SME
reklama

Kto sa komu uhne, ak nákladiaku zavadzia auto pred križovatkou?

Keď sa na križovatke stretnú dvaja vodiči, pravidlá prednosti v jazde im zvyčajne pomôžu určiť poradie, v akom ňou prejdú. Ak pravidlá prejazd komplikujú, pomôže len dohoda.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Keď sa v križovatke stretnú dvaja vodiči, pravidlá prednosti v jazde im zvyčajne pomôžu určiť poradie, v akom ňou prejdú. Ak pravidlá prejazd komplikujú, pomôže len dohoda.

behemot: "Prichádzam na križovatku (rovnocenné cesty) a sprava prichádza nákladne auto, ktorého šofér chce odbočiť (z jeho pohľadu) doľava, teda na cestu po ktorej prichádzam. Podľa zákona som povinný mu dať prednosť, ale podľa reálnych faktov on zákrutu nevytočí, pokiaľ tam stojím ja (zdôrazňujem, že stojím tam, kde sa má, nijak extra vystrčený).

Normálny šofér nákladiaku by ma nechal prejsť, aby som mu spravil miesto. Tento sa však začal pchať doľava a vynucovať si prednosť.

Ako je to podľa predpisov - som povinný v tejto situácii cúvať? Znamená "dať prednosť" uhnúť natoľko, aby hocijaké auto vedelo prejsť? Alebo stačí zastať štandardne a ak niekto nedokáže pre veľkosť auta vybrať zákrutu, je to jeho problém?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Slušná dohoda vedie k rovnakému výsledku ako predpisy

Slušní a tolerantní vodiči sa vedia dohodnúť v každej situácii. Aj v prípade, že jeden z nich vie odhadnúť, že cez križovatku neprejde plynule a jednoducho. Vtedy vodiči dokážu v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávke jednorazovo porušiť predpisy. Na prvý pohľad porušiť.

Aj keď to znie paradoxne, kým boli autá pred križovatkou, prednosť mal náš čitateľ a nie vodič nákladiaku. A to aj napriek pravidlu (všeobecné pravidlo) prednosti vozidla prichádzajúcemu sprava.

Existujú však špeciálne prípady, na ktoré dopravné pravidlá myslia a vtedy sa prednosť určí inak.

Vodič nákladiaku by mal pred odbočením vedieť, či to zvládne

Pred odbočením vľavo bol vodič nákladného vozidla povinný "zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky". Už pred križovatkou však mal vedieť, či ňou prejde v súlade s predpismi - teda vo svojom smere jazdy.

Ak auto prechádza križovatkou, nesmie z nej vyjsť v protismere. Niekedy sa to ale inak objektívne nedá a vtedy porušenie pravidiel nie je priestupkom, za ktorý by vám mohli dať pokutu.

Prednosť v jazde podľa pravidla vozidla prichádzajúceho sprava platí len v križovatke. Za hranicou križovatky nie. Ak vodič osobného auta stál pred hranicou križovatky, tam vodič nákladiaku prednosť nemal.

Vodič nákladiaku mal pri odhade situácie, ešte pred vjazdom do križovatky dospieť k faktu, že sa bude musieť vyhnúť autu stojacemu pred križovatkou. V zákone sa píše: "Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka."

Kto má prejde ako prvý?

Prednosť teda prešla na vodiča osobného auta, lebo prednosť musel dať ten, kto mal na svojej strane prekážku a to bol vodič nákladiaku. Pravdou je, že o takejto prednosti by mal vodič nákladiaku druhého vodiča informovať. To sa však nestalo a nákladiak namiesto toho vošiel do križovatky.

Vtedy sa, napriek tomu, že vodič nákladného vozidla porušil predpisy, začne uplatňovať ďalšie pravidlo o vyhýbaní sa: "Ak jeden z vodičov musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné." V tomto prípade to bol, zdá sa, vodič osobného auta.

To, kto bude nakoniec cúvať, bude záležať aj od toho, či za nákladným či osobným autom nestoja iné vozidlá, ktoré by cúvanie sťažili.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 386
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 839
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 403
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 133
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 883
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 368
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 928
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  2. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  3. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  4. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  5. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  6. Jozef Varga: Krkavci / 59. /
  7. Ľuboš Vodička: Viedeň, Gustav Klimt a Secesia
  8. Jan Pražák: Cizinka s rozměrnou kabelou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 131
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 421
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 266
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 694
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 469
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 578
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 670
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 044
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu