SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Najväčší nepriateľ motorkára je neprimeraná rýchlosť

Do začiatku augusta spôsobili motocyklisti takmer 2,5 % dopravných nehôd na Slovensku, uvádzajú policajné štatistiky.

(Zdroj: Prezídium PZ SR)

"Z celkového počtu 7 653 dopravných nehôd zavinili motocyklisti 188 nehôd. Tohtoročná úmrtnosť motocyklistov tvorí 7,1 % (12 usmrtených pri nehodách s účasťou motocyklistov)," informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

Ťažko sa zranilo 53 motocyklistov, ľahké zranenia utrpelo 123 motorkárov. "Pod vplyvom alkoholu zapríčinili motocyklisti 34 dopravných nehôd," doplnila Baloghová.

V rovnakom období minulého roku zavinili motocyklisti 201 nehôd (2,3 % všetkých nehôd). Pri nich sa zranilo 71 motorkárov ťažko, 120 ľahko. Pod vplyvom alkoholu zapríčinili 40 dopravných nehôd. Vyšší percentuálny podiel tvorili motocyklisti aj v štatistike úmrtnosti (8,5 %; 15 usmrtených).

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Najčastejšie príčiny nehôd: rýchlosť a porušenie povinností

Najčastejšou príčinou, ktorá sa podpísala pod nehody motocyklistov, bolo podľa policajných štatistík prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy.

"Je to práve rýchlosť, ktorá u vodičov motoriek rozhoduje o bytí alebo nebytí. Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením motocyklistu," upozorňuje Baloghová.

Porušeniu povinnosti vodiča patrí „druhá priečka“ v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov. Patrí sem aj povinnosť počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. "Pokuta 60 eur za jazdu bez riadne upevnenej prilby slúži v prvom rade na ochranu motocyklistu, nie na samoúčelné sankcie dopravnej polície," vysvetľuje policajná hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri 18 % z celkového počtu nehôd motocyklistov bol alkohol súčasťou a jednou z príčin dopravnej nehody. Polícia takýchto nehôd zaregistrovala 34.

"Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie, ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty a podobne, má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu," doplnila Baloghová.

Na čo nesmú motorkári zabúdať

Nie za každú dopravnú nehodu sú zodpovední motocyklisti. V záujme vlastnej bezpečnosti by sa ale mali vyvarovať nebezpečnej jazdy. Takisto by si podľa polície mali uvedomiť, že vodiči ostatných vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je dôležité, aby vodič motocykla odjazdil určitý počet kilometrov, oboznámil sa so všetkými rizikami a krízovými situáciami, ktoré sú u motocyklov na dennom poriadku a až potom vyrazil na cesty so silnou mašinou," vysvetľuje Baloghová.

Motorkár musí podľa policajnej hovorkyne zvládnuť jazdu na mokrej vozovke, naučiť sa technike prudkého brzdenia, rýchlych zmien smeru a rýchlosti jazdy, dokonale zvládnuť ovládanie svojho motocykla, jazdu v hustej premávke mesta a zafixovať si do pamäti základné jazdné návyky.

Vybrané smrteľné dopravné nehody s účasťou motocyklistu za obdobie do 31. 7. 2012:

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 17-ročný vodič, ktorý pri prejazde miernej ľavotočivej zákruty nezvládol vedenie motocykla, zišiel mimo cesty vpravo do odvodňovacieho kanála, kde s motocyklom narazil do betónového premostenia a následne hlavou do kovovej rúry. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

01.jpg

Skryť Vypnúť reklamu
  • Účastníkom nehody bol 21-ročný vodič, ktorý pri predchádzaní pred ním jazdiacich vozidiel neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, dostal sa do jazdnej nestability, následkom čoho zišiel mimo cestu vľavo, kde narazil do svahu. Utrpel zranenia, ktorým po prevoze do nemocnice podľahol.

02.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 37-ročný vodič motocykla zn. Honda a 42-ročný vodič motorového vozidla zn. Renault Espace. Vodič motocykla neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, v pravotočivej zákrute v snahe neprejsť s motocyklom do protismernej časti vozovky došlo k jeho pádu na pravý bok a následnému nárazu do ľavej prednej časti protiidúceho motorového vozidla. Motocyklista utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

03.jpg

Skryť Vypnúť reklamu
  • Účastník dopravnej nehody bol 26-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR600, ktorý neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, zišiel z cesty a narazil do stromu. Utrpel zranenie, ktorému na mieste podľahol.

04.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 40-ročný vodič motocykla zn. Yamaha FZ1 a 57-ročný vodič motorového vozidla zn. Renault Espace. Vodič motocykla sa dostatočne nevenoval vedeniu, neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a iným okolnostiam a narazil do zadnej časti pred ním idúceho vozidla zn. Renault Espace, ktoré menilo smer jazdy z hlavnej cesty na vedľajšiu. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

05.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 25-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR 600F. Vodič v dôsledku rýchlej jazdy pri prejazde miernej pravotočivej zákruty zišiel z cesty vľavo a narazil do stromu. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

06.jpg

Skryť Vypnúť reklamu
  • Účastníkom dopravnej nehody bol 26-ročný vodič motocykla zn. BMW 1100 a jeho 23-ročná spolujazdkyňa. Vodič neprispôsobil rýchlosť jazdy svojím schopnostiam, pri prejazde pravotočivou zákrutou nezvládol riadenie a vyšiel z cesty vľavo, kde narazil do stromu. Utrpel ťažké zranenie. Jeho 23-ročná spolujazdkyňa utrpela zranenie, ktorému na mieste podľahla.

08.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 33-ročný vodič motocykla zn. Suzuiki GSX 1300R a 28-ročná chodkyňa. Vodič motocykla zrazil chodkyňu prechádzajúcu cez cestu v blízkosti priechodu pre chodcov. Chodkyňa utrpela zranenia, ktorým na mieste podľahla.

09.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 20-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR bez evidenčného čísla a 14-ročná spolujazdkyňa. Vodič motocykla za neznámych okolností zišiel mimo vozovku a s motocyklom havaroval. Po nehode vodič spadol na pole po pravej strane cesty a utrpel ľahké zranenie, spolujazdkyňa spadla na jazdný pruh cesty v smere jazdy, kde zraneniam podľahla.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 645
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 166
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 160
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 870
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 665
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 459
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 779
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 145
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 958
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 619
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.