SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Vodiči by mali očakávať vždy to najhoršie

Aj keď je protiidúce auto veľmi ďaleko, nespoliehajte sa na to pri odbočovaní vľavo. Môže ísť rýchlejšie, než čakáte.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Richard: "Išiel som po priamej hlavnej ceste mimo obce a odbočoval som na vedľajšiu cestu vľavo. Pred križovatkou je znížená rýchlosť na 80 km/h a následne na 60 km/h a to v oboch smeroch. Pred odbočovaním som videl v bezpečnej vzdialenosti v protismere ísť motocykel.

Začal som odbočovací manéver a počas neho som videl, že motocykel sa približuje oveľa rýchlejšie, než som predpokladal. Nedodržal zníženú rýchlosť a aj v momente, keď prechádzal okolo mňa, odhadom mohol ísť rýchlosťou 90 až 100 km/h. Odbočovací manéver bolo bezpečnejšie (z môjho pohľadu) dokončiť, ako ho prerušiť.

Gestom mi naznačil, že sa cítil byť obmedzený, ak nie aj ohrozený. V momente, keď okolo mňa prechádzal, bol som už väčšou časťou auta na vedľajšej ceste (možno už aj celou), on mierne vybočil vrámci svojho jazdného pruhu, nemusel vybočiť do protismerného pruhu.

Porušil som dopravné predpisy?

Určuje mi nejaký predpis predpokladať, že iný účastník premávky poruší nejaký predpis, prípadne aj to, ktorý? Kto by bol vinníkom v prípade nehody? Ja za nedanie prednosti v jazde, alebo motocyklista, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť protiidúcim vozidlám. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť vozidlo, ktoré má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Motorkár musel pre Richarda zmeniť smer jazdy. Zdá sa ale, že to vodič motocyklu nemusel spraviť náhle. Vtedy by Richard predpisy o dávaní prednosti v jazde neporušil.

Tak, ako Richard už z diaľky videl prichádzajúcu motorku, aj motorkár mal možnosť vidieť odbočujúceho Richarda a prispôsobiť tomu jazdu. Keďže sa nerazili, s veľkou pravdepodobnosťou bol motorkár pripravený obísť Richardovo auto.

Bezpečnejšie je očakávať nečakané

Richard sa tiež spýtal, či musí predpokladať, že iný účastník premávky poruší nejaký predpis. Zákon na to odpovedá:

"Účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam."

Ak by aj takýto predpis neexistoval, vždy je bezpečnejšie predpokladať, že vodiči okolo vás budú ignorovať dopravné pravidlá. To vás prinúti byť opatrnejší a v nejednom prípade vás to môže uchrániť pred nehodou.

Richard mal očakávať rýchleho motorkára. Skúsenosti mnohých vodičov sú všeobecne známe: viacerí motorkári si s rýchlostnými obmedzeniami ťažkú hlavu nerobia. Ak je takýto vodič zdanlivo ďaleko, je lepšie očakávať, že sa k vám priblíži veľmi rýchlo.

Kto by bol vinný

Nielen Richard je povinný dodržiavať dopravné predpisy. V prípade, že by sa obe vozidlá v križovatke zrazili, obaja vodiči by mali mať označení za vinníka. Richard za nedanie prednosti v jazde, aj keď videl už z ďaleka prichádzajúcu motorku. Motorkárova vina by spočívala v neprispôsobení rýchlosti jazdy.

Iná situácia by nastala, ak by Richard motorkára zaregistroval až po začatí predchádzania, napríklad pre neprehľadnú zákrutu. Po začatí odbočovania, ak by doňho motorkár v privysokej rýchlosti narazil, väčší podiel viny, ak nie úplne celý, by mal podľa nás znášať motorkár.

Ak prichádzate do križovatky, chcete odbočiť vľavo, no blíži sa k vám z opačného smeru iné vozidlo, mali by ste sa riadiť príslovím "dvakrát meraj a raz rež". Rýchlo sa pohybujúce vozidlá, ktoré aj keď zbadáte vo veľkej vzdialenosti, sa môžu do križovatky dostať skôr, než si myslíte.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 803
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 954
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 151
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 862
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 816
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 627
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 763
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 131
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 951
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.