KOŠICE. Hlavná ulica a stovky prihliadajúcich divákov boli svedkami otvorenia 38. ročníka Rally Košice. Cez štartovú rampu postupne prešla viac ako stovka súťažných posádok, bojujúcich až v piatich šampionátoch.
O to viac nás teší, že prvým vozidlom celého štartového poľa bude s tromi nulami na dverách Renault Megane R.S. posádky auto.sme.sk. Kým našou úlohou je čistiť trať a upozorniť divákov na štart Jozefa Béreša s číslom jeden, 78 posádok bude mať iné starosti.
Zvládnuť všetky rýchlostné skúšky zaradené do Majstrovstiev Poľska, Slovenska a Maďarska v čo najkratšom čase, avšak neurobiť chybu. Okrem hlavného poľa sa na tratiach objaví 33 účastníkov Slovenského Rally Pohára a Rally školy.
Začiatok na ťažkej Izre
V piatkovom programe sú tri rýchlostné skúšky. Podľa nášho názoru najťažšia Izra má rozbitý asfaltový povrch a začína na odbočke ešte pred obcou Slanec.
Lesnou technikou zničený asfalt zmiešaný so štrkom doslova provokuje k defektom. Rovnako nebezpečné sú vlny na ceste, ktoré môžu auto rozhádzať.
Ak plánujete vidieť jeden z troch prejazdov skúšky Izra, dočkáte sa zaujímavých momentov. Musíte však priniesť obetu státia v prachu po prejazde auta. Rovnako si dajte pozor na odletujúce skaly.
Rýchla Regeta má lepší povrch
Rýchlostná skúška Regeta štartuje v obci Slančík smerom na Ruskov, avšak asi po dvoch kilometroch odbočí úzkou ale kvalitnou lesnou cestou na Svinicu. Práve úvod testu cez horizonty a spomalenie retardérom, či brzdenie do odbočky na Svinicu budú pre divákov atraktívne.
Navyše začiatok skúšky Regeta je blízko oboch koncov testu Izra. Z jeho začiatku môžete stihnúť niektoré autá aj v Slančíku.
Borda má tri tváre
Posledná rýchlostná skúška v dvoch sekciách prvého dňa je Borda vstavaná do klasickej Herľanskej rýchlostnej skúšky. Vďaka zmene povrchov má tri ale absolútne rôzne pasáže. Odštartuje divácky prehľadným ale trochu rýchlym úsekom v Rankovciach, ktorý po dvoch horizontoch a klesaní na širokej ceste vchádza do Herľan tradičným spomaľovákom cez parkovisko.
Po divácky atraktívnej sekcii sa autá prepracujú na dlhánsku rovinu predelenú retardérom. Za ním je ešte dlhý rovný úsek s horizontmi a vjazdom do lesa na rozbitý asfalt. Prejazd cez známy mostík a vypletanie serpentínami už diváci poznajú a tu si prídu na svoje.
Menej priestoru budú mať v poslednej a najužšej časti trate na ešte horšom, miestami až štrkovom podklade v lese, smerom k cestnému ťahu E50. Z diváckeho hľadiska bude určite krajší úvod skúšky.
Majster nemá na výber
„Čakajú nás mimoriadne náročné dva dni. Teraz už nie je priestor na zaváhania,“ začal úradujúci majster Slovenska Jozef Béreš junior, ktorý dobre vie, že obhájiť celkové vlaňajšie prvenstvo bude mimoriadne náročné. „Rýchlostné skúšky poznáme, sú tradične zradné, treba si dávať pozor. Rozhodne ešte zabojujeme,“ dodal Béreš štartujúci s osvedčenou Škodou Fabia S2000.
Aktuálny líder priebežného poradia slovenského šampionátu, Grzegorz Grzyb je v predštartových vyhláseniach tradične opatrný. „Uvidíme. Sme uprostred dobre rozbehnutej sezóny.
Chcem byť čo najrýchlejší, aj keď viem, že nepotrebujem byť za každú cenu prvý,“ skonštatoval poľský jazdec sedlajúci Peugeot 207 S2000.
Susedia zaútočia na prvenstvo
Jedným z mála pilotov, ktorý dokáže držať krok so špeciálmi kategórie Super 2000 aj s iným autom, je Poliak Kajetan Kajetanowicz. „Subaru Impreza RT R4 mi veľmi sedí a časy, ktoré jazdíme, sú toho dôkazom. Košická rely sa mi veľmi páči a teším sa na porovnanie nielen so slovenskou špičkou, ktorú už dobre poznám, ale aj s maďarskými kolegami.“ Jedným z reprezentantov špičkového maďarského relyšportu je Norbert Herczig.
„Zišla sa u vás skvelá konkurencia. Každý si ale musíme sledovať boje vo svojom šampionáte. Myslím, že auto máme nastavené dobre a tešíme sa. Uvidíme, ako sa bude vyvíjať počasie,“ skonštatoval Herczig, ktorý podobne ako väčšina špičky, sedlá Škodu Fabia S2000. Stabilným spolujazdcom maďarského jazdca je mimochodom Slovák Igor Bacigál, ktorý v minulosti diktoval noty aj Máriovi Csentemu.
V piatok ráno vymenia jazdci úsmevy za sústredené tváre. Na programe je prvá etapa košickej súťaže, obsahujúca 285 kilometrov, z nich bude 83 km meraných.
Autor: Štefan Glovičko