SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Pri oprave českej diaľnice D1 použijú nové pevné zvodidlá

Pri opravách českej diaľnice D1 chcú cestári použiť európske oceľové zvodidlá. Červené stojany, ktoré používali doteraz, považuje česká polícia za nebezpečné.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - protec120.com)

Ako napísal portál auto.idnes.cz, nízke pevné zvodidlá, ktoré sa bežne používajú v zahraničí, zabránia predovšetkým čelným zrážkam.

"Keď sme mali s pracovníkmi schôdzku, povedali sme im naše skúsenosti s klasickými vodiacimi značkami. Neustále ich musíme kontrolovať a rovnať, pretože vodiči do nich v zúžených pruhoch narážajú a posúvajú ich. A keď sa značky ocitnú v protismere, je to nebezpečné," uviedol vedúci diaľničného oddelenia Bernartice Pavol Holejšovský.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ak by sme značky pri rekonštrukcii chceli narovnať, museli by sme zastaviť prevádzku, a to by bol problém. Vytvorila by sa kolóna a určite by došlo vzadu k ťukancom, teda k ľahkým nehodám. Pevné zvodidlá sú bezpečnejšie," myslí si Holejšovský.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sú drahšie ale bez čelných zrážok

Aj keď sú pevné zvodidlá drahšie, pracovníci Riaditeľstva ciest a diaľnic v Česku súhlasili a zapracovali túto podmienku do súťažných podkladov.

Stavebná firma si zvodidlá bude musieť prenajať a zabezpečiť ich údržbu. V Európe je len niekoľko firiem, ktoré ich ponúkajú. "Je to nákladné, aj preto sa zatiaľ nepoužili. Ale na D1 pri intenzite štyridsať tisíc vozidiel denne, kedy obmedzenie potrvá minimálne rok, to je nevyhnutné," upozornil štátny splnomocnenec pre D1 v Česku, Jiří Švorc.

Dôvodov, prečo použiť lepšie zábrany, je podľa neho niekoľko. "Prvýkrát sa v takom rozsahu a počas premávky bude pracovať na takto vyťaženej ceste. Ide o dlhé úseky okolo desať kilometrov. Zabráni sa predovšetkým čelným stretom. Po zvodidle sa auto zvezie a odrie si maximálne blatník," povedal Švorc.

SkryťVypnúť reklamu

V podstate akákoľvek nehoda na diaľnici D1 znamená, že sa zastaví premávka a vodiči hľadajú, kadiaľ nehodu obísť. Tým sa záťaž prenáša do okolitých obcí.

Zúžené pruhy budú mať len 2,5 metra

"Je to prevencia, aby sa nehody nestali, pretože pre vyšetrovanie čelného zrážky môže doprava skolabovať na pol dňa," myslí si Švorc.

"Nechceme tiež, aby sa stalo niečo podobné ako vo Veľkom Meziříčí pri oprave mosta, kde v noci niekto posunul značenie a autá išla proti sebe," doplnil. Vodičom sa v zúženom pruhu 2,5 metra pôjde lepšie.

"Pre vodičov, ktorí tak často necestujú do zahraničia, to bude nová skúsenosť. Bude to od nich vyžadovať maximálne sústredenie sa na šoférovanie, na dodržiavanie predpísanej rýchlosti a odstupu. V mieste obmedzenia nie je veľa miesta na manévrovanie, ale nevymyslíme nič nové," povedal Švorc s tým, že napríklad v Nemecku je táto povinnosť dokonca predpísaná, nikto nemôže urobiť uzávierku bez týchto zvodidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Oceľové zvodidlá, ktoré sú asi sedemdesiat centimetrov vysoké, nainštalujú v jednom kuse na celý úsek. Pri krátkodobých uzávierkach v prvej etape, kedy sa budú búrať mosty, sa nepoužijú. Až v ďalšej fáze, kedy bude premávka presmerovaná do protismeru v usporiadaní 2+2 pruhy. Na ceste tak budú minimálne štyri mesiace.

Termín začiatku modernizácie zatiaľ nie je jasný, pretože ešte nie je známy víťaz výberového konania. Zhotovitelia teraz budú podávať ponuky do polovice septembra. Ak pôjde všetko bez odvolania, začať by sa mohlo už v októbri.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  3. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  6. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  1. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  2. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  3. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  7. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  8. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 708
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 613
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 918
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 997
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 974
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 273
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


15 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. ASEKOL SK: Prežite Vianoce ekologicky aj u vás doma. Prinášame Vám 5 tipov, ako na to.
  2. Miroslav Daniš: Rozpočet
  3. Lubomir Zahora: Schrinkflation- skryté zvyšovanie cien v supermarkete
  4. Jozef Ďanovský: 6 rokov vo väzení ako psychológ
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Aktér vraždy exprimátora Hurbanova ostal bez trestu. Je mestský policajt a stráži verejný poriadok
  6. Seniori v pohybe: Jaroslav Servátka: „Seniori dokážu prekvapiť a prekvapujú pravidelne.“ 1.časť
  7. Jan Pražák: Sex ve třech?
  8. Ľuboš Vodička: Tajomstvo meča z Mariánky
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 17 525
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 13 930
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 11 150
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 245
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 974
  6. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 557
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 264
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 112
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu