Podľa prieskumu si tretina cyklistov pred jazdou vypije

Povoliť cyklistom pitie alkoholu? Rozhoduje o tom parlament. Prieskum medzi cyklistami ukázal, že nemajú problém jazdiť pod vplyvom, aj keď na Slovensku platí nulová tolerancia.

Cyklista s okuliarmi, ktoré simulujú 2 promile alkoholu v krvi.(Zdroj: Genertel)

Spoločnosť Genertel zistila na prelome júla a augusta na bratislavskej hrádzi, že z celkového počtu 526 kontrolovaných cyklistov si viac ako tretina pred jazdou vypila. Takmer dve pätiny mali v dychu pol a viac promile.

Cyklisti sa otvorene hlásili k alkoholu

Cyklisti jazdili pod vplyvom alkoholu napriek prísnym sankciám. Riskovali však sankciu od 150 do 800 eur. Pri odmietnutí dychovej skúšky je to až od 300 do 1 300 eur.

Keďže išlo o anonymný prieskum bez prítomnosti polície, cyklisti o svojom pití hovorili otvorene ešte skôr, než ich anketári otestovali alkotesterom.

Niektorí poslanci parlamentu chcú, aby zákon povolil cyklistom v krvi najviac 0,5 promile alkoholu. Medzinárodné skúsenosti a výskumy však ukazujú, že so zvýšením tolerancie alkoholu stúpol počet dopravných nehôd spôsobených alkoholom a aj počet úmrtí. Po znížení tolerancie naopak počet nehôd súvisiacich s alkoholom poklesol v priemere o 10%.

Počet ľudí pod vplyvom alkoholu na bratislavskej hrádzi
bez alkoholu 0,2-0,3 promile
0,3-0,5 promile 0,5-0,7 promile 0,7-1 promile 1 a viac promile Všetci s alkoholom v krvi
Ženy 157 7 20 35 13 7 82
Muži 169 12 43 27 23 13 118
Spolu 326 19 63 62 36 20 200

Popri meraní skutočných hodnôt alkoholu si cyklisti mohli vyskúšať simuláciu vedenia bicykla pod vplyvom dvoch promile alkoholu. Nasadili si špeciálne okuliare, ktoré menia zrakový vnem.

Niektorí neboli schopní ani chôdze. Jazda tých, ktorí sa odvážili sadnúť si na bicykel, rozhodne nebola koordinovaná a vôbec nie bezpečná. Sami povedali, že vďaka tomuto zážitku „opitého za triezva“, už na bicykli nikdy piť nebudú. Pri skutočnej konzumácii alkoholu, keď je hranica ich odvahy posunutá vyššie, si to však neuvedomujú.

Vedci varujú: aj málo alkoholu výrazne zvyšuje riziko

Štúdia výskumníkov z Johns Hopkins University v Baltimore uvádza, že už jeden drink dokáže zvýšiť riziko smrti, alebo vážneho zranenia 5-násobne. Po vypití 5 pohárikov je toto riziko až 20-násobné.

V štúdii sa tiež píše, že bicyklovanie vyžaduje vyššiu úroveň psychomotorických schopností ako riadenie auta. V laboratórnych podmienkach vedci zaznamenali výrazné zníženie schopností koordinácie, ktoré klesali s množstvom požitého alkoholu.

Tam, kde znížili limit, klesol počet nehôd

Vo Švédsku po zavedení nižšieho limitu z 0,5 na 0,2 promile viedlo k zníženiu počtu fatálnych nehôd spôsobených alkoholom o 8 %. V Austrálii po znížení limitu z 0,8 na 0,5 promile poklesol počet nehôd zavinených alkoholom medziročne až o 18 %.

Zníženie limitu vo Francúzsku prinieslo 4-percentný pokles množstva fatálnych nehôd spôsobených alkoholom. V Belgicku za prvý rok bol dokonca 10-percentný, ďalší rok 11-percentný.

V Rakúsku prinieslo zníženie povolených limitov z 0,8 na 0,5 % pokles počtu fatálnych nehôd spôsobených alkoholom u všeobecnej populácie a až 32-percentný pokles množstva smrteľných nehôd spôsobených alkoholom u začínajúcich vodičov, ktorým bol limit znížený na 0,1promile.

Ako pôsobí alkohol na človeka

Alkohol dodáva sebadôveru, no súčasne spomaľuje naše zmyslové a motorické reakcie. Pod vplyvom alkoholu si myslíme, že sme lepší vodiči ako v skutočnosti sme.

Prirodzené zábrany sa strácajú so stúpajúcim vplyvom alkoholu. Alkohol negatívne ovplyvňuje našu schopnosť rozoznať pohybujúce sa svetlá a spôsobuje tzv. tunelové videnie a zhoršené vnímanie farieb. V kombinácii s únavou, či vysokými teplotami sa účinky alkoholu ešte násobia.

Napríklad, pri rýchlosti 70 km/h prejde auto za 1 sekundu 25 metrov. Pokiaľ je reakcia vodiča spomalená len o 1 sekundu, nestihne zareagovať a 25 metrov cesty sa tak stáva zónou smrti.

Pravdepodobnosť nehody je od 0,3 do 0,9 promile 7-krát väčšia, pri 1 až 1,4 promile 31-krát väčšia a nad 1,5 promile väčšia až 128-krát.

Ako reaguje organizmus na určité množstvá alkoholu v krvi?

  • 0,30 - 0,5 ‰: Porucha pohybovej koordinácie, mierne problémy s kontrolou rovnováhy, eufória a znížený úsudok.
  • 0,50-0,7 ‰: Zhoršenie efektívnosti pohybov, zvýšené vzrušenie a výrečnosť, nesprávny odhad vlastných schopností vedúci k chybnému hodnoteniu situácie.
  • 0,7 - 2,0 ‰: Porucha rovnováhy a pohybových schopností, zníženie prahu citlivosti, chybné porozumenie a vyvodzovanie nesprávnych záverov, predĺžené reakcie, precitlivenosť, agresívne správanie, sexuálna stimulácia, zvýšenie krvného tlaku.
  • 2,0 - 3,0 ‰: Problémy slovne sa vyjadrovať, výrazná porucha chôdze, spavosť, vo väčšine prípadov nie je možné zaznamenať akékoľvek známky sebakontroly alebo koordinovaných pohybov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 472
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 238
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 377
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 652
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 608
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 353
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 535
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 539
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 930
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 820

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KULTÚRA

Odovzdali najprestížnejšiu cenu za architektúru. Pozrite si diela jej víťazov

Pritzkerovu cenu získali katalánski architekti.

Neprehliadnite tiež

Sledujte v živom prenose odhalenie nového Range Roveru Velar

Nový prírastok do rodiny Range Rover zaplní miesto medzi modelmi Range Rover Evoque a Range Rover Sport.

Škoda v Ženeve predstaví vo Fabii trojvalcový motor 1,0 TSI

Automobilka Škoda plánuje vo vozidlách Fabia a Fabia Combi nahradiť 1,2 l motor za nový trojvalcový agregát s objemom 1,0 litra.

Rolls-Royce ukázal svoj najmenší model SRH, vyrobí jediný kus

Po vzore väčších áut je na mieru upravený pre zákazníka.

Vyšetrovací výbor pre emisie o dieselgate: Problém je, že sme nekonali

Vyšetrovací výbor Európskeho parlamentu pre meranie emisií v automobilovom priemysle schválil svoju záverečnú správu a balík odporúčaní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop