SME
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Mercedes A úplne zmenil kurz

Prvý pohľad na karosériu prezradí, kde sa Mercedes vybral s novou triedou A. Po takmer dvesto kilometroch sa ukázali jazdné vlastnosti dobre napasované k dynamickému dizajnu.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, TRNAVA. Mercedes ukázal novú triedu A spolu v kontraste s ľahkosťou a pôžitkom z ultraľahkého lietania. Navyše revolučné spojenie vrtuľníka a lietadla má poukázať na obrovskú zmenu v kurze triedy A, ktorá opustila sendvičovú konštrukciu a presedlala na klasické kompaktné riešenie.

Nie náhodou sme sa ocitli na perfekcionisticky zrekonštruovanom trávnatom letisku Kopánka pri Trnave. Vírnik predviedol obratnosť, akú mu môžu závidieť snáď všetky lietajúce stroje a hlavne istotu, akú mu dáva len vzduchom a rýchlosťou poháňaný rotor.

Stroj určený na zábavu a športové lietanie dokáže okamžite meniť smer, je zrodený len pre radosť z novej dimenzie cestovania a keď by náhodou vypovedal motor, ktorý ženie za chrbtom lietadlovú vrtuľu, dokáže klesať rýchlosťou 5-9 metrov za sekundu.

Ak fúka protivietor, ešte aj hladko pristane. Na vlastnej koži sme spoznali fascinujúci stroj, ktorý ukazuje novú dimenziu zážitku z pohybu. Zároveň sme chceli vedieť ako jazdí nová trieda A, lebo jej provokujúci dizajn už všetci videli.

Mercedes A môže vyzerať inak

Ako prvé milo prekvapilo ľahké nastupovanie, pretože podľa proporcií karosérie by človek čakal trochu ťažší manéver. Prístroje štandardnej verzie sú krajšie ako tej v športovej línii AMG. Je to vec vkusu aj zvyku, avšak nám sa štandard viac páči. Prvé upútali športové sedadlá, vpredu aj vzadu s kombinovaným čalúnením a výrazným tvarom.

Vzadu síce svojim tvarom favorizujú sedenie vo dvojici ale na vyššej úrovni než v bežných kompaktných autách. Paradoxne v popise základnej výbavy sa za športové sedadlá v podstate nepripláca a sú súčasťou auta.

Každý bude mať svoj názor na umiestnenie displeja palubného systému a navigácie nad stredovú konzolu, pretože väčšina konkurentov má displej integrovaný do telesa prístrojového panelu. Trieda A mala svoje čaro aj v sendvičových minulých generáciách, ale viac nám pasuje takto. Teraz je to na dynamiku jazdy orientovaný hatchback.

Mercedes nechal poctivé riadenie

Okrem BMW neostalo veľa áut s priamym riadením, ktoré dáva vodičovi cez volant dobrú spätnú väzbu. Mercedes to urobil ešte lepšie a to minulá generácia úžitkovo ladenej A triedy mala vyslovene ľahký prevod riadenia.

Teraz šofér malým natočením volantu posiela auto do zákruty a ani v meste nemusí chytať veveričky po volante a nadmerne otáčať. Presne charakteru riadenia sú prispôsobené príjemne tuhé a účinné brzdy. Vodičove sedadlo by mohlo isť ešte o niečo nižšie, avšak už aj teraz je kokpit vhodný aj na dlhé jazdy.

Prevodovka DCT zmenila charakter

Nad sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT sme v triede B ohrnuli nosom, pretože jej nastavenie bolo trochu divoké a pri pohýnaní bola občas prudká. V Mercedese triedy A nám prišla ako úplne iná, čo spôsobila kompletná zmena softvéru.

Veľmi pomohlo v meste aj mimo neho. Dokonca oveľa zábavnejšia a príjemnejšia bola jazda v automatickom športovom režime, než v manuálnom s radením na volante. Mapa automatického režimu veľmi rýchlo načíta jazdný štýl šoféra.

V spleti zákrut na Záhorí sme mali vždy po dobrzdení do zákruty pripravený ideálny prevodový stupeň. Do triedy A teda dvojspojkvý automat odporúčame. Trochu hlučný na pomery a kvalitu celého auta sa nám zdal diesel A 180 CDI. Najmä pri mestských rýchlostiach.

Druhá vec je, že po 180 kilometroch športovej jazdy bez ohľadu na spotrebu svietilo na palubnom počítači 6,3 l/100 kilometrov. To hovorí samé za seba.

Trieda A má šesť motorizácií

Na začiatku predaja Mercedes ponúka 1,6 litrový benzínový motor v dvoch verziách ako A 180 BlueEFFICIENCY (90 kW) a A 200 BlueEFFICIENCY (115 kW) jedine s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Nad nimi je ešte prepĺňaný dvojliter A 250 BlueEFFICIENCY s dvojspojkovou prevodovkou DCT a s výkonom 155 kW.

Výrobca sľubuje spotrebu od 6,1 do 6,2 litra. Tento motor sa pri prvej javil ako tichá a rýchla alternatíva. So športovo ladenou výbavou vyjde na 33 540 eur. Bránu do ponuky naftových motorov otvára verzia A 180 CDI BlueEFFICIENCY so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 80 kW.

Rovnaký výkon aj označenie A 180 BlueEFFICIENCY má verzia s prevodovkou 7G-DCT. Zatiaľ najsilnejší diesel A 200 CDI BlueEFFICIENCY má výkon 100 KW a šesťstupňovú mechanickú prevodovku.

Nech to neznie provokačne, ale ceny považujeme za veľmi priaznivé. Isteže 22 920 eur (A 180) je vo všeobecnosti pomerne veľa peňazí, ale za Mercedes so slušnou štandardnou výbavou a šesťročným servisom nie.

Napríklad dieselová verzia A180 CDI stojí 23988 eur. Podľa zverejneného cenníka štandardnej výbavy je to viac ako prijateľná cena, pretože obdobne vybavené kompaktné auto iných menej prestížnych značiek by stálo tiež toľko. Napríklad u Mercedesu A si nepriplácate za adaptívny tempomat s predkolíznym brzdením ani za systém strážiaci únavu vodiča ani asistent rozjazdu do kopca.

Na to, s čím sme jazdili a ako auto vyzeralo, nám prídu ceny veľmi priaznivé. Mercedes sa novou triedou posunul do úplne nového pôsobiska medzi klasické kompakty orientované na štýl a pôžitok z jazdy. Obe tieto veci ponúka v plnej miere.

Mercedes A - prvé dojmy

vylepšený program radenia dvojspojkovej prevodovky
výborné predné aj zadné sedadlá
brilantné brzdy a podvozok
výborné riadenie
príjemné nastupovanie
vysoký štandard popredajných služieb
vysoká kvalita spracovania
trochu tvrdý chod diesela 180 CDI
nevkusné budíky v športovej výbave

Čo je Vírnik ?

Vírnik spolu s vrtuľníkom patria medzi rotorové lietadlá, no rotor vírnika je (na rozdiel od vrtuľníka) poháňaný prevažne vzduchom prúdiacim pomedzi listy rotora. Svoje uplatnenie nachádza nielen v športovom lietaní, ale aj v poľnohospodárstve a pri kontrole objektov.
Vzletová dráha sa pohybuje od 50 do 250 metrov a na pristátie mu bežne stačí len 5 až 20 metrov. Malý lietajúci stroj sa preslávil po svete jednoduchou údržbou, cenovo nenáročnou prevádzkou a v neposlednom rade cenou, ktorá je v našich podmienkach okolo 37 900 eur bez DPH. Môže dosahovať rýchlosť okolo 160 km/h, ale je schopný aj pomalého letu, len 30-36 km/h. Vírnik dokonca dokáže bezpečne pristáť aj s vypnutým motorom.
Maximálna rýchlosť klesania je 5-9 m/s, pokiaľ nefúka protivietor. V opačnom prípade sa rýchlosť padania ešte viac spomalí. Letecký výcvik sa skladá z teoretickej a praktickej časti a bežne trvá od 25 hodín.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  4. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  2. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  9. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 867
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 7 463
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 765
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 290
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 251
  6. Od Česka až po Jadran 3 785
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 076
  8. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 2 950
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 919
  10. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 2 868
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Andrej Babiš mladší

Syn českého premiéra prehovoril o podmienkach zavlečenia.


8 h
Príslušník elitnej polície pred budovou Špecializovaného trestného súdu v Pezinku.

Kauza ide naprieč inštitúciami.


19 h
Danka Barteková na OH Tokio 2020.

Slovenka do finále skeetu nepostúpila.


Miloslav Šebela 3 h

Neprehliadnite tiež

Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


1 h

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl