SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Cyklistov obmedzujú a ohrozujú zaparkované autá

Cyklisti pri strete s autom ťahajú za kratší koniec. O to viac musia byť opatrní. Na cestách ich ohrozujú nielen idúce autá ale aj stojace.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Cyklisti pri strete s autom ťahajú za kratší koniec. O to viac musia byť opatrní. Na cestách ich ohrozujú nielen idúce autá ale aj stojace, ak sú na cestičke pre cyklistov.

Miloš sa spýtal na situáciu na Továrenskej ulici medzi obcou Žitavany a Zlatými Moravcami. Táto ulica je podľa jeho slov dosť široká a na jej krajoch miesto krajníc sú asi 2 metre široké cestičky pre cyklistov vyznačené riadnou dopravnou značkou. Tieto cestičky sú od vozovky oddelené bielou plnou čiarou, nie zelenou.

Miloš tiež napísal, že na cestičke pre cyklistov v zastavanej časti ulice je nepísané parkovisko pre autá.

Miloš: "Má cyklista prednosť pri obchádzaní prekážky, ktorou je zaparkované auto? Platí aj pre cyklistov na oficiálnej cestičke pre cyklistov pravidlo, že vozidlá vo vedľajšom pruhu majú povinnosť dávať cyklistovi prednosť, keď sa v jeho "jazdnom pruhu" objaví prekážka? Predpokladám, že podstatné je to, či sa aj v prípade cestičky pre cyklistov jedná o vozovku alebo už len cestu.

Ako príklad môžem uviesť, že hlavne v špičke majú cyklisti v spomínanom úseku dosť problematické bezpečne prejsť a zaujímalo by ma, kto by bol vinný, ak by cyklista nesprávne odhadol rýchlosť vozidla za ním. Prípadne by vozidlo prichádzalo od brány niektorého domu a cyklista by si ho teda nevšimol, keďže nemá spätné zrkadlá. Vodič by si myslel, že cyklista pred prekážkou zastaví a dá mu prednosť a teda úsekom pokračuje ďalej a pri obchádzaní prekážky by auto do cyklistu narazilo.

Stalo by sa to na riadne označenom úseku, kde by bola aj značka "Cestička pre cyklistov", akurát by bola oddelená bielou plnou čiarou a nie zelenou. Totiž za križovatkou tvaru X po asi 300 m už táto značka chýba a keďže táto cestička nie je oddelená zelenou čiarou, tak vozidlo prichádzajúce z križovatky môže túto časť cesty považovať za krajnicu a tu by určite aj cyklista prednosť pri obchádzaní prekážky nemal."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Podľa toho, čo napísal Miloš, pred križovatkou zmenili krajnicu cesty na cestička pre cyklistov. Tá je označená zvislým dopravným značením, ktoré zakazuje peším chodcom a motorovým vozidlám ju použiť. Keďže platnosť aj tejto značky končí na vzdialenejšej hranici križovatky, za križovatkou je už krajnica krajnicou a nie cestičkou pre cyklistov.

Na poznámku Miloša o farbe čiary oddeľujúcej vozovku od cestičky pre cyklistov dáva odpoveď vyhláška k zákonu o cestnej premávke: "Na vyznačenie cyklistických trás a ich priechodov sa používa zelená farba, prípadne biela farba."

Cyklisti nemajú prednosť pri obchádzaní zaparkovaných áut

Cestička pre cyklistov nie je jazdný pruh. Preto cyklisti, ktorí chcú obísť zaparkované autá na cestičke cez vozovku, neplatí nasledovné pravidlo: "Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy."

Samozrejme, autá na cestičke pre cyklistov nemajú čo robiť. Ani tie parkujúce. Vodiči za to riskujú pokutu do výšky 60 eur. V Zlatých Moravciach, ako píše Miloš, je ale takéto parkovanie bežné.

Cyklisti pri obchádzaní áut na cestičke musia dať prednosť vozidlám na vozovke. To ich obmedzuje ale aj ohrozuje.

Cestička tam zjavne bola vyznačená preto, aby znížila riziko pre cyklistov. Zaparkované autá však nebezpečie pre cyklistov zvyšujú najmä v situáciách, keď chce vodič auta vyparkovať. Riziko vzniká aj vtedy, keď cyklisti musia obísť zaparkované autá cez vozovku.

"Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste," uvádzajú predpisy.

Za križovatkou, kde už cestička pre cyklistov nie je, smie cyklista jazdiť po krajnici (ak tým neohrozuje a ani neobmedzuje chodcov) alebo pri pravom okraji vozovky.

Vodič musí dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom

V prípade, že by sa cyklista zrazil s vozidlom na vozovke, vinníkom by mohol byť aj cyklista ale aj vodič.

Cyklista musí dať pri obchádzaní prekážky prednosť autám na vozovke. Nesmie teda prinútiť vozidlo, ktoré má prednosť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Ak ale cyklista "vletí" autu doslova pod kolesá, o vine cyklistu sa v podstate nedá pochybovať.

Aj vodič má ale svoje povinnosti. Ak už je cyklista pri pravom okraji vozovky, čo mu prikazuje zákon, ak je cestička pre cyklistov nezjazdná, vodič predchádzajúci cyklistu ho nesmie ohroziť. Dokonca už v dostatočnom predstihu musí vedieť odhadnúť, čo urobí cyklista, aby sa na to vedel pripraviť. "Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom," píše sa v zákone.

Zodpovednosť za prípadnú zrážku by sa určila podľa miery porušenia jednotlivých dopravných predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  3. Vážení poslanci, to naozaj?
  4. Koniec čakania na kuriéra
  5. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  6. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 799
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 643
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 736
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 890
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 4 690
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 586
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 986
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 979
  9. Crème de la crème po slovensky 2 974
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 731
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


11 h
Smútok futbalistov Slovenska po zápase so Španielskom na EURO 2020.

Pokazili sme si dojem, tvrdí Šatka.


Pavol Spál 11 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Pri hybride ponúka aj pohon všetkých kolies.


27m
Felicia s "novou tvárou" prišla v roku 1998 a modernizácia ju udržala vo výrobe do júna 2001.

Dobre sa predáva aj 18 rokov po ukončení výroby.


26. sep
Peugeot 308 SW

Predĺžený rázvor kolies ponúkne posádke ešte viac miesta.


21 h
Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


22. jún