SME
Nedeľa, 1. október, 2023 | Meniny má Arnold
reklama

Stretli sa kačky od Citroënu

Pred odletom do teplých krajín sa uskutočnilo stretnutie v minulosti populárnych automobilov Citroën 2CV.

Populárne kačice Citroën 2CV lietajú dodnesPopulárne kačice Citroën 2CV lietajú dodnes (Zdroj: Daniel Macho)

V areáli Snowland vo Valčianskej doline bolo viac kačíc, ako niekde pri vode.

BRATISLAVA. Počas uplynulého víkendu sa uskutočnil už 13. Medzinárodný zraz Citroënov 2CV, ktorý organizoval slovenský 2CV klub, tentoraz v areáli Snowland vo Valčianskej doline pri Martine.

Napriek nepriaznivým predpovediam počasia sa na zraze zúčastnilo viac ako 30 vozidiel 2CV, ľudovo nazývaných aj kačice. Účastníci stretnutia mohli okrem Slovenských vozidiel vidieť autá našich Českých susedov, z Maďarska, Rakúska, Poľska ale i Kanady.

Popularita naučila kačku lietať

Citroën 2CV, auto so zaujímavou históriou, známe aj z mnohých francúzskych filmov, vzbudzovalo pozornosť nie len pri prejazdoch v okolí Martina, Valčianskej doliny a Cesty SNP ale aj v Košťanoch. Tu sa kolóna kačíc zastavila aj u vášnivého zberateľa veteránov značky Citroën - p. Remeníka, kde boli vystavené aj ďalšie historicky známe a zaujímavé modely z dielne Andrého Citroëna.

Najstarším vozidlom bol Citroën 5HP z roku 1922, Citroën AC4 z roku 1929 a Citroën 11CV z roku 1954. Bolo však možné vidieť aj slávny “Fantomasov” DS, či výkonný Citroën SM, ktorý vznikol v spolupráci s Maseratti. Vidieť bolo možné aj Citroën na pláž a voľný čas s názvom Mehari, ale aj praotec všetkých dodávok Citroën HY, Citroën GS no i auto roka Citroën CX.

Trochu histórie nezaškodí

Citroen 2CV, ľudovo prezývaný Kačica, Baba alebo kačičky (podľa jeho mäkkého pruženia, ktoré sa nakláňalo v zákrute zo strany na stranu), ale i slimák, bolo francúzske auto produkované Francúzskou značkou Citroën v rokoch 1948 – 1990.

Prvé funkčné prototypy boli vyrobené roku 1939. Väčšina z nich bola zničená, aby sa nedostala do rúk Nemcom. Tieto vozidlá boli osadené malým motorom s objemom 375 cm3.

Pôvodná požiadavka znela, aby vozidlo uviezlo štyroch vidiečanov v drevákoch so slamenými klobúkmi na hlave a vrece zemiakov cez zorané pole na trh, rýchlosťou 60 km/h bez toho, aby sa nerozbilo ani jediné vajce vezené v aute.

Sériovo vyrábaný Citroën 2CV bol verejne predstavený na autosalóne v Paríži roku 1948 . O voz bol obrovský záujem, záujemcovia naň museli čakať až 2 roky. Rýchlomer bol pôvodne pod jedným rohom čelného skla a súčasne slúžil aj na ovládanie stieračov. Až od roku 1961 sa presunul a stierače získali svoje vlastné elektromotory. V tomto roku sa tiež objavil palivomer. Do tej doby na zistenie slúžila meracie tyčinka.

Celkovo bolo vyrobených cez 5 miliónov kusov. Oficiálne bola výroba ukončená v roku 1990.


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  5. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  2. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  3. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  4. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  5. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  8. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 21 568
  2. Všetkým lepí pred voľbami 13 000
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 957
  4. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 6 714
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 6 463
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 5 005
  7. Hladinka smeruje do Košíc! 4 934
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 773
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sledujeme výsledky parlamentných volieb 2023 minútu po minúte

Parlamentné voľby 2023 vyhrala strana Smer, za ňou nasledujú Progresívne Slovensko a Hlas.


a 8 ďalší 3 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Šírenie strachu mu nakoniec prinieslo víťazstvo.


2 h
Predčasné parlamentné voľby budú 30. septembra 2023.

Sledujte priebežné výsledky predčasných parlamentných volieb 2023. Ktorá strana zatiaľ vyhráva voľby?


SME.SK 8 h
Výsledky volieb 2023: Priebežný zoznam zvolených poslancov

Sledujte priebežný zoznam zvolených poslancov do NR SR v parlamentných voľbách 2023. Ako dopadnú voľby a kto sa prekrúžkuje do parlamentu?


a 1 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Ineos Grenadier

Priplatiť sa dá prakticky za čokoľvek.


28. sep
Ilustračné foto.

Autá od októbra môžu stáť už len na vyznačených miestach.


a 1 ďalší 27. sep
Ilustračné foto.

Návrh pre Euro 7 prešiel výrazným kompromisom.


26. sep
Mercedes B250 e

Prednosťou je rýchle nabíjanie aj veľký dojazd.


26. sep
reklama

Blogy SME

  1. Rado Surovka: Múmia sa vracia.
  2. Juraj Laubert: Normálny Slovák
  3. Marta Karchňáková: Tomorrow morning
  4. Marek Mačuha: Beznádejné Slovensko
  5. Rado Surovka: Otvorený list vám, všetkým.
  6. Rado Surovka: Predvolebný cirkus vrcholí, aj u nás na dedine.
  7. Julius Kravjar: Výsledok volieb
  8. Miroslav Ferkl: Fakt som stratil hlas
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 83 778
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 47 863
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 882
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 406
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 483
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 17 801
  7. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 15 555
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 14 769
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu