SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Do Košíc príde najrýchlejšia Fabia všetkých čias

Fabia vo verzii S2000 je momentálne najúspešnejším športovým náradím vo svojej kategórii. Kto chce vyhrávať, musí mať Fabiu, a tak to bude aj na nadchádzajúcej rely Košice.

BRATISLAVA. Skupina vozidiel triedy S2000, ktoré sa stali odrazovým mostíkom pre stavbu súčasných automobilov WRC, zažíva svoj vrchol a zrejme najväčší rozmach.

Tieto autá dokážu vyhrávať v národných šampionátoch a napokon majú svoju vlastnú Súťaž IRC, kde sú najvyššou možnou kategóriou. Do rely priniesli po rokoch krásu zvuku atmosférického motora a nechávajú vyniknúť jazdecké umenie.

Napriek neveľkému výkonu motora jazdia pekne šmykom, niekedy viac ako WRC, pretože majú mechanické diferenciály bez zložitej elektroniky. Samotné auto je však špeciál po všetkých stránkach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Béreša chytajú na Fabiách

Po zlatom období pre Peugeot 207 S2000 je v ostatnom čase na koni Fabia S2000. Športové oddelenie postavilo špeciál, ktorý kupujú aj súkromné tímy, aby boli schopné vyhrávať. Stačí sa pozrieť do štartovej listiny rely Košice, kde má Fabiu S2000 každý adept na celkové víťazstvo.

V našich končinách ako prvý presedlal na český špeciál vlaňajší majster Jozef Béreš, ktorému poľský konkurent Grzyb na Punte S2000 alebo na Peugeote S2000 v minulých rokoch nestíhal.

Začiatkom tohto roka nastúpil na trón priebežne vedúceho pilota našich majstrovstiev Jaro Melichárek, avšak teraz, keď vstupuje šampionát do finále, vymenil Mitsubishi Lancer WRC za Fabiu S2000, s ktorou po úspechu v Nemecku odštartuje aj na Slovensku. Rovnako Maďar Herzig už nejazdí autá WRC, ale do Košíc príde na Fabii S2000, aby naháňal body do vlastných majstrovstiev a atakoval Béreša v boji o ďalší titul.

SkryťVypnúť reklamu

Kone až na druhom mieste

Fabia postavená podľa predpisov triedy S2000 meria kvôli homologácii rovné štyri metre. Blatníky ju rozšírili na 1820 milimetrov. Základom agility je okrem nízkeho ťažiska hmotnosť iba 1200 kilogramov. Vzhľadom na spotrebu 60 litrov na 100 kilometrov pri plnom výkone v rýchlostnej skúške je celkom pochopiteľné, že nádrž má až 75 litrov.

Štvorvalcový motor bez turbodúchadla dosahuje výkon 270 koní pri 8250 otáčkach. Podľa zvuku jasne poznať charakter vysokootáčkového motora, ktorému krútiaci moment 250 Nm vrcholí pri 7250 otáčkach. Motor s kompresným pomerom 13:1 má elektroniku Magneti Marelli a objem 2 litre.

Výkon sa prenáša na všetky kolesá cez šesťstupňovú sekvenčnú prevodovku, dvojkotúčovú spojku a mechanické pasívne diferenciály. V závislosti od povrchu sa používajú rôzne predné kotúče aj disky. Asfaltové brzdy majú vpredu priemer 355 mm a disky 18 palcov.

SkryťVypnúť reklamu

Na štrk stačí kotúč s priemerom 300 mm a 17 palcové disky. Priložené video zachytáva originálny zvuk a najlepšie posádky, ktoré jazdia s momentálne najrýchlejšou a veľmi úspešnou Škodou.

Načítavam video...

Rely v Košiciach od stredy

Trať tohtoročnej súťaže meria 550 km, z ktorých 164 km tvorí 13 rýchlostných skúšok. Ešte predtým, ako sa posádky vydajú v ústrety nástrahám spomínanej trate, sa uskutoční vo štvrtok na Hlavnej ulici pri Immaculate slávnostné predstavenie posádok na štartovej rampe o 18.00 h.

Časový harmonogram vychádza z osvedčeného modelu predchádzajúcich ročníkov a samotná súťaž sa odohrá počas dvoch dní. Samozrejme, že už od stredy bude čulý ruch nielen na riaditeľstve, ale aj samotnej trati. Na nej budeme môcť stretnúť posádky, ktoré absolvujú zoznamovacie jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Tie budú pokračovať aj na druhý deň, pričom v dopoludňajších hodinách musia súťažiaci absolvovať administratívne a technické preberanie. To sa uskutoční v priestoroch areálu Weltauto na Prešovskej ceste.

Počas prvého súťažného dňa čaká na celé štartové pole siedmich náročných rýchlostných skúšok, ktoré sa pôjdu v dvoch sekciách a sú situované juhovýchodne od Košíc. Najdlhšou "ereskou" tohto dňa bude hneď prvá pod názvom Izra, ktorá meria takmer 15 km. Nasledovať bude Regeta a Borda, ktoré budú mať niečo cez 9,5 km.

V druhej sekcii čakajú na posádky štyri rýchlostné skúšky, keď sa dvakrát pôjde Izra. Celkom v prvej etape absolvujú súťažiaci 284 km dlhú trať, z ktorej 83 km tvoria rýchlostné skúšky.

Krátky Bankov zahreje

Rally Košice vyvrcholia v sobotu 8. septembra druhou etapou, ktorá bude mať rovnako dve sekcie a 6 rýchlostných skúšok. Hneď ráno čaká na jazdcov iba 5 km ereska Bankov, ktorá by mala byť zahrievacou pred Dubníkom s dĺžkou 25 km.

SkryťVypnúť reklamu

Poslednou rýchlostkou tretej sekcie bude Gejzír, ktorého názov naznačuje, že tradičné Herľany na košickej rely nemôžu chýbať. V sobotu popoludní si tieto eresky posádky zopakujú a prvé auto na cieľovej rampe má plánovaný príchod o 17.00 h.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  2. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  3. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  4. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  8. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 428
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 301
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 265
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 732
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 366
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 720
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 592
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava ruský prezident Vladimir Putin, minister obrany Sergej Šojgu a admirál Nikolaj Jevmenov.

Diktátora z Kremľa nedokáže odstrániť ulica ani oligarchia, stále mu však ide o život.


Arpád Soltész 27. sep
Michaela Valicová

Poradenstvu sa venuje desať rokov.


22. sep
Igor Matovič

Matovič dôvod na svoje odvolanie nevidí.


a 3 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Kontroly na vnútorných hraniciach Schengenu sú dávno, len Heger s Mikulcom ich nevidia.


25m

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  2. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  3. Jozef Javurek: Kurátor
  4. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  5. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  6. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  7. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  8. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 377
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 661
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 239
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 672
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 487
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 310
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 152
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu