SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Vodiči by mali očakávať vždy to najhoršie

Aj keď je protiidúce auto veľmi ďaleko, nespoliehajte sa na to pri odbočovaní vľavo. Môže ísť rýchlejšie, než čakáte.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Richard: "Išiel som po priamej hlavnej ceste mimo obce a odbočoval som na vedľajšiu cestu vľavo. Pred križovatkou je znížená rýchlosť na 80 km/h a následne na 60 km/h a to v oboch smeroch. Pred odbočovaním som videl v bezpečnej vzdialenosti v protismere ísť motocykel.

Začal som odbočovací manéver a počas neho som videl, že motocykel sa približuje oveľa rýchlejšie, než som predpokladal. Nedodržal zníženú rýchlosť a aj v momente, keď prechádzal okolo mňa, odhadom mohol ísť rýchlosťou 90 až 100 km/h. Odbočovací manéver bolo bezpečnejšie (z môjho pohľadu) dokončiť, ako ho prerušiť.

Gestom mi naznačil, že sa cítil byť obmedzený, ak nie aj ohrozený. V momente, keď okolo mňa prechádzal, bol som už väčšou časťou auta na vedľajšej ceste (možno už aj celou), on mierne vybočil vrámci svojho jazdného pruhu, nemusel vybočiť do protismerného pruhu.

Porušil som dopravné predpisy?

Určuje mi nejaký predpis predpokladať, že iný účastník premávky poruší nejaký predpis, prípadne aj to, ktorý? Kto by bol vinníkom v prípade nehody? Ja za nedanie prednosti v jazde, alebo motocyklista, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť protiidúcim vozidlám. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť vozidlo, ktoré má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Motorkár musel pre Richarda zmeniť smer jazdy. Zdá sa ale, že to vodič motocyklu nemusel spraviť náhle. Vtedy by Richard predpisy o dávaní prednosti v jazde neporušil.

Tak, ako Richard už z diaľky videl prichádzajúcu motorku, aj motorkár mal možnosť vidieť odbočujúceho Richarda a prispôsobiť tomu jazdu. Keďže sa nerazili, s veľkou pravdepodobnosťou bol motorkár pripravený obísť Richardovo auto.

Bezpečnejšie je očakávať nečakané

Richard sa tiež spýtal, či musí predpokladať, že iný účastník premávky poruší nejaký predpis. Zákon na to odpovedá:

"Účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam."

Ak by aj takýto predpis neexistoval, vždy je bezpečnejšie predpokladať, že vodiči okolo vás budú ignorovať dopravné pravidlá. To vás prinúti byť opatrnejší a v nejednom prípade vás to môže uchrániť pred nehodou.

Richard mal očakávať rýchleho motorkára. Skúsenosti mnohých vodičov sú všeobecne známe: viacerí motorkári si s rýchlostnými obmedzeniami ťažkú hlavu nerobia. Ak je takýto vodič zdanlivo ďaleko, je lepšie očakávať, že sa k vám priblíži veľmi rýchlo.

Kto by bol vinný

Nielen Richard je povinný dodržiavať dopravné predpisy. V prípade, že by sa obe vozidlá v križovatke zrazili, obaja vodiči by mali mať označení za vinníka. Richard za nedanie prednosti v jazde, aj keď videl už z ďaleka prichádzajúcu motorku. Motorkárova vina by spočívala v neprispôsobení rýchlosti jazdy.

Iná situácia by nastala, ak by Richard motorkára zaregistroval až po začatí predchádzania, napríklad pre neprehľadnú zákrutu. Po začatí odbočovania, ak by doňho motorkár v privysokej rýchlosti narazil, väčší podiel viny, ak nie úplne celý, by mal podľa nás znášať motorkár.

Ak prichádzate do križovatky, chcete odbočiť vľavo, no blíži sa k vám z opačného smeru iné vozidlo, mali by ste sa riadiť príslovím "dvakrát meraj a raz rež". Rýchlo sa pohybujúce vozidlá, ktoré aj keď zbadáte vo veľkej vzdialenosti, sa môžu do križovatky dostať skôr, než si myslíte.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  8. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 727
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 134
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 162
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 734
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 682
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 024
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 021
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


13 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  2. Miroslav Lukáč: Užitočný idiot /terminus technicus/ sa stáva nedostatkovým tovarom.
  3. Jana Melišová: Ten, kto koná dobro pre dobro
  4. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?
  5. Vladimír Krátky: Fico sa zrejme účelovo nechal od veľvyslancov prefackať .
  6. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  7. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  8. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 656
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 742
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 254
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 891
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 690
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 677
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 959
  8. Simona Kyselicová: Ako sa najhorší rok v mojom živote stal najlepším učiteľom. 2022, dámy a páni! 2 424
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu