SME
Sobota, 30. september, 2023 | Meniny má Jarolím
reklama

Prvá jazda: Mercedes A úplne zmenil kurz

Prvý pohľad na karosériu prezradí, kde sa Mercedes vybral s novou triedou A. Po takmer dvesto kilometroch sa ukázali jazdné vlastnosti dobre napasované k dynamickému dizajnu.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, TRNAVA. Mercedes ukázal novú triedu A spolu v kontraste s ľahkosťou a pôžitkom z ultraľahkého lietania. Navyše revolučné spojenie vrtuľníka a lietadla má poukázať na obrovskú zmenu v kurze triedy A, ktorá opustila sendvičovú konštrukciu a presedlala na klasické kompaktné riešenie.

Nie náhodou sme sa ocitli na perfekcionisticky zrekonštruovanom trávnatom letisku Kopánka pri Trnave. Vírnik predviedol obratnosť, akú mu môžu závidieť snáď všetky lietajúce stroje a hlavne istotu, akú mu dáva len vzduchom a rýchlosťou poháňaný rotor.

Stroj určený na zábavu a športové lietanie dokáže okamžite meniť smer, je zrodený len pre radosť z novej dimenzie cestovania a keď by náhodou vypovedal motor, ktorý ženie za chrbtom lietadlovú vrtuľu, dokáže klesať rýchlosťou 5-9 metrov za sekundu.

Ak fúka protivietor, ešte aj hladko pristane. Na vlastnej koži sme spoznali fascinujúci stroj, ktorý ukazuje novú dimenziu zážitku z pohybu. Zároveň sme chceli vedieť ako jazdí nová trieda A, lebo jej provokujúci dizajn už všetci videli.

Mercedes A môže vyzerať inak

Ako prvé milo prekvapilo ľahké nastupovanie, pretože podľa proporcií karosérie by človek čakal trochu ťažší manéver. Prístroje štandardnej verzie sú krajšie ako tej v športovej línii AMG. Je to vec vkusu aj zvyku, avšak nám sa štandard viac páči. Prvé upútali športové sedadlá, vpredu aj vzadu s kombinovaným čalúnením a výrazným tvarom.

Vzadu síce svojim tvarom favorizujú sedenie vo dvojici ale na vyššej úrovni než v bežných kompaktných autách. Paradoxne v popise základnej výbavy sa za športové sedadlá v podstate nepripláca a sú súčasťou auta.

Každý bude mať svoj názor na umiestnenie displeja palubného systému a navigácie nad stredovú konzolu, pretože väčšina konkurentov má displej integrovaný do telesa prístrojového panelu. Trieda A mala svoje čaro aj v sendvičových minulých generáciách, ale viac nám pasuje takto. Teraz je to na dynamiku jazdy orientovaný hatchback.

Mercedes nechal poctivé riadenie

Okrem BMW neostalo veľa áut s priamym riadením, ktoré dáva vodičovi cez volant dobrú spätnú väzbu. Mercedes to urobil ešte lepšie a to minulá generácia úžitkovo ladenej A triedy mala vyslovene ľahký prevod riadenia.

Teraz šofér malým natočením volantu posiela auto do zákruty a ani v meste nemusí chytať veveričky po volante a nadmerne otáčať. Presne charakteru riadenia sú prispôsobené príjemne tuhé a účinné brzdy. Vodičove sedadlo by mohlo isť ešte o niečo nižšie, avšak už aj teraz je kokpit vhodný aj na dlhé jazdy.

Prevodovka DCT zmenila charakter

Nad sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT sme v triede B ohrnuli nosom, pretože jej nastavenie bolo trochu divoké a pri pohýnaní bola občas prudká. V Mercedese triedy A nám prišla ako úplne iná, čo spôsobila kompletná zmena softvéru.

Veľmi pomohlo v meste aj mimo neho. Dokonca oveľa zábavnejšia a príjemnejšia bola jazda v automatickom športovom režime, než v manuálnom s radením na volante. Mapa automatického režimu veľmi rýchlo načíta jazdný štýl šoféra.

V spleti zákrut na Záhorí sme mali vždy po dobrzdení do zákruty pripravený ideálny prevodový stupeň. Do triedy A teda dvojspojkvý automat odporúčame. Trochu hlučný na pomery a kvalitu celého auta sa nám zdal diesel A 180 CDI. Najmä pri mestských rýchlostiach.

Druhá vec je, že po 180 kilometroch športovej jazdy bez ohľadu na spotrebu svietilo na palubnom počítači 6,3 l/100 kilometrov. To hovorí samé za seba.

Trieda A má šesť motorizácií

Na začiatku predaja Mercedes ponúka 1,6 litrový benzínový motor v dvoch verziách ako A 180 BlueEFFICIENCY (90 kW) a A 200 BlueEFFICIENCY (115 kW) jedine s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Nad nimi je ešte prepĺňaný dvojliter A 250 BlueEFFICIENCY s dvojspojkovou prevodovkou DCT a s výkonom 155 kW.

Výrobca sľubuje spotrebu od 6,1 do 6,2 litra. Tento motor sa pri prvej javil ako tichá a rýchla alternatíva. So športovo ladenou výbavou vyjde na 33 540 eur. Bránu do ponuky naftových motorov otvára verzia A 180 CDI BlueEFFICIENCY so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 80 kW.

Rovnaký výkon aj označenie A 180 BlueEFFICIENCY má verzia s prevodovkou 7G-DCT. Zatiaľ najsilnejší diesel A 200 CDI BlueEFFICIENCY má výkon 100 KW a šesťstupňovú mechanickú prevodovku.

Nech to neznie provokačne, ale ceny považujeme za veľmi priaznivé. Isteže 22 920 eur (A 180) je vo všeobecnosti pomerne veľa peňazí, ale za Mercedes so slušnou štandardnou výbavou a šesťročným servisom nie.

Napríklad dieselová verzia A180 CDI stojí 23988 eur. Podľa zverejneného cenníka štandardnej výbavy je to viac ako prijateľná cena, pretože obdobne vybavené kompaktné auto iných menej prestížnych značiek by stálo tiež toľko. Napríklad u Mercedesu A si nepriplácate za adaptívny tempomat s predkolíznym brzdením ani za systém strážiaci únavu vodiča ani asistent rozjazdu do kopca.

Na to, s čím sme jazdili a ako auto vyzeralo, nám prídu ceny veľmi priaznivé. Mercedes sa novou triedou posunul do úplne nového pôsobiska medzi klasické kompakty orientované na štýl a pôžitok z jazdy. Obe tieto veci ponúka v plnej miere.

Mercedes A - prvé dojmy

vylepšený program radenia dvojspojkovej prevodovky
výborné predné aj zadné sedadlá
brilantné brzdy a podvozok
výborné riadenie
príjemné nastupovanie
vysoký štandard popredajných služieb
vysoká kvalita spracovania
trochu tvrdý chod diesela 180 CDI
nevkusné budíky v športovej výbave

Čo je Vírnik ?

Vírnik spolu s vrtuľníkom patria medzi rotorové lietadlá, no rotor vírnika je (na rozdiel od vrtuľníka) poháňaný prevažne vzduchom prúdiacim pomedzi listy rotora. Svoje uplatnenie nachádza nielen v športovom lietaní, ale aj v poľnohospodárstve a pri kontrole objektov.
Vzletová dráha sa pohybuje od 50 do 250 metrov a na pristátie mu bežne stačí len 5 až 20 metrov. Malý lietajúci stroj sa preslávil po svete jednoduchou údržbou, cenovo nenáročnou prevádzkou a v neposlednom rade cenou, ktorá je v našich podmienkach okolo 37 900 eur bez DPH. Môže dosahovať rýchlosť okolo 160 km/h, ale je schopný aj pomalého letu, len 30-36 km/h. Vírnik dokonca dokáže bezpečne pristáť aj s vypnutým motorom.
Maximálna rýchlosť klesania je 5-9 m/s, pokiaľ nefúka protivietor. V opačnom prípade sa rýchlosť padania ešte viac spomalí. Letecký výcvik sa skladá z teoretickej a praktickej časti a bežne trvá od 25 hodín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  2. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  3. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  4. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  5. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  6. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  7. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  8. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 489
  2. Všetkým lepí pred voľbami 12 239
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 10 387
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 336
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 916
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 5 650
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 980
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 632
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dom s garážou, hospodárskou budovou aj s rozľahlým pozemkom v Revišskom Podzámčí kúpila Enter AD Michala Gučíka v roku 2020

Gučík tvrdí, že sa ku kauze tunelovania Vojenského spravodajstva nemôže vyjadriť.


15 h
Sledujeme výsledky parlamentných volieb 2023 minútu po minúte

Priebeh hlasovania je zatiaľ pokojný, predčasné parlamentné voľby 2023 sledujeme minútu po minúte.


a 7 ďalší 4 h
Oficiálne kompletné výsledky volieb bývajú dostupné v nedeľu okolo poludnia.

Prvé výsledky nabehnú v sobotu po desiatej večer.


4 h
Marek Uram sa raduje z gólu s Radoslavom Kropáčom (vľavo) a Romanom Kukumbergom (vpravo) v zápase Slovan Bratislava - Tampa Bay Lightning.

Domácich chválil aj tréner Tampy Bay, tí boli z výsledku nešťastní.


5 h

Neprehliadnite tiež

Ineos Grenadier

Priplatiť sa dá prakticky za čokoľvek.


28. sep
Ilustračné foto.

Autá od októbra môžu stáť už len na vyznačených miestach.


a 1 ďalší 27. sep
Ilustračné foto.

Návrh pre Euro 7 prešiel výrazným kompromisom.


26. sep
Mercedes B250 e

Prednosťou je rýchle nabíjanie aj veľký dojazd.


26. sep
reklama

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Spotrebná daň predražuje polliter asi o dva centy
  2. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 5. Koniec zvláštneho agenta FSB. Prvá časť.
  3. Rado Surovka: Niečo tu smrdí.
  4. Soňa Fröhlichová: Vinári pri Ženevskom jazere finišujú so zberom hrozna
  5. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  6. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  7. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  8. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 82 890
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 467
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 255
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 691
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 27 442
  6. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 359
  7. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 26 092
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 556
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu