SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Stretli sa kačky od Citroënu

Pred odletom do teplých krajín sa uskutočnilo stretnutie v minulosti populárnych automobilov Citroën 2CV.

Populárne kačice Citroën 2CV lietajú dodnesPopulárne kačice Citroën 2CV lietajú dodnes (Zdroj: Daniel Macho)

V areáli Snowland vo Valčianskej doline bolo viac kačíc, ako niekde pri vode.

BRATISLAVA. Počas uplynulého víkendu sa uskutočnil už 13. Medzinárodný zraz Citroënov 2CV, ktorý organizoval slovenský 2CV klub, tentoraz v areáli Snowland vo Valčianskej doline pri Martine.

Napriek nepriaznivým predpovediam počasia sa na zraze zúčastnilo viac ako 30 vozidiel 2CV, ľudovo nazývaných aj kačice. Účastníci stretnutia mohli okrem Slovenských vozidiel vidieť autá našich Českých susedov, z Maďarska, Rakúska, Poľska ale i Kanady.

Popularita naučila kačku lietať

Citroën 2CV, auto so zaujímavou históriou, známe aj z mnohých francúzskych filmov, vzbudzovalo pozornosť nie len pri prejazdoch v okolí Martina, Valčianskej doliny a Cesty SNP ale aj v Košťanoch. Tu sa kolóna kačíc zastavila aj u vášnivého zberateľa veteránov značky Citroën - p. Remeníka, kde boli vystavené aj ďalšie historicky známe a zaujímavé modely z dielne Andrého Citroëna.

Najstarším vozidlom bol Citroën 5HP z roku 1922, Citroën AC4 z roku 1929 a Citroën 11CV z roku 1954. Bolo však možné vidieť aj slávny “Fantomasov” DS, či výkonný Citroën SM, ktorý vznikol v spolupráci s Maseratti. Vidieť bolo možné aj Citroën na pláž a voľný čas s názvom Mehari, ale aj praotec všetkých dodávok Citroën HY, Citroën GS no i auto roka Citroën CX.

Trochu histórie nezaškodí

Citroen 2CV, ľudovo prezývaný Kačica, Baba alebo kačičky (podľa jeho mäkkého pruženia, ktoré sa nakláňalo v zákrute zo strany na stranu), ale i slimák, bolo francúzske auto produkované Francúzskou značkou Citroën v rokoch 1948 – 1990.

Prvé funkčné prototypy boli vyrobené roku 1939. Väčšina z nich bola zničená, aby sa nedostala do rúk Nemcom. Tieto vozidlá boli osadené malým motorom s objemom 375 cm3.

Pôvodná požiadavka znela, aby vozidlo uviezlo štyroch vidiečanov v drevákoch so slamenými klobúkmi na hlave a vrece zemiakov cez zorané pole na trh, rýchlosťou 60 km/h bez toho, aby sa nerozbilo ani jediné vajce vezené v aute.

Sériovo vyrábaný Citroën 2CV bol verejne predstavený na autosalóne v Paríži roku 1948 . O voz bol obrovský záujem, záujemcovia naň museli čakať až 2 roky. Rýchlomer bol pôvodne pod jedným rohom čelného skla a súčasne slúžil aj na ovládanie stieračov. Až od roku 1961 sa presunul a stierače získali svoje vlastné elektromotory. V tomto roku sa tiež objavil palivomer. Do tej doby na zistenie slúžila meracie tyčinka.

Celkovo bolo vyrobených cez 5 miliónov kusov. Oficiálne bola výroba ukončená v roku 1990.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 458
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 345
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 285
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 833
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 257
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 801
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 400
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 682
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  3. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  4. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  5. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  6. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  7. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  8. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 338
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 10 623
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 115
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 036
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 890
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 778
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 176
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 767
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu