Staré Mesto chce, aby návštevy platili viac

Tento týždeň sa končí pripomienkovanie návrhu nových pravidiel parkovania v centre.

Vyhradené parkovacie boxy zrušia, platiť sa bude takmer na všetkých miestach.(Zdroj: TASR)

V centre Bratislavy sa čoskoro zmení systém parkovania. Domáci by dali vyššie poplatky cezpoľným.

BRATISLAVA. Už len posledný týždeň majú obyvatelia bratislavského Starého Mesta, aby ovplyvnili nové pravidlá parkovania v centre mesta. Pripomienky môžu posielať do piatka. Výsledkom má byť zvýhodnenie rezidentov.

Novú parkovaciu politiku môžete pripomienkovať tu:
info
Návrhy a ceny
Rezidenti
Parkovacia karta:
  • 20 eur na rok len pre okolie trvalého pobytu;
  • 100 eur na rok pre celé Staré Mesto;
Návštevníci

Parkovacia karta:

  • neprenosná ­ 1000 eur na rok
  • prenosná – 1500 eur na rok;

Hodinové parkovné:

  • okolie Hradu až po Palisády 2 eurá za hodinu, maximálne dve hodiny, (bez obmedzenia a úhrady s rezidentskou kartou);
  • ďalej 1,50 eura za hodinu, (bez úhrady rezidenti a návštevníci s kartou);
  • na okraji – 1 euro za hodinu, (bez úhrady rezidenti a návštevníci s kartou).

Podnetov zatiaľ dostali štyridsaťsedem. „Najčastejšie ide o pripomienky k cene parkovaného pre rezidentov a návštevníkov, prípadne k organizácii parkovania – parkovacie zóny a sektory,“ vraví hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

Niektorí Staromešťania napríklad žiadajú, aby návštevníci z inej mestskej časti či z iného mesta platili viac, ako je v návrhu, teda tisíc eur za rok. Koľko takýchto podnetov dostali, Halán nespresnil.

Staromestskí poslanci zatiaľ schválili zásady parkovacej politiky, o konkrétnych sumách sa ešte bude rozhodovať. Definitívny verdikt dajú opäť miestni poslanci, padnúť má v októbri. Zmena by mala platiť od prvých mesiacov budúceho roka.

Staré Mesto odhaduje, že na novom parkovnom vyberie 300­tisíc eur. „Finančné prostriedky použije prioritne na skvalitnenie parkovacieho systému a na opravu komunikácií,“ vraví Halán.

Aby sa turista nestratil

Mestská časť má v správe cesty tretej a štvrtej triedy, teda skôr vedľajšie uličky. Cesty prvej a druhej triedy spravuje magistrát a ten tam aj môže vyberať parkovné.

„Je teda potrebné, aby bol jednotný parkovací systém v celej Bratislave,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský. Pomohol by podľa neho aj cudzincom, aby sa zorientovali.

Po zavedení nového systému môže hroziť, že sa štvrte okolo Starého Mesta ešte viac zaplnia autami. Starostka Táňa Rosová z SDKÚ preto rokovala s Ružinovom aj s Novým Mestom, aby „bola parkovacia politika približne rovnaká“. Spoločný kompromisný systém chce aj primátor Milan Ftáčnik.

Tri zóny

Spoplatnená časť Starého Mesta má byť rozdelená na tri oblasti. V bezprostrednom okolí Hradu až po Palisády by autá mohli parkovať najviac dve hodiny za dve eurá na hodinu. Platili by aj majitelia parkovacej karty, ktorí bývajú mimo centra, zatiaľ bez výnimiek.

Rezidentov by sa netýkalo ani časové obmedzenie.

Zóna ďalej od centra by stála 1,5 eura na hodinu, okrajová euro.

Zmena parkovania sa nemá týkať pomerne rozsiahlej zóny okolo historického centra ohraničenej Zochovou ulicou, nábrežím medzi Novým a Starým mostom, Dostojevského radom a Staromestkou ulicou. Parkovanie tam zabezpečuje firma BPS park, platí sa parkovacími kartami 80 centov za hodinu.

Rovnako sa zmena netýka ani oblasti okolo Horského parku, kde podľa Halána nie je problém s parkovaním.

Nedoriešené je podľa Drahovského krátkodobé parkovanie na pár minút. „Pokiaľ viem, tak už sa dohadovalo, aby mohol občan napríklad zastaviť na stanici a naložiť alebo vyložiť rodinu.“

parkovaniegraf.jpg

Firemné auto s papierom

Kartu vydajú len tým, ktorí majú v Starom Meste trvalý pobyt, nie prechodné bydlisko.

„Parkovaciu kartu môže získať iba občan, ktorý má na území mestskej časti trvalý pobyt, má vozidlo alebo preukáže vzťah k vozidlu,“ vraví Halán. „Vzťah k vozidlu znamená, že ak má auto z požičovne, musí predložiť nájomnú zmluvu. Ak má firemné auto, musí predložiť potvrdenie od zamestnávateľa.“

ico

Otázky a odpovede

Nový systém parkovania má zatiaľ viacero nejasností. Na rôzne modelové situácie, ktoré môžu nastať po zmene, odpovedá Staré Mesto.

1.Rezidentovi príde známy s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom. Bude platiť ako návštevník, alebo bude preňho nejaká výnimka?
Parkovacia politika rozoznáva dve skupiny – rezidentov a návštevníkov. V prípade, že majiteľ auta nemá trvalý pobyt na území Starého Mesta a zaparkuje, je vnímaný ako návštevník.

2. Rezidentovi príde rodinný príslušník s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom. Bude platiť ako návštevník, alebo bude preňho nejaká výnimka?
Rovnako ako v otázke číslo 1.

3. U rezidenta dočasne býva niekto, kto denne používa vlastné auto, no nemá trvalý pobyt v Starom Meste. Ako budete riešiť všetkých nájomníkov, ktorí v danej zóne nemajú trvalý pobyt? Budú platiť ako návštevníci, alebo bude pre nich nejaká výnimka?
Ak nemá obyvateľ trvalý pobyt na území mestskej časti, nemôže mu byť vydaná rezidentská parkovacia karta a je vnímaný ako návštevník.

4. Rezident má auto v servise a dočasne jazdí na inom. Hovoríte, že rezidentská karta je neprenosná. Čo sa stane v takomto prípade?
Rezidentské karty budú vydávané formou nálepiek. Nová parkovacia politika je
v štádiu prípravy a zatiaľ sa pracuje aj na vyriešení takýchto situácií.

5.Príde sanitka, bude musieť platiť?
Ak sanitka vykonáva zdravotnú starostlivosť, Krajské riaditeľstvo Policajného zboru vydáva výnimku vo forme bielej karty s červeným pruhom.

md

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Naučme sa správne dochucovať ryby
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Vernosť k značke na Slovensku u jazdeniek nefrčí
  3. Naučme sa správne dochucovať ryby
  4. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  5. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  6. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  7. Od septembra opäť po starom
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  9. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  10. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 747
  2. Od septembra opäť po starom 6 439
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 911
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 777
  5. Naučme sa správne dochucovať ryby 1 814
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 681
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 567
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 294
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 161
  10. Leto nekončí! 1 015

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Polis: SNS po kríze výrazne stratila

SNS by získala menej percent, než bol jej volebný výsledok v roku 2016. Politológ za tým vidí správanie jej predsedu Andreja Danka.

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka. Mal byť hotový, bude meškať roky

Úsek plánujú dokončiť až v roku 2021.

PRIMÁR

Fajčíte? Pozor na doplnky s vitamínom B6 a B12

Dlhodobo vysoké dávky zvýšili riziko rakoviny pľúc.

Neprehliadnite tiež

Audi prichádza so zvláštnym novým značením modelov

Podľa čísla rozoznáte výkon modelu rovnako pri elektrických, hybridných, aj tradičných spaľovacích motoroch.

Škoda predstaví vo Frankfurte nový elektromobil

Oproti prvému konceptu sa zmenil dizajn predného nárazníka.

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.