Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nedávno vyhlásila výberové konanie na dodávku a montáž oplotenia diaľnic a rýchlostných ciest. Zaujímalo nás, prečo je dôležité oplotenie týchto komunikácií a aké iné riešenie existuje.
„Oplotenie realizujeme najmä kvôli stretu so zverou, ktorá môže vybehnúť na diaľnice a rýchlostné cesty,“ vysvetlil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Vysvetlil tiež, že NDS považuje za hendikep, že na starých diaľniciach, napríklad medzi Bratislavou a Trnavou, oplotenie chýba. „Chceme preto oplotenie dobudovať počas najbližších troch rokov,“ priblížil plány hovorca.
Proti hluku stena, zvodidlá v prípade prekážky
Na kraji ciest môže byť okrem oplotenia aj protihluková stena. Tá sa buduje v prípade nadmerného hluku z ciest, podnetom na jej vybudovanie môžu byť aj sťažnosti od obyvateľov.
Na cestách sa možno stretnúť aj so zvodidlami. „Tie sa budujú v prípade, že je na ceste prekážka. Napríklad, ak nad diaľnicou ide most, tak pri pilieroch musia byť zvodidlá,“ vysvetlil Jánošík.
Billboardy a stromy
Čo sa týka billboardov pri extraviláne platí, že billboard musí byť umiestnený 100 metrov od stredu diaľnice. "V meste však nie je ochranné pásmo, preto môžu byť aj pri ceste. My sme proti billboardom, povolenie na ich umiestnenie však vydáva príslušný stavebný úrad," uzavrel Jánošík.
Pri cestách a diaľniciach sú aj dreviny. Stromy pri komunikáciách sú často predmetom výrubu. "Vypiľujú sa stromy, ktoré prekážajú bezpečnosti dopravy," povedela Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest. "Za tento výrub nie je vždy náhrada," dodala.
Podľa Fedorovej sa vo väčšine prípadov peň spíli tak, aby neprekážal koseniu.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk