Motorky sa búria proti papučiam

Parkovacie miesta pre motorky v meste nie sú, papuče za zlé parkovanie však motorkári dostávajú.

Parkovacie miesta pre motorky neexistujú, papuče však dostávajú.(Zdroj: www.motoride.sk)

Motorkári dnes obsadili centrum Bratislavy, aby ukázali, ako im úrady kážu parkovať.

Agentúrny text sme o 17:30 nahradili autorským článkom SME.

STARÉ MESTO. Päťdesiat papúč rozdala mestská polícia od začiatku leta motorkám, ktoré parkovali v centre Bratislavy. V meste pritom neexistujú žiadne parkovacie boxy pre motorky. Tie majú parkovať na miestach pre autá.
Asi stovka motorkárov preto dnes obsadila parkovacie boxy pre autá v centre. Motorky oblepili plagátmi: Tu mohlo stáť tvoje auto.

motorkaparking2_res.jpg

Takto protestovali motorkári.

Článok pokračuje pod video reklamou

FOTO - SME

Nakúpili papuče

Papuče dávajú na motorky od začiatku júla. Hovorca mestskej polície Peter Pleva tvrdí, že na základe sťažností občanov. „Niektorí motorkári parkovali priamo v pešej zóne Starého Mesta, prípadne na chodníkoch v rozpore s ustanoveniami zákona o cestnej premávke,“ tvrdí Pleva.

Koľko zatiaľ na pokutách vybrali, nepovedal. Môžu byť až do výšky 60 eur. „Mesto nerieši problém stacionárnej dopravy, ale len napĺňa vlastnými úradníkmi rozkradnutú mestskú kasu,“ myslí si organizátor protestu Vadim Kusý. „Na celom svete môžu motocykle parkovať buď na miestach, ktoré sú pre ne určené, alebo tam, kde netvoria prekážku cestnej premávke,“ dodáva.

Za pravdu mu dáva aj dopravný expert Jozef Drahovský, ktorý na problém upozornil na svojom blogu. „Neexistuje žiadny oficiálny postup, ako legálne v Bratislave v zóne s regulovaným parkovaním zaparkovať motocykel alebo skúter,“ napísal. Stáť na chodníku je v zóne s plateným parkovaním zakázané. Neplatí tam ani pravidlo, že stačí nechať 1,5 metra pre chodcov.

motorkypet1_res.jpg

Motorkár Vadim Kusý odovzdal petíciu starostke Starého Mesta Tatiane Rosovej.

FOTO - SME

Spísali petíciu

Motorkári preto dnes odovzdali petíciu starostke Starého Mesta Tatiane Rosovej (SDKÚ), ktorá práve na Šafárikovom námestí otvárala dočasný detský kútik.

„Chceme motorky podporiť ako alternatívu k autám,“ reagovala Rosová. „Ak nám dáte návrhy, kde môžu byť motorky, tak ich zapracujeme,“ povedala motorkárom.

Staré Mesto totiž pripravuje novú parkovaciu politiku, miesta pre motorky doteraz neplánovalo vyznačiť. „Nerátali sme so spoplatnením motoriek a nedostali sme na to ani podnety,“ povedala Rosová, podľa ktorej parkovacia politika rieši len dvojstopové motorové vozidlá, teda autá.

Motorkárom odporučila, aby sa v prvom rade obrátili na parlament a žiadali o dovolenie parkovať na chodníku.

"V zóne s kontrolovaným státím sa už na chodníku parkovať nemôže vôbec a výnimka pre motorky v zákone nie je," povedala starostka, podľa ktorej treba novelizovať zákon.

Prižmúri oči polícia?

"Podľa vás je situácia, ktorá je teraz, neriešiteľná, pokiaľ nebude zmena zákona?" opýtal sa jej Kusý. Starostka, exposlankyňa SDKÚ, reagovala, že zmena zákona o cestnej premávke je jednoduchá. Dovtedy je podľa nej možné iba rokovať s mestskou políciou, aby bola trpezlivá. "Je to naozaj len o prižmúrení oboch očí," povedala.

Popoludní Staré Mesto poslalo tlačovú správu, v ktorej sľúbilo, že navrhne poslancom parlamentu zmenu zákona o cestnej premávke. "Tento návrh by umožnil, aby v zóne s dopravným obmedzením mohli parkovať motorky na chodníku, ak zachovajú šírku chodníka najmenej 1,5 metra," povedal staromestský hovorca Tomáš Halán.

Poznamenala, že motorkári sa mohli ozvať už skôr, keďže v lete prebiehala diskusia o novej parkovacej politike. „Je mi ľúto, že túto možnosť nevyužili a volili protest ako prvý krok," tvrdí.

Ministerstvo podnet vracia

„Ministerstvo vnútra sa nebráni diskusii na akúkoľvek tému súvisiacu s prípadnými zmenami v pravidlách cestnej premávky,“ reagovalo ministerstvo, ktoré vedie známy motorkár Robert Kaliňák (Smer). Zákon však podľa tlačového oddelenia sprísnili na základe požiadaviek obcí.

"V tomto konkrétnom prípade (parkovanie motocyklistov v Bratislave) ide skôr o problém nedostatočného dopravného riešenia na danom území," píše ministerstvo.

Magistrátu a Starému Mestu tak ministerstvo odporučilo, aby pre motorky vyznačili parkovacie boxy.

Kartu odfúkne

Magistrát, ktorý má na starosti hlavné ťahy v meste, uznáva, že motorky by nemali zaberať miesta pre autá, a tak je treba vyznačiť špeciálne parkovacie boxy.

Dnes však podľa Daniely Rodinovej nevie určiť, koľko takýchto miest je potrebných. "Mesto momentálne nedisponuje priebežnými dopravnými prieskumami, na základe ktorých by vedelo exaktne určiť, koľko percent v dopravnom prúde je motocyklov. Ak by sa takéto prieskumy v budúcnosti realizovali, potom by bolo možné stanoviť potrebný rozsah parkovacích miest aj pre tieto vozidlá," vraví Rodinová.

„Možno by malo byť zákonom stanovené percento, koľko treba vyhradiť parkovacích miest aj pre jednostopové vozidlá,“ odkázal magistrát opäť na vládu.

Motorkári tiež žiadajú, aby mesto a Staré Mesto k dopravným značkám Zóna s kontrolovaným státím osadili dodatkové tabuľky "Okrem motocyklov" a umožnili im parkovať aj pri zábranách pre parkovanie automobilov. Rodinová tvrdí, že v novej parkovacej politike mesta je tento systém obsiahnutý. "Dúfame, že budeme môcť realizovať jednotnú dopravnú politiku na území mesta už v budúcom kalendárnom roku."

Kam dať kartu?

Motorkárom tak zatiaľ neostáva nič iné, ako parkovať na miestach pre autá a používať parkovacie karty pre autá. Aj s tými však majú problém. Nemajú ich kam založiť bez rizika, že im ich odfúkne alebo ich niekto vezme.

Mestská polícia im vraj poradila, aby si parkovné kupovali cez sms. Kusý však namieta, že o tejto možnosti nevie každý, hlavne nie cudzinci.

motorkaparking5_res.jpg

Parkovanie na chodníku je v centre zakázané.

motorkaparking9_res.jpg

motorkaparking6_res.jpg

Motorky by mali parkovať na miestach pre autá.

motorkaparking3_res.jpg

Platí to aj pre malé motorky.

FOTO - SME

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 858
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 480
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 990
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 666
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 291
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 895
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 876
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 431
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 397
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 702

Téma: Parkovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Parkovanie

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Som pôžitkár. Viem, že chuť príde, ale už mi nebude diktovať

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

KULTÚRA

Jana Oľhová: Politický sitkom potrebuje učiteľky zo základnej

Bývajú vystrašené, hovorí o učiteľkách, ktoré navštevujú jej divadelnú dielňu.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.