Inteligentná doprava má stáť do 150 miliónov

Slovensko s budovaním inteligentných dopravných systémov mešká. Chce na ne milióny z eurofondov.

Inteligentný systém vysvetľovali ako riadiacie centrum s množstvom obrazoviek.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Slovensko s budovaním inteligentných dopravných systémov mešká. Chce na ne milióny z eurofondov

BRATISLAVA. Preťaženie cestnej siete klesne o dve a pol percenta, škody pri dopravných nehodách o sedem percent, časové úspory dosiahnu až desať percent a zhruba o toľko na Slovensku stúpne aj produktivita práce.

Aj takýmito ambicióznymi odhadmi obhajuje ministerstvo dopravy 150-miliónovú investíciu do Národného systému dopravných informácií.

Zákon, ktorý má vybudovanie a zladenie inteligentných dopravných systémov umožniť, schválil tento týždeň parlament.

Hlavou projektu má byť Národné centrum dopravných informácií, ktoré bude zhŕňať všetky údaje od policajtov, hasičov, záchranárov, dopravcov, meteorológov a aj priamo zo snímačov a kamier umiestnených na cestách. Informácie bude ďalej poskytovať verejnosti cez premenné tabule, internet, mobilné aplikácie či rádiá.

Cena projektu v čase krízy mnohých dráždi. Dopravný expert Jozef Drahovský projekt podporuje, no myslí si, že funkčný systém by sa dal vybudovať už za desatinu.

Za „veľmi predražený“a „riadený výpočtami dodávateľov“ ho označil aj bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH.

Len odhad

info
O čo ide
Inteligentné dopravné systémy
  • Národný systém dopravných informácií má byť sieť moderných technológií, ktoré pomôžu zvýšiť bezpečnosť a efektivitu v doprave;
  • Národné dopravné informačné centrum bude dopravné údaje zhŕňať a zverejňovať
  • predpokladané náklady na projekt sú 150 miliónov eur, 80 percent z eurofondov.

Ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) oponuje, že ide len o hrubý odhad maximálnej výšky nákladov, ktorý vychádza práve z prepočtov bývalého vedenia.

„Reálnu sumu, ktorú bude vybudovanie systému stáť, určí až súťaž. Predpokladáme, že bude výrazne nižšia ako 150 miliónov,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Na vybudovanie moderných systémov tlačí Európska únia a ministerstvo chce preto peniaze získať najmä z eurofondov. Štát by mal do projektu vložiť asi 30 miliónov eur.

Európsky parlament prijal smernicu o postupnom zavádzaní inteligentných dopravných systémov, ktoré by pomohli zlepšiť podmienky v doprave, ešte v roku 2010.

Slovensko ju s omeškaním začína napĺňať až teraz.

Ingrid Ludviková zo zastúpenia Európskej komisie však upozorňuje, že „smernica nevyžaduje od členských štátov, aby vytvárali akékoľvek nové národné inštitúcie“.

Nekonečný proces

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák považuje vybudovanie Národného centra dopravných informácií za správny krok.

Doterajšie inteligentné systémy, ako sú elektronické mýto či kamery a merače na posúdenie objektívnej zodpovednosti, totiž podľa neho nefungujú koordinovane.

„Stále sa budú pripájať ďalšie veci, ako plánované systémy na riadenie dopravy vo veľkých mestách, prepojenie na parkovacie systémy či rezervačné systémy pre kamióny,“ hovorí.

„Systém nebude nikdy uzavretý, a preto sa ani nedá povedať, aké budú jeho konečné náklady,“ domnieva sa.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.