SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Kto sa komu uhne, ak nákladiaku zavadzia auto pred križovatkou?

Keď sa na križovatke stretnú dvaja vodiči, pravidlá prednosti v jazde im zvyčajne pomôžu určiť poradie, v akom ňou prejdú. Ak pravidlá prejazd komplikujú, pomôže len dohoda.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Keď sa v križovatke stretnú dvaja vodiči, pravidlá prednosti v jazde im zvyčajne pomôžu určiť poradie, v akom ňou prejdú. Ak pravidlá prejazd komplikujú, pomôže len dohoda.

behemot: "Prichádzam na križovatku (rovnocenné cesty) a sprava prichádza nákladne auto, ktorého šofér chce odbočiť (z jeho pohľadu) doľava, teda na cestu po ktorej prichádzam. Podľa zákona som povinný mu dať prednosť, ale podľa reálnych faktov on zákrutu nevytočí, pokiaľ tam stojím ja (zdôrazňujem, že stojím tam, kde sa má, nijak extra vystrčený).

Normálny šofér nákladiaku by ma nechal prejsť, aby som mu spravil miesto. Tento sa však začal pchať doľava a vynucovať si prednosť.

Ako je to podľa predpisov - som povinný v tejto situácii cúvať? Znamená "dať prednosť" uhnúť natoľko, aby hocijaké auto vedelo prejsť? Alebo stačí zastať štandardne a ak niekto nedokáže pre veľkosť auta vybrať zákrutu, je to jeho problém?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Slušná dohoda vedie k rovnakému výsledku ako predpisy

Slušní a tolerantní vodiči sa vedia dohodnúť v každej situácii. Aj v prípade, že jeden z nich vie odhadnúť, že cez križovatku neprejde plynule a jednoducho. Vtedy vodiči dokážu v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávke jednorazovo porušiť predpisy. Na prvý pohľad porušiť.

Aj keď to znie paradoxne, kým boli autá pred križovatkou, prednosť mal náš čitateľ a nie vodič nákladiaku. A to aj napriek pravidlu (všeobecné pravidlo) prednosti vozidla prichádzajúcemu sprava.

Existujú však špeciálne prípady, na ktoré dopravné pravidlá myslia a vtedy sa prednosť určí inak.

Vodič nákladiaku by mal pred odbočením vedieť, či to zvládne

Pred odbočením vľavo bol vodič nákladného vozidla povinný "zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky". Už pred križovatkou však mal vedieť, či ňou prejde v súlade s predpismi - teda vo svojom smere jazdy.

Ak auto prechádza križovatkou, nesmie z nej vyjsť v protismere. Niekedy sa to ale inak objektívne nedá a vtedy porušenie pravidiel nie je priestupkom, za ktorý by vám mohli dať pokutu.

Prednosť v jazde podľa pravidla vozidla prichádzajúceho sprava platí len v križovatke. Za hranicou križovatky nie. Ak vodič osobného auta stál pred hranicou križovatky, tam vodič nákladiaku prednosť nemal.

Vodič nákladiaku mal pri odhade situácie, ešte pred vjazdom do križovatky dospieť k faktu, že sa bude musieť vyhnúť autu stojacemu pred križovatkou. V zákone sa píše: "Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka."

Kto má prejde ako prvý?

Prednosť teda prešla na vodiča osobného auta, lebo prednosť musel dať ten, kto mal na svojej strane prekážku a to bol vodič nákladiaku. Pravdou je, že o takejto prednosti by mal vodič nákladiaku druhého vodiča informovať. To sa však nestalo a nákladiak namiesto toho vošiel do križovatky.

Vtedy sa, napriek tomu, že vodič nákladného vozidla porušil predpisy, začne uplatňovať ďalšie pravidlo o vyhýbaní sa: "Ak jeden z vodičov musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné." V tomto prípade to bol, zdá sa, vodič osobného auta.

To, kto bude nakoniec cúvať, bude záležať aj od toho, či za nákladným či osobným autom nestoja iné vozidlá, ktoré by cúvanie sťažili.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 817
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 525
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 792
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 487
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 993
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 365
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 002
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 656
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 571
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

13 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

12 h
Mobilné odberové miesto v budove ružinovskej Polikliniky.

V pondelok sa začalo na Slovensku celoplošné skríningové testovanie, ktoré potrvá do 27. januára.

21. jan