SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Mercedes A úplne zmenil kurz

Prvý pohľad na karosériu prezradí, kde sa Mercedes vybral s novou triedou A. Po takmer dvesto kilometroch sa ukázali jazdné vlastnosti dobre napasované k dynamickému dizajnu.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, TRNAVA. Mercedes ukázal novú triedu A spolu v kontraste s ľahkosťou a pôžitkom z ultraľahkého lietania. Navyše revolučné spojenie vrtuľníka a lietadla má poukázať na obrovskú zmenu v kurze triedy A, ktorá opustila sendvičovú konštrukciu a presedlala na klasické kompaktné riešenie.

Nie náhodou sme sa ocitli na perfekcionisticky zrekonštruovanom trávnatom letisku Kopánka pri Trnave. Vírnik predviedol obratnosť, akú mu môžu závidieť snáď všetky lietajúce stroje a hlavne istotu, akú mu dáva len vzduchom a rýchlosťou poháňaný rotor.

Stroj určený na zábavu a športové lietanie dokáže okamžite meniť smer, je zrodený len pre radosť z novej dimenzie cestovania a keď by náhodou vypovedal motor, ktorý ženie za chrbtom lietadlovú vrtuľu, dokáže klesať rýchlosťou 5-9 metrov za sekundu.

Ak fúka protivietor, ešte aj hladko pristane. Na vlastnej koži sme spoznali fascinujúci stroj, ktorý ukazuje novú dimenziu zážitku z pohybu. Zároveň sme chceli vedieť ako jazdí nová trieda A, lebo jej provokujúci dizajn už všetci videli.

Mercedes A môže vyzerať inak

Ako prvé milo prekvapilo ľahké nastupovanie, pretože podľa proporcií karosérie by človek čakal trochu ťažší manéver. Prístroje štandardnej verzie sú krajšie ako tej v športovej línii AMG. Je to vec vkusu aj zvyku, avšak nám sa štandard viac páči. Prvé upútali športové sedadlá, vpredu aj vzadu s kombinovaným čalúnením a výrazným tvarom.

Vzadu síce svojim tvarom favorizujú sedenie vo dvojici ale na vyššej úrovni než v bežných kompaktných autách. Paradoxne v popise základnej výbavy sa za športové sedadlá v podstate nepripláca a sú súčasťou auta.

Každý bude mať svoj názor na umiestnenie displeja palubného systému a navigácie nad stredovú konzolu, pretože väčšina konkurentov má displej integrovaný do telesa prístrojového panelu. Trieda A mala svoje čaro aj v sendvičových minulých generáciách, ale viac nám pasuje takto. Teraz je to na dynamiku jazdy orientovaný hatchback.

Mercedes nechal poctivé riadenie

Okrem BMW neostalo veľa áut s priamym riadením, ktoré dáva vodičovi cez volant dobrú spätnú väzbu. Mercedes to urobil ešte lepšie a to minulá generácia úžitkovo ladenej A triedy mala vyslovene ľahký prevod riadenia.

Teraz šofér malým natočením volantu posiela auto do zákruty a ani v meste nemusí chytať veveričky po volante a nadmerne otáčať. Presne charakteru riadenia sú prispôsobené príjemne tuhé a účinné brzdy. Vodičove sedadlo by mohlo isť ešte o niečo nižšie, avšak už aj teraz je kokpit vhodný aj na dlhé jazdy.

Prevodovka DCT zmenila charakter

Nad sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT sme v triede B ohrnuli nosom, pretože jej nastavenie bolo trochu divoké a pri pohýnaní bola občas prudká. V Mercedese triedy A nám prišla ako úplne iná, čo spôsobila kompletná zmena softvéru.

Veľmi pomohlo v meste aj mimo neho. Dokonca oveľa zábavnejšia a príjemnejšia bola jazda v automatickom športovom režime, než v manuálnom s radením na volante. Mapa automatického režimu veľmi rýchlo načíta jazdný štýl šoféra.

V spleti zákrut na Záhorí sme mali vždy po dobrzdení do zákruty pripravený ideálny prevodový stupeň. Do triedy A teda dvojspojkvý automat odporúčame. Trochu hlučný na pomery a kvalitu celého auta sa nám zdal diesel A 180 CDI. Najmä pri mestských rýchlostiach.

Druhá vec je, že po 180 kilometroch športovej jazdy bez ohľadu na spotrebu svietilo na palubnom počítači 6,3 l/100 kilometrov. To hovorí samé za seba.

Trieda A má šesť motorizácií

Na začiatku predaja Mercedes ponúka 1,6 litrový benzínový motor v dvoch verziách ako A 180 BlueEFFICIENCY (90 kW) a A 200 BlueEFFICIENCY (115 kW) jedine s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Nad nimi je ešte prepĺňaný dvojliter A 250 BlueEFFICIENCY s dvojspojkovou prevodovkou DCT a s výkonom 155 kW.

Výrobca sľubuje spotrebu od 6,1 do 6,2 litra. Tento motor sa pri prvej javil ako tichá a rýchla alternatíva. So športovo ladenou výbavou vyjde na 33 540 eur. Bránu do ponuky naftových motorov otvára verzia A 180 CDI BlueEFFICIENCY so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s výkonom 80 kW.

Rovnaký výkon aj označenie A 180 BlueEFFICIENCY má verzia s prevodovkou 7G-DCT. Zatiaľ najsilnejší diesel A 200 CDI BlueEFFICIENCY má výkon 100 KW a šesťstupňovú mechanickú prevodovku.

Nech to neznie provokačne, ale ceny považujeme za veľmi priaznivé. Isteže 22 920 eur (A 180) je vo všeobecnosti pomerne veľa peňazí, ale za Mercedes so slušnou štandardnou výbavou a šesťročným servisom nie.

Napríklad dieselová verzia A180 CDI stojí 23988 eur. Podľa zverejneného cenníka štandardnej výbavy je to viac ako prijateľná cena, pretože obdobne vybavené kompaktné auto iných menej prestížnych značiek by stálo tiež toľko. Napríklad u Mercedesu A si nepriplácate za adaptívny tempomat s predkolíznym brzdením ani za systém strážiaci únavu vodiča ani asistent rozjazdu do kopca.

Na to, s čím sme jazdili a ako auto vyzeralo, nám prídu ceny veľmi priaznivé. Mercedes sa novou triedou posunul do úplne nového pôsobiska medzi klasické kompakty orientované na štýl a pôžitok z jazdy. Obe tieto veci ponúka v plnej miere.

Mercedes A - prvé dojmy

vylepšený program radenia dvojspojkovej prevodovky
výborné predné aj zadné sedadlá
brilantné brzdy a podvozok
výborné riadenie
príjemné nastupovanie
vysoký štandard popredajných služieb
vysoká kvalita spracovania
trochu tvrdý chod diesela 180 CDI
nevkusné budíky v športovej výbave

Čo je Vírnik ?

Vírnik spolu s vrtuľníkom patria medzi rotorové lietadlá, no rotor vírnika je (na rozdiel od vrtuľníka) poháňaný prevažne vzduchom prúdiacim pomedzi listy rotora. Svoje uplatnenie nachádza nielen v športovom lietaní, ale aj v poľnohospodárstve a pri kontrole objektov.
Vzletová dráha sa pohybuje od 50 do 250 metrov a na pristátie mu bežne stačí len 5 až 20 metrov. Malý lietajúci stroj sa preslávil po svete jednoduchou údržbou, cenovo nenáročnou prevádzkou a v neposlednom rade cenou, ktorá je v našich podmienkach okolo 37 900 eur bez DPH. Môže dosahovať rýchlosť okolo 160 km/h, ale je schopný aj pomalého letu, len 30-36 km/h. Vírnik dokonca dokáže bezpečne pristáť aj s vypnutým motorom.
Maximálna rýchlosť klesania je 5-9 m/s, pokiaľ nefúka protivietor. V opačnom prípade sa rýchlosť padania ešte viac spomalí. Letecký výcvik sa skladá z teoretickej a praktickej časti a bežne trvá od 25 hodín.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 373
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 639
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 923
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 278
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 786
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 719
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 530
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 605
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 536
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 495
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mercedes-Benz

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Keď začal boj s extrémizmom prinášať výsledky, prokuratúra ho ide oslabiť

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.

Koronavírus: V Česku pribudlo takmer 10-tisíc nových prípadov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 226-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 637 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.