SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Má prednosť semafor na ostrovčeku alebo značka napravo?

Dopravné značenie alebo semafor na ostrovčeku je pre vodičov problém. Zvyčajne ho ignorujú, ak odbočujú vpravo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Pre koho platí semafor?

Smejo: "V strede križovatky, akoby na ostrovčeku, je semafor. Keď chcem odbočiť vpravo, musím sa riadiť semaforom, alebo značkou Daj prednosť v jazde?"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon o cestnej premávke, ktorý určuje dopravné pravidlá, má niekoľko nedostatkov. Jedným z nich je aj platnosť dopravných značiek. Ak sa dostanete do podobnej situácie, ako je na obrázku, a spoliehate sa na dopravné predpisy, máte problém.

Rovnaký nedostatok, ako dopravné značky, postihuje aj semafory.

V zákone je napísané, kde sa majú značky umiestňovať: "Zvislé dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel." Väčšina vodičov to chápe tak, že značka platí pre pravú stranu cesty. A ak by aj z ľavej strany značky bola cesta v danom smere, títo vodiči sa podľa nich danou značkou riadiť nemajú.

Prikázané miesto umiestnenia značiek však neznamená automaticky, že platia výlučne pre pravú stranu cesty.

Väčšina dopravných značiek nemá určené, pre ktorú stranu cesty platí. Podľa predpisov teda značka umiestnená napríklad na ostrovčeku platí pre vozidlá idúce z oboch strán ostrovčeka. To platí pre všetky miesta, kde má značka cestu s rovnakým smerom jazdy aj po pravej a aj po ľavej strane.

V prípade, ktorý načrtol Smejo, by sa mal vodič odbočujúci vpravo riadiť semaforom s plnými svetlami. Ak by na semafore svietili šípky (rovno alebo vľavo), pre šoféra idúceho vpravo by bola rozhodujúca dopravná značka Daj prednosť v jazde.

Spoliehať sa na zvyk, podľa ktorého sa vodiči riadia dopravným značením a signálmi umiestnenými vpravo od cesty, môže skončiť aj sankciou. Nejeden vodič, ktorý ignoroval pri odbočovaní vpravo stopku na ostrovčeku vľavo od neho, dostal od policajtov pokutu.

Ako sa správať pred signalizáciou železničného priecestia

Smejo: "Na ďalšom obrázku je križovatka tvaru T. Zospodu ide vedľajšia cesta a pripája sa na hlavnú, na ktorej je železničné priecestie. Keď ide vlak a začne blikať priecestné zabezpečovacie zariadenie, musím ostať stáť na úrovni vozidla 1, alebo sa môžem pohnúť s vozidlom za "blikač" na úroveň vozidla 2 a tam čakať kým nedobliká priecestie? Aby som sa mohol čím skôr dostať na hlavnú, pretože je to hlavný ťah a je to tam dosť problematické.

Vľavo od vozidla č. 2 je v križovatke ešte jeden blikač. Myslím, že tam je práve preto. Dopúšťam sa priestupku, keď odbočujem vľavo a pohnem sa až za blikač, ale cez priecestie neprejdem?

Čo ak začne priecestie blikať až keď som za blikačom a čakám kým sa dostanem na hlavnú? Ak by som chcel odbočiť vpravo, môžem tak urobiť, aj keď bliká priecestie?"

02.jpg

Signalizačné zariadenie pred železničným priecestím je v predpisoch označené ako S9. Na rozdiel od semaforov alebo dopravných značiek sa definícia pre signály železničných priecestí vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke nenachádza.

Z ustanovení vyhlášky ale vyplýva, ako sa pred Signálom priecestného zabezpečovacieho zariadenia správať. Vo vyhláške sa píše: "Pri riadení cestnej premávky signál s červeným svetlom "Stoj!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením."

Ja signalizácia s blikajúcou červenou je podľa predpisov signálom s červeným svetlom "Stoj!". Preto vodič musí zastaviť už pred signalizáciou, ktorá sa nachádza pred hranicou križovatky. Nie je pritom dôležité, kam smeruje. Ak by ale pod signalizáciou bolo dopravným značením uvedené, že signalizácia platí len pre vodičov odbočujúcich vľavo, pre vodičov smerujúcich vpravo by blikajúca červená neplatila.

V prípade, že by ste signalizáciu ignorovali, riskovali by ste nielen pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Ak by sa signalizácia zapla, až keď sa dostanete do križovatky, vždy sa pred vami bude nachádzať ešte jedna vľavo za hranicou križovatky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 991
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 446
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 363
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 959
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 857
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 730
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 998
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 810
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 409
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 663
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.