Billboardy vraj rýchlosť vodičov neovplyvňujú

Myslíte si, že by billboardy mohli ovplyvňovať rýchlosť áut? V zahraničí sa vraj objavila štúdia, podľa ktorej atraktívne fotografie ľudí zvyšovali rýchlosť chodcov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Čo na to hovoria odborníci?

iceberg: "Počuli ste o psychologickom teste s ľuďmi, že ak pozerajú na stereotypné fotografie starých ľudí, tak sa pohybujú pomalšie z bodu A do bodu B, ako keď sa naopak pozerajú na stereotypné fotografie mladých a aktívnych ľudí?

Zaujímalo by ma, či by sa to dalo využiť aj na cestách. Povedzme na úseku, ktorý by bol jednoducho merateľný, dali by na neho pár billboardov prvej kategórie a sledovala by sa priemerná rýchlosť ľudí, a o niečo neskôr na ten istý úsek by sa osadili billboardy s fotografiami druhej kategórie.

Teoreticky by to mohlo podprahovo viesť k tomu, aby ľudia jazdili pomalšie, no netuším, či by to aj reálne fungovalo v praxi v autách. Pri tom teste s ľuďmi, chodcami, to fungovalo. Myslíte si, že je takéto niečo zrealizovateľné?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V súčasnosti na rýchlosť vodičov vplýva ich strach z pokút v prípade prekročenia povolenej rýchlosti, prípadne strach z rizík vyplývajúcej z rýchlej jazdy. Dnes teda nie reklamné pútače ale dopravné predpisy a potreba vodiča určujú výslednú rýchlosť vozidla.

Viacerí psychológovia a odborníci na dopravu nám poskytli svoj pohľad k spomínanému výskumu. Môžu obrazy starých či mladých ľudí vplývať na to, ako rýchlo pôjdu vodiči?

Krása človeka ovplyvňuje, no na rýchlosť vozidla nemá vplyv

Daniela Čechová, psychologička Adlerovskej psychoterapeutickej spoločnosti, nám napísala: "Z jednej publikácie z vývinovej psychológie si pamätám výskum, ktorý potvrdil, že 3-mesačné bábätká sa signifikantne dlhšie pozerali na krásnych ľudí (krása bola definovaná súmernosťou tváre), ako na nepekných ľudí. Takže na tom niečo bude."

Psychológ Igor Brezina, kolega Daniely Čechovej, si myslí, že výsledky spomínaného experimentu nemajú žiadnu opodstatnenosť a sú podľa neho nekontrolovateľné.

"Tento nápad vidím ako nereálny. Rýchlosť auta je podmienená podstatne výraznejšími premennými," uviedol Brezina. Podľa neho na rýchlosť auto vplýva agresivita vodiča, typ auta a s tým súvisiace časté "predvádzanie sa", vek vodiča, reálny časový stres, vyčerpanosť a následná neobjektívnosť v sledovaní svojho výkonu a teda aj rýchlosti. K tomu podľa psychológa treba pridať veľké množstvo osobnostných premenných.

Reklamné pútače odpútavajú pozornosť vodiča

Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus považuje za nesprávne odpútavať pozornosť vodiča žiadnymi nadštandardnými značkami, tabuľami alebo informáciami.

"Vodič dokáže za 0,1 sekundy spracovať asi 4 informácie potrebné k riadeniu motorového vozidla pri rýchlosti 50 km/h. Pri rýchlosti 90 km/h sú to iba 2 informácie," vysvetlil Kleinmann.

Uvádzaný výskum podľa Kleinmanna iba dokazuje, že dynamické situácie zvyšujú akčnú pohotovosť človeka. Zvyšujeme sa mu tlak, tepová frekvencia a zvýšene sa môžu aktivovať i niektoré žľazy s vnútornou sekréciou. "Tým sa môžu meniť vodičove emócie a môže dôjsť k menej kontrolovanej jazde," doplnil psychológ.

Billbordy podľa Kleinmanna nepatria na cesty, nech už je ich obsah akýkoľvek. "Reklamné pútače pri cestách sú v okolitých štátoch zakázané a označujú sa ako tichí zabijaci," dodal. Súhlasí s ním aj Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného.

Minister vnútra, Robert Kaliňák doplnil, že pri vedení vozidla, by sa mal vodič plne sústrediť na cestnú premávku a nie si všímať billboardy. Okrem toho zažartoval: "Avšak vidím priestor napríklad na jednotlivých stranách priechodov pre chodcov, ktorý by chodcov motivoval prejsť ho rýchlejšie, v prípade použitia atraktívnych billboardov."

Kto určí atraktívnosť?

Machciník si myslí, že najprv by sa musel dokázať vplyv atraktívnych a neatraktívnych billboardov na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Potom by sa dalo odporúčať umiestňovať v blízkosti ciest len billboardy so škaredými ľuďmi.

"Problém nastáva podľa môjho názoru práve v tomto bode, pretože atraktívnosť je hlavne subjektívna záležitosť a len veľmi ťažko sa definuje všeobecnými pravidlami," upozornil Machciník.

Zároveň tiež vidí problém v odpútavaní pozornosti vodičov. "Pokiaľ zahraničná štúdia zistila vplyv na rýchlosť chôdze u chodcov, muselo dôjsť k vizuálnemu kontaktu, čo je v prípade vodičov nežiaduce pre bezpečnosť."

Napriek tomu považuje námet čitateľa za zaujímavý podnet pre realizáciu základného výskumu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 326
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 143
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 136
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 635
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 873
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 176
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 122
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 118
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 038
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 930

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.