SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Kto sa komu uhne, ak nákladiaku zavadzia auto pred križovatkou?

Keď sa na križovatke stretnú dvaja vodiči, pravidlá prednosti v jazde im zvyčajne pomôžu určiť poradie, v akom ňou prejdú. Ak pravidlá prejazd komplikujú, pomôže len dohoda.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Keď sa v križovatke stretnú dvaja vodiči, pravidlá prednosti v jazde im zvyčajne pomôžu určiť poradie, v akom ňou prejdú. Ak pravidlá prejazd komplikujú, pomôže len dohoda.

behemot: "Prichádzam na križovatku (rovnocenné cesty) a sprava prichádza nákladne auto, ktorého šofér chce odbočiť (z jeho pohľadu) doľava, teda na cestu po ktorej prichádzam. Podľa zákona som povinný mu dať prednosť, ale podľa reálnych faktov on zákrutu nevytočí, pokiaľ tam stojím ja (zdôrazňujem, že stojím tam, kde sa má, nijak extra vystrčený).

Normálny šofér nákladiaku by ma nechal prejsť, aby som mu spravil miesto. Tento sa však začal pchať doľava a vynucovať si prednosť.

Ako je to podľa predpisov - som povinný v tejto situácii cúvať? Znamená "dať prednosť" uhnúť natoľko, aby hocijaké auto vedelo prejsť? Alebo stačí zastať štandardne a ak niekto nedokáže pre veľkosť auta vybrať zákrutu, je to jeho problém?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Slušná dohoda vedie k rovnakému výsledku ako predpisy

Slušní a tolerantní vodiči sa vedia dohodnúť v každej situácii. Aj v prípade, že jeden z nich vie odhadnúť, že cez križovatku neprejde plynule a jednoducho. Vtedy vodiči dokážu v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávke jednorazovo porušiť predpisy. Na prvý pohľad porušiť.

Aj keď to znie paradoxne, kým boli autá pred križovatkou, prednosť mal náš čitateľ a nie vodič nákladiaku. A to aj napriek pravidlu (všeobecné pravidlo) prednosti vozidla prichádzajúcemu sprava.

Existujú však špeciálne prípady, na ktoré dopravné pravidlá myslia a vtedy sa prednosť určí inak.

Vodič nákladiaku by mal pred odbočením vedieť, či to zvládne

Pred odbočením vľavo bol vodič nákladného vozidla povinný "zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky". Už pred križovatkou však mal vedieť, či ňou prejde v súlade s predpismi - teda vo svojom smere jazdy.

Ak auto prechádza križovatkou, nesmie z nej vyjsť v protismere. Niekedy sa to ale inak objektívne nedá a vtedy porušenie pravidiel nie je priestupkom, za ktorý by vám mohli dať pokutu.

Prednosť v jazde podľa pravidla vozidla prichádzajúceho sprava platí len v križovatke. Za hranicou križovatky nie. Ak vodič osobného auta stál pred hranicou križovatky, tam vodič nákladiaku prednosť nemal.

Vodič nákladiaku mal pri odhade situácie, ešte pred vjazdom do križovatky dospieť k faktu, že sa bude musieť vyhnúť autu stojacemu pred križovatkou. V zákone sa píše: "Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka."

Kto má prejde ako prvý?

Prednosť teda prešla na vodiča osobného auta, lebo prednosť musel dať ten, kto mal na svojej strane prekážku a to bol vodič nákladiaku. Pravdou je, že o takejto prednosti by mal vodič nákladiaku druhého vodiča informovať. To sa však nestalo a nákladiak namiesto toho vošiel do križovatky.

Vtedy sa, napriek tomu, že vodič nákladného vozidla porušil predpisy, začne uplatňovať ďalšie pravidlo o vyhýbaní sa: "Ak jeden z vodičov musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné." V tomto prípade to bol, zdá sa, vodič osobného auta.

To, kto bude nakoniec cúvať, bude záležať aj od toho, či za nákladným či osobným autom nestoja iné vozidlá, ktoré by cúvanie sťažili.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  8. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 607
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 147
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 095
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 736
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 685
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 022
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 017
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


15 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  2. Jana Melišová: Ten, kto koná dobro pre dobro
  3. Miroslav Lukáč: Užitočný idiot /terminus technicus/ sa stáva nedostatkovým tovarom.
  4. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?
  5. Vladimír Krátky: Fico sa zrejme účelovo nechal od veľvyslancov prefackať .
  6. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  7. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  8. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 659
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 742
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 281
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 891
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 690
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 596
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 965
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 831
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu