SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Pokutu od policajta dostal, aj keď značku vidieť nemohol

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu, ak šiel rýchlejšie, ako povoľuje značka.

Marián: "Na diaľnici D1 v smere Trnava - Bratislava je na úseku pri benzínovej stanici Zeleneč obmedzená rýchlosť zo 110 km/h na 100 km/h a následne na 80 km/h. Dopravné značenie je však umiestnené iba na pravej strane diaľnice, takže pri predbiehaní z ľavej strany, napríklad kamiónov, nie sú tieto značenia viditeľné.

Bol policajt oprávnený mi uložiť blokovú pokutu za prekročenie rýchlosti, ak som predbiehal auto v pravom pruhu? Nemala by byť povinnosť informovať o obmedzení na oboch stranách diaľnice tak, ako je to napríklad v Nemecku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značky musia byť po oboch stranách cesty

Predpisy vyžadujú od správcov ciest, aby na diaľniciach alebo na rýchlostných cestách umiestňovali zvislé dopravné značky po oboch stranách ciest. Je to nevyhnutné pre zdôraznenie významu, ale aj na zlepšenie viditeľnosti.

Mariánov príklad je dôkazom toho, že sa stávajú situácie, kedy vodič nemá šancu dopravnú značku umiestnenú len pri pravom okraji cesty vidieť.

Stačí, keď budete predbiehať kamión v mieste, kde vám kamión zakryje napríklad rýchlostné obmedzenie a vy sa nedozviete, že už nesmiete ísť tak rýchlo, ako doteraz. Policajtovi potom budete ťažko dokazovať, že máte pravdu a pokuta je nespravodlivá.

Neviditeľná značka nie je značka

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše: "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad."

Ak nie je na diaľnici značka rýchlostného obmedzenia aj pri ľavej strane časti cesty určenej pre váš smer, v prípade, že vám tú na pravej strane zakryje napríklad kamión alebo autobus a vy ju preto nezaregistrujete, neporušíte žiadne pravidlá, ak sa podľa takejto značky nebudete riadiť.

Je to to isté, akoby tam tá značka nebola alebo bola zarastená v kríkoch alebo v korune stromov.

Dokázať zakrytú značku kamiónom je ťažké

Bez svedkov alebo videozáznamu samotného predbiehania je ale v podstate takmer nemožné dokázať, že ste predpisy neporušili. Policajti budú váš príbeh vnímať skôr ako výhovorku ako skutočnosť. Čiastočne si za to môžu vodiči sami.

Prekračovanie povolenej rýchlosti je tak bežné, že najvyššia povolená rýchlosť je vnímaná u väčšiny ako minimálna akceptovateľná rýchlosť.

Treba značky a vnímajúcich policajtov

Aby sa nestalo, že za chýbajúcu značku dostane pokutu vodič, je nevyhnutné, aby pri diaľniciach a rýchlostných cestách boli dopravné značky umiestňované pri oboch stranách časti cesty určenej pre jeden smer jazdy.

Zároveň by policajti pri meraní rýchlosti mali vnímať aj iné skutočnosti týkajúce sa premávky. Aby dokázali vyhodnotiť argumentáciu vodiča správne. Nevšimnúť si kamión prechádzajúci približne v tom istom čase ako nameraný vodič úsekom s obmedzením môže skončiť nielen nespravodlivou pokutou ale aj zbytočným zhoršovaním imidžu polície.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 795
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 503
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 817
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 493
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 996
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 365
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 000
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 654
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 568
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 520
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

13 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

11 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

11 h