SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Do Košíc príde najrýchlejšia Fabia všetkých čias

Fabia vo verzii S2000 je momentálne najúspešnejším športovým náradím vo svojej kategórii. Kto chce vyhrávať, musí mať Fabiu, a tak to bude aj na nadchádzajúcej rely Košice.

BRATISLAVA. Skupina vozidiel triedy S2000, ktoré sa stali odrazovým mostíkom pre stavbu súčasných automobilov WRC, zažíva svoj vrchol a zrejme najväčší rozmach.

Tieto autá dokážu vyhrávať v národných šampionátoch a napokon majú svoju vlastnú Súťaž IRC, kde sú najvyššou možnou kategóriou. Do rely priniesli po rokoch krásu zvuku atmosférického motora a nechávajú vyniknúť jazdecké umenie.

Napriek neveľkému výkonu motora jazdia pekne šmykom, niekedy viac ako WRC, pretože majú mechanické diferenciály bez zložitej elektroniky. Samotné auto je však špeciál po všetkých stránkach.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Béreša chytajú na Fabiách

Po zlatom období pre Peugeot 207 S2000 je v ostatnom čase na koni Fabia S2000. Športové oddelenie postavilo špeciál, ktorý kupujú aj súkromné tímy, aby boli schopné vyhrávať. Stačí sa pozrieť do štartovej listiny rely Košice, kde má Fabiu S2000 každý adept na celkové víťazstvo.

V našich končinách ako prvý presedlal na český špeciál vlaňajší majster Jozef Béreš, ktorému poľský konkurent Grzyb na Punte S2000 alebo na Peugeote S2000 v minulých rokoch nestíhal.

Začiatkom tohto roka nastúpil na trón priebežne vedúceho pilota našich majstrovstiev Jaro Melichárek, avšak teraz, keď vstupuje šampionát do finále, vymenil Mitsubishi Lancer WRC za Fabiu S2000, s ktorou po úspechu v Nemecku odštartuje aj na Slovensku. Rovnako Maďar Herzig už nejazdí autá WRC, ale do Košíc príde na Fabii S2000, aby naháňal body do vlastných majstrovstiev a atakoval Béreša v boji o ďalší titul.

Skryť Vypnúť reklamu

Kone až na druhom mieste

Fabia postavená podľa predpisov triedy S2000 meria kvôli homologácii rovné štyri metre. Blatníky ju rozšírili na 1820 milimetrov. Základom agility je okrem nízkeho ťažiska hmotnosť iba 1200 kilogramov. Vzhľadom na spotrebu 60 litrov na 100 kilometrov pri plnom výkone v rýchlostnej skúške je celkom pochopiteľné, že nádrž má až 75 litrov.

Štvorvalcový motor bez turbodúchadla dosahuje výkon 270 koní pri 8250 otáčkach. Podľa zvuku jasne poznať charakter vysokootáčkového motora, ktorému krútiaci moment 250 Nm vrcholí pri 7250 otáčkach. Motor s kompresným pomerom 13:1 má elektroniku Magneti Marelli a objem 2 litre.

Výkon sa prenáša na všetky kolesá cez šesťstupňovú sekvenčnú prevodovku, dvojkotúčovú spojku a mechanické pasívne diferenciály. V závislosti od povrchu sa používajú rôzne predné kotúče aj disky. Asfaltové brzdy majú vpredu priemer 355 mm a disky 18 palcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na štrk stačí kotúč s priemerom 300 mm a 17 palcové disky. Priložené video zachytáva originálny zvuk a najlepšie posádky, ktoré jazdia s momentálne najrýchlejšou a veľmi úspešnou Škodou.

Načítavam video...

Rely v Košiciach od stredy

Trať tohtoročnej súťaže meria 550 km, z ktorých 164 km tvorí 13 rýchlostných skúšok. Ešte predtým, ako sa posádky vydajú v ústrety nástrahám spomínanej trate, sa uskutoční vo štvrtok na Hlavnej ulici pri Immaculate slávnostné predstavenie posádok na štartovej rampe o 18.00 h.

Časový harmonogram vychádza z osvedčeného modelu predchádzajúcich ročníkov a samotná súťaž sa odohrá počas dvoch dní. Samozrejme, že už od stredy bude čulý ruch nielen na riaditeľstve, ale aj samotnej trati. Na nej budeme môcť stretnúť posádky, ktoré absolvujú zoznamovacie jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie budú pokračovať aj na druhý deň, pričom v dopoludňajších hodinách musia súťažiaci absolvovať administratívne a technické preberanie. To sa uskutoční v priestoroch areálu Weltauto na Prešovskej ceste.

Počas prvého súťažného dňa čaká na celé štartové pole siedmich náročných rýchlostných skúšok, ktoré sa pôjdu v dvoch sekciách a sú situované juhovýchodne od Košíc. Najdlhšou "ereskou" tohto dňa bude hneď prvá pod názvom Izra, ktorá meria takmer 15 km. Nasledovať bude Regeta a Borda, ktoré budú mať niečo cez 9,5 km.

V druhej sekcii čakajú na posádky štyri rýchlostné skúšky, keď sa dvakrát pôjde Izra. Celkom v prvej etape absolvujú súťažiaci 284 km dlhú trať, z ktorej 83 km tvoria rýchlostné skúšky.

Krátky Bankov zahreje

Rally Košice vyvrcholia v sobotu 8. septembra druhou etapou, ktorá bude mať rovnako dve sekcie a 6 rýchlostných skúšok. Hneď ráno čaká na jazdcov iba 5 km ereska Bankov, ktorá by mala byť zahrievacou pred Dubníkom s dĺžkou 25 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Poslednou rýchlostkou tretej sekcie bude Gejzír, ktorého názov naznačuje, že tradičné Herľany na košickej rely nemôžu chýbať. V sobotu popoludní si tieto eresky posádky zopakujú a prvé auto na cieľovej rampe má plánovaný príchod o 17.00 h.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 823
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 929
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 742
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 773
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 621
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 827
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 264
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 523
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 176
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 910
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L