SME

Skratka cez protismer pri odbočovaní nie je dobrý nápad

Chodci na opačnej strane cesty za ostrovčekom, ktorý prerušuje priechod, nemajú prednosť pred vozidlami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chodci na opačnej strane cesty za ostrovčekom, ktorý prerušuje priechod pre chodcov, nemajú prednosť pred vozidlami. A kto by bol vinný, ak by auto z hlavnej narazilo mimo križovatky do iného vozidla?

Ak by sa autá zrazili mimo križovatky ...

Miro: "Chodievam denne niekoľkokrát križovatkou z pozície vedľajšej cesty (červené vozidlo). Značka ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad. A tu je problém.

Ešte ani nie som poriadne v križovatke a musím náhle prudko brzdiť, pretože sa spoza plota objaví odbočujúci vodič síce z hlavnej cesty, ale v podstate v mojom pruhu, v protismere. V prípade kolízie, kto bude na vine?"

krizovatka.jpg

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na základe situácie, ktorú Miro opísal a načrtol, by mal byť v prípade havárie obvinený vodič zeleného auta prichádzajúceho z hlavnej cesty.

Vodič červeného vozidla sa nedostane ani len do križovatky a už ho ohrozuje zelené auto. Nie je pritom podstatné, kto je na hlavnej a kto na vedľajšej ceste.

Miro správne napísal, že stopka prikazuje vodičovi zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má vodič do križovatky náležitý rozhľad (to platí v prípade, že nie je pred križovatkou nakreslené vodorovné značenie, pred ktorým treba zastaviť vozidlo). Nesmie ale vojsť do križovatky, ak by ňou nemohol prejsť bez prerušenia jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Šiel v protismere, aj keď nemusel

V naznačenom prípade by sa to vodičovi červeného auta ani nepodarilo. Zelené auto sa totiž bezdôvodne ocitlo v protismere.

Pred odbočovaním vľavo je vodič povinný sa zaradiť čo najviac vľavo v časti vozovky určenej preňho. To ale neznamená, že si prejazd križovatkou smie skrátiť cez protismer na vedľajšej ceste. Prednosť zeleného vozidla sa končí za hranicou križovatky. Ak vodič červeného auta neprejde týmto miestom, nie je povinný dať prednosť vozidlu na hlavnej.

Hranicou križovatkou je v Mirovom prípade kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky (z pohľadu vodiča červeného vozidla).

Ak by sa aj autá nezrazili, vodič zeleného vozidla riskoval za bezdôvodnú jazdu v protismere nielen pokutu do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

SkryťVypnúť reklamu

Dať prednosť chodcovi za ostrovčekom?

Michal: "Predstavte si klasickú cestnú komunikáciu o šírke 4 (2+2) jazdné pruhy s priechodom pre chodcov v meste. V strede medzi dvojicou jazdných pruhov je ostrovček o šírke cca 1,5 metra. Idem v aute a vidím, že na druhej strane cesty, teda ešte v protismere (za ostrovčekom), vstupuje chodec na priechod pre chodcov. Je teda relatívne ďaleko, cca 3 jazdné pruhy plus ostrovček.

Ako vodič automobilu musím už dať chodcovi prednosť a zastaviť, alebo ešte nemusím, ak je tam ešte aj spomínaný ostrovček?"

Vodič musí dať prednosť chodcovi prechádzajúcemu cez cestu po priechode pre chodcov a križuje pritom trasu vodiča. To ale neznamená, že musí vždy zastaviť pred priechodom.

Dôležité je, aby vodič chodca neobmedzil alebo neohrozil. V situácii, v ktorej by chodec musel kvôli vodičovi zmeniť smer alebo rýchlosť chôdze, by vodič chodcovi prednosť nedal. V Michalom načrtnutej situácii to však nehrozí. Ostrovček dokonca ruší prednosť chodca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zákon "prideľuje" chodcovi prednosť na vozovke len v prípade, že je na priechode pre chodcov. Tým ale ostrovček nie je. Nezabúdajte však na to, že nech chodec urobí čokoľvek, nesmiete ho ako vodiči ohroziť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu