SME

Do Košíc príde najrýchlejšia Fabia všetkých čias

Fabia vo verzii S2000 je momentálne najúspešnejším športovým náradím vo svojej kategórii. Kto chce vyhrávať, musí mať Fabiu, a tak to bude aj na nadchádzajúcej rely Košice.

BRATISLAVA. Skupina vozidiel triedy S2000, ktoré sa stali odrazovým mostíkom pre stavbu súčasných automobilov WRC, zažíva svoj vrchol a zrejme najväčší rozmach.

Tieto autá dokážu vyhrávať v národných šampionátoch a napokon majú svoju vlastnú Súťaž IRC, kde sú najvyššou možnou kategóriou. Do rely priniesli po rokoch krásu zvuku atmosférického motora a nechávajú vyniknúť jazdecké umenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek neveľkému výkonu motora jazdia pekne šmykom, niekedy viac ako WRC, pretože majú mechanické diferenciály bez zložitej elektroniky. Samotné auto je však špeciál po všetkých stránkach.

SkryťVypnúť reklamu

Béreša chytajú na Fabiách

Po zlatom období pre Peugeot 207 S2000 je v ostatnom čase na koni Fabia S2000. Športové oddelenie postavilo špeciál, ktorý kupujú aj súkromné tímy, aby boli schopné vyhrávať. Stačí sa pozrieť do štartovej listiny rely Košice, kde má Fabiu S2000 každý adept na celkové víťazstvo.

V našich končinách ako prvý presedlal na český špeciál vlaňajší majster Jozef Béreš, ktorému poľský konkurent Grzyb na Punte S2000 alebo na Peugeote S2000 v minulých rokoch nestíhal.

Začiatkom tohto roka nastúpil na trón priebežne vedúceho pilota našich majstrovstiev Jaro Melichárek, avšak teraz, keď vstupuje šampionát do finále, vymenil Mitsubishi Lancer WRC za Fabiu S2000, s ktorou po úspechu v Nemecku odštartuje aj na Slovensku. Rovnako Maďar Herzig už nejazdí autá WRC, ale do Košíc príde na Fabii S2000, aby naháňal body do vlastných majstrovstiev a atakoval Béreša v boji o ďalší titul.

SkryťVypnúť reklamu

Kone až na druhom mieste

Fabia postavená podľa predpisov triedy S2000 meria kvôli homologácii rovné štyri metre. Blatníky ju rozšírili na 1820 milimetrov. Základom agility je okrem nízkeho ťažiska hmotnosť iba 1200 kilogramov. Vzhľadom na spotrebu 60 litrov na 100 kilometrov pri plnom výkone v rýchlostnej skúške je celkom pochopiteľné, že nádrž má až 75 litrov.

Štvorvalcový motor bez turbodúchadla dosahuje výkon 270 koní pri 8250 otáčkach. Podľa zvuku jasne poznať charakter vysokootáčkového motora, ktorému krútiaci moment 250 Nm vrcholí pri 7250 otáčkach. Motor s kompresným pomerom 13:1 má elektroniku Magneti Marelli a objem 2 litre.

Výkon sa prenáša na všetky kolesá cez šesťstupňovú sekvenčnú prevodovku, dvojkotúčovú spojku a mechanické pasívne diferenciály. V závislosti od povrchu sa používajú rôzne predné kotúče aj disky. Asfaltové brzdy majú vpredu priemer 355 mm a disky 18 palcov.

SkryťVypnúť reklamu

Na štrk stačí kotúč s priemerom 300 mm a 17 palcové disky. Priložené video zachytáva originálny zvuk a najlepšie posádky, ktoré jazdia s momentálne najrýchlejšou a veľmi úspešnou Škodou.

Načítavam video...

Rely v Košiciach od stredy

Trať tohtoročnej súťaže meria 550 km, z ktorých 164 km tvorí 13 rýchlostných skúšok. Ešte predtým, ako sa posádky vydajú v ústrety nástrahám spomínanej trate, sa uskutoční vo štvrtok na Hlavnej ulici pri Immaculate slávnostné predstavenie posádok na štartovej rampe o 18.00 h.

Časový harmonogram vychádza z osvedčeného modelu predchádzajúcich ročníkov a samotná súťaž sa odohrá počas dvoch dní. Samozrejme, že už od stredy bude čulý ruch nielen na riaditeľstve, ale aj samotnej trati. Na nej budeme môcť stretnúť posádky, ktoré absolvujú zoznamovacie jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tie budú pokračovať aj na druhý deň, pričom v dopoludňajších hodinách musia súťažiaci absolvovať administratívne a technické preberanie. To sa uskutoční v priestoroch areálu Weltauto na Prešovskej ceste.

Počas prvého súťažného dňa čaká na celé štartové pole siedmich náročných rýchlostných skúšok, ktoré sa pôjdu v dvoch sekciách a sú situované juhovýchodne od Košíc. Najdlhšou "ereskou" tohto dňa bude hneď prvá pod názvom Izra, ktorá meria takmer 15 km. Nasledovať bude Regeta a Borda, ktoré budú mať niečo cez 9,5 km.

V druhej sekcii čakajú na posádky štyri rýchlostné skúšky, keď sa dvakrát pôjde Izra. Celkom v prvej etape absolvujú súťažiaci 284 km dlhú trať, z ktorej 83 km tvoria rýchlostné skúšky.

Krátky Bankov zahreje

Rally Košice vyvrcholia v sobotu 8. septembra druhou etapou, ktorá bude mať rovnako dve sekcie a 6 rýchlostných skúšok. Hneď ráno čaká na jazdcov iba 5 km ereska Bankov, ktorá by mala byť zahrievacou pred Dubníkom s dĺžkou 25 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poslednou rýchlostkou tretej sekcie bude Gejzír, ktorého názov naznačuje, že tradičné Herľany na košickej rely nemôžu chýbať. V sobotu popoludní si tieto eresky posádky zopakujú a prvé auto na cieľovej rampe má plánovaný príchod o 17.00 h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 706
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 607
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 488
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 149
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 814
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 762
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 101
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 470
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 873
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 564
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 19 350
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 193
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 725
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 652
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu