MHD pre vodičov zadarmo a špeciálny buspruh na frekventovanej ceste. Bratislava sa zapája do týždňa mobility.
Výber z programu
Týždeň mobility
15. 9. – River Park Night Run;
16.9 .– Deň peších – pešie túry po meste aj prehliadka krypty Dómu sv. Martina;
17.9. – Deň cyklistov, otvorenie novej cyklotrasy Lafranconi – Zimný prístav;
18.9. – primátorské kontroly MHD a verejná diskusia o MHD;
21.9. – Parking day – parkoviská zmenené na verejné priestory;
22.9. – Deň bez áut.
BRATISLAVA. Kto má vodičák, bude jazdiť MHD zadarmo. Aj tým chce Bratislava nalákať ľudí z áut do hromadnej dopravy.
Šoféri sa budú voziť zadarmo počas celého Európskeho týždňa mobility od 16. do 23. septembra, bezplatná jazda platí počas tohto týždňa len na denné spoje.
„Chceme, aby si šoféri vyskúšali MHD,“ vysvetľuje akciu primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Sám má počas týždňa mobility kontrolovať MHD na vybraných spojoch a diskutovať s cestujúcimi.
Európsky týždeň mobility je celoeurópskym podujatím, ktoré sa zameriava na dopravu i vytlačenie áut z centra mesta. Do akcie sa zapája vyše tisícka ďalších miest.
Vlani sa v MHD v Bratislave vozili zadarmo obyvatelia mesta, ktorí vlastnia mestskú kartu.
Experiment v centre
Šoféri, ktorí nevyužijú pozvánku mesta do MHD, sa musia počas týždňa mobility pripraviť aj na obmedzenia. Mesto chce na frekventovanej ulici v centre vylúčiť autá z dvoch jazdných pruhov zo štyroch. Akési dočasné buspruhy vzniknú od Mosta SNP cez Štefánikovu ulicu k Slovenskej akadémii vied.
„Je to experiment,“ hovorí Ftáčnik. „Budeme to skúšať v rámci týždňa mobility prípadne týždeň po tom a budeme robiť merania, či ten experiment bol úspešný.“
Primátor priznáva, že možno tak centrum zahltia autami, ktoré budú stáť v zápchach, chcú to však otestovať. Podobne sa to podľa neho skúša aj v iných európskych mestách.
Počas špičiek dnes v okolí Prezidentského paláca nie sú zápchy ničím výnimočným.
Termín je neistý
Špeciálne buspruhy chce mesto zavádzať aj v súvislosti s novým systémom parkovania, ktoré má budúci rok zmeniť dopravu v hlavnom meste.
Ak zásady novej parkovacej politiky mestskí poslanci schvália, Bratislava bude mať jednotný parkovací systém. Zruší vyhradené parkovanie a zvýhodní domácich pred cezpoľnými.
Systém mal začať platiť 1. apríla. Ftáčnik pripúšťa, že sa termín možno posunie. Dôvodom sú výhrady starostov dotknutých mestských častí, kde sa majú parkovacie miesta spoplatniť, a aj potreba nového značenia na cestách.
Primátor presadzuje, aby nový parkovací systém spúšťalo mesto postupne, a tak aj vyznačovalo parkovacie miesta. Za parkovanie by sa malo platiť okrem Starého Mesta aj v Novom Meste, Ružinove a Petržalke.
Parkoviská na úvod nebudú
V čase spustenia nového parkovacieho systému však mesto neponúkne šoférom záchytné parkoviská na okrajoch Bratislavy, z ktorých by mali smerovať do centra MHD. „,To považujeme za nereálne,“ hovorí Ftáčnik. Magistrát zatiaľ vyberá lokality a rokuje o možných parkoviskách so súkromníkmi.
Či bude pri spustení parkovacej politiky fungovať projekt takzvaného obsadeného auta, ktoré by mohlo jazdiť v nových buspruhoch, je zatiaľ tiež nejasné. Primátor hovorí, že na to treba zmeniť zákon. „Keď povedia poslanci že áno, budeme na tom intenzívne pracovať,“ uzavrel Ftáčnik.
Zastupiteľstvo má rozhodovať 27. septembra.
Stanovisko najsilnejšieho politického klubu v meste
Predseda Sven Šovčík
"Poslanecký klub SDKÚ-DS a Most-Híd sa bude zaoberať bratislavskou mestskou parkovacou politikou na svojom rokovaní pred septembrovým mestským zastupitelstvom. Vítame, že mesto konečne rieši takú závažnú tému ako je parkovacia politika. Táto politika, po jej schválení, vstúpi do života väčšiny Bratislavčanov, preto je dôležité, aby bola dlhodobo obhájiteľná. Klub k nej zaujme jednotné stanovisko. Budeme pozorne počúvať názory zástupcov jednotlivých mestských častí počas rokovania mestského zastupiteľstva."
V rámci nového systému parkovania chce mesto vyznačiť bus pruhy. Ľudí chce dostať z áut do MHD či na bicykle.