SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Diaľnica Turany - Hubová môže meškať sedem rokov

Ak dá Únia za pravdu ochranárom, celá príprava výstavby úseku D1 by sa musela začať odznova.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu diaľnice D1 Turany - Hubová, ktorý presadzujú rezort dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, ale odmietajú ekologickí aktivisti, bude to znamenať sedemročný odklad odovzdania diaľnice do užívania.

Poukazuje na to štúdia Výskumného ústavu dopravného, ktorá zvažuje otázky humanity a princípy ochrany životného prostredia pri plánovanej výstavbe sporného diaľničného úseku medzi Martinom a Ružomberkom.

Zatiaľ čo povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran už pripravený je, v prípade variantu s tunelom Korbeľka, ktorý podporujú ochranári, by sa trasa stavby zmenila a príprava začala odznova.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Opäť by vykupovali pozemky

"Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú, samozrejme, ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to naprojektovať, vykúpiť pozemky," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Keby nebola žiadna alternatíva, bolo by podľa neho potrebné pripraviť takú, ktorá najmenej zaťažuje životné prostredie.

Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhujú určité kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.

To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale bude zrealizované omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie by podľa odborníkov mohli byť zachránené včasnou výstavbou diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

"Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo v absolútnom vyjadrení predstavuje 40 až 42 ľudí," uvádza sa ďalej v štúdii VÚD.

Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.

Výstavba vraj ušetrí životy

Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v uvedenej lokalite počas siedmich rokov podľa štúdie dostalo do ovzdušia okolo 12,5 tis. ton emisií CO2.

V prípade realizácie povrchového variantu diaľnice by sa úhyn lesnej zveri znížil zhruba o 18 až 21 kusov.

Skryť Vypnúť reklamu

Autori štúdie tvrdia, že ak bude realizovaný tunelový variant diaľnice, na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.

Palčák si myslí, že kompromisný návrh výstavby diaľnice má možno nedostatky z pohľadu životného prostredia, ale mal by stáť za zamyslenie. Skoršia výstavba diaľnice by ušetrila aj životy ľudí na ceste I. triedy.

"Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje NDS na elimináciu negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné. Eliminujú sa na minimum, zachránia sa ľudské životy a ďalšie zvieratá," argumentuje Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

Štúdiu poslali eurokomisárovi

Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.

"Dlhodobo sa venujeme bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, iný pohľad na túto problematiku," povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.

Ak Európska komisia schváli povrchovú trasu diaľnice Turany - Hubová, potom by sa pre využitie eurofondov v tomto programovom období mohol najprv stavať úsek po Kraľovany.

Ďalší úsek po Hubovú by sa staval už v nasledujúcom období čerpania eurofondov. Keď tento návrh neprejde, do úvahy bude pripadať nová trasa s tunelom Korbeľka, čo prípravu výstavby diaľnice značne predĺži.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 668
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 984
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 032
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 483
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 887
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 550
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 270
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 126
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 883
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 841
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Ak by sa Fico a Pellegrini chceli vrátiť, nerobili by to lepšie (píše Samo Marec)

Nikam sme sa nepohli, len sa všetci dohádali.

Predseda vlády Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí  po rokovaní 67. schôdze vlády SR.
Stĺpček Jakuba Fila

Zhovievavosť voči Matovičovi už vôbec nie je namieste

Premiér vydiera národ aj koalíciu.

Jakub Filo.

Koronavírus: Situácia v levickej nemocnici je kritická, povoláva ambulantných lekárov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Ilustračné foto
Bratislava Business Centre, kde sídli Johnson Controls