Spoločnosť Shell Slovakia nás pozvala do laboratórií v Hamburgu, kde testujú pohonné látky a mazivá. Overujú ich nielen v chemických laboratóriách, ale aj v dielňach plných motorov a na reálnych vozidlách.
Vyskúšali sme si tiež namiešanie paliva pre formulu F1.
Bezpečnosť je prvoradá
Najskôr sme absolvovali bezpečnostnú prednášku o tom, že v celom areáli sa nesmie fajčiť a manipulovať s otvoreným ohňom. Pochopiteľne, kdekoľvek ste mohli natrafiť na barely s chemickými látkami, často s horľavými, na rúry vedúce z jednej budovy do druhej. O chemických laboratóriách nevraviac.
Aj iskra by pri istých koncentráciách horľaviny vo vzduchu mohla narobiť veľký problém.
Ukázali nám symboly pre zákaz vstupu bez vyzvania alebo pre zákaz fotografovania. Tu ale urobili niekoľko výnimiek. Pustili nás takmer všade a fotiť či filmovať nám dovolili čokoľvek.
Museli sme sa prezuť do topánok, ktoré nevytvárali statickú elektrinu. Vážili snáď tonu. Chvíľu sa v nich chodiť dá, ale po celodennej prehliadke, keď sa prezujete do vlastnej obuvi, máte pocit, akoby ste lietali.
Obliekli sme si biele plášte, dostali bezpečnostné okuliare a vyrazili sme do chemických laboratórií.
Prémiové palivá sú drahšie ale čistia
Pracovníci Shellu nám v laboratóriách predstavili nové prémiové palivá označené ako V-Power Nitro Plus. Slovensko bolo jednou z prvých krajín, kde sa začali predávať. Nahradili predchádzajúcu generáciu.
Ukázali nám rôzne grafy, podľa ktorých majú lepšie parametre nielen v porovnaní so svojimi predchodcami ale aj v porovnaní s konkurenciou. S akými palivami konkurencie ich porovnávali sme sa ale nedozvedeli. V každom prípade, samotné vlastnosti vyzerajú atraktívne.
Prémiové palivá, nech ich vyrába ktokoľvek, majú za úlohu napríklad čistiť motor z vnútra od usadenín, znižovať trenie a podobne. Cieľom je zvýšiť výkon u vozidla na úroveň, aký malo, keď bolo nové.
Hókusy - pókusy
Shell sa pochválil tým, že kým ich predchádzajúca generácia prémiových palív dosiahla očakávaný účinok po štyroch - piatich tankovaniach, dnes pôsobí po prvom načerpaní. Ako ukážku nám predviedli niekoľko pokusov. Na zanesený ventil motora naliali malé množstvo paliva. Videli sme, ako sa usadeniny rozpúšťali a ventil sa čistil. Okom sa ale nedalo zistiť, akú tekutinu použili.
Ukázali nám tiež pokus, ktorý dokazoval to, že usadeniny pôsobia na vstrekované palivo do valca v motore ako špongia. Čistý ventil obliaty benzínom horel takmer neviditeľným ohňom ani nie sekundu. Ventil zanesený usadeninami horel žltým plameňom niekoľko sekúnd.
Vľavo je čistý ventil motora, v pravo je zanesený spalinami. |
Namiešali sme palivo pre formulu F1
Presunuli sme sa do ďalšieho laboratória, kde sme mali za úlohu namiešať najvýkonnejšie možné palivo do formuly F1. Začali sme virtuálne.
Majú na to počítačový program. V ňom sa pridávajú a uberajú jednotlivé zložky paliva tak, aby mohol motor formule dosiahnuť najvyšší možný výkon. Zároveň ale sledované parametre namiešaného paliva nesmú prekročiť určené hodnoty.
FIA ako organizátor formule F1 určila, že do formule sa smú čerpať len pohonné látky, ktoré sú porovnateľné s bežnými palivami predávanými na čerpacích staniciach. Každá nepovolená odchýlka môže znamenať pre tým F1-ky diskvalifikáciu.
Nám sa podarilo dosiahnuť výkon 730,2 koní. Z prísad, ktoré sme mali virtuálne k dispozícii, by sa nám vraj viac ako 735 koní nepodarilo dosiahnuť. V porovnaní s ostatnými sme ale boli najlepší, keďže ako jediným sa nám podarilo prekonať hranicu 730 koní.
Keďže sme boli úspešní, našu zmes sme si mohli namiešať aj v skúmavkách. Odniesť nám ju ale nedovolili. Vliali ju do kanistra a vraj ju budú testovať. Možno na niektorej z veľkých cien F1 ju natankujú do formule.
Dielne plné motorov
Okrem chemických laboratórií nám v Hamburgu ukázali aj dielne plné motorov vymontovaných z áut, z motoriek či z lodí. Niektoré boli rozobraté do poslednej súčiastky, iné boli pripravené na testovanie palív alebo mazív.
Boli pripevnené na plošine, ktorá tlmila vibrácie a pripojené na prívod paliva a vývod výfukových splodín. Okrem toho tam boli rôzne senzory, ktoré zaznamenávali parametre od výmyslu sveta. Po testovaní motor zvyčajne rozobrali, aby mohli zistiť, ako palivo alebo mazivo pôsobilo na motor, aké usadeniny po sebe zanechali a podobne.
V ďalších dielňach mali na prístroje pripevnené skutočné autá. Tie nechávali "jazdiť" aj celý deň na mieste, aby nazbierali všetky potrebné údaje. Jedným takým autom bol aj Volkswagen Polo.
Palivo nedostávalo z nádrže v aute. Z auta viedla trubička, ktorá bola pripojená na nádrže vonku. Aby mohli za jazdy meniť palivo a testovať jeho vplyv na vozidlo. A aby boli podmienky veľmi podobné skutočnosti, pred autom je namontovaný vzduchový tunel, ktorý simuluje vplyv vzduchu na idúce auto.
Robot testuje autá, motorky ľudia
Na mieste vodiča "sedel" robot s tromi nohami, jednou rukou a ako nám povedal zamestnanec laboratória, pre istotu bez hlavy. Prostredníctvom neho môže auto "jazdiť" aj v čase mimo pracovnej doby. Takto vedia testovať aj ťahače kamiónov.
Motorky testujú s reálnym vodičom. Najprv sme na vlastné uši počuli a potom aj videli, ako motocykel vytočili do maximálnych otáčok pri najvyššom prevode a potom postupne preraďovali nadol až úplne zastavili. Motorka pri tom stále na mieste.
Na záver sme sa dozvedeli, že palivá či oleje testujú aj v reálnej premávke. Zamestnanci na to majú k dispozícii slušný autopark. Ich povinnosťou je ale jazdiť stále tú istú trasu v okolí laboratórií. Niekedy ale potrebujú najazdiť veľa kilometrov a vtedy sa neraz testovaný motorový olej dostane aj do vozidiel zamestnancov laboratórií.
Cestu do laboratórií hradila spoločnosť Shell Slovakia.
Časť autoparku pripraveného na testovanie pohonných látok a mazív. |
Kedy sú pohonné látky prémiové
Akékoľvek palivo, či je to benzín alebo nafta, zanecháva po spálení v motore usadeniny. Tie znižujú výkon, znižujú akceleračné schopnosti vozidla, auto môže mať problémy so štartovaním za studena.
Výrobcovia motorových palív preto do benzínov alebo nafty pridávajú aditíva a vznikajú prémiové palivá. Je to mix doplnkových chemických látok, ktoré do palív pridávajú v malých množstvách. Majú za úlohu riešiť problémy, ktoré benzíny a nafta v motore spôsobujú.
Aditíva čistia vnútro motora od usadenín, zlepšujú vstrekovanie paliva do valcov, mažú steny valcov a znižujú v ňom trenie. V niektorých prípadoch to dokonca znamená zvýšenie výkonu, v iných nižšiu spotrebu.
Prémiové palivá majú nevýhodu: sú drahšie ako štandardné. Ak ale chcete mať motor z vnútra čistý, odporúčame vám raz za čas natankovať prémiové palivo. Nie je pritom podstatné, od ktorého predajcu, keďže rozdiely vo vlastnostiach nie sú až tak veľké. Pomôže vám to v budúcnosti znížiť náklady na servis motoru auta.
Neexistuje kvalitnejší benzín alebo nafta
Nech tankujete na Slovensku na čerpacích staniciach OMV, Shell, Lukoil, Slovnaft, Jurki alebo inej, s najväčšou pravdepodobnosťou si do nádrže auta lejete pohonnú látku vyrobenú v bratislavskej rafinérii. Vzťahuje sa to dokonca aj na prémiové palivá.
Každý predajca si spočíta, či sa mu oplatí doviesť síce vlastné palivo zo zahraničia alebo z blízkeho zdroja. Benzín alebo nafta ako palivo je všade rovnaké a musí spĺňať európske normy.
Štandardný benzín (alebo nafta), ktorý nemá svoj vlastný názov, je základný bez prídavných aditív so špeciálnymi vlastnosťami. Ničím sa nelíši od základných palív v Česku, Rakúsku, Nemecku a podobne.
Predajcovia, ktorý ponúkajú prémiové palivá, zvyčajne primiešavajú aditíva až v mieste, kde sa pohonná látka čerpá do kamióna smerujúceho na čerpaciu stanicu. Až v cisterne kamióna vzniká prémiové palivo.
Nekvalita paliva nezávisí od výroby ale od spôsobu prepravy a skladovania. Na to si ale predajcovia zvyčajne dávajú veľký pozor. V opačnom prípade im hrozia obrovské pokuty a strata dobrého mena celej siete predajcu.
Tomáš Novotný
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk