Pokutu od policajta dostal, aj keď značku vidieť nemohol

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak vodič predbieha kamión na diaľnici a značka obmedzujúca rýchlosť je len na pravej strane cesty, môže dostať nespravodlivú pokutu, ak šiel rýchlejšie, ako povoľuje značka.

Marián: "Na diaľnici D1 v smere Trnava - Bratislava je na úseku pri benzínovej stanici Zeleneč obmedzená rýchlosť zo 110 km/h na 100 km/h a následne na 80 km/h. Dopravné značenie je však umiestnené iba na pravej strane diaľnice, takže pri predbiehaní z ľavej strany, napríklad kamiónov, nie sú tieto značenia viditeľné.

Bol policajt oprávnený mi uložiť blokovú pokutu za prekročenie rýchlosti, ak som predbiehal auto v pravom pruhu? Nemala by byť povinnosť informovať o obmedzení na oboch stranách diaľnice tak, ako je to napríklad v Nemecku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značky musia byť po oboch stranách cesty

Predpisy vyžadujú od správcov ciest, aby na diaľniciach alebo na rýchlostných cestách umiestňovali zvislé dopravné značky po oboch stranách ciest. Je to nevyhnutné pre zdôraznenie významu, ale aj na zlepšenie viditeľnosti.

Mariánov príklad je dôkazom toho, že sa stávajú situácie, kedy vodič nemá šancu dopravnú značku umiestnenú len pri pravom okraji cesty vidieť.

Stačí, keď budete predbiehať kamión v mieste, kde vám kamión zakryje napríklad rýchlostné obmedzenie a vy sa nedozviete, že už nesmiete ísť tak rýchlo, ako doteraz. Policajtovi potom budete ťažko dokazovať, že máte pravdu a pokuta je nespravodlivá.

Neviditeľná značka nie je značka

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše: "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad."

Ak nie je na diaľnici značka rýchlostného obmedzenia aj pri ľavej strane časti cesty určenej pre váš smer, v prípade, že vám tú na pravej strane zakryje napríklad kamión alebo autobus a vy ju preto nezaregistrujete, neporušíte žiadne pravidlá, ak sa podľa takejto značky nebudete riadiť.

Je to to isté, akoby tam tá značka nebola alebo bola zarastená v kríkoch alebo v korune stromov.

Dokázať zakrytú značku kamiónom je ťažké

Bez svedkov alebo videozáznamu samotného predbiehania je ale v podstate takmer nemožné dokázať, že ste predpisy neporušili. Policajti budú váš príbeh vnímať skôr ako výhovorku ako skutočnosť. Čiastočne si za to môžu vodiči sami.

Prekračovanie povolenej rýchlosti je tak bežné, že najvyššia povolená rýchlosť je vnímaná u väčšiny ako minimálna akceptovateľná rýchlosť.

Treba značky a vnímajúcich policajtov

Aby sa nestalo, že za chýbajúcu značku dostane pokutu vodič, je nevyhnutné, aby pri diaľniciach a rýchlostných cestách boli dopravné značky umiestňované pri oboch stranách časti cesty určenej pre jeden smer jazdy.

Zároveň by policajti pri meraní rýchlosti mali vnímať aj iné skutočnosti týkajúce sa premávky. Aby dokázali vyhodnotiť argumentáciu vodiča správne. Nevšimnúť si kamión prechádzajúci približne v tom istom čase ako nameraný vodič úsekom s obmedzením môže skončiť nielen nespravodlivou pokutou ale aj zbytočným zhoršovaním imidžu polície.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 16 510
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 680
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 642
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 541
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 228
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 050
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 670
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 568
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 501
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vrátia vám sluch a narovnajú krivý palec. Čudné inzeráty lákajú na šmejdy

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch. Prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme urobili chybu.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.