SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Každá krajina má svoje pravidlá o autosedačkách pre deti

Pozrite si prehľad pravidiel, ktoré v jednotlivých štátoch Európy upravujú usadenia detí vo vozidlách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - auto.sme.sk)

Tomáš: "Ako je to s prepravou dieťaťa v detskej sedačke po Európe? Chystáme sa autom na Slovensko z Anglicka a chcel by som vedieť, či je prevoz dieťaťa je v krajinách EÚ dovolený na sedadle spolujazdca."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Siahli sme po smernici Rady Európskych spoločenstiev. Podľa nej sa detské zadržiavacie systémy delia do piatich „hmotnostných skupín“:

a) skupina 0 pre deti s hmotnosťou menšou než 10 kg

b) skupina 0+ pre deti s hmotnosťou menšou než 13 kg

c) skupina I pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kg

d) skupina II pre deti s hmotnosťou od 15 do 25 kg

e) skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 26 kg

Deti smú sedieť v autosedačke aj na mieste vedľa vodiča

V smernici sa tiež píše, že vo vozidlách kategórie M1, N1, N2 a N3 vybavených bezpečnostnými systémami, deti nižšie než 150 cm musia byť upínané zabudovaným alebo nezabudovaným detským zadržiavacim systémom. Ak spomínané vozidlá nemajú bezpečnostný systém, tak sa v nich nesmú prepravovať deti do troch rokov a troj a viacročné deti (s výškou menej než 150 cm) sa musia prepravovať na iných, než na prednom sedadle.

Štáte únie môžu povoliť, aby deti menšie než 150 cm a vyššie než 135 cm boli upínané pásom pre dospelých a taktiež môžu povoliť ďalšie výnimky, ktoré upravuje smernica a ktoré schváli komisia.

Tomáš teda môže dieťa prevážať aj na sedačke spolujazdca, ak je jeho auto vybavené bezpečnostným systémom. To platí aj pre Slovensko.

Autosedačky v krajinách Európy

Švajčiarsko

Vo Švajčiarsku musia byť deti do 12 rokov alebo do výšky 150 cm (podľa toho, čo nastane skôr) zabezpečené počas jazdy v detskej sedačke. Táto povinnosť platí vo vozidle pre všetky miesta na sedenie, ktoré sú vybavené trojbodovým bezpečnostným pásom.

Na miestach s dvojbodovým pásom, ktoré sa najčastejšie vyskytujú v starších vozidlách alebo v mikrobusoch, musia byť deti zabezpečené v detskej sedačke len do veku 7 rokov.

Deti môžu byť umiestnené len v sedačkách vyrobených po roku 1995, ktoré sú opatrené oranžovou ECE - etiketou verzie 44.03 alebo 44.04 (príslušné číslo je uvedené na etikete).

„Najmenšie deti by mali byť čo najdlhšie prevážané v sedačke pre bábätká orientovanej proti smeru jazdy a umiestnenej najlepšie na zadnom sedadle. V prípade, ak je táto sedačka umiestnená na sedadle spolujazdca, musí byť deaktivovaný frontálny airbag,“ informovala Marianna Pilátová, z tlačového odboru Ministerstva zahraničných vecí.

Presun do väčšej sedačky by mal nasledovať až vtedy, keď hlava dieťaťa už presahuje sedačku. Takéto väčšie deti (zhruba do 4 rokov veku) už môžu byť umiestnené v sedačke orientovanej dopredu, ktorá má vlastný bezpečnostný pás. Dôležité je, aby bola detská sedačka s autom pevne spojená.

Pre väčšie deti je z hľadiska optimálnej bezpečnosti a komfortu najvhodnejšia sedačka s operadlom, alebo s tzv. zvýšenou opierkou. Aj v tomto prípade platí, že najbezpečnejšie miesta sú na zadných sedadlách.

Ak dieťa do 12 rokov nie je umiestnené počas jazdy v detskej sedačke, vzťahuje sa na vodiča takéhoto vozidla pokuta vo výške 60 švajčiarskych frankov.

Írsko

V prípade, že vozidlo je vybavené bezpečnostnými pásmi, musia byť autosedačky používané. Deti do 3 rokov veku nesmú cestovať v aute inak, ako v správnej detskej sedačke. To isté platí aj pre staršie deti, ktoré majú výšku menej ako 150 cm a vážia menej ako 36 kg.

Deti od 3 rokov veku musia cestovať na zadnom sedadle vozidla, ak nie je vybavené bezpečnostnými pásmi. Tiež platí, že dozadu smerujúce detské autosedačky nesmú byť nikdy použité na prednom sedadle spolujazdca vozidla s aktívnym airbagom.

Vodiči majú zákonnú povinnosť zabezpečiť cestujúcim vo veku pod 17 rokov používať správnu sedačku.

Belgicko

Deti musia mať autosedačku, jej druh závisí od veku a váhy dieťaťa. U menších detí musí byť autosedačka obrátená proti smeru jazdy, u väčších detí s váhou od 13-18 kg a ťažších, deti musia sedieť vzadu v autosedačke obrátenej v smere jazdy. Rovnako deti nižšie ako 135 cm musia cestovať v prispôsobenej sedačke. Povinné sú bezpečnostné pásy, vrátane používania bezpečnostných pásov na zadných sedadlách.

Česká republika

Dieťa do 36 kg alebo do 150 cm možno prepravovať len v autosedačke.

Rumunsko

Deti do 12 rokov alebo do výšky 150 cm musia vo vozidle byť pripútané bezpečnostnými pásmi prispôsobenými ich váhe a vzrastu.

„Deti do 3 rokov sa smú prepravovať v motorových vozidlách iba v homologizovaných autosedačkách. Vodičovi motorového vozidla sa zakazuje, aby počas premávky vozidla na verejnej komunikácii sedelo na prednom sedadle vozidla dieťa do 12 rokov, aj keby bolo dieťa držané v náručí dospelou osobou,“ upozornila Pilátová.

Taliansko

Preprava detí vo vozidlách sa v Taliansku riadi článkom 172 zákona o cestnej premávke. V ňom sa uvádza, že cestujúci do 12 rokov a výšky menšej ako 1,50 m sú pripútaní v bezpečnostnom systéme schválenom pre ich hmotnosti a ich výšky.

Nemecko

Podľa pravidiel cestnej premávky v Nemecku smú deti do zavŕšenia dvanásteho roku, ktoré sú menšie ako 150 cm v osobných motorových vozidlách cestovať na sedadlách, pre ktoré sú predpísané bezpečnostné pásy, výlučne v detských sedačkách.

Deti, ktoré sú mladšie ako 12 rokov, ale vyššie než 150 cm, smú cestovať bez detskej sedačky, takisto deti staršie než 12 rokov, ale menšie než 150 cm. V poslednom prípade polícia odporúča napriek tomu použitie sedačiek.

Detské sedačky musia zodpovedať európskemu certifikátu/norme ECE 44/03.

Španielsko

Osoby s výškou menej ako 135 cm sediace na zadnom sedadle musia používať homologizovanú sedačku prispôsobenú výške a váhe dieťaťa.

Osoby s výškou 135 až 150 cm sediace vzadu môžu používať sedačku alebo bezpečnostný pás.

Deti do 12 rokov nemôžu sedieť vpredu. Výnimkou je situácia, keď používajú detskú homologizovanú sedačku alebo majú výšku nad 135 cm (vtedy musia použiť bezpečnostný pás). V prípade, ak deti sedia v sedačke otočenej dozadu, musí byť na tomto mieste deaktivovaný airbag.

Francúzsko

Pre prepravu detí v autosedačkách vo Francúzsku platí rozdelenie do 4 základných skupín: skupina 0 od narodenia do 10 kg, skupina 0+ od narodenia do 13 kg, skupina 1 od 9 do 18 kg a skupina 2 od 15 do 25 kg. Prepravované deti v autách vo Francúzsku nad 25 kg musia byť pripútané bezpečnostnými pásmi.

Veľká Británia

Zákon vyžaduje, aby všetky deti nižšie ako 135 cm alebo do veku 12 rokov (v závislosti od toho, čo dosiahnu skôr), boli v aute posadené v správnej detskej autosedačke. Pokuta za nesprávne usadenie dieťaťa sa pohybuje do výšky 500 libier.

Maďarsko

Deti do troch rokov musia povinne sedieť v detských autosedačkách.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na krásnom, modrom Jadrane
  2. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 245
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 391
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 087
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 782
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 383
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 253
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 973
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


13 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


8 h
Švédska premiérka Magdalena Anderssonová je na čele menšinovej vlády.

Čo si o sebe myslí? Švédi reagujú na trúfalosť tureckých požiadaviek.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Dušan Kováčik dostal osem rokov natvrdo.


a 3 ďalší 11m

Neprehliadnite tiež

Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


10 h
BMW radu 3 po facelifte.

Z ponuky zmizli laserové svetlá.


19. máj
Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj

Blogy SME

  1. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  2. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  3. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  4. Martina Paulenová: Veď rezne jedávam, tak prečo ho mám málo? (o príčinách nedostatku železa)
  5. Irena Šimuneková: Zvolen - čriepky z mesta
  6. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  7. Janka Bittó Cigániková: Zvýšenie platov zdravotníkom sľubovali Matovič s Hegerom aj bez zvyšovania daní
  8. Anna Miľanová: Moja prerušená pieseň... 2020
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 281
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 894
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 068
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 447
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 870
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 692
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 136
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu