SME

Prvá jazda: Mercedes A úplne zmenil kurz

Prvý pohľad na karosériu prezradí, kde sa Mercedes vybral s novou triedou A. Po takmer dvesto kilometroch sa ukázali jazdné vlastnosti dobre napasované k dynamickému dizajnu.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, TRNAVA. Mercedes ukázal novú triedu A spolu v kontraste s ľahkosťou a pôžitkom z ultraľahkého lietania. Navyše revolučné spojenie vrtuľníka a lietadla má poukázať na obrovskú zmenu v kurze triedy A, ktorá opustila sendvičovú konštrukciu a presedlala na klasické kompaktné riešenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie náhodou sme sa ocitli na perfekcionisticky zrekonštruovanom trávnatom letisku Kopánka pri Trnave. Vírnik predviedol obratnosť, akú mu môžu závidieť snáď všetky lietajúce stroje a hlavne istotu, akú mu dáva len vzduchom a rýchlosťou poháňaný rotor.

SkryťVypnúť reklamu

Stroj určený na zábavu a športové lietanie dokáže okamžite meniť smer, je zrodený len pre radosť z novej dimenzie cestovania a keď by náhodou vypovedal motor, ktorý ženie za chrbtom lietadlovú vrtuľu, dokáže klesať rýchlosťou 5-9 metrov za sekundu.

Ak fúka protivietor, ešte aj hladko pristane. Na vlastnej koži sme spoznali fascinujúci stroj, ktorý ukazuje novú dimenziu zážitku z pohybu. Zároveň sme chceli vedieť ako jazdí nová trieda A, lebo jej provokujúci dizajn už všetci videli.

Mercedes A môže vyzerať inak

Ako prvé milo prekvapilo ľahké nastupovanie, pretože podľa proporcií karosérie by človek čakal trochu ťažší manéver. Prístroje štandardnej verzie sú krajšie ako tej v športovej línii AMG. Je to vec vkusu aj zvyku, avšak nám sa štandard viac páči. Prvé upútali športové sedadlá, vpredu aj vzadu s kombinovaným čalúnením a výrazným tvarom.

SkryťVypnúť reklamu

Vzadu síce svojim tvarom favorizujú sedenie vo dvojici ale na vyššej úrovni než v bežných kompaktných autách. Paradoxne v popise základnej výbavy sa za športové sedadlá v podstate nepripláca a sú súčasťou auta.

Každý bude mať svoj názor na umiestnenie displeja palubného systému a navigácie nad stredovú konzolu, pretože väčšina konkurentov má displej integrovaný do telesa prístrojového panelu. Trieda A mala svoje čaro aj v sendvičových minulých generáciách, ale viac nám pasuje takto. Teraz je to na dynamiku jazdy orientovaný hatchback.

Mercedes nechal poctivé riadenie

Okrem BMW neostalo veľa áut s priamym riadením, ktoré dáva vodičovi cez volant dobrú spätnú väzbu. Mercedes to urobil ešte lepšie a to minulá generácia úžitkovo ladenej A triedy mala vyslovene ľahký prevod riadenia.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz šofér malým natočením volantu posiela auto do zákruty a ani v meste nemusí chytať veveričky po volante a nadmerne otáčať. Presne charakteru riadenia sú prispôsobené príjemne tuhé a účinné brzdy. Vodičove sedadlo by mohlo isť ešte o niečo nižšie, avšak už aj teraz je kokpit vhodný aj na dlhé jazdy.

Prevodovka DCT zmenila charakter

Nad sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT sme v triede B ohrnuli nosom, pretože jej nastavenie bolo trochu divoké a pri pohýnaní bola občas prudká. V Mercedese triedy A nám prišla ako úplne iná, čo spôsobila kompletná zmena softvéru.

Veľmi pomohlo v meste aj mimo neho. Dokonca oveľa zábavnejšia a príjemnejšia bola jazda v automatickom športovom režime, než v manuálnom s radením na volante. Mapa automatického režimu veľmi rýchlo načíta jazdný štýl šoféra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V spleti zákrut na Záhorí sme mali vždy po dobrzdení do zákruty pripravený ideálny prevodový stupeň. Do triedy A teda dvojspojkvý automat odporúčame. Trochu hlučný na pomery a kvalitu celého auta sa nám zdal diesel A 180 CDI. Najmä pri mestských rýchlostiach.

Druhá vec je, že po 180 kilometroch športovej jazdy bez ohľadu na spotrebu svietilo na palubnom počítači 6,3 l/100 kilometrov. To hovorí samé za seba.

Trieda A má šesť motorizácií

Na začiatku predaja Mercedes ponúka 1,6 litrový benzínový motor v dvoch verziách ako A 180 BlueEFFICIENCY (90 kW) a A 200 BlueEFFICIENCY (115 kW) jedine s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Nad nimi je ešte prepĺňaný dvojliter A 250 BlueEFFICIENCY s dvojspojkovou prevodovkou DCT a s výkonom 155 kW.

Výrobca sľubuje spotrebu od 6,1 do 6,2 litra. Tento motor sa pri prvej javil ako tichá a rýchla alternatíva. So športovo ladenou výbavou vyjde na 33 540 eur. Bránu do ponuky naftových motorov otvára verzia A 180 CDI BlueEFFICIENCY so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 80 kW.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnaký výkon aj označenie A 180 BlueEFFICIENCY má verzia s prevodovkou 7G-DCT. Zatiaľ najsilnejší diesel A 200 CDI BlueEFFICIENCY má výkon 100 KW a šesťstupňovú mechanickú prevodovku.

Nech to neznie provokačne, ale ceny považujeme za veľmi priaznivé. Isteže 22 920 eur (A 180) je vo všeobecnosti pomerne veľa peňazí, ale za Mercedes so slušnou štandardnou výbavou a šesťročným servisom nie.

Napríklad dieselová verzia A180 CDI stojí 23988 eur. Podľa zverejneného cenníka štandardnej výbavy je to viac ako prijateľná cena, pretože obdobne vybavené kompaktné auto iných menej prestížnych značiek by stálo tiež toľko. Napríklad u Mercedesu A si nepriplácate za adaptívny tempomat s predkolíznym brzdením ani za systém strážiaci únavu vodiča ani asistent rozjazdu do kopca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na to, s čím sme jazdili a ako auto vyzeralo, nám prídu ceny veľmi priaznivé. Mercedes sa novou triedou posunul do úplne nového pôsobiska medzi klasické kompakty orientované na štýl a pôžitok z jazdy. Obe tieto veci ponúka v plnej miere.

Mercedes A - prvé dojmy

vylepšený program radenia dvojspojkovej prevodovky
výborné predné aj zadné sedadlá
brilantné brzdy a podvozok
výborné riadenie
príjemné nastupovanie
vysoký štandard popredajných služieb
vysoká kvalita spracovania
trochu tvrdý chod diesela 180 CDI
nevkusné budíky v športovej výbave

Čo je Vírnik ?

Vírnik spolu s vrtuľníkom patria medzi rotorové lietadlá, no rotor vírnika je (na rozdiel od vrtuľníka) poháňaný prevažne vzduchom prúdiacim pomedzi listy rotora. Svoje uplatnenie nachádza nielen v športovom lietaní, ale aj v poľnohospodárstve a pri kontrole objektov.
Vzletová dráha sa pohybuje od 50 do 250 metrov a na pristátie mu bežne stačí len 5 až 20 metrov. Malý lietajúci stroj sa preslávil po svete jednoduchou údržbou, cenovo nenáročnou prevádzkou a v neposlednom rade cenou, ktorá je v našich podmienkach okolo 37 900 eur bez DPH. Môže dosahovať rýchlosť okolo 160 km/h, ale je schopný aj pomalého letu, len 30-36 km/h. Vírnik dokonca dokáže bezpečne pristáť aj s vypnutým motorom.
Maximálna rýchlosť klesania je 5-9 m/s, pokiaľ nefúka protivietor. V opačnom prípade sa rýchlosť padania ešte viac spomalí. Letecký výcvik sa skladá z teoretickej a praktickej časti a bežne trvá od 25 hodín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 896
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 29 987
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 425
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 844
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 444
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 111
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 001
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu