Podľa prieskumu si tretina cyklistov pred jazdou vypije

Povoliť cyklistom pitie alkoholu? Rozhoduje o tom parlament. Prieskum medzi cyklistami ukázal, že nemajú problém jazdiť pod vplyvom, aj keď na Slovensku platí nulová tolerancia.

Cyklista s okuliarmi, ktoré simulujú 2 promile alkoholu v krvi.(Zdroj: Genertel)

Spoločnosť Genertel zistila na prelome júla a augusta na bratislavskej hrádzi, že z celkového počtu 526 kontrolovaných cyklistov si viac ako tretina pred jazdou vypila. Takmer dve pätiny mali v dychu pol a viac promile.

Cyklisti sa otvorene hlásili k alkoholu

Cyklisti jazdili pod vplyvom alkoholu napriek prísnym sankciám. Riskovali však sankciu od 150 do 800 eur. Pri odmietnutí dychovej skúšky je to až od 300 do 1 300 eur.

Keďže išlo o anonymný prieskum bez prítomnosti polície, cyklisti o svojom pití hovorili otvorene ešte skôr, než ich anketári otestovali alkotesterom.

Niektorí poslanci parlamentu chcú, aby zákon povolil cyklistom v krvi najviac 0,5 promile alkoholu. Medzinárodné skúsenosti a výskumy však ukazujú, že so zvýšením tolerancie alkoholu stúpol počet dopravných nehôd spôsobených alkoholom a aj počet úmrtí. Po znížení tolerancie naopak počet nehôd súvisiacich s alkoholom poklesol v priemere o 10%.

Počet ľudí pod vplyvom alkoholu na bratislavskej hrádzi
bez alkoholu 0,2-0,3 promile
0,3-0,5 promile 0,5-0,7 promile 0,7-1 promile 1 a viac promile Všetci s alkoholom v krvi
Ženy 157 7 20 35 13 7 82
Muži 169 12 43 27 23 13 118
Spolu 326 19 63 62 36 20 200

Popri meraní skutočných hodnôt alkoholu si cyklisti mohli vyskúšať simuláciu vedenia bicykla pod vplyvom dvoch promile alkoholu. Nasadili si špeciálne okuliare, ktoré menia zrakový vnem.

Niektorí neboli schopní ani chôdze. Jazda tých, ktorí sa odvážili sadnúť si na bicykel, rozhodne nebola koordinovaná a vôbec nie bezpečná. Sami povedali, že vďaka tomuto zážitku „opitého za triezva“, už na bicykli nikdy piť nebudú. Pri skutočnej konzumácii alkoholu, keď je hranica ich odvahy posunutá vyššie, si to však neuvedomujú.

Vedci varujú: aj málo alkoholu výrazne zvyšuje riziko

Štúdia výskumníkov z Johns Hopkins University v Baltimore uvádza, že už jeden drink dokáže zvýšiť riziko smrti, alebo vážneho zranenia 5-násobne. Po vypití 5 pohárikov je toto riziko až 20-násobné.

V štúdii sa tiež píše, že bicyklovanie vyžaduje vyššiu úroveň psychomotorických schopností ako riadenie auta. V laboratórnych podmienkach vedci zaznamenali výrazné zníženie schopností koordinácie, ktoré klesali s množstvom požitého alkoholu.

Tam, kde znížili limit, klesol počet nehôd

Vo Švédsku po zavedení nižšieho limitu z 0,5 na 0,2 promile viedlo k zníženiu počtu fatálnych nehôd spôsobených alkoholom o 8 %. V Austrálii po znížení limitu z 0,8 na 0,5 promile poklesol počet nehôd zavinených alkoholom medziročne až o 18 %.

Zníženie limitu vo Francúzsku prinieslo 4-percentný pokles množstva fatálnych nehôd spôsobených alkoholom. V Belgicku za prvý rok bol dokonca 10-percentný, ďalší rok 11-percentný.

V Rakúsku prinieslo zníženie povolených limitov z 0,8 na 0,5 % pokles počtu fatálnych nehôd spôsobených alkoholom u všeobecnej populácie a až 32-percentný pokles množstva smrteľných nehôd spôsobených alkoholom u začínajúcich vodičov, ktorým bol limit znížený na 0,1promile.

Ako pôsobí alkohol na človeka

Alkohol dodáva sebadôveru, no súčasne spomaľuje naše zmyslové a motorické reakcie. Pod vplyvom alkoholu si myslíme, že sme lepší vodiči ako v skutočnosti sme.

Prirodzené zábrany sa strácajú so stúpajúcim vplyvom alkoholu. Alkohol negatívne ovplyvňuje našu schopnosť rozoznať pohybujúce sa svetlá a spôsobuje tzv. tunelové videnie a zhoršené vnímanie farieb. V kombinácii s únavou, či vysokými teplotami sa účinky alkoholu ešte násobia.

Napríklad, pri rýchlosti 70 km/h prejde auto za 1 sekundu 25 metrov. Pokiaľ je reakcia vodiča spomalená len o 1 sekundu, nestihne zareagovať a 25 metrov cesty sa tak stáva zónou smrti.

Pravdepodobnosť nehody je od 0,3 do 0,9 promile 7-krát väčšia, pri 1 až 1,4 promile 31-krát väčšia a nad 1,5 promile väčšia až 128-krát.

Ako reaguje organizmus na určité množstvá alkoholu v krvi?

  • 0,30 - 0,5 ‰: Porucha pohybovej koordinácie, mierne problémy s kontrolou rovnováhy, eufória a znížený úsudok.
  • 0,50-0,7 ‰: Zhoršenie efektívnosti pohybov, zvýšené vzrušenie a výrečnosť, nesprávny odhad vlastných schopností vedúci k chybnému hodnoteniu situácie.
  • 0,7 - 2,0 ‰: Porucha rovnováhy a pohybových schopností, zníženie prahu citlivosti, chybné porozumenie a vyvodzovanie nesprávnych záverov, predĺžené reakcie, precitlivenosť, agresívne správanie, sexuálna stimulácia, zvýšenie krvného tlaku.
  • 2,0 - 3,0 ‰: Problémy slovne sa vyjadrovať, výrazná porucha chôdze, spavosť, vo väčšine prípadov nie je možné zaznamenať akékoľvek známky sebakontroly alebo koordinovaných pohybov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 625
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 140
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 684
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 101
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 240
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 052
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 989
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 809
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 792

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.