V Petržalke otvorili prvú rýchlonabíjačku pre elektromobily

Majitelia elektromobilov môžu svoje ekologické vozidlo nabiť v hlavnom meste za dvadsať minút.

(Zdroj: VIBRATe)

BRATISLAVA. Na Slovensku otvorili prvú rýchlonabíjaciu stanicu pre elektromobily. Nachádza sa na čerpacej stanici Slovnaft v Petržalke.

Majitelia elektromobilov tak môžu svoje ekologické vozidlo nabiť za 20 minút. Nabíjanie na tejto pumpe ponúka prevádzkovateľ do konca roka zadarmo. Rýchlonabíjačka vznikla v spolupráci Západoslovenskej energetiky spolu s rakúskymi partnermi cezhraničného projektu VIBRATe – EVN, Wien Energie a VERBUND.

Na Slovensku existuje niekoľko nabíjacích staníc, v Košiciach, v Poprade, v Nitre a aj v Bratislave. Tam sa však auto nabije až za niekoľko hodín. Prevádzkovateľ ale garantuje nabíjanie zadarmo do konca roka 2013.

Plné nabitie elektromobilu za 20 minút

Konzorcium rakúskych a slovenských partnerov uviedlo v rámci cezhraničného projektu VIBRATe do prevádzky už druhú rýchlonabíjaciu stanicu v regióne Bratislava – Viedeň.

Technické parametre stanice s výkonom 50 kW umožňujú rýchle dobitie akumulátorových batérií jednosmerným prúdom za 20 minút u všetkých elektromobilov používajúcich CHAdeMO (CHArge de MOve) štandard.

Do konca roka plánujú partneri otvoriť na rakúskej strane ďalšie dva rýchlonabíjacie body.

V rámci projektu realizoval projektový tím VIBRATe aj analýzu efektívnosti elektromobility v bežnom živote.

Pätnásť elektrických vozidiel, ktoré v období od januára do júna 2012 najazdili 56 000 km, spotrebovalo 9 MWh elektrickej energie a lokálne ušetrilo okolo 5 600 kg emisií CO2.

Priemerná denná najazdená vzdialenosť 35 km poukazuje najmä na mestské využitie.

Prvé reakcie vodičov elektromobilov

Vonkajšie vplyvy, ktoré determinujú jazdné vlastnosti elektromobilov a skúsenosti 26 respondentov opisuje Peter Ševce, projektový manažér VIBRATe: „Dojazd elektromobilov závisí najmä na vonkajšej teplote, využívaní klimatizácie a štýle jazdy. Pohybuje sa v rozmedzí 80 až 130 km na plné nabitie batérie. Spotreba elektrickej energie je naviazaná na dojazd. Jej výška sa vyšplhala na 12 až 20 kWh na 100 km.“

Za najväčšie negatívum v koncepte elektromobility považujú respondenti cenu elektrických áut. Napriek tomu sa o elektromobilite vyjadrujú pozitívne.

Najväčším obmedzením je pre nich relatívne krátky dojazd elektromobilov. Dostatočne však pokrýva ich denné potreby jazdenia.

„Na využívanie elektrických áut sa respondenti pozerajú ako na prostriedok šetrenia prevádzkových nákladov. Akceptovaný čas trvania nabíjania je do jednej hodiny a za rýchlonabíjanie sú ochotní platiť od 2 do 5 € za nabitie,“ doplnil závery analýzy Ševce.

ico

Hľadajú elektrické zásuvky

Jednou z hlavných prekážok nástupu elektromobility na Slovensku je chýbajúca infraštruktúra. Výstavba nabíjacích staníc je finančne náročná investícia s veľmi dlhou návratnosťou.

Západoslovenská energetika hľadá partnerov, ktorí sprístupnia svoju súkromnú elektrickú zásuvku pre nabíjanie elektromobilov. Rovnaký záujem prejavuje aj ďalšia spoločnosť zaoberajúca sa elektromobilitou, Východoslovenská energetika.

Minimálna technická požiadavka je bežná zásuvka na 230 V. „Na nabitie elektromobilu stačí obyčajná domáca zásuvka, ktorú jej majiteľ sprístupní pre nabíjanie,“ hovorí Peter Ševce.

„Zaujímajú nás reštaurácie, kaviarne, čerpacie stanice, hotely, parkovacie domy či verejné inštitúcie s vlastným alebo prenajatým parkovaním. Chceme, aby ich návštevníci mali počas svojho pobytu možnosť nabiť si elektromobil,“ vysvetľuje výzvu Ševce.

Záujemca, ktorý sa rozhodne sprístupniť svoju zásuvku na nabíjanie, pošle e-mailom prihlášku, technici preveria, či zásuvka spĺňa technické a bezpečnostné podmienky. Po splnení všetkých kritérií a spoločnom odsúhlasení sa zásuvka vyhlási za nabíjací bod.

Podmienky, za akých si návštevník môže v danej prevádzke nabiť elektromobil, necháva ZSE na rozhodnutí prevádzkovateľov nabíjacích bodov. „Náklady na jednu hodinu nabíjania elektromobilu predstavujú 0,20 – 0,30 €, preto by sme boli radi, keby majitelia nabíjacích bodov uplatňovali skôr symbolický poplatok, a pomohli tak rozvoju elektromobility na Slovensku,“ dodáva P. Ševce.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 496
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 092
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 211
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 713
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 652
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 354
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 082
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 070
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 661
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 566

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S Dankom vraj poslanci SNS nehovorili, koaličná rada bude v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Veľkopodnikateľ sa k situácii v školstve už vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Múdre autá z nás robia hlúpych vodičov

Asistenčné systémy nefungujú poriadne, ale už sa na ne spoliehame.

Volkswagen Arteon sa už zaobíde aj bez vodiča (test)

Za obalom športového kupé sa skrýva reprezentatívna limuzína.