Nejeden vodič sa už pochválil, že vyjednával s policajtom o výške pokuty. Ak však začne vyjednávať o pokute policajt, možno pochybovať o samotnom priestupku.
Miroslav: "Zastavili ma policajti, že som prešiel na červenú. Najskôr hovorili, že pôjdem na preskúšanie, potom, že im stačí 150 eur. Alebo, ak budem platiť na účet, zoberú mi vodičák a dajú mi ho, až keď to uhradím.
Ja som si ale priestupku vážne nebol vedomý. Tak som odmietal niečo také pripustiť, alebo podpísať. Povedali, že OK, existuje aj taká možnosť, že to pôjde na prejednanie na dopravák a zistia si to cez kamery. Ak to bude dokázané, vraj mi bude hroziť pokuta asi 300 eur (mňa hneď napadlo, či neprídem aj o vodičák).
Neskôr chceli už len 100 eur. To som odmietol, radšej nech to ide na to prejednanie, čo neboli moc radi. Tak som navrhol, že dám 50 eur. Oni povedali, že 60 a tak to aj ostalo. Musel som podpísať možno “blbosť” a dali mi 12 kusov päťeurových bločkov. Dá sa v takomto prípade postupovať inak?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Keď vás zastavia policajti a obvinia zo spáchania priestupku, vo väčšine prípadov sa to budú snažiť vyriešiť na mieste v rámci blokového konania. Ak s obvinením a s výškou pokuty súhlasíte, stačí zaplatiť sumu, ktorú si policajt vypýta a môžte ísť ďalej.
Ak nemáte na mieste dosť peňazí na zaplatenie pokuty, policajt vám smie zadržať vodičský preukaz na dobu, kým pokutu uhradíte. Zároveň vám vystaví potvrdenie, ktoré slúži 15 dní ako náhrada vodičského preukazu. Platí však len na Slovensku.
V zahraničí takéto potvrdenie neuznávajú a mohli by vám tam uložiť pokutu za jazdu bez vodičáku.
Ak s pokutou nesúhlasíte, spor rieši dopravný inšpektorát
V prípade, že nebudete súhlasiť s výškou pokuty alebo s obvinením samotným, spor sa bude riešiť v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte. V blokovom konaní sú nižšie sankcie ako na správnom konaní, kde sa predkladajú dôkazy. Tam by mohli ukázať aj prípadný videozáznam, či vodič šiel napríklad na červenú.
Ak vám dokážu vinu na dopravnom inšpektoráte, okrem uloženia pokuty vám dokonca môžu na istý čas zakázať šoférovať. Záleží ale na priestupku.
Jazda na červenú patrí medzi závažné porušenia dopravných pravidiel. Na mieste priestupku vám policajti smú uložiť pokutu najviac do 150 eur, v správnom konaní od 60 do 300 eur, pričom vám môžu zakázať šoférovať až na 2 roky.
Úlohou polície nie je licitovať o výške pokuty
Prístup policajtov v Miroslavovom prípade bol veľmi zvláštny. Akoby odchytili vodiča, o ktorom ani oni sami neboli presvedčení, že šiel na červenú. Inak by s vodičom nelicitovali o výške pokuty ako na tržnici. Vyzerá to tak, akoby policajti chceli za každú cenu priviesť na stanicu nejaké pokuty.
Policajti začali, podľa Miroslava, najprv preskúšaním. Na preskúšanie by ho mohli poslať len v prípade, ak možno dôvodne predpokladať, že u Miroslava nastala zmena odbornej spôsobilosti.
Ak Miroslav šiel na červenú, policajti mali byť neústupčiví a postupovať podľa zákona. Určili pokutu a za ňou si mali stáť, ak ju vedeli zdôvodniť. Miroslav však rovnako tak na červenú ísť nemusel.
Treba priznať, že Miroslav by si mohol byť aj istý, že nešiel na červenú, aj napriek tomu by mohol na čas prísť o vodičský preukaz. Predpisy umožňujú policajtom zadržať vám vodičák, ak sú policajti dôvodne presvedčení, že ste spáchali priestupok, za ktorý možno zakázať šoférovať.
Samozrejme, pri prvom zistení, že Miroslav na červenú nešiel, by mu vodičák museli bezodkladne vrátiť. To ale môže trvať aj niekoľko dní či týždňov. Preto väčšina vodičov radšej zaplatí policajtom pokutu na mieste, či porušili dopravné prepisy alebo nie.
Policajti by nemali zbierať pokuty
Policajt na cestách funguje v našej spoločnosti ako sudca a prokurátor v jednej osobe. Ak mu morálka alebo etika nič nehovorí, systém mu umožňuje ľahko zneužiť svoju moc a vodič je ľahko vydierateľný.
V ideálnej spoločnosti by policajti na cestách nerozhodovali o výške sankcií. Ich úlohou by bolo dohliadať na dodržiavanie predpisov a zbierať dôkazy v prípade porušenia pravidiel v prospech i proti obvinenému. Zadržanie vodičáku by pritom malo byť iba virtuálne. Netreba vypisovať žiadne potvrdenia či povolenia, ak si policajti z inej hliadky vedia rýchlo overiť, či vám vodičák zadržali alebo nie.
Potom by ani policajti, ktorí neváhajú zneužívať svoju moc nad vodičmi, mali výrazne sťaženú protizákonnú činnosť.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk