SME
Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Inteligentná doprava má stáť do 150 miliónov

Slovensko s budovaním inteligentných dopravných systémov mešká. Chce na ne milióny z eurofondov.

Inteligentný systém vysvetľovali ako riadiacie centrum s množstvom obrazoviek.Inteligentný systém vysvetľovali ako riadiacie centrum s množstvom obrazoviek. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Slovensko s budovaním inteligentných dopravných systémov mešká. Chce na ne milióny z eurofondov

BRATISLAVA. Preťaženie cestnej siete klesne o dve a pol percenta, škody pri dopravných nehodách o sedem percent, časové úspory dosiahnu až desať percent a zhruba o toľko na Slovensku stúpne aj produktivita práce.

Aj takýmito ambicióznymi odhadmi obhajuje ministerstvo dopravy 150-miliónovú investíciu do Národného systému dopravných informácií.

Zákon, ktorý má vybudovanie a zladenie inteligentných dopravných systémov umožniť, schválil tento týždeň parlament.

Hlavou projektu má byť Národné centrum dopravných informácií, ktoré bude zhŕňať všetky údaje od policajtov, hasičov, záchranárov, dopravcov, meteorológov a aj priamo zo snímačov a kamier umiestnených na cestách. Informácie bude ďalej poskytovať verejnosti cez premenné tabule, internet, mobilné aplikácie či rádiá.

Cena projektu v čase krízy mnohých dráždi. Dopravný expert Jozef Drahovský projekt podporuje, no myslí si, že funkčný systém by sa dal vybudovať už za desatinu.

Za „veľmi predražený“a „riadený výpočtami dodávateľov“ ho označil aj bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH.

Len odhad

info
O čo ide
Inteligentné dopravné systémy
  • Národný systém dopravných informácií má byť sieť moderných technológií, ktoré pomôžu zvýšiť bezpečnosť a efektivitu v doprave;
  • Národné dopravné informačné centrum bude dopravné údaje zhŕňať a zverejňovať
  • predpokladané náklady na projekt sú 150 miliónov eur, 80 percent z eurofondov.

Ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) oponuje, že ide len o hrubý odhad maximálnej výšky nákladov, ktorý vychádza práve z prepočtov bývalého vedenia.

„Reálnu sumu, ktorú bude vybudovanie systému stáť, určí až súťaž. Predpokladáme, že bude výrazne nižšia ako 150 miliónov,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Na vybudovanie moderných systémov tlačí Európska únia a ministerstvo chce preto peniaze získať najmä z eurofondov. Štát by mal do projektu vložiť asi 30 miliónov eur.

Európsky parlament prijal smernicu o postupnom zavádzaní inteligentných dopravných systémov, ktoré by pomohli zlepšiť podmienky v doprave, ešte v roku 2010.

Slovensko ju s omeškaním začína napĺňať až teraz.

Ingrid Ludviková zo zastúpenia Európskej komisie však upozorňuje, že „smernica nevyžaduje od členských štátov, aby vytvárali akékoľvek nové národné inštitúcie“.

Nekonečný proces

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák považuje vybudovanie Národného centra dopravných informácií za správny krok.

Doterajšie inteligentné systémy, ako sú elektronické mýto či kamery a merače na posúdenie objektívnej zodpovednosti, totiž podľa neho nefungujú koordinovane.

„Stále sa budú pripájať ďalšie veci, ako plánované systémy na riadenie dopravy vo veľkých mestách, prepojenie na parkovacie systémy či rezervačné systémy pre kamióny,“ hovorí.

„Systém nebude nikdy uzavretý, a preto sa ani nedá povedať, aké budú jeho konečné náklady,“ domnieva sa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  6. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  1. Až dve tretiny Slovákov chcú mať všetky služby v jednom balíku
  2. A čokoládového Oscara získava – táto slovenská pralinka! Mňam!
  3. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  6. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  7. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  8. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  9. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  10. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  1. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 192
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 711
  3. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 7 564
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 363
  5. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 6 224
  6. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 099
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 673
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 191
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 589
  10. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 2 480
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Spoločnosť Invita sa špecializovala na výrobu oceľových rúr.

Majetok spoločnosť Invita rozpredávajú.


21 h
Zuzana Kepplová.

Jednotka moci v štáte naďalej drží.


2 h
Predseda Smeru Robert Fico.

Životopisný film by sa volal Peter Pellegrini ležiaci, spiaci.


24. okt
Štefan Harabin a obžalovaný Tibor Eliot Rostas sa na súd nedostali.

Obžalovaný Rostas a Harabin sa na súd nedostali, odmietli rúška.


SITA a 1 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Šesť finalistov Autobest 2022

Drahé elektromobily medzi nimi nie sú.


24 h
Volkswagen Polo

Najsilnejší motor je len pre GTI verziu.


3. jún
Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt

Blogy SME

  1. Patrik Lenčéš: Lakomstvo alebo štedrosť?
  2. Rudolf Pado: Reportéri: Liptovská Mara – dôkaz absolútnej nevšímavosti?
  3. Martina Hilbertová: Komu prospeje únik dôkazov v údajnej Gorile 2?
  4. Marta Medzihradská: Benického dom - reštaurácia a poštová schránka
  5. Dušan Koniar: Na hajloku pri Leviciach
  6. Věra Tepličková: Zvieratá - máte svoje chodníčky (máte tajné chodníčky)
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Jiří Ščobák: Potřebujeme úrazové pojištění?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 29 790
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 428
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 13 210
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 337
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 236
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 715
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 267
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 920
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu