Boli sme pri testoch pretekárskeho Civicu.
DUNAJSKÁ STREDA. Japonská automobilka oslavuje štyridsiate výročie predstavenia modelu Civic vstupom do Majstrovstiev sveta cestovných automobilov WTCC. Nebolo by na tom nič zvláštne, pretože Honda vždy patrila k motoristickému športu s vysokými otáčkami a tenkým až piskľavým revom benzínového motora, keby nebolo všetko inak.
Pri testoch na okruhu Slovakia Ring totiž opakovane vychádzal na trať Civic WTCC s hlbokým zvukom motora a streľbou vo výfuku. To sú neklamné znaky toho, že automobilový svet sa prudko mení a preplňovaniu turbodúchadlom sa neubránila ani Honda.
Automobilka prostredníctvom súkromného tímu J.A.S z Talianska vchádza naspäť na pretekársku dráhu a zároveň vysiela do sveta signál, že s turbom to myslia vážne. Pri pretekárskom aute nová éra zrejme neskončí.
Testy znamenali veľa
Skúšobné dni na Slovakia Ringu neboli pôvodne organizované ako mediálna akcia, pretože tím sa nechcel predvádzať, ale v pokoji pracovať.
Aj z tohto dôvodu mohli byť novinári v boxoch krátko a samozrejme nesmeli fotiť motor ani interiér odstaveného auta. Technici pracovali s takým sústredením, že hŕstku ľudí si nevšímali, ako by to bol vzduch.Vždy po jednom ostrom kole prišiel Civic WTCC do boxov, odovzdal údaje a po istom čase nastúpil na ďalšiu jazdu.
Majú veľké ambície
Súkromný pretekársky tím J.A.S Motorsport už v minulosti pripravoval okruhové aj rely autá pre najvyššie súťaže a najmä na okruhoch získal majstrovské tituly.
Preto Honda poverila vývojom novinky práve talianov, ktorí si trúfajú doviesť značku k víťazstvám. Hoci majú naplánované tohto roku len tri záverečné podujatia šampionátu a to s jedným autom v Suzuke, Šanghaji a Makau, chcú vyhrať. „V tejto sezóne možno nie, ale na budúci rok chceme vyhrať hneď prvé preteky“, vyhlásil šéf J.A.S. Alessandro Mariani.
Trochu zdržanlivejší bol v odhadoch úspechov jazdec Tiago Monteiro, ktorý momentálne jazdí WTCC so Seatom a zrejme zásobuje nový tím poznatkami.
Kým Tiago pózoval kamerám a zahmlieval všetky konkrétne otázky ohľadom dosiahnutých časov na Slovakia Ringu, jeho tímový kolega Gabriele Tarquini (tiež jazdil WTCC v Seate) poctivo krúžil na okruhu a s technikmi nastavoval auto.
Vybrali si Civic a Slovakia Ring
Nie náhodou si Honda vybrala náš okruh, pretože v tomto roku hostil preteky WTCC, bol pre všetkých nový a existujú údaje, s ktorými sa možno porovnávať. Hlavným dôvodom pre výber Slovenska bola dostupnosť okruhu, priateľské prostredie, stabilná klíma a charakter okruhu, ktorý je v jednej časti extrémne technický a v inej zasa veľmi rýchly.
Technici sem vraj neprišli porovnávať časy, ale nastavovať auto pre rôzne prípady, ktoré môžu na nastať pri pretekoch. Výber modelu Civic na tieto účely bol veľmi logický. Jednak koncepcia podvozka vyhovuje prestavbe do WTCC a Civic je aktuálny nosný model značky.
Na opakované otázky, prečo Honda nevstúpila naspäť do F1 alebo prečo neskúsi WRC, existuje jasná odpoveď o výbornom pomere medzi medializáciou WTCC a ešte prijateľných vstupných nákladoch na vývoj.
Skúsenosti sa im zídu
Honda desiatky rokov vyvíjala systém VTEC, ktorý dal jej benzínovým motorom charakter a výkon vo vysokých otáčkach. Roky skúseností nástupom turbodúchadla neplánuje Honda zahodiť za hlavu a zástupcovia vývojového oddelenia jedným dychom potvrdili, že systém bude vhodný aj pre použitie v prepĺňaných motoroch.
Momentálne majú zaostrené na pretekársky štvorvalec s objemom 1,6 a s označením HR412E. Tím zatiaľ jazdí s jedným autom a k nemu pribudne v budúcej sezóne druhé. J.A.S. Motorsport výhľadovo plánuje vyrobiť niekoľko kusov pre privátne tímy.