Pokutu od policajta dostal, aj keď značku vidieť nemohol

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu, ak šiel rýchlejšie, ako povoľuje značka.

Marián: "Na diaľnici D1 v smere Trnava - Bratislava je na úseku pri benzínovej stanici Zeleneč obmedzená rýchlosť zo 110 km/h na 100 km/h a následne na 80 km/h. Dopravné značenie je však umiestnené iba na pravej strane diaľnice, takže pri predbiehaní z ľavej strany, napríklad kamiónov, nie sú tieto značenia viditeľné.

Bol policajt oprávnený mi uložiť blokovú pokutu za prekročenie rýchlosti, ak som predbiehal auto v pravom pruhu? Nemala by byť povinnosť informovať o obmedzení na oboch stranách diaľnice tak, ako je to napríklad v Nemecku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značky musia byť po oboch stranách cesty

Predpisy vyžadujú od správcov ciest, aby na diaľniciach alebo na rýchlostných cestách umiestňovali zvislé dopravné značky po oboch stranách ciest. Je to nevyhnutné pre zdôraznenie významu, ale aj na zlepšenie viditeľnosti.

Mariánov príklad je dôkazom toho, že sa stávajú situácie, kedy vodič nemá šancu dopravnú značku umiestnenú len pri pravom okraji cesty vidieť.

Stačí, keď budete predbiehať kamión v mieste, kde vám kamión zakryje napríklad rýchlostné obmedzenie a vy sa nedozviete, že už nesmiete ísť tak rýchlo, ako doteraz. Policajtovi potom budete ťažko dokazovať, že máte pravdu a pokuta je nespravodlivá.

Neviditeľná značka nie je značka

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše: "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad."

Ak nie je na diaľnici značka rýchlostného obmedzenia aj pri ľavej strane časti cesty určenej pre váš smer, v prípade, že vám tú na pravej strane zakryje napríklad kamión alebo autobus a vy ju preto nezaregistrujete, neporušíte žiadne pravidlá, ak sa podľa takejto značky nebudete riadiť.

Je to to isté, akoby tam tá značka nebola alebo bola zarastená v kríkoch alebo v korune stromov.

Dokázať zakrytú značku kamiónom je ťažké

Bez svedkov alebo videozáznamu samotného predbiehania je ale v podstate takmer nemožné dokázať, že ste predpisy neporušili. Policajti budú váš príbeh vnímať skôr ako výhovorku ako skutočnosť. Čiastočne si za to môžu vodiči sami.

Prekračovanie povolenej rýchlosti je tak bežné, že najvyššia povolená rýchlosť je vnímaná u väčšiny ako minimálna akceptovateľná rýchlosť.

Treba značky a vnímajúcich policajtov

Aby sa nestalo, že za chýbajúcu značku dostane pokutu vodič, je nevyhnutné, aby pri diaľniciach a rýchlostných cestách boli dopravné značky umiestňované pri oboch stranách časti cesty určenej pre jeden smer jazdy.

Zároveň by policajti pri meraní rýchlosti mali vnímať aj iné skutočnosti týkajúce sa premávky. Aby dokázali vyhodnotiť argumentáciu vodiča správne. Nevšimnúť si kamión prechádzajúci približne v tom istom čase ako nameraný vodič úsekom s obmedzením môže skončiť nielen nespravodlivou pokutou ale aj zbytočným zhoršovaním imidžu polície.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 389
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 799
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 700
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 965
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 829
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 206
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 172
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 907
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 568
  10. Splnený sen 559

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

KULTÚRA

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší bol posledný deň nakrúcania.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.