SME

McLaren P1 chce byť najrýchlejším vozidlom na svete

McLaren by chcel opäť prepísať históriu, teraz s prototypom vozidla P1, ktorý má 963-koňový motor.

Zapísať sa do histórie nie je jednoduché, no McLarenu sa to už raz podarilo.Zapísať sa do histórie nie je jednoduché, no McLarenu sa to už raz podarilo. (Zdroj: McLaren)

McLaren by chcel opäť prepísať históriu tak, ako sa mu to už raz podarilo modelom McLaren F1. Na Parížsky autosalón sa chystá s prototypom vozidla P1, ktorého motor vyprodukuje 963 koní.

BRATISLAVA. Dvadsať rokov ubehlo od vtedy, čo McLaren prvýkrát vstúpil do motoršportu. V týchto dňoch sa internetové stránky zaplnili prototypom vozidla – novej vlajkovej lode, alebo skôr rakety McLaren-u, ktorá bude debutovať v Paríži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Produkčná verzia by mala byť dostupná v roku 2013 a vyrábať ju začnú do roka. Pripojí sa k modelom MP4-12C a Spider. Spolu tak budú tvoriť sériu vozidiel, ktoré sa započítajú do 4 000 predaných v polovici tohto desaťročia.

SkryťVypnúť reklamu

Pracovný názov „P1“ označuje prototyp vozidla, ktorý následne ponesie názov slávnej F1 – MP4, ktorým boli značené všetky F1 od roku 1981. Vozidlo by malo byť poháňané inovovanou verziou motora s objemom 3,8l s ôsmimi valcami prepĺňaný twin-turbom, doplnený o rekuperáciu energie vo svete F1 známu ako KERS - Kinetic energy recovery system.

Prototyp P1 je založený na modifikovanej platforme z uhlíkových vlákien, použitej aj pre model MP4-12C. Jedinečný rám na prednej a zadnej náprave ešte vylepšuje jazdné vlastnosti vozidla.

Nepustí pred seba nikoho

McLaren chce zaútočiť na viac komerčne etablované značky ako Bugatti, Ferrari, Lamborghini či Porsche a stať sa najvyhľadávanejším „supercar“ s odkazom na históriu pretekov F1. Jeho cieľ je jednoduchý: „Byť najlepším vozidlom sveta na pretekárskej dráhe i na ceste.“

SkryťVypnúť reklamu

Dvojsedadlové vozidlo už má za sebou množstvo testovacích kilometrov na menej i viac známych okruhoch, napríklad aj na britskom okruhu Silverstone. Automobilka však uviedla, že napriek enormnému úsiliu potrebujú ešte minimálne rok, aby bolo vozidlo hotové a pripravené do cestnej premávky.

Prototyp bude disponovať technikou F1

Zdroj blízky vývojovému tímu McLaren uvádza, že prepĺňaný benzínový 3,8 l agregát vyprodukuje 590 kW (803 k) pri závratných 9100 otáčkach za minútu. Na okruhu to bude vďaka zabudovanému systému KERS počas zrýchľovania ešte o ďalších približne 118 kW (160 k) viac. Motor uložený pozdĺžne za vodičom – pretekárom, bude svoj výkon prenášať na zadné kolesá cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku.

Podvozok bol koncipovaný tak, aby spolupracoval s aktívnymi aerodynamickými prvkami a umožnil zvýšiť alebo znížiť svetlú výšku tak, aby bol na trati zabezpečený čo najlepší prítlak vozidla a zároveň čo najnižšie ťažisko.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek udávanému výkonu a pohotovostnej hmotnosti 1315 kg McLaren uvádza, že jeho snahou nie je byť prvým v tabuľke „top speed“.

„Našim cieľom nie je byť najrýchlejší v absolútnej najvyššej rýchlosti, ale byť najrýchlejším sériovým cestným automobilom na okruhu.“ Konateľ spoločnosti Antony Sheriff ďalej povedal: „Bude to najvzrušujúcejšie, najschopnejšie, technologicky najvyspelejšie a najdynamickejšie vozidlo typu SuperCar aké sme kedy vyrobili.“

Super športový vzhľad napísaný perom dizajnéra Franka Stephensona je jedinečný rovnako ako MP4-12C. Jeho výsledný tvar bol ladený v aerodynamickom tuneli spoločnosti McLaren s cieľom zabezpečiť nielen potrebný prítlak vozidla, ale aj dostatočné chladenie motorového priestoru.

Šéf Ron Denis: „P1 bude výsledkom 50 rokov pretekania a dedičstva cestných vozidiel. Pred 20 rokmi sme definovali novú hranicu „superšportov“ modelom McLaren F1. Naším cieľom je urobiť to opäť.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 213
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 067
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 555
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 161
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 923
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 412
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 319
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 138
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  2. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  3. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  4. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  5. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  6. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  7. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  8. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 913
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 29 290
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 813
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 728
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 878
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 955
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 402
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 715
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu