SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Diaľnica Turany - Hubová môže meškať sedem rokov

Ak dá Únia za pravdu ochranárom, celá príprava výstavby úseku D1 by sa musela začať odznova.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu diaľnice D1 Turany - Hubová, ktorý presadzujú rezort dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, ale odmietajú ekologickí aktivisti, bude to znamenať sedemročný odklad odovzdania diaľnice do užívania.

Poukazuje na to štúdia Výskumného ústavu dopravného, ktorá zvažuje otázky humanity a princípy ochrany životného prostredia pri plánovanej výstavbe sporného diaľničného úseku medzi Martinom a Ružomberkom.

Zatiaľ čo povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran už pripravený je, v prípade variantu s tunelom Korbeľka, ktorý podporujú ochranári, by sa trasa stavby zmenila a príprava začala odznova.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Opäť by vykupovali pozemky

"Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú, samozrejme, ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to naprojektovať, vykúpiť pozemky," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Keby nebola žiadna alternatíva, bolo by podľa neho potrebné pripraviť takú, ktorá najmenej zaťažuje životné prostredie.

Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhujú určité kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.

To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale bude zrealizované omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie by podľa odborníkov mohli byť zachránené včasnou výstavbou diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

"Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo v absolútnom vyjadrení predstavuje 40 až 42 ľudí," uvádza sa ďalej v štúdii VÚD.

Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.

Výstavba vraj ušetrí životy

Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v uvedenej lokalite počas siedmich rokov podľa štúdie dostalo do ovzdušia okolo 12,5 tis. ton emisií CO2.

V prípade realizácie povrchového variantu diaľnice by sa úhyn lesnej zveri znížil zhruba o 18 až 21 kusov.

Skryť Vypnúť reklamu

Autori štúdie tvrdia, že ak bude realizovaný tunelový variant diaľnice, na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.

Palčák si myslí, že kompromisný návrh výstavby diaľnice má možno nedostatky z pohľadu životného prostredia, ale mal by stáť za zamyslenie. Skoršia výstavba diaľnice by ušetrila aj životy ľudí na ceste I. triedy.

"Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje NDS na elimináciu negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné. Eliminujú sa na minimum, zachránia sa ľudské životy a ďalšie zvieratá," argumentuje Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

Štúdiu poslali eurokomisárovi

Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.

"Dlhodobo sa venujeme bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, iný pohľad na túto problematiku," povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.

Ak Európska komisia schváli povrchovú trasu diaľnice Turany - Hubová, potom by sa pre využitie eurofondov v tomto programovom období mohol najprv stavať úsek po Kraľovany.

Ďalší úsek po Hubovú by sa staval už v nasledujúcom období čerpania eurofondov. Keď tento návrh neprejde, do úvahy bude pripadať nová trasa s tunelom Korbeľka, čo prípravu výstavby diaľnice značne predĺži.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 546
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 500
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 276
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 568
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 806
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 700
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 641
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 197
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 174
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do ich nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Na Slovensku pribudlo 17 potvrdených úmrtí na pľúcnu formu COVID-19

Podporu umelej pľúcnej ventilácie potrebuje 58 ľudí.

Ilustračné foto
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Jakuba Fila

Najväčšie riziko dnešných dní - vystresovaný národ stratí dôveru v inštitúcie

Všetci rozumieme, že situácia je vážna.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept