Diaľnica Turany - Hubová môže meškať sedem rokov

Ak dá Únia za pravdu ochranárom, celá príprava výstavby úseku D1 by sa musela začať odznova.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu diaľnice D1 Turany - Hubová, ktorý presadzujú rezort dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, ale odmietajú ekologickí aktivisti, bude to znamenať sedemročný odklad odovzdania diaľnice do užívania.

Poukazuje na to štúdia Výskumného ústavu dopravného, ktorá zvažuje otázky humanity a princípy ochrany životného prostredia pri plánovanej výstavbe sporného diaľničného úseku medzi Martinom a Ružomberkom.

Zatiaľ čo povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran už pripravený je, v prípade variantu s tunelom Korbeľka, ktorý podporujú ochranári, by sa trasa stavby zmenila a príprava začala odznova.

Opäť by vykupovali pozemky

"Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú, samozrejme, ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to naprojektovať, vykúpiť pozemky," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Keby nebola žiadna alternatíva, bolo by podľa neho potrebné pripraviť takú, ktorá najmenej zaťažuje životné prostredie.

Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhujú určité kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.

To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale bude zrealizované omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.

Tie by podľa odborníkov mohli byť zachránené včasnou výstavbou diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

"Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo v absolútnom vyjadrení predstavuje 40 až 42 ľudí," uvádza sa ďalej v štúdii VÚD.

Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.

Výstavba vraj ušetrí životy

Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v uvedenej lokalite počas siedmich rokov podľa štúdie dostalo do ovzdušia okolo 12,5 tis. ton emisií CO2.

V prípade realizácie povrchového variantu diaľnice by sa úhyn lesnej zveri znížil zhruba o 18 až 21 kusov.

Autori štúdie tvrdia, že ak bude realizovaný tunelový variant diaľnice, na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.

Palčák si myslí, že kompromisný návrh výstavby diaľnice má možno nedostatky z pohľadu životného prostredia, ale mal by stáť za zamyslenie. Skoršia výstavba diaľnice by ušetrila aj životy ľudí na ceste I. triedy.

"Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje NDS na elimináciu negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné. Eliminujú sa na minimum, zachránia sa ľudské životy a ďalšie zvieratá," argumentuje Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.

Štúdiu poslali eurokomisárovi

Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.

"Dlhodobo sa venujeme bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, iný pohľad na túto problematiku," povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.

Ak Európska komisia schváli povrchovú trasu diaľnice Turany - Hubová, potom by sa pre využitie eurofondov v tomto programovom období mohol najprv stavať úsek po Kraľovany.

Ďalší úsek po Hubovú by sa staval už v nasledujúcom období čerpania eurofondov. Keď tento návrh neprejde, do úvahy bude pripadať nová trasa s tunelom Korbeľka, čo prípravu výstavby diaľnice značne predĺži.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 037
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 508
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 040
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 973
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 950
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 762
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 504
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 053
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 752

Téma: Cesta pod Strečnom


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.