Dopravná polícia v Žiari nad Hronom riešila počas troch dní minulého pracovného týždňa 4 dopravné nehody, pri ktorých vodiči podcenili zmenu počasia.
Havárie, pri ktorých asistovalo "jesenné" počasie
V stredu, približne o 19. hodine havarovalo na rýchlostnej ceste R1 neďaleko Rudna nad Hronom Audi A8, ktoré viedol 27-ročný vodič z Malaciek. "Počas dažďa prechádzal z ľavého jazdného pruhu do pravého. Na mokrej ceste stratil kontrolu nad vozidlom, ktoré v šmyku narazilo do zvodidla," uviedla Jana Vrbická, hovorkyňa banskobystrických krajských policajtov.
Ďalší deň predpoludním pri obci Bzenica sa zrazila Škoda Octavia s Volkswagenom Passat. "28-ročný vodič Octavie z Ružomberka na priamom úseku cesty pri predchádzaní pred ním idúceho vozidla neprispôsobil rýchlosť jazdy a dostal s vozidlom aquaplaning. Auto sa stalo neovládateľné a začalo rotovať. Nakoniec narazilo ľavou bočnou časťou do predchádzaného Passatu, ktoré viedla 28-ročná vodička z Handlovej," informovala Vrbická.
Vo štvrtok, asi o dve hodiny skôr havaroval pri obci Tekovská Breznica 32-ročný vodič z Kláštora pod Znievom na Jaguari XF. Na rýchlostnej ceste R1 neprispôsobil rýchlosť jazdy a počas hustého dažďa dostal aquaplaning. "Auto narazilo do zvodidla vpravo a vľavo a zostalo stáť priečne v pravom jazdnom pruhu," doplnila Vrbická.
V piatok skoro ráno na nadjazde pred obcou Brehy v smere od obce Nová Baňa zrazil Rover 414 s 22-ročnou vodičkou 45-ročnú chodkyňu. Podľa polície bola vodička počas tmy osvetlená svetlami protiidúceho vozidla. Z poza tohto vozidla náhle vstúpila pred jej auto chodkyňa. Mladá šoférka pre krátku vzdialenosť už nehode nedokázala zabrániť.
Chodkyňa utrpela ťažké zranenia. Alkohol u vodičky zistený nebol, chodkyni v dychu namerali 0,71 miligramu alkoholu (1,48 promile).
Na mokrej ceste sa neponáhľajte
Keď sa hromadí voda na cestách, nestačí dodržiavať predpísané rýchlosti. Niekedy je potrebné spomaliť, aby sa vaše vozidlo nedostalo do neovládateľného šmyku.
Akvaplaning nastáva vtedy, keď je medzi pneumatikou a vozovkou viac vody, ako dokáže dezén na pneumatike odviesť. Auto doslova na ceste pláva a preto ho vodič nedokáže ovládať.
"Správnou reakciou je dať dolu nohu z plynu a zošliapnuť spojku. Treba vyrovnať volant a čakať, až pneumatika dosadne na vozovku," upozornila policajná hovorkyňa. Pri šoférovaní treba držať volant dvoma rukami a zbytočne neriskovať predbiehaním. Vrbická dodala, že použitie bezpečnostných pásov by malo byť aj v takýchto prípadoch samozrejmosťou.
Dôležité je tiež zvýšiť vzdialenosť medzi vozidlami, aby bolo možné včas zareagovať a predísť kolíznym situáciám.
Nezabudnite svietiť a pozor na zver a blato
Za zníženej viditeľnosti nezabudnite ani na používanie svetiel do hmly. Hmlové svetlá smie vodič použiť za hmly, dažďa alebo sneženia, píše sa v zákone o cestnej premávke.
V jesennom období sa v blízkosti cestných komunikácií, najmä medzi obcami, vyskytuje množstvo potulujúcej sa zveri. Zvýšené riziko stretu so zverou je najmä v noci a ráno, kedy môže byť viditeľnosť a aj pozornosť vodičov znížená.
"Ak sa už zviera dostane na vozovku, vodičom neodporúčame, aby sa vyhli prekážke vo vysokej rýchlosti. Následky šmyku môžu byť väčšie ako zrážka so zvieraťom. To platí hlavne pri jazde na diaľnici," varuje Vrbická.
Obozretní musia byť vodiči aj na cestách, pri ktorých pracujú na poliach poľnohospodári. Neraz sú takéto cesty znečistené najmä blatom, lístím. Aj v týchto prípadoch treba počítať so zvýšeným rizikom šmyku.
Pozor by si mali dávať aj chodci a cyklisti
"Chodci a cyklisti sú najzraniteľnejším článkom medzi účastníkmi cestnej premávky. Apelujeme na chodcov, aby používali reflexné prvky na oblečení," uviedla Vrbická.
Pri prechádzaní cez cestu treba byť ostražitý a používať vyznačené priechody. "Odporúčame radšej sa viac krát presvedčiť či je bezpečné cez cestu prejsť," dodala policajná hovorkyňa.
Cyklistom polícia pripomína povinnosť zo zákona byť osvetlený a mať na sebe reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Často sa podľa Vrbickej stáva, že cyklisti jazdia za zníženej viditeľnosti na neosvetlenom bicykli bez reflexných prvkov. Výnimkou nie je ani jazda po nesprávnej strane vozovky a pod vplyvom alkoholu.
Cyklisti by nemali preceňovať svoje schopnosti. Mali by zvážiť riziká, ktoré im hrozia v súvislosti so zníženou viditeľnosťou a mokrou vozovkou. Jazda na bicykli za silného vetra, v daždi na mokrej a klzkej ceste je hazardom zo životom.
Vodičom odporúčame v tomto období skontrolovať najmä osvetlenie vozidla, funkčnosť stieračov.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk