Pri oprave českej diaľnice D1 použijú nové pevné zvodidlá

Pri opravách českej diaľnice D1 chcú cestári použiť európske oceľové zvodidlá. Červené stojany, ktoré používali doteraz, považuje česká polícia za nebezpečné.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - protec120.com)

Ako napísal portál auto.idnes.cz, nízke pevné zvodidlá, ktoré sa bežne používajú v zahraničí, zabránia predovšetkým čelným zrážkam.

"Keď sme mali s pracovníkmi schôdzku, povedali sme im naše skúsenosti s klasickými vodiacimi značkami. Neustále ich musíme kontrolovať a rovnať, pretože vodiči do nich v zúžených pruhoch narážajú a posúvajú ich. A keď sa značky ocitnú v protismere, je to nebezpečné," uviedol vedúci diaľničného oddelenia Bernartice Pavol Holejšovský.

"Ak by sme značky pri rekonštrukcii chceli narovnať, museli by sme zastaviť prevádzku, a to by bol problém. Vytvorila by sa kolóna a určite by došlo vzadu k ťukancom, teda k ľahkým nehodám. Pevné zvodidlá sú bezpečnejšie," myslí si Holejšovský.

Sú drahšie ale bez čelných zrážok

Aj keď sú pevné zvodidlá drahšie, pracovníci Riaditeľstva ciest a diaľnic v Česku súhlasili a zapracovali túto podmienku do súťažných podkladov.

Stavebná firma si zvodidlá bude musieť prenajať a zabezpečiť ich údržbu. V Európe je len niekoľko firiem, ktoré ich ponúkajú. "Je to nákladné, aj preto sa zatiaľ nepoužili. Ale na D1 pri intenzite štyridsať tisíc vozidiel denne, kedy obmedzenie potrvá minimálne rok, to je nevyhnutné," upozornil štátny splnomocnenec pre D1 v Česku, Jiří Švorc.

Dôvodov, prečo použiť lepšie zábrany, je podľa neho niekoľko. "Prvýkrát sa v takom rozsahu a počas premávky bude pracovať na takto vyťaženej ceste. Ide o dlhé úseky okolo desať kilometrov. Zabráni sa predovšetkým čelným stretom. Po zvodidle sa auto zvezie a odrie si maximálne blatník," povedal Švorc.

V podstate akákoľvek nehoda na diaľnici D1 znamená, že sa zastaví premávka a vodiči hľadajú, kadiaľ nehodu obísť. Tým sa záťaž prenáša do okolitých obcí.

Zúžené pruhy budú mať len 2,5 metra

"Je to prevencia, aby sa nehody nestali, pretože pre vyšetrovanie čelného zrážky môže doprava skolabovať na pol dňa," myslí si Švorc.

"Nechceme tiež, aby sa stalo niečo podobné ako vo Veľkom Meziříčí pri oprave mosta, kde v noci niekto posunul značenie a autá išla proti sebe," doplnil. Vodičom sa v zúženom pruhu 2,5 metra pôjde lepšie.

"Pre vodičov, ktorí tak často necestujú do zahraničia, to bude nová skúsenosť. Bude to od nich vyžadovať maximálne sústredenie sa na šoférovanie, na dodržiavanie predpísanej rýchlosti a odstupu. V mieste obmedzenia nie je veľa miesta na manévrovanie, ale nevymyslíme nič nové," povedal Švorc s tým, že napríklad v Nemecku je táto povinnosť dokonca predpísaná, nikto nemôže urobiť uzávierku bez týchto zvodidiel.

Oceľové zvodidlá, ktoré sú asi sedemdesiat centimetrov vysoké, nainštalujú v jednom kuse na celý úsek. Pri krátkodobých uzávierkach v prvej etape, kedy sa budú búrať mosty, sa nepoužijú. Až v ďalšej fáze, kedy bude premávka presmerovaná do protismeru v usporiadaní 2+2 pruhy. Na ceste tak budú minimálne štyri mesiace.

Termín začiatku modernizácie zatiaľ nie je jasný, pretože ešte nie je známy víťaz výberového konania. Zhotovitelia teraz budú podávať ponuky do polovice septembra. Ak pôjde všetko bez odvolania, začať by sa mohlo už v októbri.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  4. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  5. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Alarica – new business project in the market of shoes
  7. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  8. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 668
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 118
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 078
  4. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 2 680
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 103
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 940
  7. Kam do tepla v januári? 1 545
  8. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 468
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 445
  10. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 1 249

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Je z trinástich detí a nikto mu neveril. Dnes láme rekordy

Hovoria o ňom ako o novom Matejovi Tóthovi. Sedemnásťročný Daniel Kováč však musel dokázať, že nie je feťák a so športom to myslí vážne.

DOMOV

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky.

ŠPORT

Kuzminovej brat Šipulin nebude môcť štartovať na olympiáde

Infomovala spravodajská agentúra RIA.

KOMENTÁRE

Urazili ste môjho priateľa, pán premiér

Viem, nemenovali ste ho. Ale označili ste ho jeho náboženským vyznaním.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.