Policajti merali rýchlosť schovaní za zákrutou diaľnice

Niektorí policajti merajú rýchlosť tak, že sa o nich ani len nedozviete. Ak pritom nikoho neohrozia, všetci mávnu rukou. Čo ak sú skrytí za zákrutou na krajnici diaľnice?

Niektorí policajti merajú rýchlosť tak, že sa o nich ani len nedozviete. Ak pritom nikoho neohrozia, všetci mávnu rukou. Čo však v prípade, že sú skrytí za zákrutou na krajnici diaľnice?

Marian: "V septembri som na diaľnici D1 medzi Hornou Stredou a Piešťanmi (v smere na Piešťany) zaregistroval policajtov pri meraní rýchlosti. Zarazil ma spôsob, akým dohliadali nad plynulosťou a bezpečnosťou dopravy.

Svoje auto mali v odstavnom pruhu za zákrutou v tieni protihlukovej bariéry. Policajt bol prikrčený vedľa auta aj s laserom. Schovaní boli dobre.

To, že sú to policajti, som si uvedomil až kúsok od nich. Jediným spôsobom ako upozorňovali na prekážku v doprave, teda na seba, boli blikajúce smerovky. Žiadny trojuholník alebo zapnuté majáky.

Je takto získaný dôkaz o priestupku použiteľný v prípadnom správnom konaní?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ani policajti nesmú ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Ani pri kontrole dodržiavania bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

"Na krajnicu smie vodič motorového vozidla vojsť len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V predpisoch sa tiež uvádza, že vodičovi motorového vozidla je na diaľnici zakázané zastavenie a státie na inom mieste než na mieste označenom ako parkovisko s výnimkou núdzového státia, keď vozidlo musí stáť na krajnici. Takéto vozidlo pritom musí vodič vždy označiť ako prekážku cestnej premávky.

Policajti dopravné pravidlá neporušili, majú výnimku

Policajti ale tieto predpisy nemusia dodržiavať, ak využívajú výnimku okamžite potrebnú v cestnej premávke. Ak nikoho neohrozili, spôsobu merania rýchlosti sa z hľadiska dopravných predpisov nedá nič vyčítať. Mohli ale ohroziť

  • vodičov porušujúcich predpisy, ktorí by predbiehali iné autá cez krajnicu, prípadne
  • vodičov vozidiel, ktoré by tam potrebovali núdzovo zastaviť.

Možnosť ohroziť ale neznamená ohroziť skutočne. V opačnom prípade by bol každý vodič vždy v situácii, že môže ohroziť iného už len tým, že šoféruje auto.

Merať rýchlosť utajene má svoj zmysel

Spôsob merania rýchlosti, keď sú policajti schovaní a vy ani len netušíte, že zisťujú rýchlosť vašej jazdy, nie je v rozpore so zmyslom kontroly dodržiavania dopravných pravidiel. Úprimne, bez kontroly rýchlosti by naše cesty boli oveľa viac nebezpečné.

Odradiť nebezpečne rýchlych vodičov od ohrozovania iných sa síce dá aj bez toho, aby sa policajt schoval. Nemusí mať ani radar a väčšina vodičov spomalí. Ale len na úseku, kde je policajt a potom pridajú. Ak však vodiči nevedia, kde policajti merajú, mnohí z nich budú radšej preventívne jazdiť pomalšie.

A tí ktorí dostanú pokutu, si zväčša budú dávať pozor oveľa dlhšie. Pokuty za rýchlosť môžu na mieste dosiahnuť výšku až 650 eur. O to viac, ak si pritom uvedomia hrozbu zákazu šoférovania.

Ani zákon nezabránil merať skryto

Napriek tomu, meranie utajovaným spôsobom porušuje zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov.

Informačno-technickým prostriedkom je aj radar používaný utajovaným spôsobom. Jeho použitie musí povoliť sudca.

Niektorí vodiči sa pokúšali súdnou cestou dosiahnuť zrušenia pokuty za rýchlosť a bránili sa spomínaným zákonom. Neuspeli, keďže súdy a prokuratúra považujú nebezpečné pre spoločnosť, ak by policajti nemohli používať radary utajovaným spôsobom.

Okrem toho, polícia denne zverejňuje miesta, kde sa vyskytujú neoznačené policajné hliadky. V tejto súvislosti sa potom nedá vždy hovoriť o utajenosti radarov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 673
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 938
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 108
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 674
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.