SME

Poučoval vás arogantný vodič? Hrozí mu len pokuta 60 eur

Po cestách jazdia vodiči, ktorí si vyhradzujú nielen právo byť všade prvý, ale aj poučovať iných vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ich správanie sa je veľmi nebezpečné. Napriek tomu im hrozí len malá pokuta.

Jessk: "Išiel som v Košiciach po Južnej triede smerom do mesta. Na semafore pred mostom v Barci sme stáli vedľa seba dve autá. Po rozsvietení zelenej sme sa naraz pohli a obaja sme šli vedľa seba maximálnou povolenou rýchlosťou 70 km/h. Ja som išiel v ľavom pruhu.

Po asi 300 metroch sa na mňa zozadu nalepil čierny Passat alebo Audi a začal blikať. Zvýšil som rýchlosť na cca 76 km/h, no aj tak som vedľa idúce vozidlo nedokázal predbehnúť.

Nakoniec vozidlo v pravom pruhu odbočilo a čierna limuzína ma predbehla sprava. Sedeli v nej dvaja svalnatí mladí muži v bielych tričkách a vodič za jazdy na mňa niečo gestikuloval. Cez okienko na mňa mával niečim ako policajný preukaz.

Potom sa zaradil predo mňa, pribrzdil na cca 35 km/h a blokoval ma. Po chvíli ho to prešlo a na semafore pri rybe sa zaradil do stredného pruhu. Ja som bol v ľavom pruhu. Niečo na mňa gestikuloval, tak som otvoril pravé okienko a on začal na mňa hulákať, že či poznám predpisy a že ma pošle na preskúšanie. Keď naskočila zelená, s nasrdeným výrazom odfrčal. Podľa mňa som žiadne pravidlo neporušil, ale človek nikdy nevie.

Ak by sa jednalo o vozidlo s prednosťou v jazde (svetelný maják + húkačka) - môže vľavo jazdiace vodidlo pri uvoľňovaní jazdného pruhu prekročiť max. povolenú rýchlosť?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kým čitateľ neprekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, dopravné pravidlá neporušil. Rýchlejšiemu auto sa nemusel vyhnúť.

Auto v ľavom a aj vozidlo v pravom jazdnom pruhu sa rozbiehali zo svetelnej križovatky. Z toho, čo napísal Jessk vyplýva, že zrýchľovali približne rovnako. Keď dosiahli najvyššiu povolenú rýchlosť, udržiavali ju a ani jedno z áut nebolo rýchlejšie.

Po krátkej dobe sa zozadu priblížila čierna limuzína. Zákon na takéto prípady myslí predpisom: "Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie."

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlejšiemu vozidlu sa bez porušenia predpisov nemohol vyhnúť

Kým sa k Jesskovi približovala čierna limuzína, bol povinný ľavý jazdný pruh čo najskôr uvoľniť. Neodbočoval, nepredchádzal, neotáčal sa a ani neobchádzal, objektívne však ľavý jazdný pruh uvoľniť nemohol. Mohol buď zrýchliť, čím by ale riskoval porušenie pravidiel a pokutu, alebo spomaliť, no rovnako by mu hrozila pokuta. Pri spomalení by obmedzil a ohrozil bezpečnosť ľudí v čiernej limuzíne.

Ak sa k vám zozadu bude približovať rýchlejšie vozidlo, vybrať si brzdenie je nerozumné a nebezpečné. V tejto súvislosti zákon zakazuje znížiť náhle rýchlosť jazdy, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. V opísanom prípade si to bezpečnosť nevyžadovala.

Okrem toho, keď vodič čiernej limuzíny spomalil na rýchlosť Jesskovho vozidla, limuzína prestala byť rýchlejšie idúcim vozidlom.

SkryťVypnúť reklamu

Jessk napriek všetkému zariskoval, ale neodvážil sa príliš prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť. Ak by ho vtedy namerali policajti, mohli mu uložiť pokutu na mieste až 60 eur.

Nebezpečné správanie sa "policajta"

Nakoniec sa čierna limuzína pred Jesska dostala. Vodič limuzíny sa však zachoval mimoriadne arogantne, agresívne a nebezpečne. Napriek tomu by mu polícia nemohla dať viac ako 60 eur pokuty.

Rozhodol sa zobrať spravodlivosť do vlastných rúk a vybrzďoval iného vodiča. To je správanie, ktoré na cesty nepatrí. Je často nebezpečnejšie ako mnohé priestupky označené ako závažné. Riziko havárie je pri vybrzďovaní iných vodičov veľmi vysoké. Vodiči sú pod vplyvom stresu a ľahko sa stane, že zareagujú nevhodne.

Správanie sa vodiča je o to nebezpečnejšie, ak to bol skutočne policajt. Jeho úlohou nie je svojvoľne "vychovávať". Zachoval sa v rozpore s etickými normami, ktoré majú policajti dodržiavať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na preskúšanie nebol dôvod

Vyhrážky vodiča limuzíny, ktorý chcel Jesska poslať na preskúšanie z dopravných predpisov, boli absurdné. Na preskúšanie vás smú poslať, keď v posledných dvanástich mesiacoch porušíte dopravné pravidlá závažným spôsobom ako vodič motorového vozidla trikrát. Počítajú sa ale len priestupky, za ktoré bola uložená pokuta vo výške 60 eur a viac.

Na preskúšenie vás policajt smie poslať aj v prípade, ak možno dôvodne predpokladať, že u vás, ako držitela vodičského oprávnenia, nastala zmena odbornej spôsobilosti. To ale neznamená, že si to policajt bude myslieť. Bez dôkazu o preskúšaní rozhodnúť nesmie.

Autu s majákom a sirénou sa môžete vyhnúť aj rýchlejšou jazdou

Ak by čierna limuzína bola vozidlom s právom prednostnej jazdy, mala by zapnutý maják a sirénu. Vtedy by Jessk musel urobiť všetko v rámci bezpečnosti premávky, aby sa limuzína pred neho dostala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V takomto prípade by za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti nesmel byť potrestaný, ak šiel rýchlo len nevyhnutne dlho, aby uvoľnil cestu autu s majákom a sirénou. Ak sa ale môžete vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy inak, napríklad pritlačením sa ku kraju vozovky, bude to lepšie riešenie, ako zrýchľovať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 570
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 082
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 947
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 610
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 343
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 342
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 170
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 775
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  2. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  3. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  4. Ivan Mlynár: Ombucman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví
  6. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné
  8. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 316
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 463
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 58 912
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 137
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 421
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 659
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 434
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 123
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu