SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Cyklistov obmedzujú a ohrozujú zaparkované autá

Cyklisti pri strete s autom ťahajú za kratší koniec. O to viac musia byť opatrní. Na cestách ich ohrozujú nielen idúce autá ale aj stojace.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Cyklisti pri strete s autom ťahajú za kratší koniec. O to viac musia byť opatrní. Na cestách ich ohrozujú nielen idúce autá ale aj stojace, ak sú na cestičke pre cyklistov.

Miloš sa spýtal na situáciu na Továrenskej ulici medzi obcou Žitavany a Zlatými Moravcami. Táto ulica je podľa jeho slov dosť široká a na jej krajoch miesto krajníc sú asi 2 metre široké cestičky pre cyklistov vyznačené riadnou dopravnou značkou. Tieto cestičky sú od vozovky oddelené bielou plnou čiarou, nie zelenou.

Miloš tiež napísal, že na cestičke pre cyklistov v zastavanej časti ulice je nepísané parkovisko pre autá.

Miloš: "Má cyklista prednosť pri obchádzaní prekážky, ktorou je zaparkované auto? Platí aj pre cyklistov na oficiálnej cestičke pre cyklistov pravidlo, že vozidlá vo vedľajšom pruhu majú povinnosť dávať cyklistovi prednosť, keď sa v jeho "jazdnom pruhu" objaví prekážka? Predpokladám, že podstatné je to, či sa aj v prípade cestičky pre cyklistov jedná o vozovku alebo už len cestu.

Ako príklad môžem uviesť, že hlavne v špičke majú cyklisti v spomínanom úseku dosť problematické bezpečne prejsť a zaujímalo by ma, kto by bol vinný, ak by cyklista nesprávne odhadol rýchlosť vozidla za ním. Prípadne by vozidlo prichádzalo od brány niektorého domu a cyklista by si ho teda nevšimol, keďže nemá spätné zrkadlá. Vodič by si myslel, že cyklista pred prekážkou zastaví a dá mu prednosť a teda úsekom pokračuje ďalej a pri obchádzaní prekážky by auto do cyklistu narazilo.

Stalo by sa to na riadne označenom úseku, kde by bola aj značka "Cestička pre cyklistov", akurát by bola oddelená bielou plnou čiarou a nie zelenou. Totiž za križovatkou tvaru X po asi 300 m už táto značka chýba a keďže táto cestička nie je oddelená zelenou čiarou, tak vozidlo prichádzajúce z križovatky môže túto časť cesty považovať za krajnicu a tu by určite aj cyklista prednosť pri obchádzaní prekážky nemal."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Podľa toho, čo napísal Miloš, pred križovatkou zmenili krajnicu cesty na cestička pre cyklistov. Tá je označená zvislým dopravným značením, ktoré zakazuje peším chodcom a motorovým vozidlám ju použiť. Keďže platnosť aj tejto značky končí na vzdialenejšej hranici križovatky, za križovatkou je už krajnica krajnicou a nie cestičkou pre cyklistov.

Na poznámku Miloša o farbe čiary oddeľujúcej vozovku od cestičky pre cyklistov dáva odpoveď vyhláška k zákonu o cestnej premávke: "Na vyznačenie cyklistických trás a ich priechodov sa používa zelená farba, prípadne biela farba."

Cyklisti nemajú prednosť pri obchádzaní zaparkovaných áut

Cestička pre cyklistov nie je jazdný pruh. Preto cyklisti, ktorí chcú obísť zaparkované autá na cestičke cez vozovku, neplatí nasledovné pravidlo: "Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy."

Samozrejme, autá na cestičke pre cyklistov nemajú čo robiť. Ani tie parkujúce. Vodiči za to riskujú pokutu do výšky 60 eur. V Zlatých Moravciach, ako píše Miloš, je ale takéto parkovanie bežné.

Cyklisti pri obchádzaní áut na cestičke musia dať prednosť vozidlám na vozovke. To ich obmedzuje ale aj ohrozuje.

Cestička tam zjavne bola vyznačená preto, aby znížila riziko pre cyklistov. Zaparkované autá však nebezpečie pre cyklistov zvyšujú najmä v situáciách, keď chce vodič auta vyparkovať. Riziko vzniká aj vtedy, keď cyklisti musia obísť zaparkované autá cez vozovku.

"Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste," uvádzajú predpisy.

Za križovatkou, kde už cestička pre cyklistov nie je, smie cyklista jazdiť po krajnici (ak tým neohrozuje a ani neobmedzuje chodcov) alebo pri pravom okraji vozovky.

Vodič musí dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom

V prípade, že by sa cyklista zrazil s vozidlom na vozovke, vinníkom by mohol byť aj cyklista ale aj vodič.

Cyklista musí dať pri obchádzaní prekážky prednosť autám na vozovke. Nesmie teda prinútiť vozidlo, ktoré má prednosť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Ak ale cyklista "vletí" autu doslova pod kolesá, o vine cyklistu sa v podstate nedá pochybovať.

Aj vodič má ale svoje povinnosti. Ak už je cyklista pri pravom okraji vozovky, čo mu prikazuje zákon, ak je cestička pre cyklistov nezjazdná, vodič predchádzajúci cyklistu ho nesmie ohroziť. Dokonca už v dostatočnom predstihu musí vedieť odhadnúť, čo urobí cyklista, aby sa na to vedel pripraviť. "Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom," píše sa v zákone.

Zodpovednosť za prípadnú zrážku by sa určila podľa miery porušenia jednotlivých dopravných predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 375
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 817
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 808
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 823
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 692
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 659
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 050
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 007
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 955
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 521
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 641
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 645
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 549
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 378
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu