Pokutu od policajta dostal, aj keď značku vidieť nemohol

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu, ak šiel rýchlejšie, ako povoľuje značka.

Marián: "Na diaľnici D1 v smere Trnava - Bratislava je na úseku pri benzínovej stanici Zeleneč obmedzená rýchlosť zo 110 km/h na 100 km/h a následne na 80 km/h. Dopravné značenie je však umiestnené iba na pravej strane diaľnice, takže pri predbiehaní z ľavej strany, napríklad kamiónov, nie sú tieto značenia viditeľné.

Bol policajt oprávnený mi uložiť blokovú pokutu za prekročenie rýchlosti, ak som predbiehal auto v pravom pruhu? Nemala by byť povinnosť informovať o obmedzení na oboch stranách diaľnice tak, ako je to napríklad v Nemecku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značky musia byť po oboch stranách cesty

Predpisy vyžadujú od správcov ciest, aby na diaľniciach alebo na rýchlostných cestách umiestňovali zvislé dopravné značky po oboch stranách ciest. Je to nevyhnutné pre zdôraznenie významu, ale aj na zlepšenie viditeľnosti.

Mariánov príklad je dôkazom toho, že sa stávajú situácie, kedy vodič nemá šancu dopravnú značku umiestnenú len pri pravom okraji cesty vidieť.

Stačí, keď budete predbiehať kamión v mieste, kde vám kamión zakryje napríklad rýchlostné obmedzenie a vy sa nedozviete, že už nesmiete ísť tak rýchlo, ako doteraz. Policajtovi potom budete ťažko dokazovať, že máte pravdu a pokuta je nespravodlivá.

Neviditeľná značka nie je značka

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše: "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad."

Ak nie je na diaľnici značka rýchlostného obmedzenia aj pri ľavej strane časti cesty určenej pre váš smer, v prípade, že vám tú na pravej strane zakryje napríklad kamión alebo autobus a vy ju preto nezaregistrujete, neporušíte žiadne pravidlá, ak sa podľa takejto značky nebudete riadiť.

Je to to isté, akoby tam tá značka nebola alebo bola zarastená v kríkoch alebo v korune stromov.

Dokázať zakrytú značku kamiónom je ťažké

Bez svedkov alebo videozáznamu samotného predbiehania je ale v podstate takmer nemožné dokázať, že ste predpisy neporušili. Policajti budú váš príbeh vnímať skôr ako výhovorku ako skutočnosť. Čiastočne si za to môžu vodiči sami.

Prekračovanie povolenej rýchlosti je tak bežné, že najvyššia povolená rýchlosť je vnímaná u väčšiny ako minimálna akceptovateľná rýchlosť.

Treba značky a vnímajúcich policajtov

Aby sa nestalo, že za chýbajúcu značku dostane pokutu vodič, je nevyhnutné, aby pri diaľniciach a rýchlostných cestách boli dopravné značky umiestňované pri oboch stranách časti cesty určenej pre jeden smer jazdy.

Zároveň by policajti pri meraní rýchlosti mali vnímať aj iné skutočnosti týkajúce sa premávky. Aby dokázali vyhodnotiť argumentáciu vodiča správne. Nevšimnúť si kamión prechádzajúci približne v tom istom čase ako nameraný vodič úsekom s obmedzením môže skončiť nielen nespravodlivou pokutou ale aj zbytočným zhoršovaním imidžu polície.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 027
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 819
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 938
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 642
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 136
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 100
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 962
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 597
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 147
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 674

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.