BRATISLAVA. Nový sadzobník pokút je účinný od utorka 24. júla. Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka kladie dôraz na to, aby priestupky riešili policajné hliadky.
„Je to skôr protikorupčné opatrenie ako zvyšovanie pokút alebo niečo podobné,“ tvrdí minister.
Úpravou sadzobníka sa má podľa polície zrýchliť riešenie priestupkov za prekročenie povolenej rýchlosti.
„Z psychologického hľadiska je totiž dôležité, aby právny následok priestupku nasledoval v čo najkratšom čase po jeho spáchaní,“ doplnil Michal Slivka, hovorca policajného prezídia.
Vytlačte si sadzobník pokút:
1. strana (pdf)
2. strana (pdf)
Sadzobník pokút sa vracia do starých koľají
Minister hovorí, že ak bolo v správnom konaní stanovené rozpätie výšky pokuty za nejaký priestupok, tak sa napokon zvykla dávať nejaká, napríklad, priemerná pokuta.
„Tam už máte individuálne rozhodovanie, v kancelárii. Mne sa páči, keď je systém úplne jasný,“ vyhlásil.
„Každú vec možno vyriešiť na mieste za jasných pravidiel,“ hovorí Kaliňák s tým, že netreba nútiť ľudí, aby si to ešte chodili riešiť kade-tade po nejakých známostiach a prinášali do systému riziko korupcie.
Minister tvrdí, že chceli zjednodušiť aj situáciu vodičov, aby priestupok vybavili na mieste a nemuseli chodiť na dopravný inšpektorát, ktorý niekedy nemusí byť v mieste ich bydliska.
Napomenutie ako novinka sadzobníka
Sadzobník
Pokuty za priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sú stanovené zákonom o priestupkoch, ktorý sa nezmenil. Zákon neurčuje konkrétne výšky pokút za jednotlivé priestupky – iba interval, v ktorom sa policajt pri uložení pokuty môže pohybovať. Sadzobník pokút slúži na to, aby všetci policajti uložili za rovnaký priestupok rovnakú sankciu.
V novom sadzobníku sa objavilo aj napomenutie. Aj keď zákon o priestupkoch ho pozná, v sadzobníku preň priestor doteraz nebol.
„Priestupok možno vybaviť napomenutím, ak zaň nemožno uložiť zákaz činnosti alebo prepadnutie veci. Nepovažuje sa však za sankciu, je skôr výchovným opatrením pri priestupkoch s najmenšou závažnosťou,“ dodal policajný hovorca.
Po novom môže policajt riešiť napomenutím prekročenie rýchlosti do šesť kilometrov za hodinu – v obci i mimo obce.
Sadzobník pokút nie je absolútne záväzný
„Sadzobník určuje konkrétne výšky pokút, ktoré je možné podľa zákona o priestupkoch v blokovom konaní uložiť. Policajtom slúži na zabezpečenie jednotného postupu pri ukladaní pokút za vybrané priestupky,“ informoval Michal Slivka.
Je však potrebné pripomenúť, že sadzobník pokút nie je pre policajtov absolútne záväzný.
Zákon o priestupkoch im umožňuje uložiť vyššiu, ale aj nižšiu sankciu, musí však byť v rámci mantinelov, ktoré určuje zákon o priestupkoch.
Kto sa ponáhľa, zaplatí viac
Nedodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti trestajú policajti vyššími pokutami.
V obci
Najnižšia pokuta podľa sadzobníka, ktorú môžete dostať, je 20 eur, za prekročenie rýchlosti od šesť do 10 kilometrov za hodinu. Po starom to bolo o polovicu menej, iba 10 eur.
Najvyššia pokuta, ktorú môžete dostať na mieste, je po novom 650 eur za prekročenie rýchlosti o 55 až 60 kilometrov za hodinu. Po starom to bolo 200 eur za prekročenie rýchlosti do 39 kilometrov.
Po starom tiež platilo, že ak ste prekročili rýchlosť v obci o viac ako 40 kilometrov za hodinu, nedostali ste pokutu na mieste, ale polícia vás riešila v správnom konaní. Teraz ide do správneho konania až prekročenie rýchlosti o 60 a viac kilometrov za hodinu.
Mimo obce
Po starom polícia mimo obce prekročenie rýchlosti do 10 kilometrov za hodinu tolerovala. Po novom platí, že ak pôjdete rýchlejšie o päť kilometrov, dostanete napomenutie, pri prekročení rýchlosti o šesť až 15 kilometrov je pokuta 20 eur.
Najvyššia pokuta je rovnako ako v obci 650 eur za prekročenie rýchlosti o 55 až 60 kilometrov za hodinu, vyššie prekročenie rýchlosti sa rieši v správnom konaní.
Jana Hvozdovičová
Kamera vás odfotí, pokuta príde domov poštou
Vodiči sa už nemôžu vyhovárať po priestupku na to, že nešoférovali.
Ak vodiča v minulosti policajti nechytili priamo pri čine, často mu bolo ťažko dokázať, že porušil dopravné predpisy. Mohol sa vyhovoriť na to, že za volantom nesedel on. To bol aj dôvod, prečo policajti nepoužívali automatické merače rýchlosti alebo kamery na križovatkách.
Od júla tohto roka by už malo byť všetko inak, funguje takzvaná objektívna zodpovednosť. Za spáchané priestupku je teda zodpovedný majiteľ auta, nie vodič.
Policajná hliadka vás ani nemusí zastaviť, kamera či radar vás odfotí, ani o tom nebudete vedieť. Automatika zabezpečí nielen zaznamenanie porušenia predpisu.
Na základe evidenčného čísla určí, komu patrí vozidlo a komu poslať pokutu poštou. Podobne, ako to robia mobilní operátori alebo banky, aj polícia bez zásahu človeka vygeneruje výzvu na zaplatenie pokuty so šekom a fotkou priestupku a automaticky ju pošle v obálke držiteľovi vozidla.
Ak takúto obálku dostanete, vo výzve bude napísané nielen to, dokedy treba zaplatiť akú pokutu a za čo, ale aj možnosť znížiť si jej výšku. Ak zaplatíte pokutu do 15 dní od jej uloženia, stačí, ak uhradíte dve tretiny. Bude sa to vnímať, akoby ste zaplatili celú pokutu.
Vodičom zatiaľ nahráva do karát iba to, že technické riešenie ešte nie je dotiahnuté do konca. Konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary či kamery, zatiaľ nie sú známe. Policajti ich chcú v tuneloch, na mostoch, diaľničných privádzačoch, na nehodových úsekoch a zložitejších križovatkách.