SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Pri oprave českej diaľnice D1 použijú nové pevné zvodidlá

Pri opravách českej diaľnice D1 chcú cestári použiť európske oceľové zvodidlá. Červené stojany, ktoré používali doteraz, považuje česká polícia za nebezpečné.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - protec120.com)

Ako napísal portál auto.idnes.cz, nízke pevné zvodidlá, ktoré sa bežne používajú v zahraničí, zabránia predovšetkým čelným zrážkam.

"Keď sme mali s pracovníkmi schôdzku, povedali sme im naše skúsenosti s klasickými vodiacimi značkami. Neustále ich musíme kontrolovať a rovnať, pretože vodiči do nich v zúžených pruhoch narážajú a posúvajú ich. A keď sa značky ocitnú v protismere, je to nebezpečné," uviedol vedúci diaľničného oddelenia Bernartice Pavol Holejšovský.

"Ak by sme značky pri rekonštrukcii chceli narovnať, museli by sme zastaviť prevádzku, a to by bol problém. Vytvorila by sa kolóna a určite by došlo vzadu k ťukancom, teda k ľahkým nehodám. Pevné zvodidlá sú bezpečnejšie," myslí si Holejšovský.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Sú drahšie ale bez čelných zrážok

Aj keď sú pevné zvodidlá drahšie, pracovníci Riaditeľstva ciest a diaľnic v Česku súhlasili a zapracovali túto podmienku do súťažných podkladov.

Stavebná firma si zvodidlá bude musieť prenajať a zabezpečiť ich údržbu. V Európe je len niekoľko firiem, ktoré ich ponúkajú. "Je to nákladné, aj preto sa zatiaľ nepoužili. Ale na D1 pri intenzite štyridsať tisíc vozidiel denne, kedy obmedzenie potrvá minimálne rok, to je nevyhnutné," upozornil štátny splnomocnenec pre D1 v Česku, Jiří Švorc.

Dôvodov, prečo použiť lepšie zábrany, je podľa neho niekoľko. "Prvýkrát sa v takom rozsahu a počas premávky bude pracovať na takto vyťaženej ceste. Ide o dlhé úseky okolo desať kilometrov. Zabráni sa predovšetkým čelným stretom. Po zvodidle sa auto zvezie a odrie si maximálne blatník," povedal Švorc.

Skryť Vypnúť reklamu

V podstate akákoľvek nehoda na diaľnici D1 znamená, že sa zastaví premávka a vodiči hľadajú, kadiaľ nehodu obísť. Tým sa záťaž prenáša do okolitých obcí.

Zúžené pruhy budú mať len 2,5 metra

"Je to prevencia, aby sa nehody nestali, pretože pre vyšetrovanie čelného zrážky môže doprava skolabovať na pol dňa," myslí si Švorc.

"Nechceme tiež, aby sa stalo niečo podobné ako vo Veľkom Meziříčí pri oprave mosta, kde v noci niekto posunul značenie a autá išla proti sebe," doplnil. Vodičom sa v zúženom pruhu 2,5 metra pôjde lepšie.

"Pre vodičov, ktorí tak často necestujú do zahraničia, to bude nová skúsenosť. Bude to od nich vyžadovať maximálne sústredenie sa na šoférovanie, na dodržiavanie predpísanej rýchlosti a odstupu. V mieste obmedzenia nie je veľa miesta na manévrovanie, ale nevymyslíme nič nové," povedal Švorc s tým, že napríklad v Nemecku je táto povinnosť dokonca predpísaná, nikto nemôže urobiť uzávierku bez týchto zvodidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Oceľové zvodidlá, ktoré sú asi sedemdesiat centimetrov vysoké, nainštalujú v jednom kuse na celý úsek. Pri krátkodobých uzávierkach v prvej etape, kedy sa budú búrať mosty, sa nepoužijú. Až v ďalšej fáze, kedy bude premávka presmerovaná do protismeru v usporiadaní 2+2 pruhy. Na ceste tak budú minimálne štyri mesiace.

Termín začiatku modernizácie zatiaľ nie je jasný, pretože ešte nie je známy víťaz výberového konania. Zhotovitelia teraz budú podávať ponuky do polovice septembra. Ak pôjde všetko bez odvolania, začať by sa mohlo už v októbri.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  2. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  5. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  10. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  1. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  7. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  8. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  9. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  10. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 176
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 869
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 003
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 549
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 5 033
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 179
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 935
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 675
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 634
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 431
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica  Malacky.

Z prvej ligy akútnych nemocníc môže vypadnúť až 50 zariadení.


13 h
Juraj Berzedi.

Sú nutné exemplárne tresty.


12 h

Čo presne bolo spúšťačom včerajšej bitky medzi spartakovcami a slovanistami, nie je vôbec jasné.


Michal Gašparík.

Bol to extrém, vraví Gašparík.


14 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  2. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  3. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  5. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  6. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  7. Štefan Vidlár: 1989 - 2021
  8. Irena Šimuneková: Morské oko
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 210
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 077
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 091
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 065
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 512
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 104
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 602
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 399
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu