Predajca opäť ponúkal auto, ktoré mu vrátili pre pretočené kilometre. Novým zákazníkom to zatajil.
BANSKÁ BYSTRICA. Keď dvojica mladíkov vystupujúca pod hlavičkou firmy AutoCentrum BB predávala v auguste modrý Ford Focus, ukazoval jeho tachometer niečo vyše 91-tisíc kilometrov. Budúci majiteľ si ho vybral cez inzerát na internete. Sľuboval „top stav“ aj servisnú knižku. Tú však nedostal.
Záujemca si nechal auto ešte pred kúpou prezrieť v banskobystrickom autorizovanom autoservise. Tam nezistili, že by voz pôvodne kúpený v Taliansku a neskôr v Nemecku mal najazdených viac kilometrov, ako ukazoval tachometer. Auto navyše vyzeralo dobre a udržiavane.
Len náhodou nový majiteľ zistil, že tachometer nie je v poriadku.
Pomohla žiarovka
Nový vlastník šiel po dvoch týždňoch s Fordom vymeniť žiarovku do bratislavského značkového servisu Summit Motors. Až tam sa ukázal skutočný stav auta.
Rady
Na čo si dať pozor
Servisná knižka
bez nej auto nekupujte;
telefonicky si s ňou viete v servise overiť, či tam bolo auto na prehliadke a koľko malo pri tom najazdené;
pomôže aj kontakt na bývalého vlastníka, môže stav tachometra potvrdiť.
Motor
nepravidelný chod či podozrivé zvuky môžu byť znakom veľkého počtu najazdených kilometrov;
ak po 15 minútach behu motora ide z výfuku čierny (diesel) alebo modrý dym (benzínový motor), zrejme je veľmi opotrebovaný.
Gumy na pedáloch
sú dobrým indikátorom najazdených kilometrov;
pri 200-tisícoch sú zvyčajne veľmi opotrebované;
pokiaľ sú nové, signalizuje to podvod.
opotrebovanejšie sú skôr pri autách, ktoré jazdia po meste, menej pri „diaľničných autách“.
Interiér
vysedené sedadlo, veľmi opotrebované čalúnenie, ošúchaný volant či riadiaca páka tiež veľa napovedia o stave kilometrov.
pri 50 či 70 tisícoch kilometrov by mali byť ešte stále v dobrom stave.
Z databáz Fordu zistili, že bolo v servise aj pred rokom a pol. Na tachometri vtedy malo 119 854 kilometrov. Technik odhadol súčasný stav na 200-tisíc. Z takmer nového auta tak bol zrazu voz, do ktorého by bolo treba investovať až 4000 eur za servis.
Šéf bratislavského servisu hovorí, že túto informáciu mohol zistiť už banskobystrický autorizovaný servis, keďže by mal mať prístup do rovnakých databáz ako všetky ostatné značkové servisy Fordu na Slovensku. Záznam o pretočených kilometroch pritom nenašli ani v autorizovanom servise v Nitre.
Pôvodný majiteľ auta Viktor Hollý tvrdil, že o pretočenom tachometri nevedel. Ako auto doviezol z Nemecka, tak ho vraj aj predal ďalej. Ako podmienku vrátenia auta si vypýtal 200 eur za jeho dvojtýždňový „prenájom“.
Opäť predávali
Hollý dostal pri vrátení potvrdenku, že stav tachometra nesedí so skutočnosťou.
Denník SME má k dispozícii doklady, ktoré potvrdzujú, že predajca auta najneskôr po vrátení auta vedel, že tachometer bol pretočený.
Napriek tomu sa auto pokúsil predať opäť – tentoraz s tachometrom na 94tisícoch kilometrov.
Keď za ním prišli redaktori SME, ktorí vystupovali ako záujemcovia o voz, Hollý a jeho partner tvrdili, že auto predávajú tak, ako ho kúpili, a hoci sa nevedeli zaručiť, že nemá najazdené viac, zatajili, že už raz bolo vrátené a že majú dôkaz, že sa s tachometrom manipulovalo.
Auto vyzeralo v poriadku. Jediné podozrenie vyvolávalo, že ojazdený Ford mal nové gumy na pedáloch.
Ja som nepretáčal
„Ja som tie kilometre nepretáčal,“ povedal do telefónu Hollý po tom, ako mu neskôr redaktor SME odhalil svoju identitu a pýtal sa, prečo nepovedal pravdu o aute. Viac hovoriť nechcel. Rovnako reagoval aj druhý mladík, ktorý asistoval pri predaji. „Ďakujem, ja nejdem vôbec toto riešiť.“ Krátko po telefonátoch inzerát zmizol z internetu.
Pretáčať kilometre u nás nie je trestné.
Šéfka sekcie trestného práva ministerstva spravodlivosti Lucia Kurilovská však hovorí, že predávať auto s vedomím, že je na ňom znížený počet kilometrov, by mohol byť trestný čin podvodu. Mohlo by podľa nej ísť aj o ďalšie trestné činy.
Pretočím kilometre, inzerujú
Úprava počítadla, ktorá zvýši hodnotu auta o tisícky, stojí 35 eur.
BRATISLAVA. Mechanické „pretáčanie“ kilometrov vŕtačkou sa už na modernejších autách s elektronickým počítadlom kilometrov nerobí. Počítadlá sa teraz upravujú tak, že vymažú a znova nahrajú softvér do riadiacej jednotky vozidla. Na túto procedúru by mal stačiť notebook, špeciálny softvér a koncovka, ktorá sa dá pripojiť k autu. Na Slovensku je manipulácia s počítadlom legálna a živí sa ňou viacero firiem.
„Mne to je jedno. Aké číslo chcete, také vám tam dám,“ odpovedal SME zamestnanec bardejovskej firmy MTE na otázku, či dokážu ubrať autu akýkoľvek počet kilometrov. „Pretočenie“ u nich stojí 35 eur, robia ho na počkanie.
Firma sa dištancuje od obchodovania s upravovanými autami formulkou, ktorú má na svojej stránke:
„Počítadlo kilometrov nie je štátom ciachovanou mierou, preto s ním možno ľubovoľne manipulovať. Pokiaľ však túto skutočnosť neoznámite pri predaji vozidla, uplatnení záručných podmienok alebo iných zmlúv odvolávajúcich sa na stav kilometrov, môžete sa dopustiť trestného činu podvodu.“
Technik z jedného značkového servisu hovorí, že na niektorých autách nie je možné zmeniť počítadlo tak, že to servis nepozná.
Napríklad niektoré volvá majú viac nezávislých systémov, ktoré úpravu rozpoznajú.
Niektoré francúzske automobilky zasa vedú v centrálnom systéme všetky opravy auta, takže je jasné, kedy malo koľko najazdené.
Miroslav Kern
Históriu menia štyridsiatim percentám ojazdených áut
O autách s pretočenými tachometrami hovorí JÚLIUS PETRUS zo Spolku na ochranu vlastníkov automobilov.
Koľko áut predávaných na inzeráty a v bazároch má pretočené kilometre?
„Podľa odborníkov ide zhruba o štyridsať percent vozidiel.“
Kde je najväčšie riziko, že človek kúpi takéto auto?
„Pri individuálnych dovozoch, keď nie je známa história auta, a v menších autobazároch, ktoré stavy tachometrov a históriu nepreverujú.“
Kde by mala byť kúpa najbezpečnejšia?
„Vo väčších autobazároch a to hlavne tam, kde k autám dávajú potvrdenie o kontrole stavu tachometra a zároveň sú majiteľmi automobilov a nie sú len sprostredkovateľmi predaja. V takých bazároch je omnoho ľahšie manipuláciu s tachometrom reklamovať, a preto si dávajú väčší pozor a pri výkupe autá viac kontrolujú. V ideálnom prípade je dobré kupovať auto tam, kde pri zistení manipulácie s tachometrom automaticky vracajú peniaze alebo aspoň poskytnú výraznú zľavu.“
Ako proti tomu automobilky bojujú? Znižuje sa počet áut, na ktorých sa to dá?
„Tento problém automobilky príliš nezaujíma. Dokonca sa dá povedať, že stáčanie tachometrov je momentálne najjednoduchšie v histórii, pretože na to stačí len notebook, vhodný pripájací kábel a softvér. Stočenie digitálneho tachometra je tak otázkou niekoľkých minút či skôr sekúnd. Mechanické tachometre sa stáčali ťažšie.“
Takto upravené autá už zväčša dovezú alebo ich upravujú tu?
„Odpoveď je jednoduchá. Pri poslednom prieskume naše združenie našlo na slovenskom internete 21 firiem, ktoré stáčanie úplne verejne ponúkajú. Je fakt, že bez stočenia by veľa dovezených áut ani nenašlo kupca.“
Bývajú reklamácie takéhoto auta úspešné? Má vôbec kupujúci nárok na reklamáciu takéhoto auta?
„Slušný autobazár, ktorý je vlastníkom auta, peniaze vráti. Alebo informuje o stočenom tachometri už pri predaji a je už len na zákazníkovi, či si auto s takým hendikepom kúpi. Nepoctivý bazár, spravidla ten, ktorý má autá v komisnom predaji, sa bude vyhovárať na bývalého majiteľa a pravdepodobne sa vrátenia peňazí nedočkáte. Zatiaľ nevieme o žiadnom prípade, ktorý by sa dostal pred súd a ten by nariadil vrátenie peňazí. Dokazovanie je totiž veľmi zložité.“
Miroslav Kern