre zábavu. Film je život

Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.