SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Policajti budú viac pokút riešiť na mieste, pozrite si nový sadzobník

Polícia zverejnila zmeny v sadzobníku pokút. Týkajú sa prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Nový sadzobník pokút je účinný od utorka 24. júla. Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka kladie dôraz na to, aby priestupky riešili policajné hliadky.

„Je to skôr protikorupčné opatrenie ako zvyšovanie pokút alebo niečo podobné,“ tvrdí minister.

Úpravou sadzobníka sa má podľa polície zrýchliť riešenie priestupkov za prekročenie povolenej rýchlosti.

„Z psychologického hľadiska je totiž dôležité, aby právny následok priestupku nasledoval v čo najkratšom čase po jeho spáchaní,“ doplnil Michal Slivka, hovorca policajného prezídia.

Vytlačte si sadzobník pokút:

1. strana (pdf)
2. strana (pdf)

Sadzobník pokút sa vracia do starých koľají

Minister hovorí, že ak bolo v správnom konaní stanovené rozpätie výšky pokuty za nejaký priestupok, tak sa napokon zvykla dávať nejaká, napríklad, priemerná pokuta.

„Tam už máte individuálne rozhodovanie, v kancelárii. Mne sa páči, keď je systém úplne jasný,“ vyhlásil.

„Každú vec možno vyriešiť na mieste za jasných pravidiel,“ hovorí Kaliňák s tým, že netreba nútiť ľudí, aby si to ešte chodili riešiť kade-tade po nejakých známostiach a prinášali do systému riziko korupcie.

Minister tvrdí, že chceli zjednodušiť aj situáciu vodičov, aby priestupok vybavili na mieste a nemuseli chodiť na dopravný inšpektorát, ktorý niekedy nemusí byť v mieste ich bydliska.

Napomenutie ako novinka sadzobníka

info
Sadzobník
  • Pokuty za priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sú stanovené zákonom o priestupkoch, ktorý sa nezmenil.
  • Zákon neurčuje konkrétne výšky pokút za jednotlivé priestupky – iba interval, v ktorom sa policajt pri uložení pokuty môže pohybovať.
  • Sadzobník pokút slúži na to, aby všetci policajti uložili za rovnaký priestupok rovnakú sankciu.

V novom sadzobníku sa objavilo aj napomenutie. Aj keď zákon o priestupkoch ho pozná, v sadzobníku preň priestor doteraz nebol.

„Priestupok možno vybaviť napomenutím, ak zaň nemožno uložiť zákaz činnosti alebo prepadnutie veci. Nepovažuje sa však za sankciu, je skôr výchovným opatrením pri priestupkoch s najmenšou závažnosťou,“ dodal policajný hovorca.

Po novom môže policajt riešiť napomenutím prekročenie rýchlosti do šesť kilometrov za hodinu – v obci i mimo obce.

Sadzobník pokút nie je absolútne záväzný

„Sadzobník určuje konkrétne výšky pokút, ktoré je možné podľa zákona o priestupkoch v blokovom konaní uložiť. Policajtom slúži na zabezpečenie jednotného postupu pri ukladaní pokút za vybrané priestupky,“ informoval Michal Slivka.

Je však potrebné pripomenúť, že sadzobník pokút nie je pre policajtov absolútne záväzný.

Zákon o priestupkoch im umožňuje uložiť vyššiu, ale aj nižšiu sankciu, musí však byť v rámci mantinelov, ktoré určuje zákon o priestupkoch.

ico

Kto sa ponáhľa, zaplatí viac

Nedodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti trestajú policajti vyššími pokutami.

V obci

Najnižšia pokuta podľa sadzobníka, ktorú môžete dostať, je 20 eur, za prekročenie rýchlosti od šesť do 10 kilometrov za hodinu. Po starom to bolo o polovicu menej, iba 10 eur.

Najvyššia pokuta, ktorú môžete dostať na mieste, je po novom 650 eur za prekročenie rýchlosti o 55 až 60 kilometrov za hodinu. Po starom to bolo 200 eur za prekročenie rýchlosti do 39 kilometrov.

Po starom tiež platilo, že ak ste prekročili rýchlosť v obci o viac ako 40 kilometrov za hodinu, nedostali ste pokutu na mieste, ale polícia vás riešila v správnom konaní. Teraz ide do správneho konania až prekročenie rýchlosti o 60 a viac kilometrov za hodinu.

Mimo obce

Po starom polícia mimo obce prekročenie rýchlosti do 10 kilometrov za hodinu tolerovala. Po novom platí, že ak pôjdete rýchlejšie o päť kilometrov, dostanete napomenutie, pri prekročení rýchlosti o šesť až 15 kilometrov je pokuta 20 eur.

Najvyššia pokuta je rovnako ako v obci ­ 650 eur ­ za prekročenie rýchlosti o 55 až 60 kilometrov za hodinu, vyššie prekročenie rýchlosti sa rieši v správnom konaní.

Jana Hvozdovičová

ico

Kamera vás odfotí, pokuta príde domov poštou

Vodiči sa už nemôžu vyhovárať po priestupku na to, že nešoférovali.

Ak vodiča v minulosti policajti nechytili priamo pri čine, často mu bolo ťažko dokázať, že porušil dopravné predpisy. Mohol sa vyhovoriť na to, že za volantom nesedel on. To bol aj dôvod, prečo policajti nepoužívali automatické merače rýchlosti alebo kamery na križovatkách.

Od júla tohto roka by už malo byť všetko inak, funguje takzvaná objektívna zodpovednosť. Za spáchané priestupku je teda zodpovedný majiteľ auta, nie vodič.

Policajná hliadka vás ani nemusí zastaviť, kamera či radar vás odfotí, ani o tom nebudete vedieť. Automatika zabezpečí nielen zaznamenanie porušenia predpisu.

Na základe evidenčného čísla určí, komu patrí vozidlo a komu poslať pokutu poštou. Podobne, ako to robia mobilní operátori alebo banky, aj polícia bez zásahu človeka vygeneruje výzvu na zaplatenie pokuty so šekom a fotkou priestupku a automaticky ju pošle v obálke držiteľovi vozidla.

Ak takúto obálku dostanete, vo výzve bude napísané nielen to, dokedy treba zaplatiť akú pokutu a za čo, ale aj možnosť znížiť si jej výšku. Ak zaplatíte pokutu do 15 dní od jej uloženia, stačí, ak uhradíte dve tretiny. Bude sa to vnímať, akoby ste zaplatili celú pokutu.

Vodičom zatiaľ nahráva do karát iba to, že technické riešenie ešte nie je dotiahnuté do konca. Konkrétne miesta, kde budú rozmiestnené radary či kamery, zatiaľ nie sú známe. Policajti ich chcú v tuneloch, na mostoch, diaľničných privádzačoch, na nehodových úsekoch a zložitejších križovatkách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Od Česka až po Jadran
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Keď ekológia spája
  2. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  3. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 782
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 761
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 074
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 347
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 286
  6. Od Česka až po Jadran 3 961
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 118
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 773
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 192
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajná kontrola na hraničnom priechode.

Zrušili výhodu očkovaným jednou dávkou.


4 h
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


8 h
Odporcovia očkovania sa viac boja smrti po vakcíne, ako po nákaze covidom.

Odporcovia očkovania sú najmä medzi nevzdelanými a chudobnými.


4 h

Neprehliadnite tiež

Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


9 h
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl