Keď sa v križovatke stretnú dvaja vodiči, pravidlá prednosti v jazde im zvyčajne pomôžu určiť poradie, v akom ňou prejdú. Ak pravidlá prejazd komplikujú, pomôže len dohoda.
behemot: "Prichádzam na križovatku (rovnocenné cesty) a sprava prichádza nákladne auto, ktorého šofér chce odbočiť (z jeho pohľadu) doľava, teda na cestu po ktorej prichádzam. Podľa zákona som povinný mu dať prednosť, ale podľa reálnych faktov on zákrutu nevytočí, pokiaľ tam stojím ja (zdôrazňujem, že stojím tam, kde sa má, nijak extra vystrčený).
Normálny šofér nákladiaku by ma nechal prejsť, aby som mu spravil miesto. Tento sa však začal pchať doľava a vynucovať si prednosť.
Ako je to podľa predpisov - som povinný v tejto situácii cúvať? Znamená "dať prednosť" uhnúť natoľko, aby hocijaké auto vedelo prejsť? Alebo stačí zastať štandardne a ak niekto nedokáže pre veľkosť auta vybrať zákrutu, je to jeho problém?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Slušná dohoda vedie k rovnakému výsledku ako predpisy
Slušní a tolerantní vodiči sa vedia dohodnúť v každej situácii. Aj v prípade, že jeden z nich vie odhadnúť, že cez križovatku neprejde plynule a jednoducho. Vtedy vodiči dokážu v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávke jednorazovo porušiť predpisy. Na prvý pohľad porušiť.
Aj keď to znie paradoxne, kým boli autá pred križovatkou, prednosť mal náš čitateľ a nie vodič nákladiaku. A to aj napriek pravidlu (všeobecné pravidlo) prednosti vozidla prichádzajúcemu sprava.
Existujú však špeciálne prípady, na ktoré dopravné pravidlá myslia a vtedy sa prednosť určí inak.
Vodič nákladiaku by mal pred odbočením vedieť, či to zvládne
Pred odbočením vľavo bol vodič nákladného vozidla povinný "zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky". Už pred križovatkou však mal vedieť, či ňou prejde v súlade s predpismi - teda vo svojom smere jazdy.
Ak auto prechádza križovatkou, nesmie z nej vyjsť v protismere. Niekedy sa to ale inak objektívne nedá a vtedy porušenie pravidiel nie je priestupkom, za ktorý by vám mohli dať pokutu.
Prednosť v jazde podľa pravidla vozidla prichádzajúceho sprava platí len v križovatke. Za hranicou križovatky nie. Ak vodič osobného auta stál pred hranicou križovatky, tam vodič nákladiaku prednosť nemal.
Vodič nákladiaku mal pri odhade situácie, ešte pred vjazdom do križovatky dospieť k faktu, že sa bude musieť vyhnúť autu stojacemu pred križovatkou. V zákone sa píše: "Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka."
Kto má prejde ako prvý?
Prednosť teda prešla na vodiča osobného auta, lebo prednosť musel dať ten, kto mal na svojej strane prekážku a to bol vodič nákladiaku. Pravdou je, že o takejto prednosti by mal vodič nákladiaku druhého vodiča informovať. To sa však nestalo a nákladiak namiesto toho vošiel do križovatky.
Vtedy sa, napriek tomu, že vodič nákladného vozidla porušil predpisy, začne uplatňovať ďalšie pravidlo o vyhýbaní sa: "Ak jeden z vodičov musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné." V tomto prípade to bol, zdá sa, vodič osobného auta.
To, kto bude nakoniec cúvať, bude záležať aj od toho, či za nákladným či osobným autom nestoja iné vozidlá, ktoré by cúvanie sťažili.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk