Skratka cez protismer pri odbočovaní nie je dobrý nápad

Chodci na opačnej strane cesty za ostrovčekom, ktorý prerušuje priechod, nemajú prednosť pred vozidlami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chodci na opačnej strane cesty za ostrovčekom, ktorý prerušuje priechod pre chodcov, nemajú prednosť pred vozidlami. A kto by bol vinný, ak by auto z hlavnej narazilo mimo križovatky do iného vozidla?

Ak by sa autá zrazili mimo križovatky ...

Miro: "Chodievam denne niekoľkokrát križovatkou z pozície vedľajšej cesty (červené vozidlo). Značka ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad. A tu je problém.

Ešte ani nie som poriadne v križovatke a musím náhle prudko brzdiť, pretože sa spoza plota objaví odbočujúci vodič síce z hlavnej cesty, ale v podstate v mojom pruhu, v protismere. V prípade kolízie, kto bude na vine?"

krizovatka.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na základe situácie, ktorú Miro opísal a načrtol, by mal byť v prípade havárie obvinený vodič zeleného auta prichádzajúceho z hlavnej cesty.

Vodič červeného vozidla sa nedostane ani len do križovatky a už ho ohrozuje zelené auto. Nie je pritom podstatné, kto je na hlavnej a kto na vedľajšej ceste.

Miro správne napísal, že stopka prikazuje vodičovi zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má vodič do križovatky náležitý rozhľad (to platí v prípade, že nie je pred križovatkou nakreslené vodorovné značenie, pred ktorým treba zastaviť vozidlo). Nesmie ale vojsť do križovatky, ak by ňou nemohol prejsť bez prerušenia jazdy.

Šiel v protismere, aj keď nemusel

V naznačenom prípade by sa to vodičovi červeného auta ani nepodarilo. Zelené auto sa totiž bezdôvodne ocitlo v protismere.

Pred odbočovaním vľavo je vodič povinný sa zaradiť čo najviac vľavo v časti vozovky určenej preňho. To ale neznamená, že si prejazd križovatkou smie skrátiť cez protismer na vedľajšej ceste. Prednosť zeleného vozidla sa končí za hranicou križovatky. Ak vodič červeného auta neprejde týmto miestom, nie je povinný dať prednosť vozidlu na hlavnej.

Hranicou križovatkou je v Mirovom prípade kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky (z pohľadu vodiča červeného vozidla).

Ak by sa aj autá nezrazili, vodič zeleného vozidla riskoval za bezdôvodnú jazdu v protismere nielen pokutu do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Dať prednosť chodcovi za ostrovčekom?

Michal: "Predstavte si klasickú cestnú komunikáciu o šírke 4 (2+2) jazdné pruhy s priechodom pre chodcov v meste. V strede medzi dvojicou jazdných pruhov je ostrovček o šírke cca 1,5 metra. Idem v aute a vidím, že na druhej strane cesty, teda ešte v protismere (za ostrovčekom), vstupuje chodec na priechod pre chodcov. Je teda relatívne ďaleko, cca 3 jazdné pruhy plus ostrovček.

Ako vodič automobilu musím už dať chodcovi prednosť a zastaviť, alebo ešte nemusím, ak je tam ešte aj spomínaný ostrovček?"

Vodič musí dať prednosť chodcovi prechádzajúcemu cez cestu po priechode pre chodcov a križuje pritom trasu vodiča. To ale neznamená, že musí vždy zastaviť pred priechodom.

Dôležité je, aby vodič chodca neobmedzil alebo neohrozil. V situácii, v ktorej by chodec musel kvôli vodičovi zmeniť smer alebo rýchlosť chôdze, by vodič chodcovi prednosť nedal. V Michalom načrtnutej situácii to však nehrozí. Ostrovček dokonca ruší prednosť chodca.

Zákon "prideľuje" chodcovi prednosť na vozovke len v prípade, že je na priechode pre chodcov. Tým ale ostrovček nie je. Nezabúdajte však na to, že nech chodec urobí čokoľvek, nesmiete ho ako vodiči ohroziť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 978
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 017
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 746
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 607
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 089
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 028
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 507

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.