Staré Mesto chce, aby návštevy platili viac

Tento týždeň sa končí pripomienkovanie návrhu nových pravidiel parkovania v centre.

Vyhradené parkovacie boxy zrušia, platiť sa bude takmer na všetkých miestach.(Zdroj: TASR)

V centre Bratislavy sa čoskoro zmení systém parkovania. Domáci by dali vyššie poplatky cezpoľným.

BRATISLAVA. Už len posledný týždeň majú obyvatelia bratislavského Starého Mesta, aby ovplyvnili nové pravidlá parkovania v centre mesta. Pripomienky môžu posielať do piatka. Výsledkom má byť zvýhodnenie rezidentov.

Novú parkovaciu politiku môžete pripomienkovať tu:
info
Návrhy a ceny
Rezidenti
Parkovacia karta:
  • 20 eur na rok len pre okolie trvalého pobytu;
  • 100 eur na rok pre celé Staré Mesto;
Návštevníci

Parkovacia karta:

  • neprenosná ­ 1000 eur na rok
  • prenosná – 1500 eur na rok;

Hodinové parkovné:

  • okolie Hradu až po Palisády 2 eurá za hodinu, maximálne dve hodiny, (bez obmedzenia a úhrady s rezidentskou kartou);
  • ďalej 1,50 eura za hodinu, (bez úhrady rezidenti a návštevníci s kartou);
  • na okraji – 1 euro za hodinu, (bez úhrady rezidenti a návštevníci s kartou).

Podnetov zatiaľ dostali štyridsaťsedem. „Najčastejšie ide o pripomienky k cene parkovaného pre rezidentov a návštevníkov, prípadne k organizácii parkovania – parkovacie zóny a sektory,“ vraví hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

Niektorí Staromešťania napríklad žiadajú, aby návštevníci z inej mestskej časti či z iného mesta platili viac, ako je v návrhu, teda tisíc eur za rok. Koľko takýchto podnetov dostali, Halán nespresnil.

Staromestskí poslanci zatiaľ schválili zásady parkovacej politiky, o konkrétnych sumách sa ešte bude rozhodovať. Definitívny verdikt dajú opäť miestni poslanci, padnúť má v októbri. Zmena by mala platiť od prvých mesiacov budúceho roka.

Staré Mesto odhaduje, že na novom parkovnom vyberie 300­tisíc eur. „Finančné prostriedky použije prioritne na skvalitnenie parkovacieho systému a na opravu komunikácií,“ vraví Halán.

Aby sa turista nestratil

Mestská časť má v správe cesty tretej a štvrtej triedy, teda skôr vedľajšie uličky. Cesty prvej a druhej triedy spravuje magistrát a ten tam aj môže vyberať parkovné.

„Je teda potrebné, aby bol jednotný parkovací systém v celej Bratislave,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský. Pomohol by podľa neho aj cudzincom, aby sa zorientovali.

Po zavedení nového systému môže hroziť, že sa štvrte okolo Starého Mesta ešte viac zaplnia autami. Starostka Táňa Rosová z SDKÚ preto rokovala s Ružinovom aj s Novým Mestom, aby „bola parkovacia politika približne rovnaká“. Spoločný kompromisný systém chce aj primátor Milan Ftáčnik.

Tri zóny

Spoplatnená časť Starého Mesta má byť rozdelená na tri oblasti. V bezprostrednom okolí Hradu až po Palisády by autá mohli parkovať najviac dve hodiny za dve eurá na hodinu. Platili by aj majitelia parkovacej karty, ktorí bývajú mimo centra, zatiaľ bez výnimiek.

Rezidentov by sa netýkalo ani časové obmedzenie.

Zóna ďalej od centra by stála 1,5 eura na hodinu, okrajová euro.

Zmena parkovania sa nemá týkať pomerne rozsiahlej zóny okolo historického centra ohraničenej Zochovou ulicou, nábrežím medzi Novým a Starým mostom, Dostojevského radom a Staromestkou ulicou. Parkovanie tam zabezpečuje firma BPS park, platí sa parkovacími kartami 80 centov za hodinu.

Rovnako sa zmena netýka ani oblasti okolo Horského parku, kde podľa Halána nie je problém s parkovaním.

Nedoriešené je podľa Drahovského krátkodobé parkovanie na pár minút. „Pokiaľ viem, tak už sa dohadovalo, aby mohol občan napríklad zastaviť na stanici a naložiť alebo vyložiť rodinu.“

parkovaniegraf.jpg

Firemné auto s papierom

Kartu vydajú len tým, ktorí majú v Starom Meste trvalý pobyt, nie prechodné bydlisko.

„Parkovaciu kartu môže získať iba občan, ktorý má na území mestskej časti trvalý pobyt, má vozidlo alebo preukáže vzťah k vozidlu,“ vraví Halán. „Vzťah k vozidlu znamená, že ak má auto z požičovne, musí predložiť nájomnú zmluvu. Ak má firemné auto, musí predložiť potvrdenie od zamestnávateľa.“

ico

Otázky a odpovede

Nový systém parkovania má zatiaľ viacero nejasností. Na rôzne modelové situácie, ktoré môžu nastať po zmene, odpovedá Staré Mesto.

1.Rezidentovi príde známy s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom. Bude platiť ako návštevník, alebo bude preňho nejaká výnimka?
Parkovacia politika rozoznáva dve skupiny – rezidentov a návštevníkov. V prípade, že majiteľ auta nemá trvalý pobyt na území Starého Mesta a zaparkuje, je vnímaný ako návštevník.

2. Rezidentovi príde rodinný príslušník s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom. Bude platiť ako návštevník, alebo bude preňho nejaká výnimka?
Rovnako ako v otázke číslo 1.

3. U rezidenta dočasne býva niekto, kto denne používa vlastné auto, no nemá trvalý pobyt v Starom Meste. Ako budete riešiť všetkých nájomníkov, ktorí v danej zóne nemajú trvalý pobyt? Budú platiť ako návštevníci, alebo bude pre nich nejaká výnimka?
Ak nemá obyvateľ trvalý pobyt na území mestskej časti, nemôže mu byť vydaná rezidentská parkovacia karta a je vnímaný ako návštevník.

4. Rezident má auto v servise a dočasne jazdí na inom. Hovoríte, že rezidentská karta je neprenosná. Čo sa stane v takomto prípade?
Rezidentské karty budú vydávané formou nálepiek. Nová parkovacia politika je
v štádiu prípravy a zatiaľ sa pracuje aj na vyriešení takýchto situácií.

5.Príde sanitka, bude musieť platiť?
Ak sanitka vykonáva zdravotnú starostlivosť, Krajské riaditeľstvo Policajného zboru vydáva výnimku vo forme bielej karty s červeným pruhom.

md

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 463
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 930
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 653
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 462
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 101
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 092
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 752
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 762

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.