Cyklistov obmedzujú a ohrozujú zaparkované autá

Cyklisti pri strete s autom ťahajú za kratší koniec. O to viac musia byť opatrní. Na cestách ich ohrozujú nielen idúce autá ale aj stojace.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Cyklisti pri strete s autom ťahajú za kratší koniec. O to viac musia byť opatrní. Na cestách ich ohrozujú nielen idúce autá ale aj stojace, ak sú na cestičke pre cyklistov.

Miloš sa spýtal na situáciu na Továrenskej ulici medzi obcou Žitavany a Zlatými Moravcami. Táto ulica je podľa jeho slov dosť široká a na jej krajoch miesto krajníc sú asi 2 metre široké cestičky pre cyklistov vyznačené riadnou dopravnou značkou. Tieto cestičky sú od vozovky oddelené bielou plnou čiarou, nie zelenou.

Miloš tiež napísal, že na cestičke pre cyklistov v zastavanej časti ulice je nepísané parkovisko pre autá.

Miloš: "Má cyklista prednosť pri obchádzaní prekážky, ktorou je zaparkované auto? Platí aj pre cyklistov na oficiálnej cestičke pre cyklistov pravidlo, že vozidlá vo vedľajšom pruhu majú povinnosť dávať cyklistovi prednosť, keď sa v jeho "jazdnom pruhu" objaví prekážka? Predpokladám, že podstatné je to, či sa aj v prípade cestičky pre cyklistov jedná o vozovku alebo už len cestu.

Ako príklad môžem uviesť, že hlavne v špičke majú cyklisti v spomínanom úseku dosť problematické bezpečne prejsť a zaujímalo by ma, kto by bol vinný, ak by cyklista nesprávne odhadol rýchlosť vozidla za ním. Prípadne by vozidlo prichádzalo od brány niektorého domu a cyklista by si ho teda nevšimol, keďže nemá spätné zrkadlá. Vodič by si myslel, že cyklista pred prekážkou zastaví a dá mu prednosť a teda úsekom pokračuje ďalej a pri obchádzaní prekážky by auto do cyklistu narazilo.

Stalo by sa to na riadne označenom úseku, kde by bola aj značka "Cestička pre cyklistov", akurát by bola oddelená bielou plnou čiarou a nie zelenou. Totiž za križovatkou tvaru X po asi 300 m už táto značka chýba a keďže táto cestička nie je oddelená zelenou čiarou, tak vozidlo prichádzajúce z križovatky môže túto časť cesty považovať za krajnicu a tu by určite aj cyklista prednosť pri obchádzaní prekážky nemal."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Podľa toho, čo napísal Miloš, pred križovatkou zmenili krajnicu cesty na cestička pre cyklistov. Tá je označená zvislým dopravným značením, ktoré zakazuje peším chodcom a motorovým vozidlám ju použiť. Keďže platnosť aj tejto značky končí na vzdialenejšej hranici križovatky, za križovatkou je už krajnica krajnicou a nie cestičkou pre cyklistov.

Na poznámku Miloša o farbe čiary oddeľujúcej vozovku od cestičky pre cyklistov dáva odpoveď vyhláška k zákonu o cestnej premávke: "Na vyznačenie cyklistických trás a ich priechodov sa používa zelená farba, prípadne biela farba."

Cyklisti nemajú prednosť pri obchádzaní zaparkovaných áut

Cestička pre cyklistov nie je jazdný pruh. Preto cyklisti, ktorí chcú obísť zaparkované autá na cestičke cez vozovku, neplatí nasledovné pravidlo: "Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy."

Samozrejme, autá na cestičke pre cyklistov nemajú čo robiť. Ani tie parkujúce. Vodiči za to riskujú pokutu do výšky 60 eur. V Zlatých Moravciach, ako píše Miloš, je ale takéto parkovanie bežné.

Cyklisti pri obchádzaní áut na cestičke musia dať prednosť vozidlám na vozovke. To ich obmedzuje ale aj ohrozuje.

Cestička tam zjavne bola vyznačená preto, aby znížila riziko pre cyklistov. Zaparkované autá však nebezpečie pre cyklistov zvyšujú najmä v situáciách, keď chce vodič auta vyparkovať. Riziko vzniká aj vtedy, keď cyklisti musia obísť zaparkované autá cez vozovku.

"Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste," uvádzajú predpisy.

Za križovatkou, kde už cestička pre cyklistov nie je, smie cyklista jazdiť po krajnici (ak tým neohrozuje a ani neobmedzuje chodcov) alebo pri pravom okraji vozovky.

Vodič musí dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom

V prípade, že by sa cyklista zrazil s vozidlom na vozovke, vinníkom by mohol byť aj cyklista ale aj vodič.

Cyklista musí dať pri obchádzaní prekážky prednosť autám na vozovke. Nesmie teda prinútiť vozidlo, ktoré má prednosť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Ak ale cyklista "vletí" autu doslova pod kolesá, o vine cyklistu sa v podstate nedá pochybovať.

Aj vodič má ale svoje povinnosti. Ak už je cyklista pri pravom okraji vozovky, čo mu prikazuje zákon, ak je cestička pre cyklistov nezjazdná, vodič predchádzajúci cyklistu ho nesmie ohroziť. Dokonca už v dostatočnom predstihu musí vedieť odhadnúť, čo urobí cyklista, aby sa na to vedel pripraviť. "Vodič je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom," píše sa v zákone.

Zodpovednosť za prípadnú zrážku by sa určila podľa miery porušenia jednotlivých dopravných predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 168
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 487
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 320
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 892
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 784
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 689
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 477
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 448
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 214
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 139

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

KOMENTÁRE

V Únii je stále najbezpečnejšie

Politici by nemali zatajovať, že vlna islamského teroru sa ešte bude dvíhať.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.