Najväčší nepriateľ motorkára je neprimeraná rýchlosť

Do začiatku augusta spôsobili motocyklisti takmer 2,5 % dopravných nehôd na Slovensku, uvádzajú policajné štatistiky.

(Zdroj: Prezídium PZ SR)

"Z celkového počtu 7 653 dopravných nehôd zavinili motocyklisti 188 nehôd. Tohtoročná úmrtnosť motocyklistov tvorí 7,1 % (12 usmrtených pri nehodách s účasťou motocyklistov)," informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

Ťažko sa zranilo 53 motocyklistov, ľahké zranenia utrpelo 123 motorkárov. "Pod vplyvom alkoholu zapríčinili motocyklisti 34 dopravných nehôd," doplnila Baloghová.

V rovnakom období minulého roku zavinili motocyklisti 201 nehôd (2,3 % všetkých nehôd). Pri nich sa zranilo 71 motorkárov ťažko, 120 ľahko. Pod vplyvom alkoholu zapríčinili 40 dopravných nehôd. Vyšší percentuálny podiel tvorili motocyklisti aj v štatistike úmrtnosti (8,5 %; 15 usmrtených).

Najčastejšie príčiny nehôd: rýchlosť a porušenie povinností

Najčastejšou príčinou, ktorá sa podpísala pod nehody motocyklistov, bolo podľa policajných štatistík prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy.

"Je to práve rýchlosť, ktorá u vodičov motoriek rozhoduje o bytí alebo nebytí. Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením motocyklistu," upozorňuje Baloghová.

Porušeniu povinnosti vodiča patrí „druhá priečka“ v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov. Patrí sem aj povinnosť počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. "Pokuta 60 eur za jazdu bez riadne upevnenej prilby slúži v prvom rade na ochranu motocyklistu, nie na samoúčelné sankcie dopravnej polície," vysvetľuje policajná hovorkyňa.

Pri 18 % z celkového počtu nehôd motocyklistov bol alkohol súčasťou a jednou z príčin dopravnej nehody. Polícia takýchto nehôd zaregistrovala 34.

"Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie, ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty a podobne, má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu," doplnila Baloghová.

Na čo nesmú motorkári zabúdať

Nie za každú dopravnú nehodu sú zodpovední motocyklisti. V záujme vlastnej bezpečnosti by sa ale mali vyvarovať nebezpečnej jazdy. Takisto by si podľa polície mali uvedomiť, že vodiči ostatných vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky.

"Je dôležité, aby vodič motocykla odjazdil určitý počet kilometrov, oboznámil sa so všetkými rizikami a krízovými situáciami, ktoré sú u motocyklov na dennom poriadku a až potom vyrazil na cesty so silnou mašinou," vysvetľuje Baloghová.

Motorkár musí podľa policajnej hovorkyne zvládnuť jazdu na mokrej vozovke, naučiť sa technike prudkého brzdenia, rýchlych zmien smeru a rýchlosti jazdy, dokonale zvládnuť ovládanie svojho motocykla, jazdu v hustej premávke mesta a zafixovať si do pamäti základné jazdné návyky.

Vybrané smrteľné dopravné nehody s účasťou motocyklistu za obdobie do 31. 7. 2012:

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 17-ročný vodič, ktorý pri prejazde miernej ľavotočivej zákruty nezvládol vedenie motocykla, zišiel mimo cesty vpravo do odvodňovacieho kanála, kde s motocyklom narazil do betónového premostenia a následne hlavou do kovovej rúry. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

01.jpg

  • Účastníkom nehody bol 21-ročný vodič, ktorý pri predchádzaní pred ním jazdiacich vozidiel neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, dostal sa do jazdnej nestability, následkom čoho zišiel mimo cestu vľavo, kde narazil do svahu. Utrpel zranenia, ktorým po prevoze do nemocnice podľahol.

02.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 37-ročný vodič motocykla zn. Honda a 42-ročný vodič motorového vozidla zn. Renault Espace. Vodič motocykla neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, v pravotočivej zákrute v snahe neprejsť s motocyklom do protismernej časti vozovky došlo k jeho pádu na pravý bok a následnému nárazu do ľavej prednej časti protiidúceho motorového vozidla. Motocyklista utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

03.jpg

  • Účastník dopravnej nehody bol 26-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR600, ktorý neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, zišiel z cesty a narazil do stromu. Utrpel zranenie, ktorému na mieste podľahol.

04.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 40-ročný vodič motocykla zn. Yamaha FZ1 a 57-ročný vodič motorového vozidla zn. Renault Espace. Vodič motocykla sa dostatočne nevenoval vedeniu, neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a iným okolnostiam a narazil do zadnej časti pred ním idúceho vozidla zn. Renault Espace, ktoré menilo smer jazdy z hlavnej cesty na vedľajšiu. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

05.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 25-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR 600F. Vodič v dôsledku rýchlej jazdy pri prejazde miernej pravotočivej zákruty zišiel z cesty vľavo a narazil do stromu. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

06.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 26-ročný vodič motocykla zn. BMW 1100 a jeho 23-ročná spolujazdkyňa. Vodič neprispôsobil rýchlosť jazdy svojím schopnostiam, pri prejazde pravotočivou zákrutou nezvládol riadenie a vyšiel z cesty vľavo, kde narazil do stromu. Utrpel ťažké zranenie. Jeho 23-ročná spolujazdkyňa utrpela zranenie, ktorému na mieste podľahla.

08.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 33-ročný vodič motocykla zn. Suzuiki GSX 1300R a 28-ročná chodkyňa. Vodič motocykla zrazil chodkyňu prechádzajúcu cez cestu v blízkosti priechodu pre chodcov. Chodkyňa utrpela zranenia, ktorým na mieste podľahla.

09.jpg

  • Účastníkom dopravnej nehody bol 20-ročný vodič motocykla zn. Honda CBR bez evidenčného čísla a 14-ročná spolujazdkyňa. Vodič motocykla za neznámych okolností zišiel mimo vozovku a s motocyklom havaroval. Po nehode vodič spadol na pole po pravej strane cesty a utrpel ľahké zranenie, spolujazdkyňa spadla na jazdný pruh cesty v smere jazdy, kde zraneniam podľahla.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 4 047
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 952
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 643
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 491
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 850
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 2 546
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 430
  8. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 836
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 827
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 448