SME
reklama

Mlčať o pretáčaní tachometra je trestné

Pretočené kilometre dokázal odhaliť iba jeden z troch autorizovaných servisov.

Niektoré autobazáre zaručujú, že vrátia peniaze, ak kupujúci odhalí pretočené kilometre.Niektoré autobazáre zaručujú, že vrátia peniaze, ak kupujúci odhalí pretočené kilometre. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predajca opäť ponúkal auto, ktoré mu vrátili pre pretočené kilometre. Novým zákazníkom to zatajil.

BANSKÁ BYSTRICA. Keď dvojica mladíkov vystupujúca pod hlavičkou firmy AutoCentrum BB predávala v auguste modrý Ford Focus, ukazoval jeho tachometer niečo vyše 91-­tisíc kilometrov. Budúci majiteľ si ho vybral cez inzerát na internete. Sľuboval „top stav“ aj servisnú knižku. Tú však nedostal.

Záujemca si nechal auto ešte pred kúpou prezrieť v banskobystrickom autorizovanom autoservise. Tam nezistili, že by voz pôvodne kúpený v Taliansku a neskôr v Nemecku mal najazdených viac kilometrov, ako ukazoval tachometer. Auto navyše vyzeralo dobre a udržiavane.

Len náhodou nový majiteľ zistil, že tachometer nie je v poriadku.

Pomohla žiarovka

Nový vlastník šiel po dvoch týždňoch s Fordom vymeniť žiarovku do bratislavského značkového servisu Summit Motors. Až tam sa ukázal skutočný stav auta.

info
Rady

Na čo si dať pozor

  • Servisná knižka
  • bez nej auto nekupujte;
  • telefonicky si s ňou viete v servise overiť, či tam bolo auto na prehliadke a koľko malo pri tom najazdené;
  • pomôže aj kontakt na bývalého vlastníka, môže stav tachometra potvrdiť.
    motor.jpg
  • Motor
  • nepravidelný chod či podozrivé zvuky môžu byť znakom veľkého počtu najazdených kilometrov;
  • ak po 15 minútach behu motora ide z výfuku čierny (diesel) alebo modrý dym (benzínový motor), zrejme je veľmi opotrebovaný.
    pedal.jpg
  • Gumy na pedáloch
  • sú dobrým indikátorom najazdených kilometrov;
  • pri 200­-tisícoch sú zvyčajne veľmi opotrebované;
  • pokiaľ sú nové, signalizuje to podvod.
  • opotrebovanejšie sú skôr pri autách, ktoré jazdia po meste, menej pri „diaľničných autách“.
    korman.jpg
  • Interiér
  • vysedené sedadlo, veľmi opotrebované čalúnenie, ošúchaný volant či riadiaca páka tiež veľa napovedia o stave kilometrov.
  • pri 50­ či 70 tisícoch kilometrov by mali byť ešte stále v dobrom stave.

Z databáz Fordu zistili, že bolo v servise aj pred rokom a pol. Na tachometri vtedy malo 119 854 kilometrov. Technik odhadol súčasný stav na 200-­tisíc. Z takmer nového auta tak bol zrazu voz, do ktorého by bolo treba investovať až 4000 eur za servis.

Šéf bratislavského servisu hovorí, že túto informáciu mohol zistiť už banskobystrický autorizovaný servis, keďže by mal mať prístup do rovnakých databáz ako všetky ostatné značkové servisy Fordu na Slovensku. Záznam o pretočených kilometroch pritom nenašli ani v autorizovanom servise v Nitre.

Pôvodný majiteľ auta Viktor Hollý tvrdil, že o pretočenom tachometri nevedel. Ako auto doviezol z Nemecka, tak ho vraj aj predal ďalej. Ako podmienku vrátenia auta si vypýtal 200 eur za jeho dvojtýždňový „prenájom“.

Opäť predávali

Hollý dostal pri vrátení potvrdenku, že stav tachometra nesedí so skutočnosťou.

Denník SME má k dispozícii doklady, ktoré potvrdzujú, že predajca auta najneskôr po vrátení auta vedel, že tachometer bol pretočený.

Napriek tomu sa auto pokúsil predať opäť – tentoraz s tachometrom na 94­tisícoch kilometrov.

Keď za ním prišli redaktori SME, ktorí vystupovali ako záujemcovia o voz, Hollý a jeho partner tvrdili, že auto predávajú tak, ako ho kúpili, a hoci sa nevedeli zaručiť, že nemá najazdené viac, zatajili, že už raz bolo vrátené a že majú dôkaz, že sa s tachometrom manipulovalo.

Auto vyzeralo v poriadku. Jediné podozrenie vyvolávalo, že ojazdený Ford mal nové gumy na pedáloch.

Ja som nepretáčal

„Ja som tie kilometre nepretáčal,“ povedal do telefónu Hollý po tom, ako mu neskôr redaktor SME odhalil svoju identitu a pýtal sa, prečo nepovedal pravdu o aute. Viac hovoriť nechcel. Rovnako reagoval aj druhý mladík, ktorý asistoval pri predaji. „Ďakujem, ja nejdem vôbec toto riešiť.“ Krátko po telefonátoch inzerát zmizol z internetu.

Pretáčať kilometre u nás nie je trestné.

Šéfka sekcie trestného práva ministerstva spravodlivosti Lucia Kurilovská však hovorí, že predávať auto s vedomím, že je na ňom znížený počet kilometrov, by mohol byť trestný čin podvodu. Mohlo by podľa nej ísť aj o ďalšie trestné činy.

ico

Pretočím kilometre, inzerujú

Úprava počítadla, ktorá zvýši hodnotu auta o tisícky, stojí 35 eur.

BRATISLAVA. Mechanické „pretáčanie“ kilometrov vŕtačkou sa už na modernejších autách s elektronickým počítadlom kilometrov nerobí. Počítadlá sa teraz upravujú tak, že vymažú a znova nahrajú softvér do riadiacej jednotky vozidla. Na túto procedúru by mal stačiť notebook, špeciálny softvér a koncovka, ktorá sa dá pripojiť k autu. Na Slovensku je manipulácia s počítadlom legálna a živí sa ňou viacero firiem.

„Mne to je jedno. Aké číslo chcete, také vám tam dám,“ odpovedal SME zamestnanec bardejovskej firmy MTE na otázku, či dokážu ubrať autu akýkoľvek počet kilometrov. „Pretočenie“ u nich stojí 35 eur, robia ho na počkanie.

Firma sa dištancuje od obchodovania s upravovanými autami formulkou, ktorú má na svojej stránke:

„Počítadlo kilometrov nie je štátom ciachovanou mierou, preto s ním možno ľubovoľne manipulovať. Pokiaľ však túto skutočnosť neoznámite pri predaji vozidla, uplatnení záručných podmienok alebo iných zmlúv odvolávajúcich sa na stav kilometrov, môžete sa dopustiť trestného činu podvodu.“

Technik z jedného značkového servisu hovorí, že na niektorých autách nie je možné zmeniť počítadlo tak, že to servis nepozná.

Napríklad niektoré volvá majú viac nezávislých systémov, ktoré úpravu rozpoznajú.

Niektoré francúzske automobilky zasa vedú v centrálnom systéme všetky opravy auta, takže je jasné, kedy malo koľko najazdené.

Miroslav Kern

ico

Históriu menia štyridsiatim percentám ojazdených áut

O autách s pretočenými tachometrami hovorí JÚLIUS PETRUS zo Spolku na ochranu vlastníkov automobilov.

Koľko áut predávaných na inzeráty a v bazároch má pretočené kilometre?

„Podľa odborníkov ide zhruba o štyridsať percent vozidiel.“

Kde je najväčšie riziko, že človek kúpi takéto auto?

„Pri individuálnych dovozoch, keď nie je známa história auta, a v menších autobazároch, ktoré stavy tachometrov a históriu nepreverujú.“

Kde by mala byť kúpa najbezpečnejšia?

„Vo väčších autobazároch a to hlavne tam, kde k autám dávajú potvrdenie o kontrole stavu tachometra a zároveň sú majiteľmi automobilov a nie sú len sprostredkovateľmi predaja. V takých bazároch je omnoho ľahšie manipuláciu s tachometrom reklamovať, a preto si dávajú väčší pozor a pri výkupe autá viac kontrolujú. V ideálnom prípade je dobré kupovať auto tam, kde pri zistení manipulácie s tachometrom automaticky vracajú peniaze alebo aspoň poskytnú výraznú zľavu.“

Ako proti tomu automobilky bojujú? Znižuje sa počet áut, na ktorých sa to dá?

„Tento problém automobilky príliš nezaujíma. Dokonca sa dá povedať, že stáčanie tachometrov je momentálne najjednoduchšie v histórii, pretože na to stačí len notebook, vhodný pripájací kábel a softvér. Stočenie digitálneho tachometra je tak otázkou niekoľkých minút či skôr sekúnd. Mechanické tachometre sa stáčali ťažšie.“

Takto upravené autá už zväčša dovezú alebo ich upravujú tu?

„Odpoveď je jednoduchá. Pri poslednom prieskume naše združenie našlo na slovenskom internete 21 firiem, ktoré stáčanie úplne verejne ponúkajú. Je fakt, že bez stočenia by veľa dovezených áut ani nenašlo kupca.“

Bývajú reklamácie takéhoto auta úspešné? Má vôbec kupujúci nárok na reklamáciu takéhoto auta?

„Slušný autobazár, ktorý je vlastníkom auta, peniaze vráti. Alebo informuje o stočenom tachometri už pri predaji a je už len na zákazníkovi, či si auto s takým hendikepom kúpi. Nepoctivý bazár, spravidla ten, ktorý má autá v komisnom predaji, sa bude vyhovárať na bývalého majiteľa a pravdepodobne sa vrátenia peňazí nedočkáte. Zatiaľ nevieme o žiadnom prípade, ktorý by sa dostal pred súd a ten by nariadil vrátenie peňazí. Dokazovanie je totiž veľmi zložité.“

Miroslav Kern

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 490
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 998
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 611
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 494
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 006
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 366
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 718
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 470
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 372
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 298
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 936
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu