SME

Má prednosť semafor na ostrovčeku alebo značka napravo?

Dopravné značenie alebo semafor na ostrovčeku je pre vodičov problém. Zvyčajne ho ignorujú, ak odbočujú vpravo.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Pre koho platí semafor?

Smejo: "V strede križovatky, akoby na ostrovčeku, je semafor. Keď chcem odbočiť vpravo, musím sa riadiť semaforom, alebo značkou Daj prednosť v jazde?"

01.jpg

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákon o cestnej premávke, ktorý určuje dopravné pravidlá, má niekoľko nedostatkov. Jedným z nich je aj platnosť dopravných značiek. Ak sa dostanete do podobnej situácie, ako je na obrázku, a spoliehate sa na dopravné predpisy, máte problém.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnaký nedostatok, ako dopravné značky, postihuje aj semafory.

V zákone je napísané, kde sa majú značky umiestňovať: "Zvislé dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel." Väčšina vodičov to chápe tak, že značka platí pre pravú stranu cesty. A ak by aj z ľavej strany značky bola cesta v danom smere, títo vodiči sa podľa nich danou značkou riadiť nemajú.

Prikázané miesto umiestnenia značiek však neznamená automaticky, že platia výlučne pre pravú stranu cesty.

Väčšina dopravných značiek nemá určené, pre ktorú stranu cesty platí. Podľa predpisov teda značka umiestnená napríklad na ostrovčeku platí pre vozidlá idúce z oboch strán ostrovčeka. To platí pre všetky miesta, kde má značka cestu s rovnakým smerom jazdy aj po pravej a aj po ľavej strane.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, ktorý načrtol Smejo, by sa mal vodič odbočujúci vpravo riadiť semaforom s plnými svetlami. Ak by na semafore svietili šípky (rovno alebo vľavo), pre šoféra idúceho vpravo by bola rozhodujúca dopravná značka Daj prednosť v jazde.

Spoliehať sa na zvyk, podľa ktorého sa vodiči riadia dopravným značením a signálmi umiestnenými vpravo od cesty, môže skončiť aj sankciou. Nejeden vodič, ktorý ignoroval pri odbočovaní vpravo stopku na ostrovčeku vľavo od neho, dostal od policajtov pokutu.

Ako sa správať pred signalizáciou železničného priecestia

Smejo: "Na ďalšom obrázku je križovatka tvaru T. Zospodu ide vedľajšia cesta a pripája sa na hlavnú, na ktorej je železničné priecestie. Keď ide vlak a začne blikať priecestné zabezpečovacie zariadenie, musím ostať stáť na úrovni vozidla 1, alebo sa môžem pohnúť s vozidlom za "blikač" na úroveň vozidla 2 a tam čakať kým nedobliká priecestie? Aby som sa mohol čím skôr dostať na hlavnú, pretože je to hlavný ťah a je to tam dosť problematické.

Vľavo od vozidla č. 2 je v križovatke ešte jeden blikač. Myslím, že tam je práve preto. Dopúšťam sa priestupku, keď odbočujem vľavo a pohnem sa až za blikač, ale cez priecestie neprejdem?

Čo ak začne priecestie blikať až keď som za blikačom a čakám kým sa dostanem na hlavnú? Ak by som chcel odbočiť vpravo, môžem tak urobiť, aj keď bliká priecestie?"

02.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Signalizačné zariadenie pred železničným priecestím je v predpisoch označené ako S9. Na rozdiel od semaforov alebo dopravných značiek sa definícia pre signály železničných priecestí vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke nenachádza.

Z ustanovení vyhlášky ale vyplýva, ako sa pred Signálom priecestného zabezpečovacieho zariadenia správať. Vo vyhláške sa píše: "Pri riadení cestnej premávky signál s červeným svetlom "Stoj!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením."

Ja signalizácia s blikajúcou červenou je podľa predpisov signálom s červeným svetlom "Stoj!". Preto vodič musí zastaviť už pred signalizáciou, ktorá sa nachádza pred hranicou križovatky. Nie je pritom dôležité, kam smeruje. Ak by ale pod signalizáciou bolo dopravným značením uvedené, že signalizácia platí len pre vodičov odbočujúcich vľavo, pre vodičov smerujúcich vpravo by blikajúca červená neplatila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prípade, že by ste signalizáciu ignorovali, riskovali by ste nielen pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Ak by sa signalizácia zapla, až keď sa dostanete do križovatky, vždy sa pred vami bude nachádzať ešte jedna vľavo za hranicou križovatky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  4. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 22 643
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 429
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 114
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 611
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 235
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 566
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 984
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 812
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Brezovský: Róbert Fico prekvapil, robí čistky vo vlade
  2. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  3. Michael Achberger: Chceš si udržať postavu do plaviek? Toto je plán, ktorý potrebuješ
  4. Igor Múdry: Plechový karfiol
  5. Rastislav Puchala: Ach, tí kolaborantskí KDHáci
  6. Peter Lacina: Nečakaná cesta do seba
  7. Dávid Polák: Počítanie mŕtvych 2
  8. Dagmar Szabó: Dieťa nie je na skúšku. Medzinárodný systém ich v tom necháva samé.
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 155 455
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 437
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 610
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 510
  5. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 680
  6. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 5 431
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 351
  8. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 102
  1. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  2. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  3. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  4. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  5. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  6. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  7. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  8. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
SkryťZatvoriť reklamu