Skratka cez protismer pri odbočovaní nie je dobrý nápad

Chodci na opačnej strane cesty za ostrovčekom, ktorý prerušuje priechod, nemajú prednosť pred vozidlami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chodci na opačnej strane cesty za ostrovčekom, ktorý prerušuje priechod pre chodcov, nemajú prednosť pred vozidlami. A kto by bol vinný, ak by auto z hlavnej narazilo mimo križovatky do iného vozidla?

Ak by sa autá zrazili mimo križovatky ...

Miro: "Chodievam denne niekoľkokrát križovatkou z pozície vedľajšej cesty (červené vozidlo). Značka ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad. A tu je problém.

Ešte ani nie som poriadne v križovatke a musím náhle prudko brzdiť, pretože sa spoza plota objaví odbočujúci vodič síce z hlavnej cesty, ale v podstate v mojom pruhu, v protismere. V prípade kolízie, kto bude na vine?"

krizovatka.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na základe situácie, ktorú Miro opísal a načrtol, by mal byť v prípade havárie obvinený vodič zeleného auta prichádzajúceho z hlavnej cesty.

Vodič červeného vozidla sa nedostane ani len do križovatky a už ho ohrozuje zelené auto. Nie je pritom podstatné, kto je na hlavnej a kto na vedľajšej ceste.

Miro správne napísal, že stopka prikazuje vodičovi zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má vodič do križovatky náležitý rozhľad (to platí v prípade, že nie je pred križovatkou nakreslené vodorovné značenie, pred ktorým treba zastaviť vozidlo). Nesmie ale vojsť do križovatky, ak by ňou nemohol prejsť bez prerušenia jazdy.

Šiel v protismere, aj keď nemusel

V naznačenom prípade by sa to vodičovi červeného auta ani nepodarilo. Zelené auto sa totiž bezdôvodne ocitlo v protismere.

Pred odbočovaním vľavo je vodič povinný sa zaradiť čo najviac vľavo v časti vozovky určenej preňho. To ale neznamená, že si prejazd križovatkou smie skrátiť cez protismer na vedľajšej ceste. Prednosť zeleného vozidla sa končí za hranicou križovatky. Ak vodič červeného auta neprejde týmto miestom, nie je povinný dať prednosť vozidlu na hlavnej.

Hranicou križovatkou je v Mirovom prípade kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky (z pohľadu vodiča červeného vozidla).

Ak by sa aj autá nezrazili, vodič zeleného vozidla riskoval za bezdôvodnú jazdu v protismere nielen pokutu do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Dať prednosť chodcovi za ostrovčekom?

Michal: "Predstavte si klasickú cestnú komunikáciu o šírke 4 (2+2) jazdné pruhy s priechodom pre chodcov v meste. V strede medzi dvojicou jazdných pruhov je ostrovček o šírke cca 1,5 metra. Idem v aute a vidím, že na druhej strane cesty, teda ešte v protismere (za ostrovčekom), vstupuje chodec na priechod pre chodcov. Je teda relatívne ďaleko, cca 3 jazdné pruhy plus ostrovček.

Ako vodič automobilu musím už dať chodcovi prednosť a zastaviť, alebo ešte nemusím, ak je tam ešte aj spomínaný ostrovček?"

Vodič musí dať prednosť chodcovi prechádzajúcemu cez cestu po priechode pre chodcov a križuje pritom trasu vodiča. To ale neznamená, že musí vždy zastaviť pred priechodom.

Dôležité je, aby vodič chodca neobmedzil alebo neohrozil. V situácii, v ktorej by chodec musel kvôli vodičovi zmeniť smer alebo rýchlosť chôdze, by vodič chodcovi prednosť nedal. V Michalom načrtnutej situácii to však nehrozí. Ostrovček dokonca ruší prednosť chodca.

Zákon "prideľuje" chodcovi prednosť na vozovke len v prípade, že je na priechode pre chodcov. Tým ale ostrovček nie je. Nezabúdajte však na to, že nech chodec urobí čokoľvek, nesmiete ho ako vodiči ohroziť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 739
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 000
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 239
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 361
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 349
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 909
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 617
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 547
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 459
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop