SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Policajt s vodičom vyjednával o výške pokuty, zo 150 na 60 eur

Nejeden vodič sa už pochválil, že licitoval s policajtom o výške pokuty. Ak však začne vyjednávať o pokute policajt, možno pochybovať o samotnom priestupku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nejeden vodič sa už pochválil, že vyjednával s policajtom o výške pokuty. Ak však začne vyjednávať o pokute policajt, možno pochybovať o samotnom priestupku.

Miroslav: "Zastavili ma policajti, že som prešiel na červenú. Najskôr hovorili, že pôjdem na preskúšanie, potom, že im stačí 150 eur. Alebo, ak budem platiť na účet, zoberú mi vodičák a dajú mi ho, až keď to uhradím.

Ja som si ale priestupku vážne nebol vedomý. Tak som odmietal niečo také pripustiť, alebo podpísať. Povedali, že OK, existuje aj taká možnosť, že to pôjde na prejednanie na dopravák a zistia si to cez kamery. Ak to bude dokázané, vraj mi bude hroziť pokuta asi 300 eur (mňa hneď napadlo, či neprídem aj o vodičák).

Neskôr chceli už len 100 eur. To som odmietol, radšej nech to ide na to prejednanie, čo neboli moc radi. Tak som navrhol, že dám 50 eur. Oni povedali, že 60 a tak to aj ostalo. Musel som podpísať možno “blbosť” a dali mi 12 kusov päťeurových bločkov. Dá sa v takomto prípade postupovať inak?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Keď vás zastavia policajti a obvinia zo spáchania priestupku, vo väčšine prípadov sa to budú snažiť vyriešiť na mieste v rámci blokového konania. Ak s obvinením a s výškou pokuty súhlasíte, stačí zaplatiť sumu, ktorú si policajt vypýta a môžte ísť ďalej.

Ak nemáte na mieste dosť peňazí na zaplatenie pokuty, policajt vám smie zadržať vodičský preukaz na dobu, kým pokutu uhradíte. Zároveň vám vystaví potvrdenie, ktoré slúži 15 dní ako náhrada vodičského preukazu. Platí však len na Slovensku.

V zahraničí takéto potvrdenie neuznávajú a mohli by vám tam uložiť pokutu za jazdu bez vodičáku.

Ak s pokutou nesúhlasíte, spor rieši dopravný inšpektorát

V prípade, že nebudete súhlasiť s výškou pokuty alebo s obvinením samotným, spor sa bude riešiť v správnom konaní na dopravnom inšpektoráte. V blokovom konaní sú nižšie sankcie ako na správnom konaní, kde sa predkladajú dôkazy. Tam by mohli ukázať aj prípadný videozáznam, či vodič šiel napríklad na červenú.

Ak vám dokážu vinu na dopravnom inšpektoráte, okrem uloženia pokuty vám dokonca môžu na istý čas zakázať šoférovať. Záleží ale na priestupku.

Jazda na červenú patrí medzi závažné porušenia dopravných pravidiel. Na mieste priestupku vám policajti smú uložiť pokutu najviac do 150 eur, v správnom konaní od 60 do 300 eur, pričom vám môžu zakázať šoférovať až na 2 roky.

Úlohou polície nie je licitovať o výške pokuty

Prístup policajtov v Miroslavovom prípade bol veľmi zvláštny. Akoby odchytili vodiča, o ktorom ani oni sami neboli presvedčení, že šiel na červenú. Inak by s vodičom nelicitovali o výške pokuty ako na tržnici. Vyzerá to tak, akoby policajti chceli za každú cenu priviesť na stanicu nejaké pokuty.

Policajti začali, podľa Miroslava, najprv preskúšaním. Na preskúšanie by ho mohli poslať len v prípade, ak možno dôvodne predpokladať, že u Miroslava nastala zmena odbornej spôsobilosti.

Ak Miroslav šiel na červenú, policajti mali byť neústupčiví a postupovať podľa zákona. Určili pokutu a za ňou si mali stáť, ak ju vedeli zdôvodniť. Miroslav však rovnako tak na červenú ísť nemusel.

Treba priznať, že Miroslav by si mohol byť aj istý, že nešiel na červenú, aj napriek tomu by mohol na čas prísť o vodičský preukaz. Predpisy umožňujú policajtom zadržať vám vodičák, ak sú policajti dôvodne presvedčení, že ste spáchali priestupok, za ktorý možno zakázať šoférovať.

Samozrejme, pri prvom zistení, že Miroslav na červenú nešiel, by mu vodičák museli bezodkladne vrátiť. To ale môže trvať aj niekoľko dní či týždňov. Preto väčšina vodičov radšej zaplatí policajtom pokutu na mieste, či porušili dopravné prepisy alebo nie.

Policajti by nemali zbierať pokuty

Policajt na cestách funguje v našej spoločnosti ako sudca a prokurátor v jednej osobe. Ak mu morálka alebo etika nič nehovorí, systém mu umožňuje ľahko zneužiť svoju moc a vodič je ľahko vydierateľný.

V ideálnej spoločnosti by policajti na cestách nerozhodovali o výške sankcií. Ich úlohou by bolo dohliadať na dodržiavanie predpisov a zbierať dôkazy v prípade porušenia pravidiel v prospech i proti obvinenému. Zadržanie vodičáku by pritom malo byť iba virtuálne. Netreba vypisovať žiadne potvrdenia či povolenia, ak si policajti z inej hliadky vedia rýchlo overiť, či vám vodičák zadržali alebo nie.

Potom by ani policajti, ktorí neváhajú zneužívať svoju moc nad vodičmi, mali výrazne sťaženú protizákonnú činnosť.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 423
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 321
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 013
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 275
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 920
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


1 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 2 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


21 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 793
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 900
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 157
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 039
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 237
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 078
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 958
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu