SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Staré Mesto chce, aby návštevy platili viac

Tento týždeň sa končí pripomienkovanie návrhu nových pravidiel parkovania v centre.

Vyhradené parkovacie boxy zrušia, platiť sa bude takmer na všetkých miestach.Vyhradené parkovacie boxy zrušia, platiť sa bude takmer na všetkých miestach. (Zdroj: TASR)

V centre Bratislavy sa čoskoro zmení systém parkovania. Domáci by dali vyššie poplatky cezpoľným.

BRATISLAVA. Už len posledný týždeň majú obyvatelia bratislavského Starého Mesta, aby ovplyvnili nové pravidlá parkovania v centre mesta. Pripomienky môžu posielať do piatka. Výsledkom má byť zvýhodnenie rezidentov.

Novú parkovaciu politiku môžete pripomienkovať tu:
info
Návrhy a ceny
Rezidenti
Parkovacia karta:
  • 20 eur na rok len pre okolie trvalého pobytu;
  • 100 eur na rok pre celé Staré Mesto;
Návštevníci

Parkovacia karta:

  • neprenosná ­ 1000 eur na rok
  • prenosná – 1500 eur na rok;

Hodinové parkovné:

  • okolie Hradu až po Palisády 2 eurá za hodinu, maximálne dve hodiny, (bez obmedzenia a úhrady s rezidentskou kartou);
  • ďalej 1,50 eura za hodinu, (bez úhrady rezidenti a návštevníci s kartou);
  • na okraji – 1 euro za hodinu, (bez úhrady rezidenti a návštevníci s kartou).

Podnetov zatiaľ dostali štyridsaťsedem. „Najčastejšie ide o pripomienky k cene parkovaného pre rezidentov a návštevníkov, prípadne k organizácii parkovania – parkovacie zóny a sektory,“ vraví hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

Niektorí Staromešťania napríklad žiadajú, aby návštevníci z inej mestskej časti či z iného mesta platili viac, ako je v návrhu, teda tisíc eur za rok. Koľko takýchto podnetov dostali, Halán nespresnil.

Staromestskí poslanci zatiaľ schválili zásady parkovacej politiky, o konkrétnych sumách sa ešte bude rozhodovať. Definitívny verdikt dajú opäť miestni poslanci, padnúť má v októbri. Zmena by mala platiť od prvých mesiacov budúceho roka.

Staré Mesto odhaduje, že na novom parkovnom vyberie 300­tisíc eur. „Finančné prostriedky použije prioritne na skvalitnenie parkovacieho systému a na opravu komunikácií,“ vraví Halán.

Aby sa turista nestratil

Mestská časť má v správe cesty tretej a štvrtej triedy, teda skôr vedľajšie uličky. Cesty prvej a druhej triedy spravuje magistrát a ten tam aj môže vyberať parkovné.

„Je teda potrebné, aby bol jednotný parkovací systém v celej Bratislave,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský. Pomohol by podľa neho aj cudzincom, aby sa zorientovali.

Po zavedení nového systému môže hroziť, že sa štvrte okolo Starého Mesta ešte viac zaplnia autami. Starostka Táňa Rosová z SDKÚ preto rokovala s Ružinovom aj s Novým Mestom, aby „bola parkovacia politika približne rovnaká“. Spoločný kompromisný systém chce aj primátor Milan Ftáčnik.

Tri zóny

Spoplatnená časť Starého Mesta má byť rozdelená na tri oblasti. V bezprostrednom okolí Hradu až po Palisády by autá mohli parkovať najviac dve hodiny za dve eurá na hodinu. Platili by aj majitelia parkovacej karty, ktorí bývajú mimo centra, zatiaľ bez výnimiek.

Rezidentov by sa netýkalo ani časové obmedzenie.

Zóna ďalej od centra by stála 1,5 eura na hodinu, okrajová euro.

Zmena parkovania sa nemá týkať pomerne rozsiahlej zóny okolo historického centra ohraničenej Zochovou ulicou, nábrežím medzi Novým a Starým mostom, Dostojevského radom a Staromestkou ulicou. Parkovanie tam zabezpečuje firma BPS park, platí sa parkovacími kartami 80 centov za hodinu.

Rovnako sa zmena netýka ani oblasti okolo Horského parku, kde podľa Halána nie je problém s parkovaním.

Nedoriešené je podľa Drahovského krátkodobé parkovanie na pár minút. „Pokiaľ viem, tak už sa dohadovalo, aby mohol občan napríklad zastaviť na stanici a naložiť alebo vyložiť rodinu.“

parkovaniegraf.jpg

Firemné auto s papierom

Kartu vydajú len tým, ktorí majú v Starom Meste trvalý pobyt, nie prechodné bydlisko.

„Parkovaciu kartu môže získať iba občan, ktorý má na území mestskej časti trvalý pobyt, má vozidlo alebo preukáže vzťah k vozidlu,“ vraví Halán. „Vzťah k vozidlu znamená, že ak má auto z požičovne, musí predložiť nájomnú zmluvu. Ak má firemné auto, musí predložiť potvrdenie od zamestnávateľa.“

ico

Otázky a odpovede

Nový systém parkovania má zatiaľ viacero nejasností. Na rôzne modelové situácie, ktoré môžu nastať po zmene, odpovedá Staré Mesto.

1.Rezidentovi príde známy s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom. Bude platiť ako návštevník, alebo bude preňho nejaká výnimka?
Parkovacia politika rozoznáva dve skupiny – rezidentov a návštevníkov. V prípade, že majiteľ auta nemá trvalý pobyt na území Starého Mesta a zaparkuje, je vnímaný ako návštevník.

2. Rezidentovi príde rodinný príslušník s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom. Bude platiť ako návštevník, alebo bude preňho nejaká výnimka?
Rovnako ako v otázke číslo 1.

3. U rezidenta dočasne býva niekto, kto denne používa vlastné auto, no nemá trvalý pobyt v Starom Meste. Ako budete riešiť všetkých nájomníkov, ktorí v danej zóne nemajú trvalý pobyt? Budú platiť ako návštevníci, alebo bude pre nich nejaká výnimka?
Ak nemá obyvateľ trvalý pobyt na území mestskej časti, nemôže mu byť vydaná rezidentská parkovacia karta a je vnímaný ako návštevník.

4. Rezident má auto v servise a dočasne jazdí na inom. Hovoríte, že rezidentská karta je neprenosná. Čo sa stane v takomto prípade?
Rezidentské karty budú vydávané formou nálepiek. Nová parkovacia politika je
v štádiu prípravy a zatiaľ sa pracuje aj na vyriešení takýchto situácií.

5.Príde sanitka, bude musieť platiť?
Ak sanitka vykonáva zdravotnú starostlivosť, Krajské riaditeľstvo Policajného zboru vydáva výnimku vo forme bielej karty s červeným pruhom.

md

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 446
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 340
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 270
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 832
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 266
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 789
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 384
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 685
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.


7 h
Fínska radosť a slovenský smútok na MS U20 2022.

Prečítajte si príklep Ondreja Rusnáka.


Ondrej Rusnák 7 h

Deväť rád, ako spraviť Slovensko lepšou krajinou.


11. aug
Peter Schutz.

Vymývač mozgov môže tárať čokoľvek, štúdiá ho naďalej volajú.


7 h

Blogy SME

  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  2. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  3. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  4. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  5. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  6. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  7. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  8. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 333
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 10 623
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 115
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 033
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 890
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 773
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 175
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 767
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu