SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Pokutu od policajta dostal, aj keď značku vidieť nemohol

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu, ak šiel rýchlejšie, ako povoľuje značka.

Marián: "Na diaľnici D1 v smere Trnava - Bratislava je na úseku pri benzínovej stanici Zeleneč obmedzená rýchlosť zo 110 km/h na 100 km/h a následne na 80 km/h. Dopravné značenie je však umiestnené iba na pravej strane diaľnice, takže pri predbiehaní z ľavej strany, napríklad kamiónov, nie sú tieto značenia viditeľné.

Bol policajt oprávnený mi uložiť blokovú pokutu za prekročenie rýchlosti, ak som predbiehal auto v pravom pruhu? Nemala by byť povinnosť informovať o obmedzení na oboch stranách diaľnice tak, ako je to napríklad v Nemecku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značky musia byť po oboch stranách cesty

Predpisy vyžadujú od správcov ciest, aby na diaľniciach alebo na rýchlostných cestách umiestňovali zvislé dopravné značky po oboch stranách ciest. Je to nevyhnutné pre zdôraznenie významu, ale aj na zlepšenie viditeľnosti.

Mariánov príklad je dôkazom toho, že sa stávajú situácie, kedy vodič nemá šancu dopravnú značku umiestnenú len pri pravom okraji cesty vidieť.

Stačí, keď budete predbiehať kamión v mieste, kde vám kamión zakryje napríklad rýchlostné obmedzenie a vy sa nedozviete, že už nesmiete ísť tak rýchlo, ako doteraz. Policajtovi potom budete ťažko dokazovať, že máte pravdu a pokuta je nespravodlivá.

Neviditeľná značka nie je značka

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše: "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad."

Ak nie je na diaľnici značka rýchlostného obmedzenia aj pri ľavej strane časti cesty určenej pre váš smer, v prípade, že vám tú na pravej strane zakryje napríklad kamión alebo autobus a vy ju preto nezaregistrujete, neporušíte žiadne pravidlá, ak sa podľa takejto značky nebudete riadiť.

Je to to isté, akoby tam tá značka nebola alebo bola zarastená v kríkoch alebo v korune stromov.

Dokázať zakrytú značku kamiónom je ťažké

Bez svedkov alebo videozáznamu samotného predbiehania je ale v podstate takmer nemožné dokázať, že ste predpisy neporušili. Policajti budú váš príbeh vnímať skôr ako výhovorku ako skutočnosť. Čiastočne si za to môžu vodiči sami.

Prekračovanie povolenej rýchlosti je tak bežné, že najvyššia povolená rýchlosť je vnímaná u väčšiny ako minimálna akceptovateľná rýchlosť.

Treba značky a vnímajúcich policajtov

Aby sa nestalo, že za chýbajúcu značku dostane pokutu vodič, je nevyhnutné, aby pri diaľniciach a rýchlostných cestách boli dopravné značky umiestňované pri oboch stranách časti cesty určenej pre jeden smer jazdy.

Zároveň by policajti pri meraní rýchlosti mali vnímať aj iné skutočnosti týkajúce sa premávky. Aby dokázali vyhodnotiť argumentáciu vodiča správne. Nevšimnúť si kamión prechádzajúci približne v tom istom čase ako nameraný vodič úsekom s obmedzením môže skončiť nielen nespravodlivou pokutou ale aj zbytočným zhoršovaním imidžu polície.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 206
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 544
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 006
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 740
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 590
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 585
  7. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 346
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 916
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  2. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  3. Štefan Vidlár: Moje vyznanie viery
  4. Jozef Stasík: EU v mobile
  5. Anna Miľanová: Zátišie s košeľou... 2007
  6. Ľubomír Belák: Demokracia 2023
  7. Eva Gallova: Ako od nás odvážali mladé Židovky
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Z TV kulinárskej šou urobila reláciu o emancipácii žien!
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 28 417
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 664
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 261
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 5 952
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 575
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 877
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 825
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 735
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu