Prvá jazda: Mercedes A úplne zmenil kurz

Prvý pohľad na karosériu prezradí, kde sa Mercedes vybral s novou triedou A. Po takmer dvesto kilometroch sa ukázali jazdné vlastnosti dobre napasované k dynamickému dizajnu.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, TRNAVA. Mercedes ukázal novú triedu A spolu v kontraste s ľahkosťou a pôžitkom z ultraľahkého lietania. Navyše revolučné spojenie vrtuľníka a lietadla má poukázať na obrovskú zmenu v kurze triedy A, ktorá opustila sendvičovú konštrukciu a presedlala na klasické kompaktné riešenie.

Nie náhodou sme sa ocitli na perfekcionisticky zrekonštruovanom trávnatom letisku Kopánka pri Trnave. Vírnik predviedol obratnosť, akú mu môžu závidieť snáď všetky lietajúce stroje a hlavne istotu, akú mu dáva len vzduchom a rýchlosťou poháňaný rotor.

Stroj určený na zábavu a športové lietanie dokáže okamžite meniť smer, je zrodený len pre radosť z novej dimenzie cestovania a keď by náhodou vypovedal motor, ktorý ženie za chrbtom lietadlovú vrtuľu, dokáže klesať rýchlosťou 5-9 metrov za sekundu.

Ak fúka protivietor, ešte aj hladko pristane. Na vlastnej koži sme spoznali fascinujúci stroj, ktorý ukazuje novú dimenziu zážitku z pohybu. Zároveň sme chceli vedieť ako jazdí nová trieda A, lebo jej provokujúci dizajn už všetci videli.

Mercedes A môže vyzerať inak

Ako prvé milo prekvapilo ľahké nastupovanie, pretože podľa proporcií karosérie by človek čakal trochu ťažší manéver. Prístroje štandardnej verzie sú krajšie ako tej v športovej línii AMG. Je to vec vkusu aj zvyku, avšak nám sa štandard viac páči. Prvé upútali športové sedadlá, vpredu aj vzadu s kombinovaným čalúnením a výrazným tvarom.

Vzadu síce svojim tvarom favorizujú sedenie vo dvojici ale na vyššej úrovni než v bežných kompaktných autách. Paradoxne v popise základnej výbavy sa za športové sedadlá v podstate nepripláca a sú súčasťou auta.

Každý bude mať svoj názor na umiestnenie displeja palubného systému a navigácie nad stredovú konzolu, pretože väčšina konkurentov má displej integrovaný do telesa prístrojového panelu. Trieda A mala svoje čaro aj v sendvičových minulých generáciách, ale viac nám pasuje takto. Teraz je to na dynamiku jazdy orientovaný hatchback.

Mercedes nechal poctivé riadenie

Okrem BMW neostalo veľa áut s priamym riadením, ktoré dáva vodičovi cez volant dobrú spätnú väzbu. Mercedes to urobil ešte lepšie a to minulá generácia úžitkovo ladenej A triedy mala vyslovene ľahký prevod riadenia.

Teraz šofér malým natočením volantu posiela auto do zákruty a ani v meste nemusí chytať veveričky po volante a nadmerne otáčať. Presne charakteru riadenia sú prispôsobené príjemne tuhé a účinné brzdy. Vodičove sedadlo by mohlo isť ešte o niečo nižšie, avšak už aj teraz je kokpit vhodný aj na dlhé jazdy.

Prevodovka DCT zmenila charakter

Nad sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT sme v triede B ohrnuli nosom, pretože jej nastavenie bolo trochu divoké a pri pohýnaní bola občas prudká. V Mercedese triedy A nám prišla ako úplne iná, čo spôsobila kompletná zmena softvéru.

Veľmi pomohlo v meste aj mimo neho. Dokonca oveľa zábavnejšia a príjemnejšia bola jazda v automatickom športovom režime, než v manuálnom s radením na volante. Mapa automatického režimu veľmi rýchlo načíta jazdný štýl šoféra.

V spleti zákrut na Záhorí sme mali vždy po dobrzdení do zákruty pripravený ideálny prevodový stupeň. Do triedy A teda dvojspojkvý automat odporúčame. Trochu hlučný na pomery a kvalitu celého auta sa nám zdal diesel A 180 CDI. Najmä pri mestských rýchlostiach.

Druhá vec je, že po 180 kilometroch športovej jazdy bez ohľadu na spotrebu svietilo na palubnom počítači 6,3 l/100 kilometrov. To hovorí samé za seba.

Trieda A má šesť motorizácií

Na začiatku predaja Mercedes ponúka 1,6 litrový benzínový motor v dvoch verziách ako A 180 BlueEFFICIENCY (90 kW) a A 200 BlueEFFICIENCY (115 kW) jedine s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Nad nimi je ešte prepĺňaný dvojliter A 250 BlueEFFICIENCY s dvojspojkovou prevodovkou DCT a s výkonom 155 kW.

Výrobca sľubuje spotrebu od 6,1 do 6,2 litra. Tento motor sa pri prvej javil ako tichá a rýchla alternatíva. So športovo ladenou výbavou vyjde na 33 540 eur. Bránu do ponuky naftových motorov otvára verzia A 180 CDI BlueEFFICIENCY so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 80 kW.

Rovnaký výkon aj označenie A 180 BlueEFFICIENCY má verzia s prevodovkou 7G-DCT. Zatiaľ najsilnejší diesel A 200 CDI BlueEFFICIENCY má výkon 100 KW a šesťstupňovú mechanickú prevodovku.

Nech to neznie provokačne, ale ceny považujeme za veľmi priaznivé. Isteže 22 920 eur (A 180) je vo všeobecnosti pomerne veľa peňazí, ale za Mercedes so slušnou štandardnou výbavou a šesťročným servisom nie.

Napríklad dieselová verzia A180 CDI stojí 23988 eur. Podľa zverejneného cenníka štandardnej výbavy je to viac ako prijateľná cena, pretože obdobne vybavené kompaktné auto iných menej prestížnych značiek by stálo tiež toľko. Napríklad u Mercedesu A si nepriplácate za adaptívny tempomat s predkolíznym brzdením ani za systém strážiaci únavu vodiča ani asistent rozjazdu do kopca.

Na to, s čím sme jazdili a ako auto vyzeralo, nám prídu ceny veľmi priaznivé. Mercedes sa novou triedou posunul do úplne nového pôsobiska medzi klasické kompakty orientované na štýl a pôžitok z jazdy. Obe tieto veci ponúka v plnej miere.

Mercedes A - prvé dojmy

vylepšený program radenia dvojspojkovej prevodovky
výborné predné aj zadné sedadlá
brilantné brzdy a podvozok
výborné riadenie
príjemné nastupovanie
vysoký štandard popredajných služieb
vysoká kvalita spracovania
trochu tvrdý chod diesela 180 CDI
nevkusné budíky v športovej výbave

Čo je Vírnik ?

Vírnik spolu s vrtuľníkom patria medzi rotorové lietadlá, no rotor vírnika je (na rozdiel od vrtuľníka) poháňaný prevažne vzduchom prúdiacim pomedzi listy rotora. Svoje uplatnenie nachádza nielen v športovom lietaní, ale aj v poľnohospodárstve a pri kontrole objektov.
Vzletová dráha sa pohybuje od 50 do 250 metrov a na pristátie mu bežne stačí len 5 až 20 metrov. Malý lietajúci stroj sa preslávil po svete jednoduchou údržbou, cenovo nenáročnou prevádzkou a v neposlednom rade cenou, ktorá je v našich podmienkach okolo 37 900 eur bez DPH. Môže dosahovať rýchlosť okolo 160 km/h, ale je schopný aj pomalého letu, len 30-36 km/h. Vírnik dokonca dokáže bezpečne pristáť aj s vypnutým motorom.
Maximálna rýchlosť klesania je 5-9 m/s, pokiaľ nefúka protivietor. V opačnom prípade sa rýchlosť padania ešte viac spomalí. Letecký výcvik sa skladá z teoretickej a praktickej časti a bežne trvá od 25 hodín.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 912
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 816
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava 7 027
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 425
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 902
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 694
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 438
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 736
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 371
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 342

Téma: Mercedes-Benz


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi útočili v egyptskej mešite, zabili najmenej 184 ľudí

Bombový útok smeroval na členov bezpečnostných síl.

DOMOV

Parlamentné voľby by vyhral Smer, Kollár predbehol SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

DOMOV

Ani pri priestupku nemôžu ľudí zadržať, hovorí šéf kurzov SBS

Nemáme problém ukázať tašku, zhodujú sa zákazníci.

KULTÚRA

Filmov ako Justice League budeme mať onedlho plné zuby

Koľko ešte vydrží rovnaká zápletka?

Neprehliadnite tiež

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Hybridný MINI Countryman je demoverzia športového elektromobilu (test)

Výdržou batérie príliš neohúri, športovou jazdou už áno.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.