Infiniti alebo Lexus?
PRAHA, SOSNOVÁ. Tentoraz nebudem otravovať technickými prednosťami dvojice Infiniti M35hybrid a Lexus GS450h, lebo obe autá sú už istú dobu na trhu a používajú viac menej rovnaký a viackrát popísaný koncept. Atmosférický šesťvalec s objemom 3,5 litra, ktorému pomáha roztáčať zadné kolesá elektromotor, dopujú batérie zabudované v zadnej časti auta.
Jediným rozdielom v sedanoch je použitá prevodovka. Lexus používa osvedčený bezstupňový automat CVT, Infiniti si zvolilo cestu výkonu s klasickou sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá sa prispôsobuje šoférskemu štýlu.
A práve rozdielne prevodovky boli hlavným dôvodom, pre ktorý sme sa rozhodli postaviť tieto dva hybridy proti sebe. Zaujímalo nás, či je Infiniti M výkonnejší, rýchlejší, zábavnejší a zároveň, či dokáže konkurovať Lexusu v úspornosti, komforte a luxuse. Neskrývam, že mojim favoritom bolo Infiniti.
Infiniti M má fádny interiér Bol som presvedčený, že M deklasuje Lexus GSv zrýchlení, na okruhu aj v zákrutách. Pripravená trasa s celkovou dĺžkou 250 kilometrov pozostávala približne z 20 kilometrov v meste, 80 kilometrov diaľnic, 80 kilometrov okresných a rýchlostných ciest a niekoľkých kôl na sosnovskom okruhu.
Aby bolo porovnanie regulárne, v polovici každej trasy som si autá vymenil. Porovnanie skončilo prekvapením.
Štartovali sme z redakčnej kancelárie s vynulovanými tachometrami a plnou zásobou energie v batériách. Prvé prišlo na rad nové GS450h.
Infiniti ostáva aj po nástupe hybridnej technológie samé sebou. Dravé.
Lexus na ňom poriadne zapracoval. Konečne pripravil pozerateľný exteriér a na maximálnu možnú mieru povýšil interiér kvalitou použitých materiálov a spracovania. Beztvárne Infiniti M tu nemá šancu. Od prvej chvíle to vyzeralo tak, akoby stáli vedľa seba Mercedes a Ford.
Lexus GS sa zameral na kokpit Nové GS urobilo dojem najväčším plnofarebným displejom na svete s uhlopriečkou 12,3 palcov, ktorá sa obsluhuje pre mňa dobre známou „počítačovou“ myšou. Tí, čo nemajú šoférovanie na štrnástej koľaji, spozornejú pri pozícii za volantom, pretože sa veľmi priblížila k BMW.
Sedím nízko, takmer na podlahe, v rukách mám akurátne veľký veniec volantu s dobrým tvarovaním a prístrojová doska je zameraná priamo na mňa. Nejde o dôležité prvky pre mestskú premávku, ale teší ma, že GS robí radosť aj tomu, kto sa občas utrhne z reťaze. Rozjazd je veľmi plynulý, tichý a bez akýchkoľvek známok života.
Infiniti viac preferuje elektriku V Lexuse GS pracuje zhruba do päťdesiatich kilometrov iba elektromotor, ktorého akceleračné schopnosti nie sú ktovieako oslnivé. Pokiaľ nechcem prebudiť k životu 292 koní atmosférického vidlicového šesťvalca. Trochu ma prekvapuje jeho využiteľnosť.
S plnou batériou vydrží ísť relatívne dlho, ale nesmiete to prehnať s akceleráciou. Stačí prekročiť polovicu cesty pedálu plynu k podlahe alebo 50 km/h a hneď prizve k spolupráci benzínový motor. Infiniti je na tom o trochu lepšie. Kým je k dispozícii „šťava“, elektromotor dokáže pracovať aj pri vyšších rýchlostiach ako 50 km/h.
Kokpit Infiniti vyzerá oproti Lexusu dosť zastaralo. jednoducho je to iná móda.
Jednoducho, kým je to možné, necháva pracovať elektromotor. Aj preto som nadobudol dojem, že musí byť nielen rýchlejší, ale aj úspornejší. Na druhej strane sa hneď prejavuje prvý neduh spolupráce hybridného systému s klasickým automatom.
Infiniti chýba jemnosť Lexusu v pripojení motora. Dochádza k drobnému šklbnutiu. Ešte viac to poznať po ubratí a následnom pridaní plynu vo vyšších rýchlostiach. V laickom preklade, motor sa odpojí a zastaví. M-ko plachtí, rekuperuje, prípadne ho poháňa elektromotor.
V prípade potreby vyššej rýchlosti zošľapujem plyn, motor sa zo stavu pokoja naštartuje a pripojí k prevodovke a rozdielne otáčky spôsobia spomenuté šklbnutie. S vyššou rýchlosťou rastie i jeho intenzita, ale nie je to otravné.
Mŕtvy eco pedál v Infiniti Za neznesiteľný považujem eco pedál v eco režime. Neskutočná hlúposť, ktorá sa zahráva s vašou nervovou sústavou. Akokoľvek málo pridáte plyn, pedál ide proti vám. Akoby bol pod ním malý „černoch“, ktorý ho dvíha späť proti vašej nohe. A výsledok?
Ak to psychicky vydržíte, tak sa začnete plaziť. Ak nie, prepadnete hystérii, zmeníte režim jazdy na Normal alebo budete pravou nohou zašľapávať plyn do podlahy ako ohorok cigarety do asfaltu. A to bol ešte len začiatok. Vymotali sme sa z mesta a po pražskom obchvate sme zamierili diaľnicou na Mladú Boleslav. Dodržiavali sme maximálnu povolenú rýchlosť.
Zhruba v polovici diaľnice sme zastavili, vymenili autá a porovnali priemerné spotreby. Zrejme sa už tu začala prejavovať špičková aerodynamika Lexusu. Pri rovnakej rýchlosti a konštantnej jazde bol Lexus úspornejší. Dosiahol priemernú spotrebu 6,4 l/100 km pri priemernej rýchlosti 80 km/h.
Infiniti M35hybrid to zvládlo za 6,8 l/100 km s nižšou priemernou rýchlosťou 79 km/h. V každom prípade si oba hybridy zaslúžia poklonu. Hlavne GS, lebo predchádzajúca generácia by sa k tomuto výsledku ani nepriblížila. Diaľnice jej väčšinou „zlomili väz.“
Lexus dominuje na diaľnici Aj napriek tomu, že elektromotor pracoval na diaľnici efektívnejšie v Infiniti, palubný počítač tvrdil niečo iné. Pripisujem to apetítu šesťvalca v M-ku, ktorý potreboval viac benzínu pre svojich 306 koní. Na konci diaľnice sa výsledok príliš nezmenil.
Lexus GS450h dorazil s rovnakou spotrebou, Infiniti ju dokázalo o 0,1 l znížiť a priemernou rýchlosťou sa Lexusu vyrovnalo. S oboma hybridmi je jazda po diaľnici príjemná, pohodlná a bezstarostná. Lexus je o niečo tichší, Infiniti poteší jemnejšie nastaveným podvozkom a väčším komfortom vďaka výrazne väčšiemu profilu pneumatík.
Na kľukatých okreskách vykázalo Infiniti nižšiu spotrebu ako Lexus. Obe autá sú cestovateľské koráby ale nie len na diaľnicu.
Na okreskách z Mladej Boleslavi do Sosnovej sa Infiniti spotrebou priblížilo Lexusu. Rozdiel bol minimálny, obe autá delilo iba 0,1 litra (6,45 vs 6,55 l/100 km). Čakal som však, že tu bude sedan Infiniti vo svojom živle.
Nebol. Napriek papierovo menej výhodným parametrom a horším rozmerovým charakteristikám fungoval Lexus na cestách a v zákrutách lepšie. Jednako bol vo výhode pre tuhšie naladenie podvozka verzie F Sport. Infiniti sa aj napriek ostrému motorovému charakteru príliš nakláňalo.
Infiniti ide v priamke dobre Športovému strihu nesedel ani posed za volantom s príliš vysoko posadenou sedačkou a typickým ázijským sklonom volantu, ku ktorému sa nejako nedokážem posadiť. Nie je kolmo k telu ale mierne sa zakláňa smerom k prístrojovke. Je to drobnosť, ktorá mení celkový dojem z jazdy.
Naopak milujem sedemstupňový automat, ktorý hltá reakcie vašej pravej nohy a chce sa jej vyrovnať. Sotva párkrát vytočíte motor do otáčok, automaticky radí až v červenom poli a veľmi rýchlo. Jedinou oblasťou, v ktorej Infiniti vyčnieva a deklasuje japonského konkurenta je zrýchlenie v priamke.
Batožinový priestor Infiniti nesie so sebou negatívum prídavných batérií. Lexus to po skúsenostiach s minulou generáciou prestaval a má podstatne väčší kufor.
Z nuly s využitím oboch motorov zrýchľuje famózne so sprievodom hlbokého symfonického orchestra dvojice koncoviek. GS450h chýba jeho agresivita, je tak podmanivo uhladený, až vám začiatočná lenivosť prestane prekážať.
Keď sme dorazili k okruhu, skontrolovali sme pred zábavnou vložkou spotreby. Opäť bol Lexus lepší o pár deci pri vyššej priemernej rýchlosti. Aj tu sa muselo Infiniti skloniť.
Ešte nás čakali tri kolá na okruhu.
Lexus ukázal nenápadnú rýchlosť Prvý šiel opäť Lexus. Deaktivoval som stabilizáciu, vynuloval palubný počítač a prepol otočný ovládač do režimu Sport. Ruky si chystám k páčkam a noha tlačí pedál na podlahu. Lexus si užíva moju snahu vyprovokovať ho k agresivite.
Aj na okruhu sa správa ako neskutočný „pohoďák“. Žiadne výkyvy v správaní, žiadne ustrelenie zadku. Po pomalších zatáčkach prichádza cieľová rovinka, kde sa GS konečne trochu rozbehlo. Potom na brzdy a nájazd do prvej zatáčky. Mierna nedotáčavosť a opäť rovinka. Rýchla pravá.
Lexus urobil veľké a pozitívne zmeny v kokpite. Vysokú stredovú konzolu z minulosti nahradil širokým a horizontálne členeným kokpitom.
V nájazde do nej zadok mierne naznačil kĺzanie, ale iba decentne, žiaden prechod do šmyku. A rýchly prejazd. Lexus GS bol prekvapivo komunikatívny. Aj keď v každom okamžiku dával najavo svoju hmotnosť blížiacu sa k dvom tonám. Vláčne správanie, ktoré bolo na začiatku strašiakom sa ukázalo ako veľké pozitívum.
Na výjazdoch prichádzal výkon plynulo a nedochádzalo k žiadnym preklzom. Jazda síce nebola zábavná, čistý jazdný štýl bol maximálne efektívny a rýchly. Všetky reakcie GS450h boli na okruhu vyrovnané a ako celok pôsobil dobre. Dve kolá zašiel za 1:39:59 s priemernou spotrebou 45,2 l/100 km.
Infiniti je divoch Potom prišlo na rad Infiniti. Aj tu som deaktivoval stabilizáciu, ovládač dal na režim Sport a minivolič automatu do manuálneho režimu. Pravou nohou som M-ko rozdráždil. Stačila jedna zatáčka a M-ko rozdráždilo mňa, lebo zadok sa nečakane utrhol.
Taký výjazd bokom s dymovým efektom a prehodením doľava som po pokojnom Lexuse nečakal. Z mäkkého Infiniti sa za sekundu vykľul nevychovaný hulvát. A po rovinke zase. Na brzdy, zatočiť a zadok začal šmýkať. V pravý moment na plyn a nádherný dlhý drift.
Keby ste ma videli za volantom, tak by ste sa nasmiali. Zábavnejší hybrid som ešte nešoféroval a hlavne som tomu nechcel uveriť. Ale v rýchlej pravej to bolo dokonalé.
Infiniti M35hybrid bolo ako nejaká štvorkolka. Už v nájazde šiel zadok krásne zo stopy. Potom už stačilo iba reagovať volantom a plynom. Bolo to tak zábavné, že sa ma kolegovia po dvoch kolách spýtali, prečo som nešiel na čas. Len som sa smial a odvetil, že sa to s ním nedá.
Láka aj baby Dôkaz o zábave pridala dievčina, ktorá sledovala moju jazdu. Po príjazde na parkovisko pribehla a prosila, aby som ju v Infiniti previezol. Tak prišlo na ďalšie dve kolá a potešenie zástupkyne nežného pohlavia, ktorá bola z Infiniti vedľa. M35hybrid bol takmer o sedem sekúnd pomalší (1:46:52) než Lexus, ale aj s driftovaním bola spotreba takmer rovnaká.
Obe autá majú pod kapotou podobné benzínové šesťvalce a tiež napohľad vyzerá hybridná technológia rovnako. Najväčší rozdiel je v použitých prevodovkách.
Po adrenalínovej vložke na okruhu sme znovu vynulovali palubné počítače a vyrazili sme po okreskách späť do Prahy. Druhá časť okresiek bola podstatne pomalšia a tu už pre seba Infiniti získalo víťazstvo.
Zistili sme, že pri nižších rýchlostiach dokáže konečne využiť svoj potenciál elektromotora a jeho spotreba sa pri priemernej rýchlosti 58,9 km/h dostala až na 5,2 litra, čo je vynikajúca úroveň. Keď sme dorazili späť do redakcie, došlo na hodnotenie zážitkov.
Jasný záver testu Na rovinu bez akejkoľvek osobnej náklonnosti musíme za víťaza vyhlásiť Lexus GS450h. Je jednoducho lepší, vo všetkých oblastiach špičkový a vyladený do jedinečného a hlavne fungujúceho celku. Ide o obrovskú zmenu oproti predchádzajúcej generácii.
Lexus konečne dokázal, že hybridná technológia má svoje miesto na trhu. Lexus GS450h je úsporný, veľmi dobre jazdí a konečne atraktívne vyzerá. Hoci má bezstupňovú prevodovku, ktorá môže pôsobiť horšie pre svoj rozvážny charakter. Na druhej strane musíme zdôrazniť niekoľko detailov na Infiniti. Za Lexusom v spotrebe vôbec nezaostáva.
Navyše to sprevádza divokým prejavom atmosférického šesťvalca, športovým charakterom sedemstupňovej automatickej prevodovky a k tomu dynamické schopnosti v priamom smere. Body mu uberá rozhádzaná brzda, strašný eco pedál a absencia nápadov v dizajne.
KUPUJEM NEKUPUJEM Osobne som priaznivcom športovejšieho naturelu a v prípade motora je u mňa vo výhode Infiniti M35hybrid. Bohužiaľ je to jediná vec, ktorou prevláda nad Lexusom. Všetko ostatné hovorí za novú generáciu GS450h. Keď sa vžijem do role moderného manažéra so zelenými myšlienkami v hlave, kupujem Lexus GS450h. A ak budem mať dosť veľký rozpočet, určite si zaškrtnem verziu F Sport. Hoci je zhruba o 300 tisíc korún drahšia, tuhší podvozok a agresívnejší výzor za to stoja.
(Jakub Rejlek - Faster) Model
Lexus GS 450h
Infiniti M35h AT
Motor
-
-
Typ
V6/24V,benzínový VVTi
V6/24V, benzínový
Zdvihový objem (cm3)
3456
3498
Výkon (kw/k)
215 (292)
225(306)
Pri otáčkach (ot./min.)
6000
6800
Krútiaci moment (Nm)
352
350
Pri otáčkach (ot./min)
4500
5000
Prevodovka
hybridná E-CVT
7-stupňová automatická
Hybridný pohon
-
-
Max. výkon systému (kW(k))
254(345)
268(364)
Typ elektromotora
AC synchrónny
AC synchrónny
Max. výkon elektromotora (kW(k))
200/147
50 (68)
Max. krút. m. elektromotora (Nm)
275
270
Typ vysokonapäťového akumulátora
nikl-metal hydrid (Ni-MH)
Li-ion (1,4 kWh)
Menovité napätie vysokonap. akum. (V)
650
346
Prevádzkové hodnoty
-
-
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
5,9
5,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
250
250
Kombinovaná spotreba
6,2
6,9
Rozmery
-
-
Rázvor náprav (mm)
2740
2900
Dĺžka (mm)
4770
4945
Šírka (mm)
1885
1845
Výška (mm)
1685
1500
Pohotovostná hmot (kg)
1820
1830
Objem palivovej nádrže (l)
66
70
Objem batož. priestoru (l)
482
350
Cena modelu od (eur)
55900
55490
Autor: Jakub Rejlek, Faster magazine