SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Podľa prieskumu si tretina cyklistov pred jazdou vypije

Povoliť cyklistom pitie alkoholu? Rozhoduje o tom parlament. Prieskum medzi cyklistami ukázal, že nemajú problém jazdiť pod vplyvom, aj keď na Slovensku platí nulová tolerancia.

Cyklista s okuliarmi, ktoré simulujú 2 promile alkoholu v krvi.Cyklista s okuliarmi, ktoré simulujú 2 promile alkoholu v krvi. (Zdroj: Genertel)

Spoločnosť Genertel zistila na prelome júla a augusta na bratislavskej hrádzi, že z celkového počtu 526 kontrolovaných cyklistov si viac ako tretina pred jazdou vypila. Takmer dve pätiny mali v dychu pol a viac promile.

Cyklisti sa otvorene hlásili k alkoholu

Cyklisti jazdili pod vplyvom alkoholu napriek prísnym sankciám. Riskovali však sankciu od 150 do 800 eur. Pri odmietnutí dychovej skúšky je to až od 300 do 1 300 eur.

Keďže išlo o anonymný prieskum bez prítomnosti polície, cyklisti o svojom pití hovorili otvorene ešte skôr, než ich anketári otestovali alkotesterom.

Niektorí poslanci parlamentu chcú, aby zákon povolil cyklistom v krvi najviac 0,5 promile alkoholu. Medzinárodné skúsenosti a výskumy však ukazujú, že so zvýšením tolerancie alkoholu stúpol počet dopravných nehôd spôsobených alkoholom a aj počet úmrtí. Po znížení tolerancie naopak počet nehôd súvisiacich s alkoholom poklesol v priemere o 10%.

Počet ľudí pod vplyvom alkoholu na bratislavskej hrádzi
bez alkoholu 0,2-0,3 promile
0,3-0,5 promile 0,5-0,7 promile 0,7-1 promile 1 a viac promile Všetci s alkoholom v krvi
Ženy 157 7 20 35 13 7 82
Muži 169 12 43 27 23 13 118
Spolu 326 19 63 62 36 20 200

Popri meraní skutočných hodnôt alkoholu si cyklisti mohli vyskúšať simuláciu vedenia bicykla pod vplyvom dvoch promile alkoholu. Nasadili si špeciálne okuliare, ktoré menia zrakový vnem.

Niektorí neboli schopní ani chôdze. Jazda tých, ktorí sa odvážili sadnúť si na bicykel, rozhodne nebola koordinovaná a vôbec nie bezpečná. Sami povedali, že vďaka tomuto zážitku „opitého za triezva“, už na bicykli nikdy piť nebudú. Pri skutočnej konzumácii alkoholu, keď je hranica ich odvahy posunutá vyššie, si to však neuvedomujú.

Vedci varujú: aj málo alkoholu výrazne zvyšuje riziko

Štúdia výskumníkov z Johns Hopkins University v Baltimore uvádza, že už jeden drink dokáže zvýšiť riziko smrti, alebo vážneho zranenia 5-násobne. Po vypití 5 pohárikov je toto riziko až 20-násobné.

V štúdii sa tiež píše, že bicyklovanie vyžaduje vyššiu úroveň psychomotorických schopností ako riadenie auta. V laboratórnych podmienkach vedci zaznamenali výrazné zníženie schopností koordinácie, ktoré klesali s množstvom požitého alkoholu.

Tam, kde znížili limit, klesol počet nehôd

Vo Švédsku po zavedení nižšieho limitu z 0,5 na 0,2 promile viedlo k zníženiu počtu fatálnych nehôd spôsobených alkoholom o 8 %. V Austrálii po znížení limitu z 0,8 na 0,5 promile poklesol počet nehôd zavinených alkoholom medziročne až o 18 %.

Zníženie limitu vo Francúzsku prinieslo 4-percentný pokles množstva fatálnych nehôd spôsobených alkoholom. V Belgicku za prvý rok bol dokonca 10-percentný, ďalší rok 11-percentný.

V Rakúsku prinieslo zníženie povolených limitov z 0,8 na 0,5 % pokles počtu fatálnych nehôd spôsobených alkoholom u všeobecnej populácie a až 32-percentný pokles množstva smrteľných nehôd spôsobených alkoholom u začínajúcich vodičov, ktorým bol limit znížený na 0,1promile.

Ako pôsobí alkohol na človeka

Alkohol dodáva sebadôveru, no súčasne spomaľuje naše zmyslové a motorické reakcie. Pod vplyvom alkoholu si myslíme, že sme lepší vodiči ako v skutočnosti sme.

Prirodzené zábrany sa strácajú so stúpajúcim vplyvom alkoholu. Alkohol negatívne ovplyvňuje našu schopnosť rozoznať pohybujúce sa svetlá a spôsobuje tzv. tunelové videnie a zhoršené vnímanie farieb. V kombinácii s únavou, či vysokými teplotami sa účinky alkoholu ešte násobia.

Napríklad, pri rýchlosti 70 km/h prejde auto za 1 sekundu 25 metrov. Pokiaľ je reakcia vodiča spomalená len o 1 sekundu, nestihne zareagovať a 25 metrov cesty sa tak stáva zónou smrti.

Pravdepodobnosť nehody je od 0,3 do 0,9 promile 7-krát väčšia, pri 1 až 1,4 promile 31-krát väčšia a nad 1,5 promile väčšia až 128-krát.

Ako reaguje organizmus na určité množstvá alkoholu v krvi?

  • 0,30 - 0,5 ‰: Porucha pohybovej koordinácie, mierne problémy s kontrolou rovnováhy, eufória a znížený úsudok.
  • 0,50-0,7 ‰: Zhoršenie efektívnosti pohybov, zvýšené vzrušenie a výrečnosť, nesprávny odhad vlastných schopností vedúci k chybnému hodnoteniu situácie.
  • 0,7 - 2,0 ‰: Porucha rovnováhy a pohybových schopností, zníženie prahu citlivosti, chybné porozumenie a vyvodzovanie nesprávnych záverov, predĺžené reakcie, precitlivenosť, agresívne správanie, sexuálna stimulácia, zvýšenie krvného tlaku.
  • 2,0 - 3,0 ‰: Problémy slovne sa vyjadrovať, výrazná porucha chôdze, spavosť, vo väčšine prípadov nie je možné zaznamenať akékoľvek známky sebakontroly alebo koordinovaných pohybov.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 410
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 619
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 781
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 276
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 039
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 445
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 410
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 171
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 346
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N