SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

V Petržalke otvorili prvú rýchlonabíjačku pre elektromobily

Majitelia elektromobilov môžu svoje ekologické vozidlo nabiť v hlavnom meste za dvadsať minút.

(Zdroj: VIBRATe)

BRATISLAVA. Na Slovensku otvorili prvú rýchlonabíjaciu stanicu pre elektromobily. Nachádza sa na čerpacej stanici Slovnaft v Petržalke.

Majitelia elektromobilov tak môžu svoje ekologické vozidlo nabiť za 20 minút. Nabíjanie na tejto pumpe ponúka prevádzkovateľ do konca roka zadarmo. Rýchlonabíjačka vznikla v spolupráci Západoslovenskej energetiky spolu s rakúskymi partnermi cezhraničného projektu VIBRATe – EVN, Wien Energie a VERBUND.

Na Slovensku existuje niekoľko nabíjacích staníc, v Košiciach, v Poprade, v Nitre a aj v Bratislave. Tam sa však auto nabije až za niekoľko hodín. Prevádzkovateľ ale garantuje nabíjanie zadarmo do konca roka 2013.

Plné nabitie elektromobilu za 20 minút

Konzorcium rakúskych a slovenských partnerov uviedlo v rámci cezhraničného projektu VIBRATe do prevádzky už druhú rýchlonabíjaciu stanicu v regióne Bratislava – Viedeň.

Technické parametre stanice s výkonom 50 kW umožňujú rýchle dobitie akumulátorových batérií jednosmerným prúdom za 20 minút u všetkých elektromobilov používajúcich CHAdeMO (CHArge de MOve) štandard.

Do konca roka plánujú partneri otvoriť na rakúskej strane ďalšie dva rýchlonabíjacie body.

V rámci projektu realizoval projektový tím VIBRATe aj analýzu efektívnosti elektromobility v bežnom živote.

Pätnásť elektrických vozidiel, ktoré v období od januára do júna 2012 najazdili 56 000 km, spotrebovalo 9 MWh elektrickej energie a lokálne ušetrilo okolo 5 600 kg emisií CO2.

Priemerná denná najazdená vzdialenosť 35 km poukazuje najmä na mestské využitie.

Prvé reakcie vodičov elektromobilov

Vonkajšie vplyvy, ktoré determinujú jazdné vlastnosti elektromobilov a skúsenosti 26 respondentov opisuje Peter Ševce, projektový manažér VIBRATe: „Dojazd elektromobilov závisí najmä na vonkajšej teplote, využívaní klimatizácie a štýle jazdy. Pohybuje sa v rozmedzí 80 až 130 km na plné nabitie batérie. Spotreba elektrickej energie je naviazaná na dojazd. Jej výška sa vyšplhala na 12 až 20 kWh na 100 km.“

Za najväčšie negatívum v koncepte elektromobility považujú respondenti cenu elektrických áut. Napriek tomu sa o elektromobilite vyjadrujú pozitívne.

Najväčším obmedzením je pre nich relatívne krátky dojazd elektromobilov. Dostatočne však pokrýva ich denné potreby jazdenia.

„Na využívanie elektrických áut sa respondenti pozerajú ako na prostriedok šetrenia prevádzkových nákladov. Akceptovaný čas trvania nabíjania je do jednej hodiny a za rýchlonabíjanie sú ochotní platiť od 2 do 5 € za nabitie,“ doplnil závery analýzy Ševce.

ico

Hľadajú elektrické zásuvky

Jednou z hlavných prekážok nástupu elektromobility na Slovensku je chýbajúca infraštruktúra. Výstavba nabíjacích staníc je finančne náročná investícia s veľmi dlhou návratnosťou.

Západoslovenská energetika hľadá partnerov, ktorí sprístupnia svoju súkromnú elektrickú zásuvku pre nabíjanie elektromobilov. Rovnaký záujem prejavuje aj ďalšia spoločnosť zaoberajúca sa elektromobilitou, Východoslovenská energetika.

Minimálna technická požiadavka je bežná zásuvka na 230 V. „Na nabitie elektromobilu stačí obyčajná domáca zásuvka, ktorú jej majiteľ sprístupní pre nabíjanie,“ hovorí Peter Ševce.

„Zaujímajú nás reštaurácie, kaviarne, čerpacie stanice, hotely, parkovacie domy či verejné inštitúcie s vlastným alebo prenajatým parkovaním. Chceme, aby ich návštevníci mali počas svojho pobytu možnosť nabiť si elektromobil,“ vysvetľuje výzvu Ševce.

Záujemca, ktorý sa rozhodne sprístupniť svoju zásuvku na nabíjanie, pošle e-mailom prihlášku, technici preveria, či zásuvka spĺňa technické a bezpečnostné podmienky. Po splnení všetkých kritérií a spoločnom odsúhlasení sa zásuvka vyhlási za nabíjací bod.

Podmienky, za akých si návštevník môže v danej prevádzke nabiť elektromobil, necháva ZSE na rozhodnutí prevádzkovateľov nabíjacích bodov. „Náklady na jednu hodinu nabíjania elektromobilu predstavujú 0,20 – 0,30 €, preto by sme boli radi, keby majitelia nabíjacích bodov uplatňovali skôr symbolický poplatok, a pomohli tak rozvoju elektromobility na Slovensku,“ dodáva P. Ševce.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 978
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 832
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 254
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 280
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 322
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 025
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


23 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 442
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 438
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 856
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 251
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 066
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 2 900
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 852
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu