SME

Vodiči by mali očakávať vždy to najhoršie

Aj keď je protiidúce auto veľmi ďaleko, nespoliehajte sa na to pri odbočovaní vľavo. Môže ísť rýchlejšie, než čakáte.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Richard: "Išiel som po priamej hlavnej ceste mimo obce a odbočoval som na vedľajšiu cestu vľavo. Pred križovatkou je znížená rýchlosť na 80 km/h a následne na 60 km/h a to v oboch smeroch. Pred odbočovaním som videl v bezpečnej vzdialenosti v protismere ísť motocykel.

Začal som odbočovací manéver a počas neho som videl, že motocykel sa približuje oveľa rýchlejšie, než som predpokladal. Nedodržal zníženú rýchlosť a aj v momente, keď prechádzal okolo mňa, odhadom mohol ísť rýchlosťou 90 až 100 km/h. Odbočovací manéver bolo bezpečnejšie (z môjho pohľadu) dokončiť, ako ho prerušiť.

Gestom mi naznačil, že sa cítil byť obmedzený, ak nie aj ohrozený. V momente, keď okolo mňa prechádzal, bol som už väčšou časťou auta na vedľajšej ceste (možno už aj celou), on mierne vybočil vrámci svojho jazdného pruhu, nemusel vybočiť do protismerného pruhu.

Porušil som dopravné predpisy?

Určuje mi nejaký predpis predpokladať, že iný účastník premávky poruší nejaký predpis, prípadne aj to, ktorý? Kto by bol vinníkom v prípade nehody? Ja za nedanie prednosti v jazde, alebo motocyklista, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť protiidúcim vozidlám. Dať prednosť pritom znamená neprinútiť vozidlo, ktoré má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Motorkár musel pre Richarda zmeniť smer jazdy. Zdá sa ale, že to vodič motocyklu nemusel spraviť náhle. Vtedy by Richard predpisy o dávaní prednosti v jazde neporušil.

Tak, ako Richard už z diaľky videl prichádzajúcu motorku, aj motorkár mal možnosť vidieť odbočujúceho Richarda a prispôsobiť tomu jazdu. Keďže sa nerazili, s veľkou pravdepodobnosťou bol motorkár pripravený obísť Richardovo auto.

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnejšie je očakávať nečakané

Richard sa tiež spýtal, či musí predpokladať, že iný účastník premávky poruší nejaký predpis. Zákon na to odpovedá:

"Účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam."

Ak by aj takýto predpis neexistoval, vždy je bezpečnejšie predpokladať, že vodiči okolo vás budú ignorovať dopravné pravidlá. To vás prinúti byť opatrnejší a v nejednom prípade vás to môže uchrániť pred nehodou.

Richard mal očakávať rýchleho motorkára. Skúsenosti mnohých vodičov sú všeobecne známe: viacerí motorkári si s rýchlostnými obmedzeniami ťažkú hlavu nerobia. Ak je takýto vodič zdanlivo ďaleko, je lepšie očakávať, že sa k vám priblíži veľmi rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

Kto by bol vinný

Nielen Richard je povinný dodržiavať dopravné predpisy. V prípade, že by sa obe vozidlá v križovatke zrazili, obaja vodiči by mali mať označení za vinníka. Richard za nedanie prednosti v jazde, aj keď videl už z ďaleka prichádzajúcu motorku. Motorkárova vina by spočívala v neprispôsobení rýchlosti jazdy.

Iná situácia by nastala, ak by Richard motorkára zaregistroval až po začatí predchádzania, napríklad pre neprehľadnú zákrutu. Po začatí odbočovania, ak by doňho motorkár v privysokej rýchlosti narazil, väčší podiel viny, ak nie úplne celý, by mal podľa nás znášať motorkár.

Ak prichádzate do križovatky, chcete odbočiť vľavo, no blíži sa k vám z opačného smeru iné vozidlo, mali by ste sa riadiť príslovím "dvakrát meraj a raz rež". Rýchlo sa pohybujúce vozidlá, ktoré aj keď zbadáte vo veľkej vzdialenosti, sa môžu do križovatky dostať skôr, než si myslíte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 561
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 279
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 065
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 243
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 845
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 415
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 395
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 766
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 077
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 963
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 573
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 810
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 996
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 872
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu